A 170cdi turbo hyytyi
- Puuha-Pete
- Sisäänajossa
- Viestit: 24
- Liittynyt: Su 12.08.2007 20:22
- Paikkakunta: Rovaniemi
A 170cdi turbo hyytyi
Ostin tuollaisen pikkumersun vaimolle vuosi sitten ja nyt sitten päätin käväistä kaupassa sillä. Kolmansissa liikennevaloissa vääntö loppui. Eikä meno ole kuulemma enää entisenlaista.
Olisiko hukkaportti jumissa tai jokin anturi rikki?
Näppäsin kuvan koneesta ja löysin tuollaisen johtonipun, josta oli rosvottu jotakin johonkin. Johdot menevät johonkin anturiin koneen oikealle puolelle. Liittyyköhän turboon jotenkin?
Joten mistä reunasta alan purkamaan konetta ja etsimään vikaa? Kiitos.
EDIT: Uusi kuva
http://i156.photobucket.com/albums/t24/jb6284/A170.jpg
Olisiko hukkaportti jumissa tai jokin anturi rikki?
Näppäsin kuvan koneesta ja löysin tuollaisen johtonipun, josta oli rosvottu jotakin johonkin. Johdot menevät johonkin anturiin koneen oikealle puolelle. Liittyyköhän turboon jotenkin?
Joten mistä reunasta alan purkamaan konetta ja etsimään vikaa? Kiitos.
EDIT: Uusi kuva
http://i156.photobucket.com/albums/t24/jb6284/A170.jpg
Viimeksi muokannut Puuha-Pete, La 22.09.2007 10:46. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
R500 -06
B200 -10
E200 -12
ML320 -00
ex. A170CDI -99
ex. Sprinter 313CDI -00
B200 -10
E200 -12
ML320 -00
ex. A170CDI -99
ex. Sprinter 313CDI -00
Re: A 170cdi turbo hyytyi
Se on luultavasti nyt vikatilassa ja järkevin vianhakukeino on kytkeä se aluksi tietokoneen nokkaan ja kysyä mitä se sanoo.
Toki turbolle menevät alipaineletkut ja kaikki muutkin alipaineletkut kannattaa silmämääräisesti tarkistaa.
Toki turbolle menevät alipaineletkut ja kaikki muutkin alipaineletkut kannattaa silmämääräisesti tarkistaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- Puuha-Pete
- Sisäänajossa
- Viestit: 24
- Liittynyt: Su 12.08.2007 20:22
- Paikkakunta: Rovaniemi
Vikakoodi
Näkyykö vikakoodi mittaritaulussa? Taulussa ei pala muuta kuin pitkienvalojen merkkivalo. Meni tuo monitoimiviiksikin näköjään rikki.
Jollain foorumilla 170cdi:t ovat alkaneet nykimään ja tehot palailevat välillä. Myös vikatila menee päälle. Tämä yksilö kuitenkin toimii ja kukkuu kuin normiauto ilman turboa.
Silmämääräisesti letkut ja johdot kiinni ja ehjiä. Olisikohan tässä mallissa joitain jumiutuvia venttiilejä?
Ja asian sivusta. Millä saa takaluukun auki jos keskuslukitus ei avaa ja avain ei sovi lukkoon? Kohta olisi halpa mersu myynnissä.
Jollain foorumilla 170cdi:t ovat alkaneet nykimään ja tehot palailevat välillä. Myös vikatila menee päälle. Tämä yksilö kuitenkin toimii ja kukkuu kuin normiauto ilman turboa.
Silmämääräisesti letkut ja johdot kiinni ja ehjiä. Olisikohan tässä mallissa joitain jumiutuvia venttiilejä?
Ja asian sivusta. Millä saa takaluukun auki jos keskuslukitus ei avaa ja avain ei sovi lukkoon? Kohta olisi halpa mersu myynnissä.
