ST + VNT penkitetty

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Virkistävää lukea, että täällä turbo-puolella on vaihteeksi tehty jotain vähän uudella konseptilla :D

Missä tuon vesicoolerin neste jäähdytetään?

Mitkä on dumpin edut hukkaporttiin verrattuna tässä tapauksessa? (eikö ahdin ota aikatavalla kierroksia, kun puhallinpuolen vastus vähenee?)
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
MJF
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 165
Liittynyt: Ma 08.12.2003 17:57
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja MJF »

paloviita kirjoitti:Mitkä on dumpin edut hukkaporttiin verrattuna tässä tapauksessa? (eikö ahdin ota aikatavalla kierroksia, kun puhallinpuolen vastus vähenee?
Dumppihan toimii kun kaasu nostetaan ylös, eihän sillä ahtopaineen säädön kans ole tekemistä :shock:
tallikuski
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 20.07.2007 09:24

Viesti Kirjoittaja tallikuski »

paloviita kirjoitti:Virkistävää lukea, että täällä turbo-puolella on vaihteeksi tehty jotain vähän uudella konseptilla :D

Missä tuon vesicoolerin neste jäähdytetään?

Mitkä on dumpin edut hukkaporttiin verrattuna tässä tapauksessa? (eikö ahdin ota aikatavalla kierroksia, kun puhallinpuolen vastus vähenee?)
Vesi kiertää kahdella sähköpumpulla ja jäähtyy omassa kennossa keulalla.
Dumppi on sakkaamisen takia, ahdin sakkaa jos paineet nousee yli 1.0bar alle 2200rpm lähdettäessä. Samoin tapahtuu kaasua nostettaessa.

Dumppia, VNT-siipiä ja coolerin puhaltimia/pumppuja ohjataan DTA S40 ruiskuboksilla.

Pakosarjassa on varoventtiilinä Tialin portti, se aukeaa pakopaineesta (n.4bar)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Hienot on käyrät.
VNT-ahtimella ne saa kyllä nätin muotoiseksi.
Onkos tuossa nyt eniten tehoa, mitä VNT-ahtimella on otettu ?

Siisti on konehuonekkin.
Klemmarit näyttää jotenkin rimpuloilta nuille paineille.

Aikamiespoikakin vaan mersukauppaan.
Saisit maistella "omaa lääkettäsi" pellin alla.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
aakkocdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 21.04.2006 17:06
Paikkakunta: Itä-suomi

Viesti Kirjoittaja aakkocdi »

Komian näköinen konehuone.
Samoin tuo dyno-käyrä :D
Katteeks käyp :wink:
Vessu
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1203
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

norsu kirjoitti: Lämpöongelmat on tuon kapeekantisen perustauteja, mutta niihin on selkeet ratkaisut olemassa. En pidä edes vaikeana.
voisitko vähän kertoa noista kapeakantisen lämpöongelmien ratkaisuista, niitä nimittäin vähän väliä tarvis.. :D
S212 E220 -11
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14189
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

dansku kirjoitti:
norsu kirjoitti: Lämpöongelmat on tuon kapeekantisen perustauteja, mutta niihin on selkeet ratkaisut olemassa. En pidä edes vaikeana.
voisitko vähän kertoa noista kapeakantisen lämpöongelmien ratkaisuista, niitä nimittäin vähän väliä tarvis.. :D
Mielenkiinto heräsi myös täällä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

tuikku kirjoitti:.
Hienot on käyrät.
VNT-ahtimella ne saa kyllä nätin muotoiseksi.
Onkos tuossa nyt eniten tehoa, mitä VNT-ahtimella on otettu ?

Siisti on konehuonekkin.
Klemmarit näyttää jotenkin rimpuloilta nuille paineille.

Aikamiespoikakin vaan mersukauppaan.
Saisit maistella "omaa lääkettäsi" pellin alla.
Joo, itsekkin ihailen tuon käyrän jyrkkää nousua. Ei puhettakaan ns. "exponentiallisesti" nousevasta käyrästä, joka on kovin tavallinen isoilla ahtimilla, vaan vääntö nousee pystysuoraan kuten pienenmissäkin VNT-kikkareissa. Itse odotin noin ison ahtimen massahitauden vaikuttavan enemmän.

