Perheeseen tulee turbo, ongelma vol. 1

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3042
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Perheeseen tulee turbo, ongelma vol. 1

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Moi!

- Otin projektikseni oppia tekemisen kautta ja niin innolla turbottamaan mersun OM616 -moottoria. Eli diesel, 2,4 litraa, justiinsa alakerta&männät remontoitu ja lisäksi PP-Dieselin hitusen kutittama pumppu.

No, halvalla sain uudehkon pienen (Garret GT1544V vm. 2004) ahtimen ja Lajunen palautti maanpinnalle kommentoimalla sitä (liian) pieneksi. Hitusen tarkemmin netin syövereitä tutkittuani löysin maininnan että omistamani turbo käy max. 2100 cmkolme moottoreihin.

Mitäs nyt - onko liian pieni ahdin vaaraksi justiinsa rempatulle moottorille? Panenko myyntiin vai paikalleen? Jahka ensin on pakosarja laserleikattu, väännelty ja hitsailtu..

Ja mikäs se mielestänne olisi sopiva tuohon 2,4 litraiseeni?
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
|parsakaali|
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 30.05.2006 23:53
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja |parsakaali| »

Kyllä itse kokeilisin tuolla ahtimella, voihan sen aina ottaa pois jos se on todellakin liian pieni. Mutta jos kuvitellaan että saat ahtimen paikalleen ja ahtaa jo tyhjäkäynnillä niin silloin se on todellakin liian pieni. Mutta ehkä kannattaa vaihtaa se hiukka isompaan, omassa turpo räpellyksessä oli saab 9000 garretti. Eli 2.0 bensa koneesta. Auto oli 124 200d. Tähän ahin sopi mielestäni hyvin.
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

Voi olla ihan passeli, jos pumppu on vakioelementeillä. Tuohan on 110 heppaisen koneen mutka, joten sinne on kuitenkin matkaa aika pitkästi 240D:llä :lol:

Ahtomittari paikoilleen ja säätämään. Pysyttelee alle kilon paineissa niin eiköhän kone pysy nipussa.
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Hieman pieni se minusta on, mutta kokeilemalla se tosiaan selviää. Järkevällä käytöllä kone pysyy tuollakin nipussa ja potkua tulee kuitenkin lisää = viritys on onnistunut.

Ja ei se 110hv 240D:stä nyt niin kaukana ole kuin luulisi... ;)
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Kyllä ton turbon sinne voi mun mielestä laittaa huoletta, kun tosiaan ei ahnehdi ahtopaineen ja syötön kanssa. Cooleriksi kannattaa kerralla laittaa tarpeeksi iso. Hyviä ja halpoja ovat ns. Kiinan coolerit, hyvin saatavilla. Kannattaa kysyä nimimerkki Masah, häneltä löytyy myös muita tarvittavia nippeleitä, kuten siliconiputkia ja mutkia yms.

Kun moottori turbotetaan, niin jäähdyttimen on hyvä olla kunnossa. Monet särkymiset liittyvät liialliseen lämpöön moottorissa.

Henk. koht. laittaisin tuohon moottorin om603 turbon kkk24 ahtimen, se on kuitenkin hiukan avarempi ja herää omien kokemusten mukaan tosi hyvin jo kakslitraisessa dieselissäkin säädetyllä vakiopumpulla. Ahdin on kuitenkin mitoitettu jo tehtaalla tuolle 140+ hevosvoimamäärälle. Näitä on saatavilla uutenakin helposti ja edullisesti.

Tahtoo aina näissä turbotuksissa kuitenkin iskeä piru mieheen ja pumppua käännytetään vähän lisää tai isompaa elemttiä ilmestyy joululahjatoivelistalle. Onnea projektiin!
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

Ohjaus tuolle vnt-ahtimelle pitäisi rakentaa niin, että pintakaasulla johdinsiivet on auki eikä ahdin turhaan pyöri, mutta sitten voimaa tarvittaessa johdinsiivet menisivät hetkeksi supulle ja ahdin lähtisi nopeasti pyörimään ja ahtamaan. Paloviidan kirjoituksia kun searchaa niin pääsee jyvälle mitä tarkoitan.

