
pumppuremontin hinta-arvioita?
pumppuremontin hinta-arvioita?
paljonkohan tulis maksaan om601 pumpun teettäminen isommilla elementeillä,kun ei tunnu saavan tarpeeksi soppaa vakio pumpusta irti. Koska jos saa koslan kulkemaan tarpeeksi,niin sitten se ei putoa tyhjäkäynnille eikä sitä saa säädettyä vit....kaan kohdalleen.
Pumpun perä on ollu ainaki kymmenen kertaa auki ja yritetty on mutta kun ei niin ei,eikä jaksais enää leikkiä tuon vispilän kans joten olis vissiin parempi viedä pumppu pajalle mutta mihin?Ja ahdinkin tarttis viä vaihtaa ei tunnu Toyotan ct 20 jaksavan tehdä 0,5 ilmakehää enempää ylipainetta,vaikka olis hukkaportin letku irti.Ongelma oli samalla ahtimella myös Transiitissa,joskin siihen se oli selkeästi liian pieni

Re: pumppu remontin hinta arvioita?
Noin 700...800 €. Toinen aika hyvä vaihtoehto on hakea turboViton pumppu romuttamolta, siitä saa noin 200 HP soppaa.
Laita sellainen minimissään 44 mm siivillä oleva ahdin.
Laita sellainen minimissään 44 mm siivillä oleva ahdin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
No niin tulipa vietettyä sunnuntaikin pajas,mutta ny mersu kulkee kohtuu hyvin,mutta savua sais tulla jonnin verran enemmän eli se viton pumppu vois olla kova sana ja syy ahtojen vähyyteen selvis,dumppi alkas vuotaan 0,3 jälkeen joten se sai häädön jonka jälkeen painetta olikin 1,1 aty eli täytynee vähä pudottaa että kiuas kestäis kauemman.Mutta muuten pirssi pelaa pirun hyvin ja ens viikolla saadaan toivottavasti paperilla olevaa tietoa tehoista(tarttis nääs katsastaa mese) 

Joo, ei dumppia tarvii om601:ssä
Melkein kannattaa teetättää se pumppu kuitenkin, sillä nuo turboviton pumput on vielä kalliimpia, kuin kunnostetut 7mm tapeilla olevat pp/mynäpumput. Mikähän noissa turboviton osissa muuten maksaa, kaikki tekniikka tuntuu olevan vähintään hopeasta valettuja. Ainakin olivat, kun joskus niitä haeskelin huonolla menestyksellä.

Melkein kannattaa teetättää se pumppu kuitenkin, sillä nuo turboviton pumput on vielä kalliimpia, kuin kunnostetut 7mm tapeilla olevat pp/mynäpumput. Mikähän noissa turboviton osissa muuten maksaa, kaikki tekniikka tuntuu olevan vähintään hopeasta valettuja. Ainakin olivat, kun joskus niitä haeskelin huonolla menestyksellä.
Olen kuullut että Viton pumpun saisi romuttamolta 300 €:lla, no voi olla paskapuhetta, tai sitten joillakin asiakkailla on halvemmat hinnat (pärstäkerroin vaikuttaa) ja toisilla kalliimmat. Mynän 7 mm pumppuhan sinne pitää kuitenkin laittaa 
Vitot on kalliita autoja, itse maksoin 30 000 € ja 200 d sedaniin saa tonnilla
jos tuolla suhteella mentäisiin niin Viton pumpun pitäisi maksaa 30 kertaa enemmän kuin 200 d sedanin, vai mitä ?

