
4 maticin toiminta häiriö
4 maticin toiminta häiriö
ostin tällaisen 300 te 4 maticin, -89 ajettu vajaa 300 tkm,,,neliveto ei toimi vaikka merkkivalot toimivat normaalisti ja testi vipu ei ole päällä,,missä vois vika olla. Auto pelaa muuten normaalisti
kiitos asiallisista vastauksista jo etukäteen

300 te 4 matic
Koetas sudittaa vähän jossain jos mahdollista. Toimiiko neliveto "tarvittaessa"?
Nelivetohan on aina päällä paikaltaan lähtiessä, oli keli mikä hyvänsä. Erona "tarvittaessa" toimintaan on, että valon ei pitäisi palaa jos ei luistoa ole.
Nelivetohan on aina päällä paikaltaan lähtiessä, oli keli mikä hyvänsä. Erona "tarvittaessa" toimintaan on, että valon ei pitäisi palaa jos ei luistoa ole.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
kyllä auto suttaa jos kaasun linttaa pohjaanAku P kirjoitti:Koetas sudittaa vähän jossain jos mahdollista. Toimiiko neliveto "tarvittaessa"?
Nelivetohan on aina päällä paikaltaan lähtiessä, oli keli mikä hyvänsä. Erona "tarvittaessa" toimintaan on, että valon ei pitäisi palaa jos ei luistoa ole.

300 te 4 matic
Boxihan ohjaa magneettiventtiilejä saadaakseen eri neliveto moodit päälle, venoja on kolme ja ne löytyy auton alta oikean takapyörän vieressä olevan suojamuovin alta. Samassa paikassa on myös bensapumppu ja suodin. Ko. yksikössä on myös hyrd. öljyn painekytkin joka tarkkailee että painetta on tarpeeksi (+5bar). Paineen tekee pumppu joka taas on konehuoheessa heti edessä suunnilleen ilmanotto torven alla, siinä on kansi jonka voi pyöritellä irti ja tarkastaa onko pumpulla voiteluöljyä, tavan ATF.
Oletko tarkistanut että ohjainboxin moninapaliitin on kiinni ja puhdas? Boxi löytyy akun taakaa ja siinä lukee 4matic, samassa paikassa on myös ruiskun, absin, ilmastoinnin boxit sekä bensapumpunrele ja ylijänniterele jonka kautta boxit saa sähköt. Kannattaa tarkistaa YJ-releen päällä olevat sulakkeet (2x10A) ja releen nastojen kunto sekä myös releenpohja.
Ilman 4matic boxia EI SAA ajaa!! Tai voi mutta sitten pitää tehdä vähän muutakin.
Ai niin, oletko kurkannut auton alle ettei kukaan ole vienyt etukardaania?
Vähän kaukaa haettu idea mutta jos on ollut vikoja niin joku pelle peloton on saattanut ratkaista ne irroittamalla kardaanin. Saattaisi toimia kuuvaamallasi tavalla.
Pete
Oletko tarkistanut että ohjainboxin moninapaliitin on kiinni ja puhdas? Boxi löytyy akun taakaa ja siinä lukee 4matic, samassa paikassa on myös ruiskun, absin, ilmastoinnin boxit sekä bensapumpunrele ja ylijänniterele jonka kautta boxit saa sähköt. Kannattaa tarkistaa YJ-releen päällä olevat sulakkeet (2x10A) ja releen nastojen kunto sekä myös releenpohja.
Ilman 4matic boxia EI SAA ajaa!! Tai voi mutta sitten pitää tehdä vähän muutakin.
Ai niin, oletko kurkannut auton alle ettei kukaan ole vienyt etukardaania?
Vähän kaukaa haettu idea mutta jos on ollut vikoja niin joku pelle peloton on saattanut ratkaista ne irroittamalla kardaanin. Saattaisi toimia kuuvaamallasi tavalla.
Pete
Pete nyt on ainakin oppinut kantapään kautta tuon toiminnan...
Mulla oli aikanaan myös sellaista vikaa omassa, että se kolmiovalo syttyi usein lähtiessä, ja vilkkuili vielä ajossakin ilman mitään logiikkaa. ABSin boksin irrotus ja liitinkien putsaus auttoi ties huru pitkäksi aikaa.