VNT-guru oli sittenkin parempi nimitys kuin aikamiespoika, kun on tullu oltua naimisissa jo yli kymmenen vuotta ja par kersaakin pyörii jaloissa häiritsemässä. Olikos se nyt niin että sairaalla lapsella on monta nimeä... :lol:

Äh täällä ei rakentajat seuraa aikaansa kun ne tehot tulevat liian helpolla toisin kuin omassa klonksvaagenissa. Lämpöongelmat saatte ratkaista itse, eikai mun nyt tartte kaikkia salojani paljastaa. :wink:
Avatar
Heikki H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 649
Liittynyt: Ti 09.12.2003 01:04

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

Nimität itsesi guruksi?
Lämpöongelmat saatte ratkaista itse, eikai mun nyt tartte kaikkia salojani paljastaa.
Tämä on pikemminkin paskanjauhantaa.
So long and thanks for all the fish
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

tuikku kirjoitti:.
Hienot on käyrät.
VNT-ahtimella ne saa kyllä nätin muotoiseksi.
Onkos tuossa nyt eniten tehoa, mitä VNT-ahtimella on otettu ?

No eipä taida suomessa tehokkaampaa tällähetkellä olla. Ja tuskin tehokkaampia on lähiaikoina tulossakaan. Katsotaan nyt ensikesänä miten noilla väännöillä tekniikka pysyy kasassa ja lisätään sitten syöttöä jos resepti vaikuttaa luotettavalta. :wink:
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Heikki H. kirjoitti:Tämä on pikemminkin paskanjauhantaa.

Norsu onkin paskanjauhamisen ammattilainen ja sinä näytät tulevan hyvänä kakkosena. :lol:
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

Heikki H. kirjoitti:Nimität itsesi guruksi?
Tais olla joku tuolla privan puolella. Itse nimitän itseäni normisti kuninkaaksi. :roll:

Tämä on pikemminkin paskanjauhantaa.
Jep jep.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

ja sitten taas aiheeseen, Onko Petrillä tehtynä ne lämpöongelmien poistimet, mitä ne sitten onkaan. Jos on niin täytynee tulla käymään tässä talven mittaan vähän katselemaan rojekteja :lol:

On ne molemmat guruja, käykääs joskus katsomassa noita autoja livenä :shock:

norsu tulikin muuten kerran vastaan Loimaalla kun olin Petriltä tulossa, ihmettelin kun alkoi kuulua sellainen suihkukoneen ääni, sitten näkyi valtava siipi ja lopulta tuli pakettiauto vastaan :shock: viuuuuh ja ihan normivauhdissa.

(vaikken minä ole vielä kokenut / kuullut mistään lämpöongelmista, :lol: )
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

veskola kirjoitti:ja sitten taas aiheeseen, Onko Petrillä tehtynä ne lämpöongelmien poistimet, mitä ne sitten onkaan. Jos on niin täytynee tulla käymään tässä talven mittaan vähän katselemaan rojekteja :lol:

On ne molemmat guruja, käykääs joskus katsomassa noita autoja livenä :shock:

norsu tulikin muuten kerran vastaan Loimaalla kun olin Petriltä tulossa, ihmettelin kun alkoi kuulua sellainen suihkukoneen ääni, sitten näkyi valtava siipi ja lopulta tuli pakettiauto vastaan :shock: viuuuuh ja ihan normivauhdissa.

(vaikken minä ole vielä kokenut / kuullut mistään lämpöongelmista, :lol: )
Petehrillä on vastaavat systeemit kuin itselläni, mutta tuossa toisessa ei ole vielä mitään ja siinä lämpö onkin tullut probleemaksi. Petehrin auton lämmöistä ei vielä tiedä enenpää, kun se ei saa mitään aikaiseksi. :lol:

Omani tuntuu nykyisillä systeemeillä pysyvän aisoissa vallan hyvin, mutta eipä siinä mitään mersuvoimia olekkaan... Varalta plakkarissa on vielä monta niksiä...

Nyt on sitten tulossa entistä isompia möykkyjä...
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Petehri kirjoitti:
tuikku kirjoitti:.
Hienot on käyrät.
VNT-ahtimella ne saa kyllä nätin muotoiseksi.
Onkos tuossa nyt eniten tehoa, mitä VNT-ahtimella on otettu ?

No eipä taida suomessa tehokkaampaa tällähetkellä olla. Ja tuskin tehokkaampia on lähiaikoina tulossakaan. Katsotaan nyt ensikesänä miten noilla väännöillä tekniikka pysyy kasassa ja lisätään sitten syöttöä jos resepti vaikuttaa luotettavalta. :wink:
Joo, nyt on ensikerran sen näköisiä käyriä, tietty paloviidan auton lisäksi, että noita kateellisena katselee.
Käyttöauton käyrät. :lol:

Kansitöitten jälkeenhän nuilla paineilla...........


Kyllä norsu VNT-guru on, epäilemättä.
Oikeastaan ainoa, joka tietyssä vaiheessa tosissaan jaksoi vnt-ahtimien hyvyyden kanssa kiihdytellä, kun kaikki muut oli rähmällään sinne traktorin ja holsetin suuntaan.
Ja jos joku oli eri mieltä, niin hyvä ettei interneetin kautta turpiin lyöty, tai olis varmaan lyötykkin, jos olis pystyny.

