Muutoskatsastus asiaa madalluksesta!
Muutoskatsastus asiaa madalluksesta!
Kyselisin sitä kun autossa 190 2.0d vm.84 on eibachin 35mm madallusjouset ja ei ole vielä muutoskatsastettu et pitääkös se muutoskatsastaa vai meneekö semmosenaan läpi??
Menee varmaan semmosenaan, mutta pitäisihän se virallisesti katsastaa. Itte kun tarjosin katsastusmiehelle TÜV paperia niin aika vastahakoisesti se edes sitä otti vastaan. Sanoi näin: "Ei sitä tarvi", mä sanoin "Laita vaan", "No laitetaan arkistoon kun se kerran on... Vie se konttoriin.". Parempi se on että se siinä paperis lukee. Ja sitten menee prosentit 1-2 

Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
mulla juuri tänään todella mul... katsastusäijä keksi vaikka ja mitä!!
kaiken huippu oli ettei se ollut tahallaan minua kohtaan vaan halusi nyt selvittää kirjoista ja kansista kaikki mahdolliset ja mahdottomat asiat. renkaissa ei riittänyt kantavuus taka-akselilla ym. mittasihan se jarrulevytkin kun oli sellaset vanteet että se oli helppoa! uudet levyt ovat 21.7mm ja minimi on 20.4mm eli aika usein saa vaihtaa!! asema oli tiätty valtion a-katsastus!! eipä tarvi ikinä enää mennä kyseiseen puljuun!! kristallien sumuvalokuvio korjattava!! mairittelevia lausuntoja.....
kaiken huippu oli ettei se ollut tahallaan minua kohtaan vaan halusi nyt selvittää kirjoista ja kansista kaikki mahdolliset ja mahdottomat asiat. renkaissa ei riittänyt kantavuus taka-akselilla ym. mittasihan se jarrulevytkin kun oli sellaset vanteet että se oli helppoa! uudet levyt ovat 21.7mm ja minimi on 20.4mm eli aika usein saa vaihtaa!! asema oli tiätty valtion a-katsastus!! eipä tarvi ikinä enää mennä kyseiseen puljuun!! kristallien sumuvalokuvio korjattava!! mairittelevia lausuntoja.....

-93 vuosimallista lähtien pitää muutoskatsastaa ja muutoskatsastuksessa tarvitaan tuv lappu ja ohjauskulmien säätölappu. Tosin meillä meni läpi ilman lappuja kun vaimo käytti auton ja kertoi, kuten totuus olikin, että kyseinen madallussetti oli autossa kun se ostettiin. Oli vain jäänyt merkkaamatta otteeseen. Meillä on hyvä katsastuskonttoriTiHu kirjoitti:Kyselisin sitä kun autossa 190 2.0d vm.84 on eibachin 35mm madallusjouset ja ei ole vielä muutoskatsastettu et pitääkös se muutoskatsastaa vai meneekö semmosenaan läpi??