Vitot on kalliita autoja, itse maksoin 30 000 € ja 200 d sedaniin saa tonnilla

Lisää tietoa: www.skg.fi
Siellä on pumpun rungossa ruuvi, jonka kantaan kaasuvipu osuu. Ruuvi on siis 90 asteen kulmassa vipun liikkeeseen nähden.
Tuleekohan sieltä sen enempää syöttöä, vaikka tuota virittää, jos pumppu on muuten väännetty jo täysille ?
Tuleekohan sieltä sen enempää syöttöä, vaikka tuota virittää, jos pumppu on muuten väännetty jo täysille ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Väänsin sen tyhjäkäynti ruuvin niin pitkälle,että kaasuvipu ei enää liikunut kauemmas,jolloin se vastasi ilmeisesti pumpun sisällä sen ruuvin pukkiin tai jotain
eli siis pitäisikö pumppu pirrastaa pöydälle että pääsis lekoottaan sitä itte vipua siä sisällä?Joskin oon tullu vakuutuneeksi seuratessani höpinöitä tää palstalla ja juteltuani toveripiirin kans,että vakiopumpusta ei saada ihmeitä aikaan vaikka ruuvais sitä päällään seisten ja loitsuja lukien.Siispä tapit vaihtoon tulevaisuudes kunhan saadaan ensin leima kiesiin.Perjantaille olis penkki aika ja täytyy yrittää saada viä näyttöki samalle päivää,notta saap nähdä kuinka käy.Niin ja mikähän se mutteri on mikä on tyhjäkäyntiruuvin vieres keskellä pumppua,se nääs oli aivan auki enkä sitte pidelly sitä kun kerran pelas sillaiki,koitin kyllä kiristää sitä ja tuntu siltä että siä oli joku jousikuormitteinen juttu
.Mutta avasin sen sitte uudestaan,enkä oo senkoomin pirelly sitä kruuvinaulaa


paljonhan sieltä ei vakio tapeilla tule mutta ruuvin poistolla saa säätötangon liikkumaan noin 6mm enempi jolloin tappi (elementti) kääntuu niin paljon että siihen koneistetut säätöurat eivät enää vähennä maksimi syöttöäTuleekohan sieltä sen enempää syöttöä, vaikka tuota virittää, jos pumppu on muuten väännetty jo täysille ?
todettakoon lopuksi että aina kun tappia koneistetaan tai hiotaan niin se tehdään sillä tarkoituksella että syöttömäärä putoaa ja vaikka kuka hioo tappia kuinka tahansa niin sillä ei syöttömäärä lisäänny.
thuhtala kirjoitti:Väänsin sen tyhjäkäynti ruuvin niin pitkälle,että kaasuvipu ei enää liikunut kauemmas,jolloin se vastasi ilmeisesti pumpun sisällä sen ruuvin pukkiin tai jotaineli siis pitäisikö pumppu pirrastaa pöydälle että pääsis lekoottaan sitä itte vipua siä sisällä?Joskin oon tullu vakuutuneeksi seuratessani höpinöitä tää palstalla ja juteltuani toveripiirin kans,että vakiopumpusta ei saada ihmeitä aikaan vaikka ruuvais sitä päällään seisten ja loitsuja lukien.Siispä tapit vaihtoon tulevaisuudes kunhan saadaan ensin leima kiesiin.Perjantaille olis penkki aika ja täytyy yrittää saada viä näyttöki samalle päivää,notta saap nähdä kuinka käy.Niin ja mikähän se mutteri on mikä on tyhjäkäyntiruuvin vieres keskellä pumppua,se nääs oli aivan auki enkä sitte pidelly sitä kun kerran pelas sillaiki,koitin kyllä kiristää sitä ja tuntu siltä että siä oli joku jousikuormitteinen juttu
.Mutta avasin sen sitte uudestaan,enkä oo senkoomin pirelly sitä kruuvinaulaa
oletkohan ruuvannut syöttöruuvia liikaa auki
pumpun taka osassa ylhäällä on ruuvi joka ei ole kannen alla lukittu 13mm mutterilla päässä 6mm kantit ruuvin päästä noin 9mm mutteriin
(ruuvilla ei säädetä tyhjäkäyntiä vaikka se siihen vaikuttaakin jos tämä ruuvi on väärässä kohtaa niin ohjausta käännettäessä tyhjäkäynnillä auto sammuu ja ei myöskään lahde ilman kaasua käyntiin) auki päin ruuvatessa kuormitus vastus lisääntyy myös samalla tyhjäkäynti nousee jota taas pitää pienentää pumpun sisällä olevasta varsinaisesta tyhjäkäynti ruuvista [tiedän ettet puhunut tästä ruuvista tyhjäkäynti ruuvina mutta ajattelin nyt senkin selventää ]
se mutteri kuuluu olla löysällä siellä keskellä
säädä syöttöä niin että kierrokset laskee riittävällä nopeudella alas (vasen ala kulma 6mm+10mm mutteri)
säädä tyhjäkäynti (oikea ylä kulma 6mm+10mm mutteri
poista pumpun takana oleva ruuvi johon kaasu vipu vastaa ja säädä kaasuvaijeri
säädä maksimi kierrokset sopivaksi 10mm kuusio kolo 150rpm plussaa kierros kiinnipäin
jos pumpun päällä on alppiventtiili niin sekin voi rajoittaa syöttöä vaatii säätöä tai ahtopainetta sisään
tämän enempää siitä pumpusta ei tule soppaa
syöttöjen tasaus ohjetta autoon päin ei tässä nyt ole

