Saapa nähdä miten käy. Sain töissä tavarantoimittajalta ko. forten moottorin puhdistus aineen. Tavarantoimittajan (tecalemit) mukaan ihan huippu tuote , pitäs puhdistua koneen kunnolla ja ero pitäs kuulemma tuntua ihan persdynossaki asti...
Sain samalla forten polttoainejärjestelmän puhdistus aineenkin. Sen oon jo käyttänyt. Ei eroa käyntiäänessä eikä missään muuallakaan paitsi että kulutus ei ole ainakaan laskenut... Autona c250tdt automaatti -97.
PS. Mitä muilla samanlaiset autot kuluttaa? Siis aikusten oikeasti. Tuntuu olevan melko perso aineelle...
Mika.T kirjoitti:Mites se legenda että sen väriaineen voi todeta tankista vielä kauan jälkeenpäinkin?
Onko se ihan vain vanha legenda? Vai tosi juttu?
Sen erottaa polttoaineeseen tökättävällä mittarilla jos sitä on... öö muistini mukaan enemmän kuin 0,3ppm... Ppm = parts per million. Silmällä sen erottaa helposti jos värjättyä polttoainetta on seassa yli 2% kokonaismäärästä. Toki vieressä pitää olla näyte jossa ei sitä ole, jotta sen siis erottaa varmasti.
Moottoripolttoöljyn ominaisuudet sopivat moottorikäyttöön lämmitysöljyä paremmin. Kevyestä polttoöljystä on olemassa talvi- ja kesälaatuja, laatujen ero on käyttökelpoisuus pakkasessa. Myös polttoöljyn setaaniluku vaihtelee tuotteiden välillä. Neste Oilin lämmitysöljy ei täytä kaikkien vuodesta 2004 valmistettujen dieselmoottorien polttoaineelle asettamia vaatimuksia (EN590) eivätkä muutkaan öljy-yhtiöt takaa lämmitysöljynsä käyttökelpoisuutta dieselmoottoreissa. Neste Oililla ei ole valikoimassaaan enää erillistä talvilaatuista lämmitysöljyä vaan yhtiö tarjoaa talvikäyttöön moottoripolttoöljyä.
Työkoneiden ja veneiden dieselmoottoreihin tarkoitettu polttoöljy on verotonta, ja sen käyttö tieliikenteessä johtaa ankariin veroseuraamuksiin ja sakkoihin kiinnijäätäessä. Verottomaan kevyeen polttoöljyyn lisätään Suomessa punaista väriainetta, furfuraalia, ja keltaista väriainetta, niin sanottua eurokeltaista, Solvent Yellow 124. Väriainetta jää polttoainesäiliöön pitkään vaikka käytön jälkeen tankkaisikin tavallista dieseliä.
Siinähän tulikin tuo vuosiluku mistä alkaen sitä ei ole taattu moottoreihin kelpaavaksi (ite lopetin alalla ennen tuota). Ja samalla muutkin öljy-yhtiöt alkanut vähentämään lämmitysöljyn tarjontaa ja myyvät moottoripolttoöljyä myös kotitalouksiin.
Itse pesin mersun (190d) koneen moottoripolttoöljyllä pari kuukautta sitten. 4 litraa öljyä pois ja saman verran polttista tilalle. Sitten käyttöä puoli tuntia. Nostimen naputus-vaiva väheni vaan ei vallan loppunut. Koneesta tuli kyllä hetkeksi ilmeisen puhdas kun uudet öljyt pysyivät vähän aikaa täysin kirkkaina.
Mahtaisiko kenellä olla innostusta kokeilla lämmitysöljyn väriaineen neutralointia esim. pienellä määrällä emästä - katoaako atsoväriaineen väri, jos happamuus poistuu? Hiukkanen esim natriumhypokloriittia tai lipeää ja muuttuuko väri? Kuulin, että lapissa polttoöljyä säilytetään ulkosalla läpikuultavissa säiliöissä, jolloin väriaine muutamassa kuukaudessa valon vaikutuksesta katoaa. Lieneekö legendaa? Siinä kotitekoiselle petrokemistille puuhaa.
väriaine häviää ainakin traktorin vedeneroittimen kupista, kun se on päivän kaks auringon paisteessa... sitä en tiedä näkyykö aine virallisessa testissä, vaikka sitä ei enää silmällä erota
Tota mietittiin joskus et olis polttanu auringon valolla löpöstä värin pois mut kuka jaksaa sellasia määriä ootella.