Tietenkään renkaat eivät saa ottaa mihinkään kiinni, eikä mataluus saa olla liiallinen, mutta varsinaista, maksullista, muutoskatsastusta ei tarvita.
Kantavuudet kannattaa tai pitää tarkistaa kun on ostamassa rengasta. Samalla rahalla saa renkaan jonka kantavuus riittää niin ajossa kuin katsastuksessa. Samoin jarrulevyjen mittaaminen kotikonstein on helppo toimenpide, eikä vaihdossakaan mene kauaa.E300DIISELI kirjoitti:mulla juuri tänään todella mul... katsastusäijä keksi vaikka ja mitä!!
kaiken huippu oli ettei se ollut tahallaan minua kohtaan vaan halusi nyt selvittää kirjoista ja kansista kaikki mahdolliset ja mahdottomat asiat. renkaissa ei riittänyt kantavuus taka-akselilla ym. mittasihan se jarrulevytkin kun oli sellaset vanteet että se oli helppoa! uudet levyt ovat 21.7mm ja minimi on 20.4mm eli aika usein saa vaihtaa!! asema oli tiätty valtion a-katsastus!! eipä tarvi ikinä enää mennä kyseiseen puljuun!! kristallien sumuvalokuvio korjattava!! mairittelevia lausuntoja.....
Oikeasti w124:n jarrulevyjen minimipaksuus on 19,4 mm. Voit katsastusmiehelle kertoa ensikerralla, ota vaikka korjauskäsikirja mukaan. Ei ne nyt ihan muutamassa vuodessa mene loppuun, kestäisiköhän 200 tkm ajoa.
No eipä ollut yllätys tuo kristallivalo juttu, tokihan sulla on katsastusumpiot ?
Rengaskoon muutoksessa on aina muistettava, että uuden renkaan kantavuus täytyy olla suurempi tai yhtä suuri kuin autosi akselipainon puolikas (akselipaino löytyy rekisteriotteesta)
Renkaan maksimikuorma - Load Index kg
86 = 530 kg
87 = 545 kg
88 = 560 kg
89 = 580 kg
90 = 600 kg
91 = 615 kg
92 = 630 kg
93 = 650 kg
94 = 670 kg
95 = 690 kg
96 = 710 kg
97 = 730 kg
98 = 750 kg
99 = 775 kg
100 = 800 kg
101 = 825 kg
102 = 850 kg
Lisää tietoa: www.skg.fi
Eipäs muuten tarvi korjailla.. Otat vaan polttimot tai sulakkeen pois katsastuksen ajaksi niin se riittää. Sumuvalot eivät ole pakollinen varuste, ja niiden ei ole pakko toimia.. Tämä asemalta varmistettu..E300DIISELI kirjoitti:kristallien sumuvalokuvio korjattava!! mairittelevia lausuntoja.....
Ja toinen mikä on niin valojen korkeussäätö, vaikka sellainen on, niin sen ei ole pakko toimia. Näitä autoja myös varmasti jokusia, koska noissa kristalleissa vähän huonot nuo alipainekalvot..
DuPu
ST-Romua vuodesta 2007
Mulla katsastusmies vaati poistamaan sumulisävalot, joista oli lasi rikki. Kysyin eikö riitä polttimon tai johdon katkaisu, ei kuulemma riittänyt (sillä kertaa / sillä miehellä)DuPu kirjoitti:Eipäs muuten tarvi korjailla.. Otat vaan polttimot tai sulakkeen pois katsastuksen ajaksi niin se riittää. Sumuvalot eivät ole pakollinen varuste, ja niiden ei ole pakko toimia.. Tämä asemalta varmistettu..

Lisää tietoa: www.skg.fi
minimipaksuus 19.4mm ja kaupassa oli uusi n.25.5mm ettei se uudenkaan tieto ihan oikein ollut. ei siitä purnaa etteikö ne olisi kuluneet mutta äijä ei taatusti olisi niitä mitannut jos olisi ollut esim. peltivanteet!! mullakun oli toinen 15.7mm ja toinen 16.2mm! olisin kyllä ymmärtänyt ne vaihtaa ihan itsekin mutta oli pakko mennä leimalle kun oli viimeinen päivä. mulla ei ole katsastusumpioita mutta vetoan merkintöihin!! kristalleissa on sekä HALOGEENI että SUMUVALO merkinnät!!!
ohos, no ton nyt näkee jo peltivanteen läpikin, ole onnellinen ettei ottanut kilpiä pois, on tuossa vaara, että mäntä pullahtaa ulos sylinteristäE300DIISELI kirjoitti: mullakun oli toinen 15.7mm ja toinen 16.2mm!

