mb vito 109cdi -04 viritys
mb vito 109cdi -04 viritys
millä palikoilla päästäisiin 200-250 tehoihin?
kanget,kytkin,turbo,suuttimet ja mitä vielä?
ja mimmoset sinne kannattaa laittaa ja onko iso homma vaihtaa kanget.KIITOS
kanget,kytkin,turbo,suuttimet ja mitä vielä?
ja mimmoset sinne kannattaa laittaa ja onko iso homma vaihtaa kanget.KIITOS
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: mb vito 109cdi -04 viritys
Turbo ja ohjelma > 196. Kyl uskoisin et keirtokanget kestää, onks toi takavetoinen? Muistelin uudestaan tuo teho tulikin vakiosuuttimillajanappa kirjoitti:millä palikoilla päästäisiin 200-250 tehoihin?
kanget,kytkin,turbo,suuttimet ja mitä vielä?
ja mimmoset sinne kannattaa laittaa ja onko iso homma vaihtaa kanget.KIITOS

Viimeksi muokannut Turbo-eemeli, Pe 26.10.2007 11:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: mb vito 109cdi -04 viritys
On 109,111 ja 115 on "uusia" takavetoisia, 108,110 ja 112 on vanhoja pas...etuvetoisia.Turbo-eemeli kirjoitti: onks toi takavetoinen?
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: mb vito 109cdi -04 viritys
Turbo-eemeli kirjoitti:Turbo ja ohjelma > 196. Kyl uskoisin et keirtokanget kestää, onks toi takavetoinen? Muistelin uudestaan tuo teho tulikin vakiosuuttimillajanappa kirjoitti:millä palikoilla päästäisiin 200-250 tehoihin?
kanget,kytkin,turbo,suuttimet ja mitä vielä?
ja mimmoset sinne kannattaa laittaa ja onko iso homma vaihtaa kanget.KIITOS
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Tein tuohon kyseiseen omaan turbiinipesään selkeästi isomman turbon, ja amg- suuttimia se jäi odottaan, niitä ei hänen aikanaan tullut siihen...janappa kirjoitti:mikä sit ois fiksu puhallin tohon (amgstä joku on puhunu) löytyykö bolt on tavaraa ja sitten ne suuttimet minkä kokoset.
entä vakio kytkin mitä kestää eihän toissa hirveetä vääntöä vakiona oo.
Itse ostin Tapanilan auto nimisestä purkaamosta uuden ahtimen hintaan 800e. Sama "veholta" ainakin tuplaten. Onkohan tuossa vitossakin jo sähköisesti ohjattu ahdin? Niitä näyttäisi olevan vähemmän tarjolla. Ainakin varaosahaun mukaan yllämainitussa puljussa ei nyt ollut näitä uudempia ahtimia. Jossain muualla varmasti kyllä alle vehon hintatason jopa uusia tai sitten käytettyjä kunnostettuja.
W213 220d +W242 electric drive
Ahtimia voi kysellä kl varaosista tai turbopajoilta, ei niitä kannata veholta tilata.
Perinteinen hukkaporttiahdin on 900€ luokkaa ollut. VNT ahtimien hinnasta en tiedä, tuikku varmaankin tietää.
Perinteinen hukkaporttiahdin on 900€ luokkaa ollut. VNT ahtimien hinnasta en tiedä, tuikku varmaankin tietää.
Lisää tietoa: www.skg.fi
.
Vitoissa on kovin monenlaista ratkaisua, sekä paljon pieniä eroavaisuuksia osissa, esim suutinputkissa.
Niitä pitää ensin itse tutkistella, ennenkuin voi oikeastaan auttaa.
Markon maksama hinta on ihan kohdillaan, siihen voi verrata.
Reilun kahdensadan hv,n tarvitsemaa ilmamäärää pystyy periaatteessa hallitsemaan jo 270cdi,n ahtimella (alipaine/sähkö).
Se on myös helppo vaihtaa sinne entisen paikalle, olipa se sitten millainen tahansa.
Tarvittaessa Mika varmaan tekee sinne auton boxiin ohjauksenkin.
Suuttimet täytyy vaihtaa.
Sitten savuttelunhalusta riippuu, miten paljon yli kahdensadan teho nousee.
Suuttimet riittää pitkällekin.
Itsellä oli vakiopaineilla ja tuolla ahtimella, säädettynä, ~210hv.
Vakio-ohjelmallahan tuo ei sitten kunnolla toimi, vaan ruiskutusta täytyy rajoittaa runsaasti koko kierrosluku alueelta.
-> Tähtikeulaa vaan siine Jyväskylän kuvetta kohden.
Pakoputkesta pitää sisukset siivota, muuten vastapaine nousee liikaa.
Vitoissa on kovin monenlaista ratkaisua, sekä paljon pieniä eroavaisuuksia osissa, esim suutinputkissa.
Niitä pitää ensin itse tutkistella, ennenkuin voi oikeastaan auttaa.
Markon maksama hinta on ihan kohdillaan, siihen voi verrata.
Reilun kahdensadan hv,n tarvitsemaa ilmamäärää pystyy periaatteessa hallitsemaan jo 270cdi,n ahtimella (alipaine/sähkö).