R500 -06
B200 -10
E200 -12
ML320 -00
ex. A170CDI -99
ex. Sprinter 313CDI -00
B200 -10
E200 -12
ML320 -00
ex. A170CDI -99
ex. Sprinter 313CDI -00
Re: Vikakoodi
Joko ronkkimalla keskuslukituksen boksia jostain tai sitten vaihdattamalla lukon. Takaluukun uus lukko maksaa ~100 euroa sarjoitettuna. Paska tuo lukko kun menee talvella suolaa ja kesällä hiekkaa täyteen, suunnitteluvika. Eikä uudet lukot sitä parempia kyllä ole pidemmän päälle, mutta fiksut pistää teipin siihen avaimen reikään.Puuha-Pete kirjoitti:Ja asian sivusta. Millä saa takaluukun auki jos keskuslukitus ei avaa ja avain ei sovi lukkoon? Kohta olisi halpa mersu myynnissä.
Ja ite veikkaisin ilmamassa-anturin olevan sökö.
Re: A 170cdi turbo hyytyi
meneekö piuhanippu tuohon kuvan anturiin nro:17 ?Puuha-Pete kirjoitti: Näppäsin kuvan koneesta ja löysin tuollaisen johtonipun, josta oli rosvottu jotakin johonkin. Johdot menevät johonkin anturiin koneen oikealle puolelle.
http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 105&SGN=02
- Puuha-Pete
- Sisäänajossa
- Viestit: 24
- Liittynyt: Su 12.08.2007 20:22
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Puuha-Pete
- Sisäänajossa
- Viestit: 24
- Liittynyt: Su 12.08.2007 20:22
- Paikkakunta: Rovaniemi
Käytetty veholla ja vikakoodeja ei löytynyt. Yksi alipaineletku oli kuulemma irti ja laitettu paikoilleen. En tiedä mikä, koska kaikki löytämäni olivat kiinni jo viedessä ja edelleen meno hyytyy satasen vauhdissa.
Purin alapuolelta muovit pois ja kokeilin hukkaporttia. Liikkuu hyvin.
Seuraavaksi pitäisi kai kokeilla pyöriikö siivet, mutta täytyisi purkaa puoli autoa. Voisihan mitata paineetkin ennen purkua.
Mihin letkuun voisi kiinnittää painemittarin T-haaralla?
Purin alapuolelta muovit pois ja kokeilin hukkaporttia. Liikkuu hyvin.
Seuraavaksi pitäisi kai kokeilla pyöriikö siivet, mutta täytyisi purkaa puoli autoa. Voisihan mitata paineetkin ennen purkua.
Mihin letkuun voisi kiinnittää painemittarin T-haaralla?
R500 -06
B200 -10
E200 -12
ML320 -00
ex. A170CDI -99
ex. Sprinter 313CDI -00
B200 -10
E200 -12
ML320 -00
ex. A170CDI -99
ex. Sprinter 313CDI -00
Ihan offtopiccina mainittakoon, että taas meni toimintatonni omaankin A-Mersuun... 180 tkm mittarissa. Edellisestä hinnaltaan nelinumeroisesta huoltokeikasta ehtikin kulua jo yli 9 kk, jippii. Ei perkeleen perkele. Suutin sitte keksi ruveta vuotamaan oikein kunnolla juurestaan, jonka seurauksena kamala dieselpakokaasun käry tuli hyttiin. Seuraavana aamuna moniurahihna alko vikisemään (60 tkm sitte vaihdettu).
Tämän seurauksena kaikki suuttimet irti, tiivisteet uusiksi (yhden suuttimen ympärille oli tullut jo melkoinen keko karstaa tms., muut kolmekin olivat vuotaneet lievästi) ja suuttimien putsausta, uus imusarjan tiiviste jne... Samalla sitte selvis, että moniurahihna ja sen kiristinrullat on kaput. Laitettiin uusi moniurahihna, uudet hihnapyörät/kiristimet. Tästähän tuli yhteensä noin 1000 € hintaa työlle + osille, eli auton arvo kasvoi noin 10 % taas
. Kaks päivää oli auto korjaamolla (kun on niin ammattitaidotonta korjaustoimintaakin Mersulla täälläpäin, että kahelta jätkältä menee tommoseen operaatioon kaks päivää). On se vaan niin kivaa kun pitää purkaa koko paska, että saa tehtyä jotain tuommoistakin huoltotoimenpidettä.