Mulla oli 0.9 mm alle rajan joten vaihdoin ne ennen katsastusta.
Mahtaako ne ihan 25 mm olla, täytyykin käydä mittaamassa jossain välissä. muistelen että 4 mm olisi kulutusvaraa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Itse asiassa muutoskatsastus tarvitaan jos auton korkeutta on muutettu vuoden 93 jälkeen. 1.1.98- alkaen kaikissa henkilöautoissa sekä 1.1.96 alkaen EY-tyyppihyväksytyissä sitten tarvitaan niitä Tüv- lappusia. Pyöränkulmista pitää pyydettäessä esittää todistukset.veskola kirjoitti:
-93 vuosimallista lähtien pitää muutoskatsastaa ja muutoskatsastuksessa tarvitaan tuv lappu ja ohjauskulmien säätölappu.
Tuossa tietopläjäys->http://www.ake.fi/pdf/3367-208-2003%20A ... uistio.pdf
Olen huomannut että katsastusmiehet eivät katsele hyvällä seuraavaa skenariota:
Ajat auton katsastukseen. Autossa on yksi tai useampi ajoturvallisuuteen vaikuttava puute/vika jonka korjaaminen maksaa teetettynä ~300€.
Samanaikaisesti autossa on thyyninkiä / aluvannetta / matalaprofiilia / madallussarjaa yms. härpäkettä arvoltaan 4000+ € tuoreeltaan laitettuna.
-> Inssi tekee aivan oikean johtopäätöksen siitä että peelo on satsannut rahojaan täysin vääriin asioihin ja hylkää pienestäkin asiasta piittaamattoman asenteen vuoksi.
Nimim. kokemusta on nuoruudesta. Päinvastainen tilanne tulee jos alla on perusmasiina ja autossa merkkejä siitä että ne vähät ropposet on tehty tuoreeltaan _huoltoon_ eikä thyninkiin -> inssi katsoo pikkuviat läpi sormien.
Ajat auton katsastukseen. Autossa on yksi tai useampi ajoturvallisuuteen vaikuttava puute/vika jonka korjaaminen maksaa teetettynä ~300€.
Samanaikaisesti autossa on thyyninkiä / aluvannetta / matalaprofiilia / madallussarjaa yms. härpäkettä arvoltaan 4000+ € tuoreeltaan laitettuna.
-> Inssi tekee aivan oikean johtopäätöksen siitä että peelo on satsannut rahojaan täysin vääriin asioihin ja hylkää pienestäkin asiasta piittaamattoman asenteen vuoksi.
Nimim. kokemusta on nuoruudesta. Päinvastainen tilanne tulee jos alla on perusmasiina ja autossa merkkejä siitä että ne vähät ropposet on tehty tuoreeltaan _huoltoon_ eikä thyninkiin -> inssi katsoo pikkuviat läpi sormien.
Vaihtelin muuten viimeviikolla levyt ja palat-> myös palat oli ihan loppu, valo ehti syttyä! Oli vähän vauhteja eikä meinannut auto enää pysätä! Valo syttyi ja kauhea savu jarruista. Ehdin pelästyä pahemman kerran mutta eipä se mäntä tuu ulos jos pikkusenkin on jotain levyä ja palan metalliosaa jäljellä....veskola kirjoitti:ohos, no ton nyt näkee jo peltivanteen läpikin, ole onnellinen ettei ottanut kilpiä pois, on tuossa vaara, että mäntä pullahtaa ulos sylinteristäE300DIISELI kirjoitti: mullakun oli toinen 15.7mm ja toinen 16.2mm!![]()
Mulla oli 0.9 mm alle rajan joten vaihdoin ne ennen katsastusta.
Mahtaako ne ihan 25 mm olla, täytyykin käydä mittaamassa jossain välissä. muistelen että 4 mm olisi kulutusvaraa.

Meinas hermo mennä kun varaosaliikkeestä antoivat väärät levyt ja palat, tai palat oli oikeat mutta FERODO:lla joku valmistusvirhe ja kaikki 124:sen palat oli liian pieniä!!!!!
