JYRINÄT ja JURINAT 123w 300D Ratkaistu!
Kyllä omassakin 200D 5-v -83 on sekä pehmeä nivel ja värinänvaimennin tehtaan jäljiltä. 4-vaihteisissahan tuo värinänvaimennin oli tosiaan vain 300D:ssä.Heavy kirjoitti: Tuo olikin uusi tieto, että myös 5-vaihteisessa 240D:ssä on ollut värinänvaimennin. Luulin, että se on ainoastaan 300D:ssä ja siinä aina riippumatta onko 4 vai 5-vaihteinen laatikko. Mitenhän tuo 240D+5V mahtaa toimia ilman värinänvaimenninta? Itsellä on tulossa 5-vaihteinen laatikko 240D koneen jatkeeksi ja on hyväkuntoinen normaali eturätti. Pitäisiköhän hommata tuo joustettu siihen?
Lähinnä tuon vaimentimen puute taitaa lisätä sitä "vanhan onnikan" omaista jyrinää vedätettäessä pienillä kierroksilla.
Onko tosiaan 200D+5V tehtaan jäljiltä? Käsittääkseni 5-vahteisen laatikon sai dieseleissä vain 240D ja 300D malleihin?juhaoh kirjoitti:Kyllä omassakin 200D 5-v -83 on sekä pehmeä nivel ja värinänvaimennin tehtaan jäljiltä. 4-vaihteisissahan tuo värinänvaimennin oli tosiaan vain 300D:ssä.
Lähinnä tuon vaimentimen puute taitaa lisätä sitä "vanhan onnikan" omaista jyrinää vedätettäessä pienillä kierroksilla.
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
- j.s.lehti.
- Mersumies
kysymys Heavy Mersumies
Kysymys Heavy mersumies Tämä poikkeaa aiheesta mutta katselin kuvaa
sinun konehuoneestasi Tämä Venttiili kopan kansi onko se kromattu vai
millä se on saatu näin kiiltäväksi Ja jos kromattu niin mitä tämä on maksanut Tosi hieno.j.s.lehti
millä se on saatu näin kiiltäväksi Ja jos kromattu niin mitä tämä on maksanut Tosi hieno.j.s.lehti
Onhan se. On lisäksi tasonsäätö ja valojen korkeudensäätö tasonsäätömallin säätöpyörällä.Heavy kirjoitti: Onko tosiaan 200D+5V tehtaan jäljiltä? Käsittääkseni 5-vahteisen laatikon sai dieseleissä vain 240D ja 300D malleihin?
Kyllä tuo vaihtoehto käy ilmi myös omistajan käsikirjasta, omassani sivu 86.
Re: kysymys Heavy Mersumies
Terve! Olen kiillottanut sen itse ja siinä ei ole muuta kuin alumiinin kiilto. Eli sitä ei ole pintakäsitelty millään. Hioin sen ensin niin, että pinta oli virheetön ja sen jälkeen ajoin sen koneella kiiltäväksi. Tuo kiillotus homma on "lähtenyt käsistä" niin sanotusti, koska moni muukin osa on saanut saman käsittelyn konehuoneessa. Raakaa työtä se kyllä vaatii paljon ja pitkäjänteisyyttä.j.s.lehti. kirjoitti:Kysymys Heavy mersumies Tämä poikkeaa aiheesta mutta katselin kuvaa
V123 & W123
Niin minulle vai? Ei ole värinänvaimentajaa. Edessä on joustettu rättinivel ja takana ihan kiinteä normaali. Kardaanin etupätkän hommasin ja se laitettiin merkkien mukaan kohdalleen takapätkän kanssa. On kyllä hyvä ajella. En sitten tiedä parantaisiko tuo värinänvaimentaja vielä tuota? Tekniikka on siis 240D+5-v getrag. Vaikea kyllä löytää tuota W123 värinänvaimentajaa. En ymmärrä miksi se pitää ostaa sen etupätkän kanssa...???kardaani kirjoitti:niin tuliko sulle siihen kardaaniin myös värinänvaimennin?
V123 & W123
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viesti:
Vastustan jurinoita minäkin.