Alkaa kohta pitää paikkansa sananlasku: "Se mikä polttoainekuluissa voitetaan, se huoltokuluissa hävitään." Helvetin kalliiksi on tullu Aakkonen nyt sen jälkeen kun 160 tkm pärähti mittariin (jouset, iskarit, kytkin, moniurahihnan kiristimet/rulla, moniurahihna), verratessa esim. Väyryseen, jossa tän sortin vikoja ei todellakaan ole (itseasiassa Väykkyynkin vaihdettiin pumpusta pari vastaavaa tiivistettä, mutta koko homma maksoi töineen ja osineen 100 €, eli mistä voi johtua että Aakkoseen maksaa 10 x enemmän ja työ kestää 20 kertaa kauemmin...). Noh, positiivista on edelleen polttoaineenkulutus...
Tämän seurauksena kaikki suuttimet irti, tiivisteet uusiksi (yhden suuttimen ympärille oli tullut jo melkoinen keko karstaa tms., muut kolmekin olivat vuotaneet lievästi) ja suuttimien putsausta, uus imusarjan tiiviste jne... Samalla sitte selvis, että moniurahihna ja sen kiristinrullat on kaput. Laitettiin uusi moniurahihna, uudet hihnapyörät/kiristimet. Tästähän tuli yhteensä noin 1000 € hintaa työlle + osille, eli auton arvo kasvoi noin 10 % taas

Alkaa kohta pitää paikkansa sananlasku: "Se mikä polttoainekuluissa voitetaan, se huoltokuluissa hävitään." Helvetin kalliiksi on tullu Aakkonen nyt sen jälkeen kun 160 tkm pärähti mittariin (jouset, iskarit, kytkin, moniurahihnan kiristimet/rulla, moniurahihna), verratessa esim. Väyryseen, jossa tän sortin vikoja ei todellakaan ole (itseasiassa Väykkyynkin vaihdettiin pumpusta pari vastaavaa tiivistettä, mutta koko homma maksoi töineen ja osineen 100 €, eli mistä voi johtua että Aakkoseen maksaa 10 x enemmän ja työ kestää 20 kertaa kauemmin...). Noh, positiivista on edelleen polttoaineenkulutus...
Katoppas sinne turbon etupuolelle, siellä näkyy se hukkiksen tanko.Puuha-Pete kirjoitti:Käytetty veholla ja vikakoodeja ei löytynyt. Yksi alipaineletku oli kuulemma irti ja laitettu paikoilleen. En tiedä mikä, koska kaikki löytämäni olivat kiinni jo viedessä ja edelleen meno hyytyy satasen vauhdissa.
Purin alapuolelta muovit pois ja kokeilin hukkaporttia. Liikkuu hyvin.
Seuraavaksi pitäisi kai kokeilla pyöriikö siivet, mutta täytyisi purkaa puoli autoa. Voisihan mitata paineetkin ennen purkua.
Mihin letkuun voisi kiinnittää painemittarin T-haaralla?
Mulla liikkuu vipu noin 20mm kuskin puolelle päin. kun tyhjäkäynnillä nyppäsen kellolle menevän letkun irti.
Letkusta imemällä pitäisi tangon liikkua myös.
Alipaine vetää hukkiksen kiinni.
Paine mittari laita mappianturin letkuun "näkyy tuossa kuvassasi rintapellissä, johon menee letku imusarjalta"
ja puhalla letkusta imusarjaan päin, ettei ole tukossa.
Kokeile ihmeessä mittarilla, ennen kuin alat purkamaan.
Ahtojen seurannasta voi päätellä vikaa.
Elikkä meneekö se vikatilaan tuossa satasen vauhdissa?
Elikkä on tehoton sen jälkeen niin kauan kunnes sammuttaa auton.
Vessu
- Puuha-Pete
- Sisäänajossa
- Viestit: 24
- Liittynyt: Su 12.08.2007 20:22
- Paikkakunta: Rovaniemi
Ei mene vikatilaan. Ei vain kulje yli satasta ja 80-100 kiihtyminen kestää ikuisuuden. Meinasin jäädä jo rampissa rekan alle. Nyt seisoo pihalla kunnes vika löytyy. (Niin vikahan alkoi kerralla, ei pikkuhiljaa. suodattimet yms.)
Menen iltasella puhaltelemaan letkuun ja hommailen painemittarin ennen kun alan purkamaan. Jos tuo vaimo suostuu taas peruuttelemaan isommalla autolla, niin vaihtoon menee.