Me ollaan kutsuttu sitä tyhjäkäynnin hienosäädöksi, tiedä sitten mikä sen virallinen nimitys on.thuhtala kirjoitti:Väänsin sen tyhjäkäynti ruuvin
Syötön lisäyksessä tosiaan kolmea ruuvia pitää säätää sieltä kannen alta, ja niin varmaankin olet jo tehnyt, ja tuo iso, kannen ulkopuolinen, ruuvi on jokseenkin toissijainen (siitä voi kyllä koittaa pienentää tyhjäkäyntiä, jos se ei muutoin mene katsastusarvoihin <1000 rpm).
En tuosta xr5t:n kirjoituksesta nyt oikein ymmärtänyt tuota elementtien koneistukseen liittyvää asiaa ja vivun liikkeen rajoittimen sielunelämää...eli aloitetaanko alusta ja kerrot edellä olevista asioista normaalipumpussa ja mynän 7mm pumpussa ? Jotenkin tuli sellainen olo, että mun Viton pumpusta ei ole otettu ihan kaikkea vielä ulos

Lisää tietoa: www.skg.fi
Lainasin veskola sun kuvaa tähän selvennykseksi http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0091.jpg eli kuvasta
Tyhjäkäynnin säätö: Sen ruuvin ruuvasin aivan auki niin kauan kunnes kaasuvipu ei enää liikunut sitä pyöritettäessä.
Maksimi kierrokset: Noin puoli kierrosta kiinni muuten olisi tipahtanut lukitus mutteri jo pajan lattialle(ilmeisesti joku on jo aikaanaan sorkkinut sitä)
Syöttöruuvi: sitä ruuvattu noin 2,5-3 kierrosta 3,5-4 oli jo liikaa ei tykännyt palautua enää tyhjäkäynnille(mutta vetoja oli kyllä!)
Tyhjäkäynnin hienosäätö: siitä sovitin tyhjäkäyntiä paremmaksi kulloisenkin tarpeen mukaan
Mutta xr5t:n puhumasta ruuvista jota päin kaasuvipu toppaa(ilmeisesti ulkopuolella lohkon ja pumpun välis?) ei ole mitään havaintoo tai sitte en vaan huomannu sitä.
Sekä kysyisin vielä"alppiventtilistä" että mikähän mokkula mahtaa olla kyseessä,koska tuosta ei löydy kuin sammutin ja tuo kuvassakin näkyvä kello joka ilmeisesti säätää tyhjäkäynnin mootorin lämmön mukaan lohkossa olevan "anturin" kautta tai jotain
Tyhjäkäynnin säätö: Sen ruuvin ruuvasin aivan auki niin kauan kunnes kaasuvipu ei enää liikunut sitä pyöritettäessä.
Maksimi kierrokset: Noin puoli kierrosta kiinni muuten olisi tipahtanut lukitus mutteri jo pajan lattialle(ilmeisesti joku on jo aikaanaan sorkkinut sitä)
Syöttöruuvi: sitä ruuvattu noin 2,5-3 kierrosta 3,5-4 oli jo liikaa ei tykännyt palautua enää tyhjäkäynnille(mutta vetoja oli kyllä!)
Tyhjäkäynnin hienosäätö: siitä sovitin tyhjäkäyntiä paremmaksi kulloisenkin tarpeen mukaan
Mutta xr5t:n puhumasta ruuvista jota päin kaasuvipu toppaa(ilmeisesti ulkopuolella lohkon ja pumpun välis?) ei ole mitään havaintoo tai sitte en vaan huomannu sitä.