Ja toisex kauanko kestää suurissa määrissä esim. 20-40litraa että väri häviää vaikka olis läpinäkyvä astia?
Pienemmissä erissä se voi hävitä kyllä nopeastikkin.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Mitäköhän siitä seuraisi, jos täyttäisi dieselkoneen öljytilan ihan kokonaan tuolla mpö:llä? Tietty starttiin ei saa missään nimessä koskea, mutta jos sitä antais paskan liueta vaikka viikonlopun yli ja sitte öljypohja pois. Tuliskohan siitä hyvä vai valmis?
Ja toisex kauanko kestää suurissa määrissä esim. 20-40litraa että väri häviää vaikka olis läpinäkyvä astia?
Pienemmissä erissä se voi hävitä kyllä nopeastikkin.
vähän reilu viikon pidin kesällä ulkona auringossa 30ltr kirkasta kanisteria eikä se näyttänyt enää vähääkään punaselta tankatessa
Sergey kirjoitti:Ja mitä se edes auttaa? Katsastusmiehillä tien päällä on se mittari
Mitäs se ukko mittaa jos eroo on vain väri?
siellä on myös sitä toista ainetta muistaakseni, joka sitten varmistaa aineen polttoöljyksi, tuo väri on vain lähinnä pikatestiä varten tai siis se itse aine on siellä olemassa, vaikka väri lähtiskin siitä...
napa kirjoitti:jos nyt hieman edes tutkii sitä forte purkia, huomaa että on ostanut polttoöljyä/dieseliä kovalla hintaa suhteettoman vähän eli ihan samaa paskaa se on, toinen vain maksaa moninkertaisen määrän, lopputulos molemilla aineilla sama, joko kone puhdistuu ja huolto on onnistunut tai sitten onnistuu kilauttamaan koneen, mikä kyllä on aika epätodennäköistä, jos on edes hieman järkeä päässä mitä on tekemässä...
Mitäs tuumaat jos väittäisin että nyt on mennyt Forten moottorinpesuaine ja diesel suutintenpesuaine sekaisin Nimittäin se suutinpesu on nimenomaan jotain diesel johdannaista koska esim. traktorit käy sillä ihan hyvin vaikka suodatin täytetty kokonaan tuolla litkulla (ja jopa parantaa uudenkarheidenkin koneiden käyntiä jos polttoaine ollut hieman kyseenalaista ja siitäjohtuen käynti hieman muuttunut), mutta siitä moottorinpesuaineesta en olisi ollenkaan valmis lyömään päätä vadille että se olisi jotain diesel&polttoöljyn suuntaista......vaikkakin täällä näyttää olevan hyviä kokemuksia ihan perus PÖ:stäkin
napa kirjoitti:jos nyt hieman edes tutkii sitä forte purkia, huomaa että on ostanut polttoöljyä/dieseliä kovalla hintaa suhteettoman vähän eli ihan samaa paskaa se on, toinen vain maksaa moninkertaisen määrän, lopputulos molemilla aineilla sama, joko kone puhdistuu ja huolto on onnistunut tai sitten onnistuu kilauttamaan koneen, mikä kyllä on aika epätodennäköistä, jos on edes hieman järkeä päässä mitä on tekemässä...
Mitäs tuumaat jos väittäisin että nyt on mennyt Forten moottorinpesuaine ja diesel suutintenpesuaine sekaisin Nimittäin se suutinpesu on nimenomaan jotain diesel johdannaista koska esim. traktorit käy sillä ihan hyvin vaikka suodatin täytetty kokonaan tuolla litkulla (ja jopa parantaa uudenkarheidenkin koneiden käyntiä jos polttoaine ollut hieman kyseenalaista ja siitäjohtuen käynti hieman muuttunut), mutta siitä moottorinpesuaineesta en olisi ollenkaan valmis lyömään päätä vadille että se olisi jotain diesel&polttoöljyn suuntaista......vaikkakin täällä näyttää olevan hyviä kokemuksia ihan perus PÖ:stäkin
kyllä se vain on 85% kerosiiniä ja loppu voiteluöljyä ja muuta liuotinta... joskus oikein tutkin sen tuoteselosteen...
piippu kirjoitti:No sitten uskon jos purkissa kerran niin luki Mutta kumpaa tarkoitit -> forten moottoripesu vai forten suutinpesu, joka sisälsi luettelemasi aineet ?
moottoripesu, voi yrittää linkittää sen käyttöturvallisuus tiedotteen tähän, jos vain löydän sen jostain, siinä on kyllä lueteltu ne aineet