Nakutusta kannentiivisteen vaihdon jälkeen 124 200 D

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
ipezu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Su 27.06.2004 08:12

Nakutusta kannentiivisteen vaihdon jälkeen 124 200 D

Viesti Kirjoittaja ipezu »

Menee kohta hermot...

Tehtiin kesällä kannentiivisteremontti. Tuttu mestari teki. Halvalla.

Mikähän meni pieleen kun kone oli ennen remonttia erittäin siistiääninen mutta remontin jälkeen tuli oireita.

Moottorin käynnistyksen jälkeen kone sätkättää ja lotkottaa muutaman sekunnin tarkalleen siihen hetkeen asti kunnes öljynpainemittari nousee pohjaan kolmoseen. Sitten on hetken hiljaisempaa mutta kun kone lämpenee, kuuluu venttiilikoneistosta aika selkeä nakutus, ei tosin kovin terävä-ääninen.

Lukuisia erikoisasiantuntijoita on käynyt ihmettelemässä asiaa. Yhtä monta on erilaista diagnoosia. On arveltu mm. nostimen kuppien vaihtaneen paikkaa remontin yhteydessä, josta johtuisi, sitten on arveltu painevikaa - ettei öljynpainepaine tule kunnolla kanteen, myös että kannentiiviste ei olisi kohdallaan ja mäntä ottaa sen takia kannentiivisteen reunaan (sitä kuulema tapahtuu usein). Eräs korjaamo kauppasi Fortea (puolen tuntia koneessa ja öljykanavat aukenee). Muuan dieselmestari kehotti vaitamaan kalliit synteettiset Mobil Rally Formula 1 öljyt halpoihin 10W-30 mineraaliöljyihin, se on kuulema usein auttanut.

Remontin tehnyt mestarinikin on hukassa nakutuksen kanssa - kädet levällään.

Eräs ystäväni, dieselexpertti, hymyili hyväntahtoisesti ja kehotti unohtamaan koko asian ja hankkimaan korvatulpat! Saataa olla hyvä ohje, sillä tuo nakutus syö kyllä miestä!
- - - - - - - - - -
MB W211 CDi
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3167
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Toivalan Autolla Kuopiossa kertoivat, jotta kun kansi aukaistaan, tai suuttimet käytetään irki, niin käyntiääni "raaistuu" huomattavasti. Ja katso, näin todellakin tapahtui myös omassa koslassa. Nyt, noin 13tkm kansiremontin jälkeen äänet on jo tasaantuneet...

Eli kertoivat syyksi sen, että kun paikat jynssätään puhtaaksi, koneen raudat pääsee hakkaamaan vastakkain ilman vaimentavaa nokea välissä. Tiedä sitten, kaatuuko tämä teoria sinun tapauksessasi, kun sullahan ei ole tehty muuta, kuin vaihdettu tiiviste väliin, jos oikein ymmärsin...?

Mutta, jo suuttimien irroitus voi Mersu-Turusten mukaan aiheuttaa käyntiäänen huomattavan kovenemisen. Juurikin kuulemma pahiten 200D:ssä.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Miksi kansiremontti tehtiin?

Lämpimänä kuuluva napustus voi olla nostimien ääni. Laita uudet, jos ne on vanhoja/paljon ajettuja.

Kylmänä kuuluva ääni voisi johtua siitä öljynpaineesta. Suodatinkotelon pohjassa on venttiilit jotka säätää öljynpainetta, jos siellä on roska venttiilin välissä ja moottorista pääsee pääkanava tyhjenemään kun auto seisoo. Suodatin jalan joutuu irrottamaan että venttiileihin pääsee käsiksi. Musitaakseni öljypumpussakin oli joku venttiili.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Oireet viittaa kyllä kuluneisiin/likaisiin ventiilien nostimiin. Ei kansi vikaan. :D
Avatar
ipezu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Su 27.06.2004 08:12

Viesti Kirjoittaja ipezu »

Tämä päivä meni kun talvirenkaita vaihdoin ja huomasin etulaakerin menneen - :x ...

Tuosta suuttimien epävakaasta toiminnasta sainkin arvion heti alkuun ja yksi suutin sitten irroitettiinkin tarkastusta varten kun kolmosen suutinputki ei oikein sykkinyt samalla tavalla kuin muut. Ei kuitenkaan ollut vaikutusta.

Kannen tiiviste vaihdettiin sen vuoksi kun öljyä alkoi tulla paisuntasäiliöön pikuhiljaa ja sitten lopuksi jo aika paljonkin (vaikka usein huuhtelin järjestelmän).

