w201 2.0kaasarin tilalle ruisku?
w201 2.0kaasarin tilalle ruisku?
Sopiiko ruiskun imusarja suoraan kaasarin imusarjan paikalle? onko paha homma vaihtaa ruisku tohon kaasari mörskään? ja putoaako kulutus yhtään eli onko mitään käytännön hyötyä vaihtaa?
kiitoksia etukäteen!
kiitoksia etukäteen!
Mersun oma ruiskun imusarja käy suoraan kaasari vehkeesee ja kyllähän se kulutus siitä jonkun verran tippuu ja käyttömukavuudesta ei voi puhua edes saman päivän kaasarin kans.
Mut unohda suosiolla ihan kokonaa se kelju jetronic jos meinaat alkaa ahtamaa
Mut unohda suosiolla ihan kokonaa se kelju jetronic jos meinaat alkaa ahtamaa

S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
kyllä mega menee ihan hyvin, nykyiset koodit alkaa olemaan jo aika hyviä... "ja jää rahaa muuhunkin"jule83 kirjoitti:joo meinasin sitä MS:ää tai jos siitä ei ole kaluksi niin sitten HESTEC. sitä on tullu joskus vähä tutkittuaki! toi MS:sä sopis vaan vähä mukavammin pussille!
oma megasquirttikin on jo melkein täyteen asti rakennettu

kuva kotelosta
nykyään tuo ohjaa ruiskutuksen lisäksi, sytytystä ja vesiruiskua, lisäominaisuuksina on myös lähtö/vaihto rajoitin.
joo semmosen käsityksen oon itekki saanu! kai sitä vois sitä jettiä alkaa osteleen tohon talvi versioon!
mitä tarvitaan muuta kun täydellinen ruutta setti? käykö toi kaasari version tankki, vaijerit sun muut bensa letkut?
kaikki vinkit kelpaa! ja ruiskuakin voi tarjota!!
laitan kyl tonne osto puolelle ilmotuksen!!
mitä tarvitaan muuta kun täydellinen ruutta setti? käykö toi kaasari version tankki, vaijerit sun muut bensa letkut?
kaikki vinkit kelpaa! ja ruiskuakin voi tarjota!!
laitan kyl tonne osto puolelle ilmotuksen!!
Siis jos meinaat MS:n laittaa nii et tarvi jetronicista mitään osia! Ruiskun imusarjan hoitelet jostain hallintaan ja siihe istutetaa sähkösuuttimet mitä MS ohjaa.
Tankkia ei tarvi käydä vaihtamaan mut kaasariversiossa bensalinjoja joutuu muokkaamaan niin että nykyisestä tulo-linjasta tehdään paluu-linja ja uusi tulo-linja vedetään pari mm isommasta rännistä.
Itse MS:ää saa tilattua partcolta mut mikäli kolvi ei pysy kädessä nii finsquirt.net:stä noita on aika usein tarjolla valmiiksi kasattuna ~200e hintaan.
Mikäli kuitenki välttämättä haluat sen jetin laittaa nii multa saa halvalla kaikki jetin romppeet tota imusarjaa ja ecua lukuunottamatta.
Tosin taitaa MS jäädä halvemmaksikin jettiin verrattuna ku esim jetin ohjausboxista purkkari tavarana voi köyhtyä jo täydellisen megasetin verta
Tankkia ei tarvi käydä vaihtamaan mut kaasariversiossa bensalinjoja joutuu muokkaamaan niin että nykyisestä tulo-linjasta tehdään paluu-linja ja uusi tulo-linja vedetään pari mm isommasta rännistä.
Itse MS:ää saa tilattua partcolta mut mikäli kolvi ei pysy kädessä nii finsquirt.net:stä noita on aika usein tarjolla valmiiksi kasattuna ~200e hintaan.
Mikäli kuitenki välttämättä haluat sen jetin laittaa nii multa saa halvalla kaikki jetin romppeet tota imusarjaa ja ecua lukuunottamatta.
Tosin taitaa MS jäädä halvemmaksikin jettiin verrattuna ku esim jetin ohjausboxista purkkari tavarana voi köyhtyä jo täydellisen megasetin verta

S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
KE ei ole lyhennys sanasta "kelju" ;-) KE-Jetronic on erittäin hyvä ruiskujärjestelmä ja soveltuu hyvin kohtuulliseen virityskäyttöön, jopa ahtimen kanssa. Mekaanisensa (sähköisen hienosäädön kera) siinä ei ole paljon säätökohteita, mikä saattaa olla aloittelijalle etu esim. Megasquirtin tms. ohjelmointiin verrattuna.jarkki kirjoitti:Mersun oma ruiskun imusarja käy suoraan kaasari vehkeesee ja kyllähän se kulutus siitä jonkun verran tippuu ja käyttömukavuudesta ei voi puhua edes saman päivän kaasarin kans.
Mut unohda suosiolla ihan kokonaa se kelju jetronic jos meinaat alkaa ahtamaa :P
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Joo meneehän se jetti ilman fyysisiä muutoksia ahtimen kanssa jos ei meinaa yli 0,5 ahtoja ottaa irti...tomant kirjoitti:KE ei ole lyhennys sanasta "kelju"KE-Jetronic on erittäin hyvä ruiskujärjestelmä ja soveltuu hyvin kohtuulliseen virityskäyttöön, jopa ahtimen kanssa. Mekaanisensa (sähköisen hienosäädön kera) siinä ei ole paljon säätökohteita, mikä saattaa olla aloittelijalle etu esim. Megasquirtin tms. ohjelmointiin verrattuna.
tomant
Noh tuntuuhan ne 0,5 paineet aluksi ihan mukavalta aasinpotkulta tohon 2litraseen mutta tuskin kukaan kuka on ahtimen pultannut autoonsa on yli viikkoa tyytynyt noihin 0,5