Sekä kysyisin vielä"alppiventtilistä" että mikähän mokkula mahtaa olla kyseessä,koska tuosta ei löydy kuin sammutin ja tuo kuvassakin näkyvä kello joka ilmeisesti säätää tyhjäkäynnin mootorin lämmön mukaan lohkossa olevan "anturin" kautta tai jotain
thuhtala kirjoitti:Lainasin veskola sun kuvaa tähän selvennykseksi http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0091.jpg eli kuvasta
Tyhjäkäynnin säätö: Sen ruuvin ruuvasin aivan auki niin kauan kunnes kaasuvipu ei enää liikunut sitä pyöritettäessä.
Maksimi kierrokset: Noin puoli kierrosta kiinni muuten olisi tipahtanut lukitus mutteri jo pajan lattialle(ilmeisesti joku on jo aikaanaan sorkkinut sitä)
Syöttöruuvi: sitä ruuvattu noin 2,5-3 kierrosta 3,5-4 oli jo liikaa ei tykännyt palautua enää tyhjäkäynnille(mutta vetoja oli kyllä!)
Tyhjäkäynnin hienosäätö: siitä sovitin tyhjäkäyntiä paremmaksi kulloisenkin tarpeen mukaan
Mutta xr5t:n puhumasta ruuvista jota päin kaasuvipu toppaa(ilmeisesti ulkopuolella lohkon ja pumpun välis?) ei ole mitään havaintoo tai sitte en vaan huomannu sitä.
Sekä kysyisin vielä"alppiventtilistä" että mikähän mokkula mahtaa olla kyseessä,koska tuosta ei löydy kuin sammutin ja tuo kuvassakin näkyvä kello joka ilmeisesti säätää tyhjäkäynnin mootorin lämmön mukaan lohkossa olevan "anturin" kautta tai jotain
alppiventtiili tuli luullakseni 1989 loppuvuodesta
Maksimikerrosruuvin alle voi kuulemma sovittaa 2 mm prikan, mutta se on sitten tosi paha saada paikalleen takasin se ruuvi, eli ehkä ei kannata alkaa tuhraamaan pumpun ollessa autossa paikallaan, ja varsinkin jos se kiertää jo ihan tarpeeksi (=paljonko ?)
Lisää tietoa: www.skg.fi
No niin leimalla on käyty,kierroksia oli jotain 5500 joten eiköhän siinä ole tarpeeksi 550 tuhatta ajetulle alakerralle.Savut oli 0,63 eli ei paljo mitää ja penkissä potkua irtos 113hp
ei mitää valtavaa,mutta auto on nyt pirun mukava ajaa vääntää melko alhaalta ja muutenkin kiuas pelaa mukavasti.Tokihan nuo tehot on vaatimattomat,mutta täytyy miettiä sitäkin että mikä oli lähtökohta,joten siihen nähden viritys on onnistunut.Eikä tuosta tarvitse saada kaikkea irti,koska autolla ajetaan päivittäin 125km työmatka ajoa,joten mitä kauemman pysyy nipussa niin sitä parempi.
Toki tiedän että,tuon koslan kulkupuoli ei vuosikausiksi riitä,joten josko sitä sitten 300d... On pitänyt jo katsella myynti-ilmoituksia sivusilmallä
Niin ja siitä alppiventtiilista,kuuli eilen että mistä laitteesta on kysymys ja mihinkä se kuuluu pumpun päällä ja siihen samaan reikään sais vissiin painekellon taikinootua

