w201 2.0kaasarin tilalle ruisku?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jule83
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ke 26.09.2007 17:31

w201 2.0kaasarin tilalle ruisku?

Viesti Kirjoittaja jule83 »

Sopiiko ruiskun imusarja suoraan kaasarin imusarjan paikalle? onko paha homma vaihtaa ruisku tohon kaasari mörskään? ja putoaako kulutus yhtään eli onko mitään käytännön hyötyä vaihtaa?

kiitoksia etukäteen!
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1751
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Millä ohjelmalla meinaat hoitaa ruiskutusta ja sytytystä?
jule83
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ke 26.09.2007 17:31

Viesti Kirjoittaja jule83 »

aattelin et jos ostais tohon ihan mersun oman jetin ny talveks! ku olis tarkotus talven aikana rakennella jotain kesyä turbo konetta! ja ku toi pieruburkki on vähä mikä on! niin aattelin et jos vähä jouheemman siitä sais tolla omalla ruiskulla! vaik kyllä vähä tekis mieli kokeilla tota MS:ääkin!
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Mersun oma ruiskun imusarja käy suoraan kaasari vehkeesee ja kyllähän se kulutus siitä jonkun verran tippuu ja käyttömukavuudesta ei voi puhua edes saman päivän kaasarin kans.
Mut unohda suosiolla ihan kokonaa se kelju jetronic jos meinaat alkaa ahtamaa :P
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
jule83
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ke 26.09.2007 17:31

Viesti Kirjoittaja jule83 »

joo meinasin sitä MS:ää tai jos siitä ei ole kaluksi niin sitten HESTEC. sitä on tullu joskus vähä tutkittuaki! toi MS:sä sopis vaan vähä mukavammin pussille! :lol:
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

jule83 kirjoitti:joo meinasin sitä MS:ää tai jos siitä ei ole kaluksi niin sitten HESTEC. sitä on tullu joskus vähä tutkittuaki! toi MS:sä sopis vaan vähä mukavammin pussille! :lol:
kyllä mega menee ihan hyvin, nykyiset koodit alkaa olemaan jo aika hyviä... "ja jää rahaa muuhunkin"

oma megasquirttikin on jo melkein täyteen asti rakennettu :roll:

kuva kotelosta

nykyään tuo ohjaa ruiskutuksen lisäksi, sytytystä ja vesiruiskua, lisäominaisuuksina on myös lähtö/vaihto rajoitin.
jule83
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ke 26.09.2007 17:31

Viesti Kirjoittaja jule83 »

joo semmosen käsityksen oon itekki saanu! kai sitä vois sitä jettiä alkaa osteleen tohon talvi versioon!

mitä tarvitaan muuta kun täydellinen ruutta setti? käykö toi kaasari version tankki, vaijerit sun muut bensa letkut?

kaikki vinkit kelpaa! ja ruiskuakin voi tarjota!!

laitan kyl tonne osto puolelle ilmotuksen!!
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Siis jos meinaat MS:n laittaa nii et tarvi jetronicista mitään osia! Ruiskun imusarjan hoitelet jostain hallintaan ja siihe istutetaa sähkösuuttimet mitä MS ohjaa.
Tankkia ei tarvi käydä vaihtamaan mut kaasariversiossa bensalinjoja joutuu muokkaamaan niin että nykyisestä tulo-linjasta tehdään paluu-linja ja uusi tulo-linja vedetään pari mm isommasta rännistä.
Itse MS:ää saa tilattua partcolta mut mikäli kolvi ei pysy kädessä nii finsquirt.net:stä noita on aika usein tarjolla valmiiksi kasattuna ~200e hintaan.
Mikäli kuitenki välttämättä haluat sen jetin laittaa nii multa saa halvalla kaikki jetin romppeet tota imusarjaa ja ecua lukuunottamatta.
Tosin taitaa MS jäädä halvemmaksikin jettiin verrattuna ku esim jetin ohjausboxista purkkari tavarana voi köyhtyä jo täydellisen megasetin verta :P
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