MS:n ohjelmointi taas ei ole mikään ongelma kun näitä mersun raatoja on squirtattu jo iso kasa ja sopivat bensakartat jotka joutuu vaan hienosäätämään omalle kokoonpanolle saa vaikkapa tuolta forumilta joltain valmiina ihan varmasti. Ja megan kanssa ongelma tilanteessa apua saa aina 100% varmuudella kun taas jetroniceista ei ihan joka jamppa ymmärräkkään mitään.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Ahtopaineiden kanssa kannattaa aluksi olla konservatiivinen. Puoli baria saattaa toimia hyvin ilman välijäähdytintä, kun seokset ja sytytysennakot pidetään kurissa. Nythän säikeen aloittaja puhuu bolt-on -asennuksesta eikä perinteisestä turbotuksesta koneen avaamisen kera.jarkki kirjoitti:Joo meneehän se jetti ilman fyysisiä muutoksia ahtimen kanssa jos ei meinaa yli 0,5 ahtoja ottaa irti...tomant kirjoitti:KE ei ole lyhennys sanasta "kelju" ;-) KE-Jetronic on erittäin hyvä ruiskujärjestelmä ja soveltuu hyvin kohtuulliseen virityskäyttöön, jopa ahtimen kanssa. Mekaanisensa (sähköisen hienosäädön kera) siinä ei ole paljon säätökohteita, mikä saattaa olla aloittelijalle etu esim. Megasquirtin tms. ohjelmointiin verrattuna.
tomant
Noh tuntuuhan ne 0,5 paineet aluksi ihan mukavalta aasinpotkulta tohon 2litraseen mutta tuskin kukaan kuka on ahtimen pultannut autoonsa on yli viikkoa tyytynyt noihin 0,5 :twisted:
Ohjelmointi ei varmaankaan ole ongelma osaavan käsissä. Toisaalta muualta tulevaan informaatioon kannattaa suhtautua kriittisesti. etteivät joka jampan seos- ja sytkykartat johda katastrofiin megapaineilla ;-) Pitäisi myös ymmärtää miten ahdettu moottori kokonaisuutena toimii.jarkki kirjoitti:MS:n ohjelmointi taas ei ole mikään ongelma kun näitä mersun raatoja on squirtattu jo iso kasa ja sopivat bensakartat jotka joutuu vaan hienosäätämään omalle kokoonpanolle saa vaikkapa tuolta forumilta joltain valmiina ihan varmasti. Ja megan kanssa ongelma tilanteessa apua saa aina 100% varmuudella kun taas jetroniceista ei ihan joka jamppa ymmärräkkään mitään.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
melkein väittäisin, että megan säätäminen on yksinkertaisempaa, kuin k-jetin
ainakin megalla saa koneen varmasti säätöihin joka kierrosalueelle...
yksinkertaistettuna asettaa AFR tavoite kartan arvot ja tekee edes sinnepäin (jotain käsitystä asiasta siis pitää olla) olevan bensakartan ja lähtee varovasti ajelemaan, antaa vaikka megalogviewerin säätää bensakarttaa, jos on laiskalla tuulella, eikä jaksa itse naputella jokaiseen ruutuun arvoja ja taas tekee pienen lenkin säätämisen jälkeen (aina hieman suuremmilla paineilla) ja samaa toistetaan niin kauan, että kartat ovat hiottu kohdalleen...
jos ei ole tietotaitoa säätää megaa, ei sitä ole silloin k-jetin säätämiseen
molempien säätäminen perustuu pohjimmiltaan ihan samaan tietoon, toista vain säädetään ruuvimeisselillä ja muilla perinteisemillä toimenpiteillä ja toista tietokoneella...

yksinkertaistettuna asettaa AFR tavoite kartan arvot ja tekee edes sinnepäin (jotain käsitystä asiasta siis pitää olla) olevan bensakartan ja lähtee varovasti ajelemaan, antaa vaikka megalogviewerin säätää bensakarttaa, jos on laiskalla tuulella, eikä jaksa itse naputella jokaiseen ruutuun arvoja ja taas tekee pienen lenkin säätämisen jälkeen (aina hieman suuremmilla paineilla) ja samaa toistetaan niin kauan, että kartat ovat hiottu kohdalleen...
jos ei ole tietotaitoa säätää megaa, ei sitä ole silloin k-jetin säätämiseen

Mä oon tyytynyt jo kesäkuusta lähtien. Mutta remmiahtimellahan tuo 0,5 on ulosmitattavissa kaasupolkimelta suoraan, eikä viiveellä.jarkki kirjoitti:Noh tuntuuhan ne 0,5 paineet aluksi ihan mukavalta aasinpotkulta tohon 2litraseen mutta tuskin kukaan kuka on ahtimen pultannut autoonsa on yli viikkoa tyytynyt noihin 0,5
Kummat ne on mukana sillon kun se auto alkaa temppuilemaannapa kirjoitti:toista säädetään ruuvimeisselillä ja muilla perinteisemillä toimenpiteillä ja toista tietokoneella...

Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021