Se on myös helppo vaihtaa sinne entisen paikalle, olipa se sitten millainen tahansa.
Tarvittaessa Mika varmaan tekee sinne auton boxiin ohjauksenkin.
Suuttimet täytyy vaihtaa.
Sitten savuttelunhalusta riippuu, miten paljon yli kahdensadan teho nousee.
Suuttimet riittää pitkällekin.
Itsellä oli vakiopaineilla ja tuolla ahtimella, säädettynä, ~210hv.
Vakio-ohjelmallahan tuo ei sitten kunnolla toimi, vaan ruiskutusta täytyy rajoittaa runsaasti koko kierrosluku alueelta.
-> Tähtikeulaa vaan siine Jyväskylän kuvetta kohden.
Pakoputkesta pitää sisukset siivota, muuten vastapaine nousee liikaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
.
No, kun aihe oli ajankohtainen, niin tutkiskelin kyllä eri mallien ohjelmia.
Kirjoitinkin siitä jonnekkin, mutta en näköjään tänne.
Sataysissä on hukkaporttiahdin.
Suuttimet samat, kuin "isoissa veljissä".
Samoin ohjelma, itseasiassa sama, kun henkilömallin autoissa.
En ole aivan varma, onko cooleria, mutta luulisin, että on.
Vakiolla ahtimella en oikein uskaltaisi yli 160hv,n syöttöä laittaa.
Kaikki mersujen alipaineohjatut VNT-ahtimet pitäisi tuohon käydä, mitä suurempi, sen parempi, esim purde tietää asennuksesta ja aiheesta.
Luulisin, että ohjelmaan saa helposti ohjauksen vnt-ahtimelle ympättyä.
Se kun näyttäisi siellä olevan jo valmiina käyttöön ottoa odottamassa...
VNT-ahtimella, koosta riippuen sitten mitä suuttimista lähtee, eli ~180hv ->.
No, kun aihe oli ajankohtainen, niin tutkiskelin kyllä eri mallien ohjelmia.
Kirjoitinkin siitä jonnekkin, mutta en näköjään tänne.
Sataysissä on hukkaporttiahdin.
Suuttimet samat, kuin "isoissa veljissä".
Samoin ohjelma, itseasiassa sama, kun henkilömallin autoissa.
En ole aivan varma, onko cooleria, mutta luulisin, että on.
Vakiolla ahtimella en oikein uskaltaisi yli 160hv,n syöttöä laittaa.
Kaikki mersujen alipaineohjatut VNT-ahtimet pitäisi tuohon käydä, mitä suurempi, sen parempi, esim purde tietää asennuksesta ja aiheesta.
Luulisin, että ohjelmaan saa helposti ohjauksen vnt-ahtimelle ympättyä.
Se kun näyttäisi siellä olevan jo valmiina käyttöön ottoa odottamassa...
VNT-ahtimella, koosta riippuen sitten mitä suuttimista lähtee, eli ~180hv ->.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
.
Ilman osien vaihtoa tuossa on se ihan sama "haitta", kun kaikissa muissakin saman mallisarjan jo valmiiksi tehokkaimmassa mallissa.
Lisätehoa ohjelmoinnilla kyllä saa. . . ja sen huomaa, muttei sellaista oho-efektiä kannata odottaa, varsinkaan jos on vielä (paljon ajettu) automaatti, joka sopivasti luistattaa.
Tulipas siinä loppusointua.
Paljon riippuu siitäkin, millaiset suuttimet ko. malliin ovat sattuneet germaaniassa laittamaan, sille kun ei näyttäisi olevan mitään ymmärrettävää selitystä, hyvällä tuurilla ne on suuret, mikä tieten helpottaa lisätehon saantia.
Kuitenkin, niin kummalliselta kun se kuulostaakin, niin juuri noissa tehokkaimmissa on aika usein pienimmät suuttimet.
Sellaista vähän hävittömämpää lastua noihin olen "opiskellut", mutta ei niin helppoa kuiteskaan ole . . . aina jokin pikkuisen ahdistaa lopputuloksessa, yllätys . . .
No, joo suunnilleen tiiliskiven aerodynamiikka, iso koko, automaatti ja vakio tekniikka asettavat kyllä selvät rajat sille, ettei varsinaisesti kannata urheilullisuudesta hehkuttaa.
Mitään hyviä puolia en hauskuuden lisäksi osaa edes keksiä.
Tekniikkahan noissa moottorissa ja voimansiirrossa käsittääkseni "kaiken" kestää, mutta eihän se tehonnosto kyllä varsinaisesti luotettavuutta, tai käyttöikää lisää.
Ilman osien vaihtoa tuossa on se ihan sama "haitta", kun kaikissa muissakin saman mallisarjan jo valmiiksi tehokkaimmassa mallissa.
Lisätehoa ohjelmoinnilla kyllä saa. . . ja sen huomaa, muttei sellaista oho-efektiä kannata odottaa, varsinkaan jos on vielä (paljon ajettu) automaatti, joka sopivasti luistattaa.
Tulipas siinä loppusointua.