Mitenhän kuluneen nostimen voisi parhaiten tunnistaa - vai onko vaihdettava kaikki?
- - - - - - - - - -
MB W211 CDi
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Yleensä vaihdetaan kaikki ja tulee kerralla kuntoon...
Itse tein ja säästin
Avatar
ipezu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Su 27.06.2004 08:12

Viesti Kirjoittaja ipezu »

vito500tkm kirjoitti: Kylmänä kuuluva ääni voisi johtua siitä öljynpaineesta. Suodatinkotelon pohjassa on venttiilit jotka säätää öljynpainetta, jos siellä on roska venttiilin välissä ja moottorista pääsee pääkanava tyhjenemään kun auto seisoo. Suodatin jalan joutuu irrottamaan että venttiileihin pääsee käsiksi. Musitaakseni öljypumpussakin oli joku venttiili.
Tämä kuulostaa loogiselta moottorin käynnistyksen yhteydessä kuuluvaan nakutuksen ratkaisuksi. Oli nimittain sellaiset puitteet minun mestarin korjaamossa, että "pari roskaa" :lol: kannentiivisteen vaihdon yhteydessä on saattanut järjestelmään joutua.

Voisiokohan Forte liuottaa sorkat suodatinkotelon pohjan venttileistä, ettei tarvitsis ruveta suodatinjalkaa irrottamaan, Varmaan aikamoinen homma (?) ja jos pääsis vähemmällä...
- - - - - - - - - -
MB W211 CDi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Kaikki nostajat uusiksi.

Hetken kaivelun jälkeen löysin siitä voitelujärjestelmästä dokumenttia.
Suodatinjalka on neljällä pultilla kiinni ja kaikki osat on irrotettavissa.
Elikkä tuosta klikkaamalla löytyy aika selkeät ohjeet aiheesta.

Niin ja ekaksi kannattaisi tarkastaa se suodattimen kannessa oleva putki ja puhaltaa se paineilmalla puhtaaksi. Samoten vaihtaa o-renkaat sinne. Vaikka samalla kun vaihdat öljyt.
Avatar
ipezu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Su 27.06.2004 08:12

Viesti Kirjoittaja ipezu »

.
Kiitos, tämä oli erinoaminen vinkki. Nyt jo alkaa helpottaa - ainakin henkisesti :wink: .
vito500tkm kirjoitti: Hetken kaivelun jälkeen löysin siitä voitelujärjestelmästä dokumenttia.
Suodatinjalka on neljällä pultilla kiinni ja kaikki osat on irrotettavissa.
Elikkä tuosta klikkaamalla löytyy aika selkeät ohjeet aiheesta.
Niin ja ekaksi kannattaisi tarkastaa se suodattimen kannessa oleva putki ja puhaltaa se paineilmalla puhtaaksi. Samoten vaihtaa o-renkaat sinne. Vaikka samalla kun vaihdat öljyt.

Alkuviikosta vaihdan öljyt ja suodattimen ja tarkastan aluksi suodattimen kannen putken sekä o-renkaat ennen kuin aletaan enemmälti purkaa, Mutta taidankin tehdä samalla Forte-pesun sijaan polttoöljypesun, kun se näköjään ( http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=55607 ) onkin "melkein samaa" ainetta...
- - - - - - - - - -
MB W211 CDi
Avatar
ipezu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Su 27.06.2004 08:12

Viesti Kirjoittaja ipezu »

Tuli sitten minunkin innostuttua "hurjastelemaan" :oops: tänään ja pesin koneen polttoöljyllä kun siitä samanaikaisesti on tuo toinen keskustelu foorumissa meneillään. Minun resepti oli 0,6 litraa dieseliä dieseliin (siis koneeseen) ja 20 minuuttia nopeaa joutokäyntiä.

Puhdistin samalla huolellisesti suodatinkotelon kannen tapin pienet reiät paineilmalla ja vaihdoin o-renkaat.

Nyt uusilla öljyllä ja suodatitimella tuntuu, että kyllä tämä tais auttaa käynnistyksen jälkeisten alkusekuntien aikaiseen voimakkaaseen venttiilien nakutukseen. Kuulostellaanhan nyt.

Toivottavasti pesu ei käy kohtaloksi kun tavoite on ilman suurempia remontteja ajaa miljoona kilometriä (hullu päähänpinttymä :wink: ), jo 20 kertaa maapallon ympärysmitta takana, mutta silti vielä pitäis päästä jonkin matkaa. Onnistuukohan.
- - - - - - - - - -
MB W211 CDi
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

ipezu kirjoitti: Toivottavasti pesu ei käy kohtaloksi kun tavoite on ilman suurempia remontteja ajaa miljoona kilometriä (hullu päähänpinttymä :wink: ), jo 20 kertaa maapallon ympärysmitta takana, mutta silti vielä pitäis päästä jonkin matkaa. Onnistuukohan.
No eikös se niin ole, että noi koneet kestää ajaa niinkauan, kun viittii. Jos vaan huollot tekee tinkimättä. Että enempi se on perspuolen kestävyydestä kiinni... :D
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Vastaa Viestiin