jarkki kirjoitti:Mersun oma ruiskun imusarja käy suoraan kaasari vehkeesee ja kyllähän se kulutus siitä jonkun verran tippuu ja käyttömukavuudesta ei voi puhua edes saman päivän kaasarin kans.
Mut unohda suosiolla ihan kokonaa se kelju jetronic jos meinaat alkaa ahtamaa :P
KE ei ole lyhennys sanasta "kelju" ;-) KE-Jetronic on erittäin hyvä ruiskujärjestelmä ja soveltuu hyvin kohtuulliseen virityskäyttöön, jopa ahtimen kanssa. Mekaanisensa (sähköisen hienosäädön kera) siinä ei ole paljon säätökohteita, mikä saattaa olla aloittelijalle etu esim. Megasquirtin tms. ohjelmointiin verrattuna.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

tomant kirjoitti:KE ei ole lyhennys sanasta "kelju" ;-) KE-Jetronic on erittäin hyvä ruiskujärjestelmä ja soveltuu hyvin kohtuulliseen virityskäyttöön, jopa ahtimen kanssa. Mekaanisensa (sähköisen hienosäädön kera) siinä ei ole paljon säätökohteita, mikä saattaa olla aloittelijalle etu esim. Megasquirtin tms. ohjelmointiin verrattuna.

tomant
Joo meneehän se jetti ilman fyysisiä muutoksia ahtimen kanssa jos ei meinaa yli 0,5 ahtoja ottaa irti...
Noh tuntuuhan ne 0,5 paineet aluksi ihan mukavalta aasinpotkulta tohon 2litraseen mutta tuskin kukaan kuka on ahtimen pultannut autoonsa on yli viikkoa tyytynyt noihin 0,5 :twisted:
MS:n ohjelmointi taas ei ole mikään ongelma kun näitä mersun raatoja on squirtattu jo iso kasa ja sopivat bensakartat jotka joutuu vaan hienosäätämään omalle kokoonpanolle saa vaikkapa tuolta forumilta joltain valmiina ihan varmasti. Ja megan kanssa ongelma tilanteessa apua saa aina 100% varmuudella kun taas jetroniceista ei ihan joka jamppa ymmärräkkään mitään.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

jarkki kirjoitti:
tomant kirjoitti:KE ei ole lyhennys sanasta "kelju" ;-) KE-Jetronic on erittäin hyvä ruiskujärjestelmä ja soveltuu hyvin kohtuulliseen virityskäyttöön, jopa ahtimen kanssa. Mekaanisensa (sähköisen hienosäädön kera) siinä ei ole paljon säätökohteita, mikä saattaa olla aloittelijalle etu esim. Megasquirtin tms. ohjelmointiin verrattuna.

tomant
Joo meneehän se jetti ilman fyysisiä muutoksia ahtimen kanssa jos ei meinaa yli 0,5 ahtoja ottaa irti...
Noh tuntuuhan ne 0,5 paineet aluksi ihan mukavalta aasinpotkulta tohon 2litraseen mutta tuskin kukaan kuka on ahtimen pultannut autoonsa on yli viikkoa tyytynyt noihin 0,5 :twisted:
Ahtopaineiden kanssa kannattaa aluksi olla konservatiivinen. Puoli baria saattaa toimia hyvin ilman välijäähdytintä, kun seokset ja sytytysennakot pidetään kurissa. Nythän säikeen aloittaja puhuu bolt-on -asennuksesta eikä perinteisestä turbotuksesta koneen avaamisen kera.
jarkki kirjoitti:MS:n ohjelmointi taas ei ole mikään ongelma kun näitä mersun raatoja on squirtattu jo iso kasa ja sopivat bensakartat jotka joutuu vaan hienosäätämään omalle kokoonpanolle saa vaikkapa tuolta forumilta joltain valmiina ihan varmasti. Ja megan kanssa ongelma tilanteessa apua saa aina 100% varmuudella kun taas jetroniceista ei ihan joka jamppa ymmärräkkään mitään.
Ohjelmointi ei varmaankaan ole ongelma osaavan käsissä. Toisaalta muualta tulevaan informaatioon kannattaa suhtautua kriittisesti. etteivät joka jampan seos- ja sytkykartat johda katastrofiin megapaineilla ;-) Pitäisi myös ymmärtää miten ahdettu moottori kokonaisuutena toimii.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

melkein väittäisin, että megan säätäminen on yksinkertaisempaa, kuin k-jetin :roll: ainakin megalla saa koneen varmasti säätöihin joka kierrosalueelle...