Paljon riippuu siitäkin, millaiset suuttimet ko. malliin ovat sattuneet germaaniassa laittamaan, sille kun ei näyttäisi olevan mitään ymmärrettävää selitystä, hyvällä tuurilla ne on suuret, mikä tieten helpottaa lisätehon saantia.
Kuitenkin, niin kummalliselta kun se kuulostaakin, niin juuri noissa tehokkaimmissa on aika usein pienimmät suuttimet.
Sellaista vähän hävittömämpää lastua noihin olen "opiskellut", mutta ei niin helppoa kuiteskaan ole . . . aina jokin pikkuisen ahdistaa lopputuloksessa, yllätys . . .
No, joo suunnilleen tiiliskiven aerodynamiikka, iso koko, automaatti ja vakio tekniikka asettavat kyllä selvät rajat sille, ettei varsinaisesti kannata urheilullisuudesta hehkuttaa.
Mitään hyviä puolia en hauskuuden lisäksi osaa edes keksiä.
Tekniikkahan noissa moottorissa ja voimansiirrossa käsittääkseni "kaiken" kestää, mutta eihän se tehonnosto kyllä varsinaisesti luotettavuutta, tai käyttöikää lisää.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
mitä tuolta o katellu noita EGR ventiillin juttuja niin ihanan näkösiä kuvia imupuolen putkista löytyy Jo 100tkm ajetuista. ko. autolla on ajettu sen 100tkm eli ei paljoa. haulla löysin myös lisää aiheesta, eli www.turbotec.com ohjelmointi lupailee 20hv/50Nm lisää... Varmaanki se on uudesta koneesta. Ehdinkin jo siitä kaverille mainita.
Yllättävän vähän löytyy haullakaan aiheesta, mutta 111cdi haku tuottaa paremmin tulosta. Ja samalla rahoille vastinetta kun kerran samat tehot luvataan.
Yllättävän vähän löytyy haullakaan aiheesta, mutta 111cdi haku tuottaa paremmin tulosta. Ja samalla rahoille vastinetta kun kerran samat tehot luvataan.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Re: mb vito 109cdi -04 viritys
Sori vaan, mutta teki mieli nostatella tätä wanhaa aihetta 
Itelleni olisi kohtapuoleen ajankohtaista 109 piristely, niin tuli mieleen, että jos tässä virittely asiassa olisi tullut uutta tietoa/taitoa foorumilaisille??
Tarkoitus vaihtaa tuohon omaan 07vm 109cdi vitoon nyt ensiksi se 270cdi ahdin ja teettää tietty se ohjelma...montaakohan erilaista 270cdi ahdinta lienee tarjolla, onko joku parhaiten tai huonoiten soveltuva?
Kesäloma alkaa parin viikon päästä ja jos tämän piristyshomman saisi tehtyä lomalla edes