Rajoitinruuvilla siipien kiinni-asentoa voi tietysti säätää niin että pelkällä painekello-ohjauksellakin tulee toimeen. Mutta heräävyys on silloin huonompi kuin vimpan päälle rakennetulla ohjauksella.

Pakosarjan paineen mittaus on sitten aivan ehdoton tuolla ahtimella!
Onnea projektiin.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3042
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Hmm, eihän tuo GT1544V ole muuttuvasiipinen eihän?

Jos on niin vaihdan perinteiseen suosiolla.. EDIT. onhan se.
Viimeksi muokannut Petteri Kivimäki, Pe 05.10.2007 18:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Petteri Kivimäki kirjoitti:Hmm, eihän tuo GT1544V ole muuttuvasiipinen eihän?

Jos on niin vaihdan perinteiseen suosiolla..
Eikös tuo mallimerkinnän viimeinen "V" tarkoita juuri sitä (vnt)
willehukkanen
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ma 01.10.2007 17:40
Paikkakunta: kiuruvesi

Viesti Kirjoittaja willehukkanen »

garretin t3 olis hyvä ja kohtalaisen halpa...
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja HMK »

Löytyis Garrett t3. Oli GD:ssä mutta oli siihen liian pieni (3 L). Täys rempan jälkeen 2000 km. Mukaan tulee pakoputken laippa jossa n.10 cm 2.5" putki + paluuöljyn laippa. Numeroiden mukaan on ensiasennus turbo 2.3-2.5l Indenorin koneissa. Jos kiinnostaa niin soittele 050 339 7520
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Joo, en määkään kyllä garrett to3:sta pienempää menis laittaan.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

Käsittääkseni Garrett GT1544V on jo hommattuna, mikäli ymmärsin eka viestin oikein. Jos turbo on 110hv dieselistä, siis nykyaikaisesta moottorista joka käy runsaalla ilmaylijäämällä, niin miksi siunailla että se ei riitä 240D:n tarpeisiin? Ainakin minä kokeilisin ensin sitä, ennen kuin etsii jotain museoturboja tilalle :lol:
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Noita 603:n turboja saa varmaankin hyvin käytettynä, kun
aika moni vaihtaa sen isompaan. Saattaisi olla hyvä valinta
muutenkin, kuten edellä perusteltiin.

Pieni turbo, joka herää pienillä kierroksilla, saattaisi antaa
paremman väännön pienillä kierroksilla kuin iso turbo. Se
luultavasti olisi arkiajossa eduksi.

Isolla turbolla saa isommat tehot isoilla kierroksilla, mutta
siitä seuraa helposti kansivikoja, joten siinäkin mielessä
pieni turbo voisi olla hyvä, kun moottori ei ole alkuperäinen
turbomoottori. Alkuperäisessä lämpeämistä on huomioitu
esim. jäähdyttävillä öljysuihkuilla.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

näin vain kommentiksi, että tuota kkk24 on kaikissa bensa ja diesel volkkariaudeissa jne. Alkaen td:n 100hp ja päätyen S2/S4 230hp. Ja noitahan saa joka nurkalta kun kaikki VAG-miehet haluaa vähän lisää tehoa. Ja sen takia ei ees hinnat päätä huimaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

JarkkoN kirjoitti:
Isolla turbolla saa isommat tehot isoilla kierroksilla, mutta
siitä seuraa helposti kansivikoja, joten siinäkin mielessä
pieni turbo voisi olla hyvä, kun moottori ei ole alkuperäinen
turbomoottori. Alkuperäisessä lämpeämistä on huomioitu
esim. jäähdyttävillä öljysuihkuilla.
Kyllä mun mielestä asia on päinvastoin kestävyyden kannalta. Pikkunen turbo ahistaa yläkierroksilla aiheuttaen pakopaineen ja varmaan myös pakolämpötilan nousua ja nämä käy moottorin keston päälle. Mutta ei noissa koneissa tarvi kannen hajoamista pelätä. Kuitenki eritoten vapariturboissa kestoa ajatellen kannattais valita mieluummin vähä liian iso kuin liian pieni ahdin.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Vastaa Viestiin