Uusi tieto oli tuo, että noissa kardaaneissa on kohdistukset - eihän kuvaa kellään eihän? Mulla on W115sessa OM616 240 D ja 5-v. Getrag ja W123sen kaksiosainen kardaani. Nuorison nurin kumonneesta metsämersusta nusastu takapätkä kardaanista on tasapainotettu und hyvä. Ongelmana oli että etupätkä suhrasimme itse minä ja hitsaaja sopivan mittaiseksi -> sitä ei saa tasapainoon ei sitten millään. Rättinivelet ja laakeri on molemmat kumminnii vaihdettu, eikä ihan kamalasti jurise.
Neuroottisena luonteenlaatuna hankin kuitenkin W123sen 5-v. etupätkän värinänvaimentimella ja parin viikon päästä pitäisi saada sekä konerempa että koneistamolla pätkäisty&tasapainotettu etupötkö paikalleen.. Vai kohdistusmerkkilöitä, sittenpä nähdään!
Uusi tieto oli tuo, että noissa kardaaneissa on kohdistukset - eihän kuvaa kellään eihän? Mulla on W115sessa OM616 240 D ja 5-v. Getrag ja W123sen kaksiosainen kardaani. Nuorison nurin kumonneesta metsämersusta nusastu takapätkä kardaanista on tasapainotettu und hyvä. Ongelmana oli että etupätkä suhrasimme itse minä ja hitsaaja sopivan mittaiseksi -> sitä ei saa tasapainoon ei sitten millään. Rättinivelet ja laakeri on molemmat kumminnii vaihdettu, eikä ihan kamalasti jurise.
Neuroottisena luonteenlaatuna hankin kuitenkin W123sen 5-v. etupätkän värinänvaimentimella ja parin viikon päästä pitäisi saada sekä konerempa että koneistamolla pätkäisty&tasapainotettu etupötkö paikalleen.. Vai kohdistusmerkkilöitä, sittenpä nähdään!
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Kohdistusmerkit on ainakin minun 83-mallin 5-vaihteisen alkuperäisessä kardaanissa. Se on tasapainoitettu yhdessä pötkössä joten sillä on merkitystä jos epätasapainoa on kardaanin valmistusvaiheessa pötköihin tullut. Jyrinä ja tärinä pitää erottaa nyt alkuunsa, että tiedetään mistä puhutaan. Tärinä:tasakaasulla tietyllä nopeudella tuleva koko autossa tuntuva tärinä-kuten epätasapainoinen rengas. Jyrinä vedätysvaiheessa tuleva resonointi/värinä aalto tietyillä kierroksilla.
Mulla vois olla kuvakin-laittelen huomenna jos löytyy. Mutta merkit on kardaanin etupätkässä olevassa mutterin muotoon tehdyssä osassa-siinä on yksi pykälä. Kardaanin takapätkässä on murrosnivelen sakarassa kaksi viivaa- joiden väliin etupätkän pykälän pitää tulla.
Kysyin tänään kiinnostuksesta veholta W123:seen värinänvaimenninta. Sen tosiaan saa vain etupätkän kanssa, kuten on aiemminkin todettu. Ja mitä sellainen puolimetrinen pätkä sitten maksaa.......1000 EUROA!
Hakekaa omanne pois, sillä ne on kysyttyä tavaraa! 
Mulla vois olla kuvakin-laittelen huomenna jos löytyy. Mutta merkit on kardaanin etupätkässä olevassa mutterin muotoon tehdyssä osassa-siinä on yksi pykälä. Kardaanin takapätkässä on murrosnivelen sakarassa kaksi viivaa- joiden väliin etupätkän pykälän pitää tulla.
Kysyin tänään kiinnostuksesta veholta W123:seen värinänvaimenninta. Sen tosiaan saa vain etupätkän kanssa, kuten on aiemminkin todettu. Ja mitä sellainen puolimetrinen pätkä sitten maksaa.......1000 EUROA!