Menen iltasella puhaltelemaan letkuun ja hommailen painemittarin ennen kun alan purkamaan. Jos tuo vaimo suostuu taas peruuttelemaan isommalla autolla, niin vaihtoon menee.
R500 -06
B200 -10
E200 -12
ML320 -00
ex. A170CDI -99
ex. Sprinter 313CDI -00
B200 -10
E200 -12
ML320 -00
ex. A170CDI -99
ex. Sprinter 313CDI -00
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Voisit kokeilla commonrail-moottoreihin tarkoitettua suuttimien pesuainetta tankkiin (Forte) kysy asiantuntijamyyjältä lisää, jos suutin tai suuttimet ovat likaiset, tosin pitäisi lähteä myös huonosti käymään.Puuha-Pete kirjoitti:Ei mene vikatilaan. Ei vain kulje yli satasta ja 80-100 kiihtyminen kestää ikuisuuden. Meinasin jäädä jo rampissa rekan alle. Nyt seisoo pihalla kunnes vika löytyy. (Niin vikahan alkoi kerralla, ei pikkuhiljaa. suodattimet yms.)
Menen iltasella puhaltelemaan letkuun ja hommailen painemittarin ennen kun alan purkamaan. Jos tuo vaimo suostuu taas peruuttelemaan isommalla autolla, niin vaihtoon menee.
Ilmamassamittari jos on rikki, on myös laiska, mutta irroittamalla johdon, niin yleensä kulku paranee.
- Puuha-Pete
- Sisäänajossa
- Viestit: 24
- Liittynyt: Su 12.08.2007 20:22
- Paikkakunta: Rovaniemi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Se on aina lähellä ilmansuodatinta oleva sähköjohto, tosin en tiedä onko sinulla massamittaria ollenkaan, en tunne "poloista" laisinkaan.Puuha-Pete kirjoitti:Ilmamassamittarin johto. Onko se tuossa oikeassa yläreunassa olevan "korkin" kyljessä oleva?'
EDIT ja käyntiin lähtee hyvin. Menen tuossa tunnin päästä talliin ihmettelemään?
Ilmamassamittari (maf) löytyy ilmanputsarin päästä, siitä putkesta joka menee turbolle.Ilmamassamittari jos on rikki, on myös laiska, mutta irroittamalla johdon, niin yleensä kulku paranee.
Osa 34 on maf.
http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 015&SGN=01
Piuhan irroitus saattaa viedä vikatilaan (ainakin mulla) jos ei mene vikatilaan ja kulku paranee niin silloin maffi on rikki ja kun uusit maffiin, niin kulku paranee vielä lisää.
Maffi on vähän hankalassa paikassa ja ruuvit on tappi torxejä, minä sain pihdeillä ruuvit pois ja porasin ne tapit pois.
Minä uusin maffin viime kesänä (vedot hyytyi n:3000rpm:n jälkeen)
Välillä oli vikatilassa ja testeri ei ilmoittanut vikaa.
Uusi tarvike maffi 60eeroo ja kyllä alkoi möyryymään

Vessu
- Puuha-Pete
- Sisäänajossa
- Viestit: 24
- Liittynyt: Su 12.08.2007 20:22
- Paikkakunta: Rovaniemi
Nyt tutkittu enemmän.
1. kun alipaineletku, joka tulee turbon kellolta irrottaa liikkuu kellon tanko noin 3mm vasemmalle. Onko hukkaportti oletuksena auki ja ei sulkeudu?
2. ahtopainemittari näyttää tyhjäkäynnillä 0,00 ja kaasuttaessa -0,20
3. maf:in johtoa en saanut irti
1. kun alipaineletku, joka tulee turbon kellolta irrottaa liikkuu kellon tanko noin 3mm vasemmalle. Onko hukkaportti oletuksena auki ja ei sulkeudu?