Itelleni olisi kohtapuoleen ajankohtaista 109 piristely, niin tuli mieleen, että jos tässä virittely asiassa olisi tullut uutta tietoa/taitoa foorumilaisille??
Tarkoitus vaihtaa tuohon omaan 07vm 109cdi vitoon nyt ensiksi se 270cdi ahdin ja teettää tietty se ohjelma...montaakohan erilaista 270cdi ahdinta lienee tarjolla, onko joku parhaiten tai huonoiten soveltuva?
Kesäloma alkaa parin viikon päästä ja jos tämän piristyshomman saisi tehtyä lomalla edes

Liikaa on sopivasti
Re: mb vito 109cdi -04 viritys
.
Noissa ennen -07 valmistuneissa Vitoissa on alipaineohjattu ahdin.
Helpoimmallahan pääsee, kun laittaa 111/115 mallin ahtimen, joka on ihan hyvä sekin.
No - vähän isompi on vähän parempi.
Noissa ennen -07 valmistuneissa Vitoissa on alipaineohjattu ahdin.
Helpoimmallahan pääsee, kun laittaa 111/115 mallin ahtimen, joka on ihan hyvä sekin.
No - vähän isompi on vähän parempi.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: mb vito 109cdi -04 viritys
No miun vähäinen ymmärrys oli se, että se 270 ahdin olis avain onneen 
Jos sillä sen parisensataa konia saisi muhkean väännön lisäksi...kai se kytkin
antautuu ennen laatikkoa...
Mutta onko nyt sitten jollain antaa vinkkiä sopivimman ahtimen numeroista...tyyppi tai varaosa..?
Kiitos.
Ps. Ostetaan sopiva ahdin

Jos sillä sen parisensataa konia saisi muhkean väännön lisäksi...kai se kytkin
antautuu ennen laatikkoa...
Mutta onko nyt sitten jollain antaa vinkkiä sopivimman ahtimen numeroista...tyyppi tai varaosa..?
Kiitos.
Ps. Ostetaan sopiva ahdin

Liikaa on sopivasti
Re: mb vito 109cdi -04 viritys
Kysytään nyt vielä tarkennukseksi...eli olisiko A6470960099 tyyppinen ahdin sähkömokkuloineen sopiva tuohon A6460901380 tilalle..vai pitääkö joku juttu ottaa huomioon/vaihtaa..? Kiitos
Liikaa on sopivasti
Re: mb vito 109cdi -04 viritys
.
Katohan nyt ensin, mikä ahdin siellä nyt on.
Katohan nyt ensin, mikä ahdin siellä nyt on.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: mb vito 109cdi -04 viritys
Niinhän mie jo tein...eli tyyppikilvessä tuo A6460901380 numerosarja ja IHI-merkkinen...sikäli jännä, kun netissä sanotaan että se on 111cdi:n ahdin vuodesta 2006 eteenpäin.
Liikaa on sopivasti
Re: mb vito 109cdi -04 viritys
.
Hyvä ahdin, sinuna en vaihtaisi.
Hyvä ahdin, sinuna en vaihtaisi.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: mb vito 109cdi -04 viritys
No hyvä 
Katotaan miten käy kunhan saadaan bitit parempaan järjestykseen