Mulla on nyt paikoillaan 5v loota jossa on 4 vaihteisen takapätkä josta puuttuu kohdistusmerkit sekä ambulanssin etupätkästä sopivaksi lyhennetty etuosa.Mulla on ristikossa pykälä,keskitysholkit on väljät, ja kannatin kumissa on murtumia
ja kyllä jyrisee tietyllä kierrosluvulla ja kaikilla vaihteilla
.Pitäs kunnostuttaa 5 vaihteisen alkuperäinen kardaani ja kokeilla loppuuko jurina ja tärinä.

auto w123 200D/300DT vm, -81
On munkin kaverilla lyhennetty kardaanin etupää 5-vaihteisen yhteydessä. Hyvin toimii eli lyhennys on onnistunut. Jos keskitysholkeissa väljää selvästi niin ne pitää kyllä vaihtaa. Helpointa olisi kun asuisi samalla paikkakunnalla getracin omistajia niin vois kokeilla hyvää kardaania huonon tilalle niin tietäis missä vika on.
Kardaani on yksi haastavimpia kohteita vaikka on olevinaan yksinkertainen kokonaisuus. Sitä tieto taitoa ei vain löydy ihan joka paikasta. Niin harvat ja valitut mallit jyrisee. Eli marginaalitapauksia.
On ollut sellaistakin mielipidettä, että 5-vaihteisen kardaani jyristää herkemmin kuin 4-vaihteisen. Mistä tämä johtuu? Vaikea tietää-etupätkä lyhyempi? Mikä joustetun nivelen tarkoitus edessä loppujen lopuksi on?
Mikä perä sulla jari on tällä hetkellä kiinni?
Kardaani on yksi haastavimpia kohteita vaikka on olevinaan yksinkertainen kokonaisuus. Sitä tieto taitoa ei vain löydy ihan joka paikasta. Niin harvat ja valitut mallit jyrisee. Eli marginaalitapauksia.
On ollut sellaistakin mielipidettä, että 5-vaihteisen kardaani jyristää herkemmin kuin 4-vaihteisen. Mistä tämä johtuu? Vaikea tietää-etupätkä lyhyempi? Mikä joustetun nivelen tarkoitus edessä loppujen lopuksi on?
Mikä perä sulla jari on tällä hetkellä kiinni?
"Kohdistusmerkit on ainakin minun 83-mallin 5-vaihteisen alkuperäisessä kardaanissa. Se on tasapainoitettu yhdessä pötkössä joten sillä on merkitystä jos epätasapainoa on kardaanin valmistusvaiheessa pötköihin tullut."
Minkälaiset merkit siellä oikein on? Itellä täristää aika pahasti kun tuli toi ristikkonivel ja kardaanin kannatinlaakeri vaihdettua. Nii ja laatikko on 5v getrag.
Minkälaiset merkit siellä oikein on? Itellä täristää aika pahasti kun tuli toi ristikkonivel ja kardaanin kannatinlaakeri vaihdettua. Nii ja laatikko on 5v getrag.

[url=http://i4.photobucket.com/albums/y112/miigu/lahtokohta/mersu.jpg]projekti / ajossa 1984 - W123 300DT[/url]
projekti 1978 - w123 300D
projekti 1988 - mazda 323 HB
Mullakin alkoi täristäminen aikoinaa kannatinkumin/laakerin vaihdolla. Jos entinen kumiosa oli väljä niin se antoi pienen epätasapainon "anteeksi" uusi tiukka kumi ei anna. Ristinivelen vaihto vaatii kyllä milestäni tasapainoistuksen itsessään jo. Kun mulle laitettiin ristinivel niin siihen päähän tuli kardaaniin myös tasapainotus paino(hitsattu rautakappale). Eli ilmeisesti on vaikea saada ilman tasapainoitusta ristikkoa vaihtumaan-pitää osua kyllä hyvin keskelle.
Sen kardaanin voi merkata ennen irroitusta maalilla, jotta tulee samaan vanhaan asentoon. Kyllä siellä pitäisi sinullakin olla merkit kardaanissa. Etupätkässä siinä kiristysmutterin takana on se mutterin muotoinen (41 millinen) kohta jossa on yhdessä tasossa kohouma. Takapätkässä ristikon yhdessä sakarassa on kaksi "viivaa" joiden väliin etuosan kohouman on tultava.
Jos olet itse vaihtanut ristikon niin ei välttämättä auta tosiaan kardaanin asennon muuntelu vaan koko kardaani saattaa kaivata tasapainoituksen kokonaisena pötkönä-näin uskoisin jos kaikki osat on muuten laitettu kohdalleen.
Sen kardaanin voi merkata ennen irroitusta maalilla, jotta tulee samaan vanhaan asentoon. Kyllä siellä pitäisi sinullakin olla merkit kardaanissa. Etupätkässä siinä kiristysmutterin takana on se mutterin muotoinen (41 millinen) kohta jossa on yhdessä tasossa kohouma. Takapätkässä ristikon yhdessä sakarassa on kaksi "viivaa" joiden väliin etuosan kohouman on tultava.
Jos olet itse vaihtanut ristikon niin ei välttämättä auta tosiaan kardaanin asennon muuntelu vaan koko kardaani saattaa kaivata tasapainoituksen kokonaisena pötkönä-näin uskoisin jos kaikki osat on muuten laitettu kohdalleen.
Ristinivelen vaihdon yhteydessä katottiin sorvissa suurin piirtein että nivel tulisi keskelle. Pitihän se merkitä sillon että missä kohtaa se kardaani oli kiinni mutta se "tipahti" keskeltä irti kun kaverin kanssa sitä sörkittiin. Mutta juu kiitos vinkistä täytyy mennä kurkkimaan auton alle jos näkyis noita kohoumia ja viivoja. 

[url=http://i4.photobucket.com/albums/y112/miigu/lahtokohta/mersu.jpg]projekti / ajossa 1984 - W123 300DT[/url]
Tere !
Hyvin hyrrää ja miksei, koska vanhaahan siinä on enää taempi rätti ja värinänvaimennin, joka oli aivan hyväkuntoinen. Pitäisi noin saneerattuna toimia useita satoja tuhansia kilometrejä.
T; Wade
Hyvin hyrrää ja miksei, koska vanhaahan siinä on enää taempi rätti ja värinänvaimennin, joka oli aivan hyväkuntoinen. Pitäisi noin saneerattuna toimia useita satoja tuhansia kilometrejä.

T; Wade
kardaani kirjoitti:Onko onnistunut tasapainoittelu? Onko wadella pysynyt kardaani iskussaaan?
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)