2. ahtopainemittari näyttää tyhjäkäynnillä 0,00 ja kaasuttaessa -0,20
3. maf:in johtoa en saanut irti
R500 -06
B200 -10
E200 -12
ML320 -00
ex. A170CDI -99
ex. Sprinter 313CDI -00
B200 -10
E200 -12
ML320 -00
ex. A170CDI -99
ex. Sprinter 313CDI -00
Nyt alko kuulostamaan aika jännälle, onko siellä se ilmaläppä imusarjassa jumissa ?Puuha-Pete kirjoitti:2. ahtopainemittari näyttää tyhjäkäynnillä 0,00 ja kaasuttaessa -0,20
siis että alipainetta se ahdin ahtaa

Lisää tietoa: www.skg.fi
- Puuha-Pete
- Sisäänajossa
- Viestit: 24
- Liittynyt: Su 12.08.2007 20:22
- Paikkakunta: Rovaniemi
En mä vaan tierä
Mikäs tuo mokkula on tuossa kuvassasi sen punaisen ympyrän alla ? Mistä se paksu putki tulee, tulisko ilmanputsarilta, tai siis turbolta kompurapuolelta ? Jos niin silloin tuo on varmaankin se ilmaläppä.
Ei uskoisi että 0,2 bar alipainetta syntyy pelkästään sen vuoksi, ettei turbo ole mukana...jos ilmaläppä on jumissa niin kone imee lähes pelkkää pakokaasua sisäänsä ja varmasti on likanen.

Mikäs tuo mokkula on tuossa kuvassasi sen punaisen ympyrän alla ? Mistä se paksu putki tulee, tulisko ilmanputsarilta, tai siis turbolta kompurapuolelta ? Jos niin silloin tuo on varmaankin se ilmaläppä.
Ei uskoisi että 0,2 bar alipainetta syntyy pelkästään sen vuoksi, ettei turbo ole mukana...jos ilmaläppä on jumissa niin kone imee lähes pelkkää pakokaasua sisäänsä ja varmasti on likanen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- Puuha-Pete
- Sisäänajossa
- Viestit: 24
- Liittynyt: Su 12.08.2007 20:22
- Paikkakunta: Rovaniemi
Muokkasin ylhäällä olevaa kuvaa. Olen ajatellut ilman menevän noin.
Eli mötikän sisällä oleva läppä jumissa? Huomenna töiden jälkeen alkaa purkuoperaatio. Vielä ehtii valistaa jos tuntuu, että olen hakoteillä.
Kiitoksia tähän asti neuvoista. Kumarrus.
Eli mötikän sisällä oleva läppä jumissa? Huomenna töiden jälkeen alkaa purkuoperaatio. Vielä ehtii valistaa jos tuntuu, että olen hakoteillä.
Kiitoksia tähän asti neuvoista. Kumarrus.
R500 -06
B200 -10
E200 -12
ML320 -00
ex. A170CDI -99
ex. Sprinter 313CDI -00
B200 -10
E200 -12
ML320 -00
ex. A170CDI -99
ex. Sprinter 313CDI -00
.
Läppä on EGR- venttiili.
Se voi ihan hyvin jumittaakkin.
Varsinkin, jos aikaisemmalla omistajalla on ollut siellä jokin boxi kiinni, joka on tehonlisän lisäksi tehostanut myös kierrätyksen ylikierroksille.
Siihen viittaisi se mönjänkin runsaus.
Vika ei silloin kyllä kallis olisi, mutta aikas runsaasti näppityötä kuiteskin.
Sukelluspuku vaan päälle ja kimppuun.
EGR- venttiili ei heti anna vikakoodia, mutta tiputtaa ahtimen heti pelistä poikkeen.
Pienen tauon jälkeen voi aina ehken yhden "kunnollisen" kiihdytyksen saada.
Pitempiaikainen häiriö kierrätyksessä sytyttää sen "moottorinkuvalampun" kojetauluun.
Hukkaportin perusasento on "auki".
EGR- venttiili tuossa sinun autossasi toimii alipaineella, tarkista ensin ne pikkuletkut.
Läppä on EGR- venttiili.
Se voi ihan hyvin jumittaakkin.
Varsinkin, jos aikaisemmalla omistajalla on ollut siellä jokin boxi kiinni, joka on tehonlisän lisäksi tehostanut myös kierrätyksen ylikierroksille.
Siihen viittaisi se mönjänkin runsaus.
Vika ei silloin kyllä kallis olisi, mutta aikas runsaasti näppityötä kuiteskin.
Sukelluspuku vaan päälle ja kimppuun.
EGR- venttiili ei heti anna vikakoodia, mutta tiputtaa ahtimen heti pelistä poikkeen.
Pienen tauon jälkeen voi aina ehken yhden "kunnollisen" kiihdytyksen saada.