Toki tiedän että,tuon koslan kulkupuoli ei vuosikausiksi riitä,joten josko sitä sitten 300d... On pitänyt jo katsella myynti-ilmoituksia sivusilmallä

Niin ja siitä alppiventtiilista,kuuli eilen että mistä laitteesta on kysymys ja mihinkä se kuuluu pumpun päällä ja siihen samaan reikään sais vissiin painekellon taikinootua
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Mikäli se on vakiotavaroilla se moottori, niin enempää ei kannata ottaakaan, tuolla teholla se kestää vielä.thuhtala kirjoitti: ja penkissä potkua irtos 113hp![]()
Lisää tietoa: www.skg.fi
ei tule rasvat pihalle mutta lujassa ruuvi on jengassa on liimaa
jos pumpussa ei ole alunperin alppiventtiiliä niin ei siihen saa painekelloa vivusto säätimen sisällä on niin erikoinen pari päivää pyörittelin käsissä säädintä ja totesin muokkauksen mahdottomaksi toteuttaa
kirjoitin joskus aiemmin virheellisesti kysymykseen paljonko saa tehoa 6mm elementillä. vastasin 280hv
nyt on vaihdettu itse elementit 6mm eli moottori sai omat alkuperäiset elementtinsä
niilä taitaa saada paljon enempi tehoa satalankku saavuttaa 600m matkalla nopeuden 197kmh (gps) arvelisin tehon olevan 350
joku (kuulemma karvanaamainen) elementtien vaihtaja sanoi minulle puhelimessa "siitä ei ole kellekkään mitään iloa kun vaihdat itse elementit"
no piili pelaa mainiosti ja käy hyvin vaihteisto 722.3 ei oikein terävästi vaihda vaikka modulaattori saa jo ahdot sisäänsä siihen pitää vielä hommata joitain osia
sori meni vähän ohi aiheen
jos pumpussa ei ole alunperin alppiventtiiliä niin ei siihen saa painekelloa vivusto säätimen sisällä on niin erikoinen pari päivää pyörittelin käsissä säädintä ja totesin muokkauksen mahdottomaksi toteuttaa
kirjoitin joskus aiemmin virheellisesti kysymykseen paljonko saa tehoa 6mm elementillä. vastasin 280hv
nyt on vaihdettu itse elementit 6mm eli moottori sai omat alkuperäiset elementtinsä
niilä taitaa saada paljon enempi tehoa satalankku saavuttaa 600m matkalla nopeuden 197kmh (gps) arvelisin tehon olevan 350
joku (kuulemma karvanaamainen) elementtien vaihtaja sanoi minulle puhelimessa "siitä ei ole kellekkään mitään iloa kun vaihdat itse elementit"
no piili pelaa mainiosti ja käy hyvin vaihteisto 722.3 ei oikein terävästi vaihda vaikka modulaattori saa jo ahdot sisäänsä siihen pitää vielä hommata joitain osia
sori meni vähän ohi aiheen

Siitä en siis tiedä vaikuttaako se yhtään mitään...kokeilkaa ja kertokaa kokemukset tännethuhtala kirjoitti:niin kaasuvipu pääsee liikkuun pidemmälle =enemmän petroolia kiukaaseen.

En epäile ollenkaan, etteikö 300 hp menisi helposti rikki, jos on kaikki muukin moottorissa kunnossa. Hienohan se on kuullä jos menee jopa noinkin ylös.xr5t kirjoitti:paljonko saa tehoa 6mm elementillä. vastasin 280hv
nyt on vaihdettu itse elementit 6mm eli moottori sai omat alkuperäiset elementtinsä
Ruuviahan ei vältämättä tarvitse ottaa pois, kaikillahan on kulmahiomakone tallissa


Lisää tietoa: www.skg.fi