Mulla oli aikanaan myös sellaista vikaa omassa, että se kolmiovalo syttyi usein lähtiessä, ja vilkkuili vielä ajossakin ilman mitään logiikkaa. ABSin boksin irrotus ja liitinkien putsaus auttoi ties huru pitkäksi aikaa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Mulla vilkutteli paikaltaan lähtiessä ja ajossa kääntyessä jyrkemmin, vaikkapa risteyksessä, etupää ei suostunut vetämään, mutta häiriövalo syttyi vasta kuukauden,parin temppuilun jälkeen. Oli kääntökulma-anturi paskana. Maksoi muistaakseni pirusti.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
kardaanit olen toki kattonu,,,tarkoitatko että paineen tekee ohjaustehostajan pumppu, siellä kyllä on öljyä,pitää käydä vielä tsekkaamassa boxit ja napaliittimet, millä muuten niistä voisi mahdollista korroosiota poistaa ?ugly finn kirjoitti:Boxihan ohjaa magneettiventtiilejä saadaakseen eri neliveto moodit päälle, venoja on kolme ja ne löytyy auton alta oikean takapyörän vieressä olevan suojamuovin alta. Samassa paikassa on myös bensapumppu ja suodin. Ko. yksikössä on myös hyrd. öljyn painekytkin joka tarkkailee että painetta on tarpeeksi (+5bar). Paineen tekee pumppu joka taas on konehuoheessa heti edessä suunnilleen ilmanotto torven alla, siinä on kansi jonka voi pyöritellä irti ja tarkastaa onko pumpulla voiteluöljyä, tavan ATF.
Oletko tarkistanut että ohjainboxin moninapaliitin on kiinni ja puhdas? Boxi löytyy akun taakaa ja siinä lukee 4matic, samassa paikassa on myös ruiskun, absin, ilmastoinnin boxit sekä bensapumpunrele ja ylijänniterele jonka kautta boxit saa sähköt. Kannattaa tarkistaa YJ-releen päällä olevat sulakkeet (2x10A) ja releen nastojen kunto sekä myös releenpohja.
Ilman 4matic boxia EI SAA ajaa!! Tai voi mutta sitten pitää tehdä vähän muutakin.
Ai niin, oletko kurkannut auton alle ettei kukaan ole vienyt etukardaania?
Vähän kaukaa haettu idea mutta jos on ollut vikoja niin joku pelle peloton on saattanut ratkaista ne irroittamalla kardaanin. Saattaisi toimia kuuvaamallasi tavalla.
Pete
300 te 4 matic
Tuossa pumpussa on kaksi pumppua samalla akselilla. Toinen hoitelee ohjaustehostimen (ööli siinä pumpun päällä olevassa säiliössä) ja toinen tasonsäädön ja nelimatikin (öljy muovipöntössä, jonka kanteen tulee pari putkea). Taitaa olla siinä vasemman lampun takapuolella.ipuli kirjoitti:tarkoitatko että paineen tekee ohjaustehostajan pumppu, siellä kyllä on öljyä
Hapettuman poistoon on ainakin eletroniikkaliikkeissä semmoista spraytä. Isommat liittimet tieten putsaa mekaanisestikin mutta boksin liittimessä taitaa olla sen verran pikku nastoja, ettei kannata mennä isolla meisselillä raaputtelemaan.

t.
Risto
E500 – 211.070
Nuo viat voivat paljastua ASD-testillä (ks. mekka, www.mese.fi).
Tässä ohje englanniksi ja saksaksi.
http://cardealerforums.com/alt-auto-mer ... today.html
I asked about an orange ASD light on my w124 dashboard a while back.
I found a post on a German messageboard that described the diagnostics
procedure, I thought I'd share it in case someone encounters the same
problem, it seems common.
There's a diagnostics connector just next to the battery. If you remove
the cover, you find 8 terminals in the following arrangement (they're
supposed to be numbered, mine weren't):
X 1
X X
5
X
X
X
To start the diagnostics connect terminal 1 to terminal 5 (ground) for
about one second, with the ignition on. The ASD light on the dashboard
will go out for two seconds and start blinking. Count the blinks for the
error code.
1 No error
2 ASD control unit defective
3 Brake light switch defective
4 Front left wheel sensor failure
5 Front right wheel sensor failure
6 Rear wheel sensor failure
7 All wheel sensor failed
8 Magnetic valve or brake light switch failed
Mine blinked 8 times. The valve thing seemed much more expensive and
difficult than the brake light switch, so I replaced the latter for 14
EUROs. I connected the 1 & 5 terminals for 15 seconds to clear the error
code. The light stayed off after that and when I tried the ASD
(Automatic Slip Differential) in a mud pool it seems to work well.
The German post I got my info from:
http://f22.parsimony.net/forum43054/messages/3478.htm
Also, Du musst an der Prüfkupplung ( rechts neben der Batterie länliches
Gehäuse ca. 5 cm gross) an Buchse 5 ein langes Kabel (bis zum
Fahrersitz) anschliessen. Motor starten. Das Kabel von der Prüfkupplung
für ca. 1 sek. gegen Masse halten. Dann das Kabel von Masse lösen. Nach
dem lösen der Massebrücke geht die ASD Leuchte für ca. 2 sek. aus, und
beginnt dann zu blinken. Je nach Anzahl der Blinkimpulse gibt es
folgende Fehlerliste. Nachdem die Blinkimpulse durchgegeben wurden
leuchtet die ASD Lampe wieder ständig. Nachdem die Störung beseitigt
wurde muss der Fehlercode gelöscht werden. Dafür Buchse 5 und 1 an der
Prüfkupplung für min. 10 sek. verbinden. Danach bleibt die ASD Lampe aus.