Pitempiaikainen häiriö kierrätyksessä sytyttää sen "moottorinkuvalampun" kojetauluun.
Hukkaportin perusasento on "auki".
EGR- venttiili tuossa sinun autossasi toimii alipaineella, tarkista ensin ne pikkuletkut.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Joo eli vihreä on EGR:ään liittyvä ilmaläppä, vai onko tuikku ? Vai missä se ilmaläppä on. Eikös varsinainen EGR venttiili (pakosarjan ja imusarjan välinen pakokaasuventtiili) ole metalliputkessa kiinni ja se venttiili on metallia.
Jokatapauksessa kummatkin venttiilit tai läpät kannattaa tarkistaa. Pakokaasuventtiilin pulttien kanssa varoivainen, ettei katkea, kuten jollekulle on käynyt.
==edit ==
Ei kun ei mitään, on se vihreällä merkattu varmaan just se pakokaasuventtiili, kun sille on vedetty oranssi viiva, eli pakokaasua.
On se muuten ihmevekotin, olisi laittanut tuon turbon toiseen laitaan, niin ei tarttisi ilman kulkea edestakaisin montaa kertaa.
Semmonen pikkujuttunen vielä, ei liity tähän vikaan eikä mihinkään muuhunkaan. Ahtopainemittarille kannattaa laitta se haaroitus aivan tuohon imusarjan juureen, mieluummin kuin letkuun, joka menee MAP anturille. Sillä voi olla jossakin tilanteessa jotakin aivan hitusen vaikutusta johonkin (hifisti vs. higendisti)
Jokatapauksessa kummatkin venttiilit tai läpät kannattaa tarkistaa. Pakokaasuventtiilin pulttien kanssa varoivainen, ettei katkea, kuten jollekulle on käynyt.
==edit ==
Ei kun ei mitään, on se vihreällä merkattu varmaan just se pakokaasuventtiili, kun sille on vedetty oranssi viiva, eli pakokaasua.
On se muuten ihmevekotin, olisi laittanut tuon turbon toiseen laitaan, niin ei tarttisi ilman kulkea edestakaisin montaa kertaa.
Semmonen pikkujuttunen vielä, ei liity tähän vikaan eikä mihinkään muuhunkaan. Ahtopainemittarille kannattaa laitta se haaroitus aivan tuohon imusarjan juureen, mieluummin kuin letkuun, joka menee MAP anturille. Sillä voi olla jossakin tilanteessa jotakin aivan hitusen vaikutusta johonkin (hifisti vs. higendisti)
Lisää tietoa: www.skg.fi
1: Kun auto on käynnissä ja irroitat sen alip.letkun tangon pitäisi liikkua n:20mm. (alipaine vetää hukkiksen kiinni)Puuha-Pete kirjoitti:Nyt tutkittu enemmän.
1. kun alipaineletku, joka tulee turbon kellolta irrottaa liikkuu kellon tanko noin 3mm vasemmalle. Onko hukkaportti oletuksena auki ja ei sulkeudu?
2. ahtopainemittari näyttää tyhjäkäynnillä 0,00 ja kaasuttaessa -0,20
3. maf:in johtoa en saanut irti
Letkusta imemällä tangon pitäisi liikkua myös yhtä pitkälti ja ei saisi vuotaa.
Tuleeko siihen alip. letkuun alipainetta? ellei tule, niin tuleekos magn.venttiilille alipaine.
2. Ahtopaineen mukaan hukkaportti on auki, juuri tuommoiset lukemat tulee mullakin jos on vikatilassa tai ottaa hukkiksen letkun irti.
3. pistokkeessa on lukitus pitkällä sivulla.
Ilma menee juuri noin.Muokkasin ylhäällä olevaa kuvaa. Olen ajatellut ilman menevän noin.
Eli mötikän sisällä oleva läppä jumissa? Huomenna töiden jälkeen alkaa purkuoperaatio. Vielä ehtii valistaa jos tuntuu, että olen hakoteillä.
Kiitoksia tähän asti neuvoista. Kumarrus.
Ota ahtopaineletku irti siitä mötikän (egr-venttiili) oik. puolelta, koita kurkkia mötikän sisään ja järkyty sitä karstan määrää siellä sisällä.