Katotaan miten käy kunhan saadaan bitit parempaan järjestykseen

Liikaa on sopivasti
Re: mb vito 109cdi -04 viritys
No nyt on karttoja muokattu vähän. Tiedä sitten olisiko tuolla kokoonpanolla ollut potentiaalia miten pitkälle mutta kyllä tuo nyt kevyemmin liikkuu. Suosittelen 
Vääntöä on 1900-4000rpm välillä +300Nm ja paras vääntö 367Nm on 2500rpm kohdalla. Huipputeho 167Hv n. 3900rpm.
0-100Km/ parantui n. 7s.
40-80Km/h 3-vaihteella parantui n.3,5s.
80-100Km/h 5-vaihteella parantui n. 3,5s.
80-100Km/h 6-vaihteella parantui n. 5 s.
1 ja 2 vaihde on kyllä onnettomia paikaltaan kiihdyttäessä...ehkäpä pitempi perävälitys olisi paikallaan...

Vääntöä on 1900-4000rpm välillä +300Nm ja paras vääntö 367Nm on 2500rpm kohdalla. Huipputeho 167Hv n. 3900rpm.
0-100Km/ parantui n. 7s.
40-80Km/h 3-vaihteella parantui n.3,5s.
80-100Km/h 5-vaihteella parantui n. 3,5s.
80-100Km/h 6-vaihteella parantui n. 5 s.
1 ja 2 vaihde on kyllä onnettomia paikaltaan kiihdyttäessä...ehkäpä pitempi perävälitys olisi paikallaan...
Liikaa on sopivasti
Re: mb vito 109cdi -04 viritys
Kiitos tiedosta.
Kyllä tuo 88hp ei riitä kuin terveisien viemiseen.
Itse olen tänään menossa Motestille käyttämään harraste peliä rullilla niin ajattelin jos olis samalla saanut vitoon uutta puhtia.
Mitäs "esivalmisteluita" kannattaa tehdä ennen ohjelmointia ? egr ? putkisto ? imusarja ? jotain muuta ? Että saa maximoitua suorituskyvyn ennen töpseliin kytkemistä..
Olikos se sulla Karalan ohjelmalla ?
Kyllä tuo 88hp ei riitä kuin terveisien viemiseen.
Itse olen tänään menossa Motestille käyttämään harraste peliä rullilla niin ajattelin jos olis samalla saanut vitoon uutta puhtia.
Mitäs "esivalmisteluita" kannattaa tehdä ennen ohjelmointia ? egr ? putkisto ? imusarja ? jotain muuta ? Että saa maximoitua suorituskyvyn ennen töpseliin kytkemistä..
Olikos se sulla Karalan ohjelmalla ?
Re: mb vito 109cdi -04 viritys
Itellä oli esivalmistelut seuraavanlaiset: katoin että koneessa on öljyä ja jäähdytinnestettä, siinä se 
Tämä ei ole Karalan tuunaama ohjelma.

Tämä ei ole Karalan tuunaama ohjelma.
Liikaa on sopivasti
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: mb vito 109cdi -04 viritys
Kannattaa varmistaa että auto on kunnossa,T.I.K kirjoitti:Kiitos tiedosta.
Kyllä tuo 88hp ei riitä kuin terveisien viemiseen.
Mitäs "esivalmisteluita" kannattaa tehdä ennen ohjelmointia ?
siinä se oikeestaan on
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
