190D - mikä moottori + ajotuntuma vrt. 124een?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
markus_200E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi

190D - mikä moottori + ajotuntuma vrt. 124een?

Viesti Kirjoittaja markus_200E »

Mallimerkintä on pelkkä 190D - en tiedä vielä onko kyseessä 2ltr vai 2.5ltr. Vuosimalli on 1987.
Onko tämän mallin dieselmoottorit samoja kuin 123/124n ?
2.5 tuli kait vasta 124een?

Miltäs tämmöinen 190en tuntuu verrattuna 124een maantiellä?
Viimeksi muokannut markus_200E, Ke 03.10.2007 23:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

TOihan siis erottuu siitä että 2l on om601 nelisylinterinen ja 2,5l on om602 viisisylinterinen? w201, W124 ja Vitossa ainakii ollu (Lukee wikiä).
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: 190D - mikä moottori?

Viesti Kirjoittaja Aku P »

markus_200E kirjoitti:Mallimerkintä on pelkkä 190D - en tiedä vielä onko kyseessä 2ltr vai 2.5ltr. Vuosimalli on 1987.
Onko tämän mallin dieselmoottorit samoja kuin 123/124n ?
2.5 tuli kait vasta 124een?
Samoja koneita kuin 124:ssakin, ja kyllä 2,5 l konetta sai myös W201:een.

...missä se onkin varsin paikallaan, kulkee halvalla ja liikoja vinguttamati.

E: Ajotuntumasta vielä. Kyllä se tukevasti menee, on jopa immuunimpi sivutuulelle kuin W124. Ero on se, että 190 on pieni auto, väänsi asiaa miten päin hyvänsä. Vaikka itse ajotuntumassa ei eroa niin paljoa olisi, ihan pienemmät sisämitat ja lähempänä näkyvät kulmat kertovat koko ajan että snadimman pirssin kyydissä ollaan. Kaupungissa näpsäkkä peli, kääntyy ihan kolikon ympäri. Talvella 201 on herkempi ottamaan sladia kuin isompikoriset; itsekin olen joskus pöperökelissä tullut jonkun mutkaisen maantieosuuden käytännössä koko ajan kylki edellä enkä edes ajanut kovaa. Hallinnassa ei ollut mitään vaikeaa, mutta herkkyys pienelle perän luistelulle pitää tietää. :idea:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
markus_200E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi

Viesti Kirjoittaja markus_200E »

Kiitos ajotuntumakommenteista!

Onko ollut sekä 4- että 5-vaihteisena? Tietty vaihteisto aina tietyn koneen yhteydessä vai valinnainen?
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

markus_200E kirjoitti:Onko ollut sekä 4- että 5-vaihteisena? Tietty vaihteisto aina tietyn koneen yhteydessä vai valinnainen?
Eiköhän nuo laatikot mene suunnilleen samoin kuin w124:ssa:
Kakslitraset nelilovisia ja kakspuolikkaat viislovisia. Siis melkein aina, harvoin päinvastaisia yhdistelmiä. Varsinkin, kun on kyseessä uutena Suomeen tuotu auto. Ja sitten on tietenkin nämä automaatit, mutta niistähän ei ollut puhetta..
Olet kait jo tuolla käynyt:
http://www.mercefreaken.com/modellene/201/201.htm
Onkohan nuo mallimerkinnät muuten virallisia takaluukkutekstejä? Noinniinku 190D tarkoittaa automaattisesti 2-litran dieseliä ja isompi on sitten saanut pitemmän nimen: 190D 2.5

Ekan kerran mulle tuli myös vastaan tuo 2.2 diesel tässä korissa. Valmistettu parisen vuotta, liekö kakspuolikas sitten korvannut sen..
Kun vertaa tehoja 2.0 ja 2.2, niin jälkimmäisessä 1kpl hevosvoimia enempi, eikä väännössäkään mainittavasti eroja :roll:
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tuo 2.2nen taisi olla vain ameriikan markkinoilla.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

jep, amerikkaan vain.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Esa H. kirjoitti:Onkohan nuo mallimerkinnät muuten virallisia takaluukkutekstejä? Noinniinku 190D tarkoittaa automaattisesti 2-litran dieseliä ja isompi on sitten saanut pitemmän nimen: 190D 2.5
Noinhan se menee. Samalla tyylillä myös bensaversiot 190 ja 190E ovat 2-litraisia ja isommat ilmoitetaan erikseen.
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Ari V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Pe 19.03.2004 13:02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ari V. »

Noinhan se menee. Samalla tyylillä myös bensaversiot 190 ja 190E ovat 2-litraisia ja isommat ilmoitetaan erikseen.

Jaaaaa........ mitäs ne 1.8 litraset sitten on......... vai tulivatko vasta feisliftiin
Raaka Arska
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ari V. kirjoitti:Noinhan se menee. Samalla tyylillä myös bensaversiot 190 ja 190E ovat 2-litraisia ja isommat ilmoitetaan erikseen.

Jaaaaa........ mitäs ne 1.8 litraset sitten on......... vai tulivatko vasta feisliftiin
Vuonna 1990 muistaakseni esiteltiin se, ja mallimerkintä on muotoa 190E 1,8.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Vastaa Viestiin