Ime siitä mötikkään menevästä alip.letkusta ja katso liikkuuko sisällä oleva tappi venttiili eikä imiessä ole vuotoja alipaine puolella.
Kokeile myös tyhjäkäynnillä irroittamalla letku alip.kellolta ja tuleeko alipainetta letkulle, ei välttämättä tule koska pakokaasunkierrätys ei ole koko ajan päällä
Jos tappi on jumissa ylä asennossa, on ventt. auki koko ajan.
Jos tappi on jumissa ala asennossa,on ventt. kiinni koko ajan.
Omassa kokeilin, tulppasin laipalla pakokaasujen pääsyn egr-venttiilille.
Kahden minuutin ajon jälkeen vikatilassa.
Mitään ilmaläppää näissä ei ole.
Palataan huomenna taas asiaan (tarpeen vaatiessa) kyllä se vika seleviää, nyt pitää mennä töihin.
Vessu
Itse itseäni lainaten. Nyt käryää taas dieselpakokaasu kabiinissa ja konehuoneen puolella todella pahasti. Tässä ketjussa kun on paljo A-miehiä, niin olisko kellään mitään ideaa, mistä sitä vois tutkiskella? Eli suuttimien tiivisteet uusittu/korjattu. Päivänä, jona auton Vehosta hain, ei hajua ollut, mutta näin parin päivän jälkeen on katku voimistunut taas. On kyllä menossa toiseen Vehoon takasi tarkistukseen, että onko suutintiivistetyö tehty huonosti, mutta olisko ehdotuksia mitä seuraavaksi?masaf1 kirjoitti:Ihan offtopiccina mainittakoon, että taas meni toimintatonni omaankin A-Mersuun... 180 tkm mittarissa. Edellisestä hinnaltaan nelinumeroisesta huoltokeikasta ehtikin kulua jo yli 9 kk, jippii. Ei perkeleen perkele. Suutin sitte keksi ruveta vuotamaan oikein kunnolla juurestaan, jonka seurauksena kamala dieselpakokaasun käry tuli hyttiin. Seuraavana aamuna moniurahihna alko vikisemään (60 tkm sitte vaihdettu).
Tämän seurauksena kaikki suuttimet irti, tiivisteet uusiksi (yhden suuttimen ympärille oli tullut jo melkoinen keko karstaa tms., muut kolmekin olivat vuotaneet lievästi) ja suuttimien putsausta, uus imusarjan tiiviste jne... Samalla sitte selvis, että moniurahihna ja sen kiristinrullat on kaput. Laitettiin uusi moniurahihna, uudet hihnapyörät/kiristimet. Tästähän tuli yhteensä noin 1000 € hintaa työlle + osille, eli auton arvo kasvoi noin 10 % taas :D . Kaks päivää oli auto korjaamolla (kun on niin ammattitaidotonta korjaustoimintaakin Mersulla täälläpäin, että kahelta jätkältä menee tommoseen operaatioon kaks päivää). On se vaan niin kivaa kun pitää purkaa koko paska, että saa tehtyä jotain tuommoistakin huoltotoimenpidettä.
Jos tuon suuttimien tiiviste rempan jälkeen heti ei haissu ja nyt haisee, niin kyllä minusta tuntuisi siltä, että sieltä suuttimen välistä se vuotaa.
Tuskin sieltä mikään pakosarjan tiiviste on juuri nyt tuon suutin rempan jälkeen alkanut vuotamaan. (niin ja antaisihan se ääntä)
Kylmällä konella konepelti auki pikastartti ilman hehkutusta, sen että hörähtää ja heti sammuksiin ja nopeasti katsomaan näkyisikö savu kiekuroita mistä päin.
Suuttimen ovat pahassa paikassa, joten vuodon havaitseminen on vaikeaa.
Ota vaikka puutarhaletkun pätkä ja auton käydessä laita letkun pää sinne koloon missä suutimet ovat ja toinen pää korvaan.
Näin koeta kuunnella vuoto ääniä.
Luulisin tuon vähän antavan tsup tsup ääntä.
Taitaa mennä suutin remppa uusiks.
Pitäisihän sillä työllä takuu olla.
Vessu
Tuskin sieltä mikään pakosarjan tiiviste on juuri nyt tuon suutin rempan jälkeen alkanut vuotamaan. (niin ja antaisihan se ääntä)
Kylmällä konella konepelti auki pikastartti ilman hehkutusta, sen että hörähtää ja heti sammuksiin ja nopeasti katsomaan näkyisikö savu kiekuroita mistä päin.