Fehlercodes:
1 x keine Störung
2 x ASD Steuergerät def., erneuern.
3 x Bremslichtschalter def., Schalter und Leitungen prüfen.
4 x Vorderraddrehzahl VL fehlt
5 x Vorderraddrehzahl VR fehlt
6 x Hinterraddrehzahl fehlt
7 x Alle Drehzahlimpulse fehlen
8 x Magnetventil oder Bremslichtschalter def, ern.
Zu 4 bis 7: das Prüfgerät ist auch für 4-Matic. Wenn die Lampe 4 bis 7
mal blinkt, sind Drehzahlfühler gestört und müssen durchgemessen werden
(ist aber wieder viel Text), danWechselspannungssignale prüfen,
Einbaulage und auf mech. Bescädigungen prüfen, Leitungen prüfen, Evtl.
ABS Steuergerät def. wenn ASD und ABS Kontrolle leuchtet.
Hope this helps someone.
Ximinez
Tässä ohje englanniksi ja saksaksi.
http://cardealerforums.com/alt-auto-mer ... today.html
I asked about an orange ASD light on my w124 dashboard a while back.
I found a post on a German messageboard that described the diagnostics
procedure, I thought I'd share it in case someone encounters the same
problem, it seems common.
There's a diagnostics connector just next to the battery. If you remove
the cover, you find 8 terminals in the following arrangement (they're
supposed to be numbered, mine weren't):
X 1
X X
5
X
X
X
To start the diagnostics connect terminal 1 to terminal 5 (ground) for
about one second, with the ignition on. The ASD light on the dashboard
will go out for two seconds and start blinking. Count the blinks for the
error code.
1 No error
2 ASD control unit defective
3 Brake light switch defective
4 Front left wheel sensor failure
5 Front right wheel sensor failure
6 Rear wheel sensor failure
7 All wheel sensor failed
8 Magnetic valve or brake light switch failed
Mine blinked 8 times. The valve thing seemed much more expensive and
difficult than the brake light switch, so I replaced the latter for 14
EUROs. I connected the 1 & 5 terminals for 15 seconds to clear the error
code. The light stayed off after that and when I tried the ASD
(Automatic Slip Differential) in a mud pool it seems to work well.
The German post I got my info from:
http://f22.parsimony.net/forum43054/messages/3478.htm
Also, Du musst an der Prüfkupplung ( rechts neben der Batterie länliches
Gehäuse ca. 5 cm gross) an Buchse 5 ein langes Kabel (bis zum
Fahrersitz) anschliessen. Motor starten. Das Kabel von der Prüfkupplung
für ca. 1 sek. gegen Masse halten. Dann das Kabel von Masse lösen. Nach
dem lösen der Massebrücke geht die ASD Leuchte für ca. 2 sek. aus, und
beginnt dann zu blinken. Je nach Anzahl der Blinkimpulse gibt es
folgende Fehlerliste. Nachdem die Blinkimpulse durchgegeben wurden
leuchtet die ASD Lampe wieder ständig. Nachdem die Störung beseitigt
wurde muss der Fehlercode gelöscht werden. Dafür Buchse 5 und 1 an der
Prüfkupplung für min. 10 sek. verbinden. Danach bleibt die ASD Lampe aus.
Fehlercodes:
1 x keine Störung
2 x ASD Steuergerät def., erneuern.
3 x Bremslichtschalter def., Schalter und Leitungen prüfen.
4 x Vorderraddrehzahl VL fehlt
5 x Vorderraddrehzahl VR fehlt
6 x Hinterraddrehzahl fehlt
7 x Alle Drehzahlimpulse fehlen
8 x Magnetventil oder Bremslichtschalter def, ern.
Zu 4 bis 7: das Prüfgerät ist auch für 4-Matic. Wenn die Lampe 4 bis 7
mal blinkt, sind Drehzahlfühler gestört und müssen durchgemessen werden
(ist aber wieder viel Text), danWechselspannungssignale prüfen,
Einbaulage und auf mech. Bescädigungen prüfen, Leitungen prüfen, Evtl.
ABS Steuergerät def. wenn ASD und ABS Kontrolle leuchtet.
Hope this helps someone.
