W202 keskuslukossa kumma vika? (selvisi!)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
JL
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 23.12.2005 20:15

W202 keskuslukossa kumma vika? (selvisi!)

Viesti Kirjoittaja JL »

Yritin haulla foorumista ja googlesta laihoin tuloksin:


Auto on 1996 mallia, hyvillä mausteilla ja 2.8l suoralla bensakuutosella.

Ongelma:
Keskuslukot aukeavat aina (kaukosäätimestä) normaalisti.
Kaikki lukot aukeavat, ja kompressori käy lukituksen jälkeen pari sekuntia niin kuin se on aina tehnyt.

Mutta, kun ovet lukitsee (alipaineella?), avaimella tai kaukosäätimellä, eivät kaikki ovet tahdo lukittua. Useimmiten kuskin oven tappi jää ylös, muut menevät lukkoon.

EDIT:
Löysin pientä kaaviontynkää, tämän:
http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 540&SGN=31
sivun osalistassa mainitaan rele
"RELAY FOR "LOCKING COMPLETED" FEEDBACK", numero 148.
Mistähän tämä "feedback" tulee? Onkohan jokaisessa lukossa rajakytkin jonka perusteella kompura tekee alipainetta kunnes kaikki ovet ovat lukittuneet?

Kun lukkoa roplaa auki/kiinni ja istuu samalla auton sisällä, näkee selvästi että kuskin(kin) oven lukkotappi liikahtaa ja on jo menossa lukkoon, mutta sitten kompura sammuu kesken lystin ja tappi jää ylös.

Vakuumivuodot ovat tietty yleisiä ja voivat aiheuttaa vaikka mitä probleemaa, mutta jotenkin tuntuu että kompura yksinkertaisesti käy liian lyhyen aikaa.

Kysymys:
Mikähän pysäyttää kompressorin?
Itsellä on sellainen aavistus että kompuran ohjausta ei katkaise mikään asentotieto, vaan sitä käytetään kylmästi ajastimella tietty aika ovien lukitsemiseksi. Jotenkin tuntuu että tämä aika on vaan yksinkertaisesti liian lyhyt, on fiilis että kompura vain hätäisesti käy päällä ja sammuu melkein samoin tein kun hommat on vielä kesken.

Toisekseen, auton kaukosäädin hukasi järkensä paristonvaihdossa, ei kai avain voi mitenkään sekoitaa lukitusta? Ei kai?



Syvästi kiittäen jo etukäteen, kaikki vinkit otetaan ilolla vastaan.
Linkit esim vakuumi -ja/tai sähkökaavioihin olisivat tervetulleita.
Viimeksi muokannut JL, Ma 01.10.2007 20:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Onko muuten 202:sen keskuslukossa joku semmonen toiminto että kun takaapäin sojottaa, :roll: niin pelkkä peräaukon lukitus aukee, ovet ei? Näin on nimittäin käynyt jo pari kolme kertaa, edestä ja sivulta toimii ihan normaalisti.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Noname
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: Ke 21.02.2007 20:49
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Noname »

Kyllä mulla ainakin menee paikat kiinni ja auki sohi avaimella mistä suunnasta tahansa.


Jotenkin olen käsittänyt että mersun keskuslukko toimii alipaineella jota varastoidaan johonkin säiliöön eikä siihen mitään kompuraa tarvita kun moottori tuottaa sen käydessään vai olenko ihan väärässä ?

Oireet viittaa vuotoon jossakin. Sehän voi olla missä vaan. Kannattaa tsekata ekana konehuoneen alipaineletkut läpi että ovat kaikki paikoillaan ja että mistään ei kuulu ylimääräisiä ujelluksia.

Voi olla muuten ihan hullun hauska vika korjata :shock:
Maailmassa on kahdenlaisia autoja. On uusia Mersuja ja käytettyjä Mersuja. =D
ex. MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.
JL
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 23.12.2005 20:15

Viesti Kirjoittaja JL »

Keskuslukon pumppuyksikkö irti peräkontista ja patologisia toimenpiteitä:

Moottorin hiilet ja varsinkin kommutaattori kulunut todella pahasti.
Pumppu kuormittuu enemmän imutoiminnolla, ja koko moottori hyytyi kesken lukituksen. Tästä ennenaikainen stoppi, ja ilmeisesti juurikin kuskin ovi tarvii eniten alipainetta lukittuakseen kun se jäi lähes aina auki.

Ankkurin+hiilien viilaus/hionta virkisti moottoria sen verran että toiminee uuden saapumiseen asti.
Pumpun sisällä on painekello joka tarvittaessa pysäyttää pumpun kun paine/alipaine on tarpeeksi suuri. Painekytkimen voi helposti säätää kumpaankin suuntaan, lukitukseen ja avaukseen.
Jos painetta ei saavuteta, pysähtyy pumppu aina tietyn ajan kuluttua.


P.S.
Vinkit edullisesta pumppuyksikön (tai pelkän moottorin) ostopaikasta erittäin tervetulleita....ei prkl vaikuta halvalta mulikalta
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Löytyy joitain käytettyjä pumppuja, mutta täytys tarkistaa varaosanumerolla sopivuus> On ihan muutamaa mallia :oops:
Joku mersupurkaamo??
JL
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 23.12.2005 20:15

Viesti Kirjoittaja JL »

Aki P kirjoitti:Löytyy joitain käytettyjä pumppuja, mutta täytys tarkistaa varaosanumerolla sopivuus> On ihan muutamaa mallia :oops:

YV tulossa!

EDIT:

Eräs mersun huoltomies sanoi että keskuslukon pumppuyksiköt käyvät ristiin jos vaan liittimet ovat samat.

Eli: saa tarjota jos nurkissa pyörii toimiva yksikkö ylimääräisenä.
alkuperäinen kytketään peliin kahdella erillisellä nelikulmaisella johtoliittimellä. Toinen isompi, toinen pienempi.
Pitääpäs räpätä digikuva selvennykseksi jahka saa aikaiseksi.
Vastaa Viestiin