Suuttimen ovat pahassa paikassa, joten vuodon havaitseminen on vaikeaa.
Ota vaikka puutarhaletkun pätkä ja auton käydessä laita letkun pää sinne koloon missä suutimet ovat ja toinen pää korvaan.
Näin koeta kuunnella vuoto ääniä.
Luulisin tuon vähän antavan tsup tsup ääntä.
Taitaa mennä suutin remppa uusiks.
Pitäisihän sillä työllä takuu olla.
Vessu
- Puuha-Pete
- Sisäänajossa
- Viestit: 24
- Liittynyt: Su 12.08.2007 20:22
- Paikkakunta: Rovaniemi
Tallilta tullaan.
1. EGR venttiili puhdistettu. Toimi aikaisemminkin aika hyvin, mutta imemällä en saanut liikkumaan. Pihdillä painoin. (Lisäys aikaisempiin ohjeisiin. Katso letkuun ennen kuin imet! Onneksi oli tuota "desinfiointiainetta" tallissa, sai hampaat taas valkoisiksi)
2. Hukkaportti liikkuu imemällä n.5mm ei tunnu vuotavan. Auton käydessä kun kääntää käsin portin kiinni ei vaikutusta paineissa tai käynnissä.
3. Pienen purkamisen jälkeen siivet näkyvissä. Tuntuu vajaan millin klappia sivusuunnassa. Päittäisväljyyttä niin että pieni ääni kuuluu. Liikettä ei tunnu.
Pyörii sormella ja paineilmalla hyvin, paitsi jos painaa sivulle samalla, tahmaa.
Alanko irrottamaan ahdinta vai ?
Tilannekuvaa...
http://i156.photobucket.com/albums/t24/jb6284/Turbo.jpg
On se pieni
1. EGR venttiili puhdistettu. Toimi aikaisemminkin aika hyvin, mutta imemällä en saanut liikkumaan. Pihdillä painoin. (Lisäys aikaisempiin ohjeisiin. Katso letkuun ennen kuin imet! Onneksi oli tuota "desinfiointiainetta" tallissa, sai hampaat taas valkoisiksi)
2. Hukkaportti liikkuu imemällä n.5mm ei tunnu vuotavan. Auton käydessä kun kääntää käsin portin kiinni ei vaikutusta paineissa tai käynnissä.
3. Pienen purkamisen jälkeen siivet näkyvissä. Tuntuu vajaan millin klappia sivusuunnassa. Päittäisväljyyttä niin että pieni ääni kuuluu. Liikettä ei tunnu.
Pyörii sormella ja paineilmalla hyvin, paitsi jos painaa sivulle samalla, tahmaa.
Alanko irrottamaan ahdinta vai ?
Tilannekuvaa...
http://i156.photobucket.com/albums/t24/jb6284/Turbo.jpg
On se pieni

Viimeksi muokannut Puuha-Pete, La 22.09.2007 10:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
R500 -06
B200 -10
E200 -12
ML320 -00
ex. A170CDI -99
ex. Sprinter 313CDI -00
B200 -10
E200 -12
ML320 -00
ex. A170CDI -99
ex. Sprinter 313CDI -00
- Puuha-Pete
- Sisäänajossa
- Viestit: 24
- Liittynyt: Su 12.08.2007 20:22
- Paikkakunta: Rovaniemi
Niin. Päittäisvälystä ei tunnu, mutta kuulu napse kun yrittää liikuttaa.
Voiko tuon laittaa käyntiin ilman maf anturia ja katsoa pyöriikö?
(ettei tarvitse mennä veholle asti kuittailemaan vikakoodeja)
Parempi kuva siivistä.

Voiko tuon laittaa käyntiin ilman maf anturia ja katsoa pyöriikö?
(ettei tarvitse mennä veholle asti kuittailemaan vikakoodeja)
Parempi kuva siivistä.

R500 -06
B200 -10
E200 -12
ML320 -00
ex. A170CDI -99
ex. Sprinter 313CDI -00
B200 -10
E200 -12
ML320 -00
ex. A170CDI -99
ex. Sprinter 313CDI -00