Ximinez
Niin, matikissa nuo X92-tarkastuskytkimestä mitattavat vilkku-/vikakoodit menee:
1 -ei vikaa
2 -ohjausboxi
3 -jarruvalokatkaisija
4 -etuvasen abs-anturi signaali puuttuu
5 -etuoikea abs-anturi signaali puuttuu
6 -taka abs-anturi signaali puuttuu
7 -kaikki 3 abs signaalia puuttuu
8 -venttiili y1, poikki tai oikosulku (vena siellä auton alla)
9 -venttiili y2, poikki tai oikosulku
10 -venttiili y3, poikki tai oikosulku
11 -ratin kääntökulma-anturi
Jos antaa jonkin vilkkukoodin niin sit voidaan katsoa lisää mittauksia.
Viat saa nollattua pitämällä 1 ja 5 nastoja oikosulussa 10s, nollaa yhden poistuneen vian kerrallaan.
Syttyyhän siinä tuo vikavalo kun laittaa testivivun testiasentoon? Sillä on helppo testata painekytkimen s1 toiminta, testiasennossa yksikön paine laskee alle 5bar ja sen pitää sytyttää vikavalo. Kytkimen toiminta siis PSL.
Pete
1 -ei vikaa
2 -ohjausboxi
3 -jarruvalokatkaisija
4 -etuvasen abs-anturi signaali puuttuu
5 -etuoikea abs-anturi signaali puuttuu
6 -taka abs-anturi signaali puuttuu
7 -kaikki 3 abs signaalia puuttuu
8 -venttiili y1, poikki tai oikosulku (vena siellä auton alla)
9 -venttiili y2, poikki tai oikosulku
10 -venttiili y3, poikki tai oikosulku
11 -ratin kääntökulma-anturi
Jos antaa jonkin vilkkukoodin niin sit voidaan katsoa lisää mittauksia.
Viat saa nollattua pitämällä 1 ja 5 nastoja oikosulussa 10s, nollaa yhden poistuneen vian kerrallaan.
Syttyyhän siinä tuo vikavalo kun laittaa testivivun testiasentoon? Sillä on helppo testata painekytkimen s1 toiminta, testiasennossa yksikön paine laskee alle 5bar ja sen pitää sytyttää vikavalo. Kytkimen toiminta siis PSL.
Pete
nyt avasin mittariston ja huomasin etteivät siellä lamput ole oikeilla paikoillaan,,ugly finn kirjoitti:Niin, matikissa nuo X92-tarkastuskytkimestä mitattavat vilkku-/vikakoodit menee:
1 -ei vikaa
2 -ohjausboxi
3 -jarruvalokatkaisija
4 -etuvasen abs-anturi signaali puuttuu
5 -etuoikea abs-anturi signaali puuttuu
6 -taka abs-anturi signaali puuttuu
7 -kaikki 3 abs signaalia puuttuu
8 -venttiili y1, poikki tai oikosulku (vena siellä auton alla)
9 -venttiili y2, poikki tai oikosulku
10 -venttiili y3, poikki tai oikosulku
11 -ratin kääntökulma-anturi
Jos antaa jonkin vilkkukoodin niin sit voidaan katsoa lisää mittauksia.
Viat saa nollattua pitämällä 1 ja 5 nastoja oikosulussa 10s, nollaa yhden poistuneen vian kerrallaan.
Syttyyhän siinä tuo vikavalo kun laittaa testivivun testiasentoon? Sillä on helppo testata painekytkimen s1 toiminta, testiasennossa yksikön paine laskee alle 5bar ja sen pitää sytyttää vikavalo. Kytkimen toiminta siis PSL.
Pete


300 te 4 matic
Näin tekee...ipuli kirjoitti: Lisäksi hydrauliikkaöljyä kuluu noin litra 2000 km kohden, eräs korjaaja oli sitä mieltä rttä jakolaatikon tiivisteet vuotaa
Ja kannattaa vaihtaa stefa vielä kun jakolaatikko on kuosissa!!
Sen jälkeen kun se pasahtaa niin tulee KALLIS remontti....
"pyhimys" nimimerkiltä kuulin moista.
~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Matikki antaa koodin 8 (8 -venttiili y1, poikki tai oikosulku (vena siellä auton alla) ) useimmiten, nollais autta pakkasella noin tunniksi tai kaheksi.
neliveto ei mene likkeelle lähtiessä päälle ennenku sutasee.
ja lukko taasen menee melkein aina liikkeelle lähtiessä, etenkin jos vähäki pakittaa. (nimim yks vetari)
tasonsäätööljyäkään ei kulu kun matikin vikavalo palaa, muuten kyllä.
neliveto ei mene likkeelle lähtiessä päälle ennenku sutasee.
ja lukko taasen menee melkein aina liikkeelle lähtiessä, etenkin jos vähäki pakittaa. (nimim yks vetari)
tasonsäätööljyäkään ei kulu kun matikin vikavalo palaa, muuten kyllä.
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.