yksinkertaistettuna asettaa AFR tavoite kartan arvot ja tekee edes sinnepäin (jotain käsitystä asiasta siis pitää olla) olevan bensakartan ja lähtee varovasti ajelemaan, antaa vaikka megalogviewerin säätää bensakarttaa, jos on laiskalla tuulella, eikä jaksa itse naputella jokaiseen ruutuun arvoja ja taas tekee pienen lenkin säätämisen jälkeen (aina hieman suuremmilla paineilla) ja samaa toistetaan niin kauan, että kartat ovat hiottu kohdalleen...

jos ei ole tietotaitoa säätää megaa, ei sitä ole silloin k-jetin säätämiseen :wink: molempien säätäminen perustuu pohjimmiltaan ihan samaan tietoon, toista vain säädetään ruuvimeisselillä ja muilla perinteisemillä toimenpiteillä ja toista tietokoneella...
jule83
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ke 26.09.2007 17:31

Viesti Kirjoittaja jule83 »

niin siis tarkoituksena oli vaihtaa ke-jetronic nyt autossa istuvaan kaasari koneeseen. ja meinaan rakennella talven aikana eri moottorista sitä turbo pataa! johon en si kyl enää tota jettiä aatellu laittaa! (maks imusarja muokattuna!)

kun tarkoitus olis pitää auto ajossa talven yli!
jani10106
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ti 07.03.2006 16:51
Paikkakunta: janakkala

Viesti Kirjoittaja jani10106 »

jos tarviit ruiskun imusarjaa sun muuta ruisku kampetta,niin mulla olis
2,3koneesta ruiskun osat tallessa diiselöinnin jäljiltä.ne saa ihan sopivaan hintaan jos tarvetta ilmenee.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

jarkki kirjoitti:Noh tuntuuhan ne 0,5 paineet aluksi ihan mukavalta aasinpotkulta tohon 2litraseen mutta tuskin kukaan kuka on ahtimen pultannut autoonsa on yli viikkoa tyytynyt noihin 0,5
Mä oon tyytynyt jo kesäkuusta lähtien. Mutta remmiahtimellahan tuo 0,5 on ulosmitattavissa kaasupolkimelta suoraan, eikä viiveellä.
napa kirjoitti:toista säädetään ruuvimeisselillä ja muilla perinteisemillä toimenpiteillä ja toista tietokoneella...
Kummat ne on mukana sillon kun se auto alkaa temppuilemaan ;)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
jule83
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ke 26.09.2007 17:31

Viesti Kirjoittaja jule83 »

jani10106 kirjoitti:jos tarviit ruiskun imusarjaa sun muuta ruisku kampetta,niin mulla olis
2,3koneesta ruiskun osat tallessa diiselöinnin jäljiltä.ne saa ihan sopivaan hintaan jos tarvetta ilmenee.
joo mihin hintaan lähtis? onks täydellinen ruutta setti?
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Sergey kirjoitti: Kummat ne on mukana sillon kun se auto alkaa temppuilemaan ;)
väärät työkalut jokatapauksessa :P
jani10106
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ti 07.03.2006 16:51
Paikkakunta: janakkala

Viesti Kirjoittaja jani10106 »

ruisku laitteista jos sais vaikka saturaisen.
edit:kyllä siihen kaikki palikat on tallessa.
jule83
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ke 26.09.2007 17:31

Viesti Kirjoittaja jule83 »

jani10106 kirjoitti:ruisku laitteista jos sais vaikka saturaisen.
edit:kyllä siihen kaikki palikat on tallessa.
laitoin YV:tä
Vastaa Viestiin