Respectiä täältä.

Saattaapi olla, ettei laatikko-ongelmat mesen omalla enää ratkeakkaan.
Meinaan, kun isot pojat kiihdyttelee jo ameriikan laatikoilla.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Skraba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 405
Liittynyt: Pe 30.07.2004 13:30
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Skraba »

Käytetäänkö tuota vesijäähyä pääasiassa minkä takia? Tilankätöllisistä vai teknillisistä syistä?

On mahtavan näköinen tuo konehuone! :shock:
- Skraba

C126 560 '91, S124 300D '95, S212 220CDI '10
Instagram: @p_haemaelaeinen
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14189
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Ikävää, että kun noin yleiseen ongelmaan - kuten OM603.960:n lämpöjen nousu - tiedetään vastaus eikä sitä kerrota muille. Kun tuntuu kansia halkeavan ihan normaalikäytölläkin. Sitä minäkin että jos kyseessä on vain joku yksinkertainen juttu. Eikö foorumin tarkoitus ole auttaa kanssamersuilijaa ongelmissa?

Tietysti jos käynnissä on joku "kuka saa eniten tehoja" -kisa, niin antaa kysymyksen olla. Omasta mielestäni tämä M-B dieseleiden viritys on niin hieno asia, että sitä ei pitäisi yksilötasolla harrastaa ensinkään :-).
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Joo Petrin auto on hyvinkin tasalämpöinen :wink: siellä hallissa
Lisää tietoa: www.skg.fi
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

Timo L. kirjoitti:
dansku kirjoitti:
norsu kirjoitti: Lämpöongelmat on tuon kapeekantisen perustauteja, mutta niihin on selkeet ratkaisut olemassa. En pidä edes vaikeana.
voisitko vähän kertoa noista kapeakantisen lämpöongelmien ratkaisuista, niitä nimittäin vähän väliä tarvis.. :D
Mielenkiinto heräsi myös täällä.
Eiköhän ne sillä putoo, kun saadaan moottorin läpi meneen ilmaa kunnolla, tosin siten että pakopaineet ovat alhaiset :!: Auttoikohan yhtään :shock:
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

Petehri kirjoitti:
tuikku kirjoitti:.
Hienot on käyrät.
VNT-ahtimella ne saa kyllä nätin muotoiseksi.
Onkos tuossa nyt eniten tehoa, mitä VNT-ahtimella on otettu ?
Muistelin toissakesänä nähneeni tavallisella turbolla 810nm/3500 r/min, tosin täytyy mainita et oli 4-venttiilimoottori sekä myös mersun automaatilla.

Nostan kuitenkin projektille hattua, siis kaikille tuossa mukana olijoille, siisti on ja tuntuu toimivan :!:
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

Hienot on pojilla kamppeet, eipä voi muuta sanoa. Asiasta toiseen, tuossa kans piti kokeilla kapeakantisen penkitystä jarrua vastaan, harmillisesti liimat vaan loppu, joten makeat jäi tulematta, mutta vähän alkuun kuitenkin 444hv/767nm. Yritän saada koslan uudelleen tämän vuoden puolella penkkiin,mutta sitä ennen pitää kokeilla paria pikku juttua.
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Turbo-eemeli kirjoitti:Muistelin toissakesänä nähneeni tavallisella turbolla 810nm/3500 r/min, tosin täytyy mainita et oli 4-venttiilimoottori sekä myös mersun automaatilla.

Hieman epäilen tuota vääntöä. Toki tuon verran saa pihalle, mutta tuskin "normaaliahtimella" vielä 3500 kierroksella. Olisi mielenkiintoista nähdä lappu tuosta jos lukema pitää paikkansa.
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Turbo-eemeli kirjoitti:Eiköhän ne sillä putoo, kun saadaan moottorin läpi meneen ilmaa kunnolla, tosin siten että pakopaineet ovat alhaiset :!: Auttoikohan yhtään :shock:
Nuo on tietysti ne oleellisimmat asiat kunnollisen oljyn-, ilman- ja veden lauhduttamisen lisäksi.

Lisääkin konsteja löytyy noiden perusasioiden lisäksi, mutta kerrotaan niistä vasta sitten, kun ollaan mersun koneessa toimivaksi todettu.
DSL
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Pe 19.03.2004 15:43

Viesti Kirjoittaja DSL »

Hieman epäilen tuota vääntöä. Toki tuon verran saa pihalle, mutta tuskin "normaaliahtimella" vielä 3500 kierroksella. Olisi mielenkiintoista nähdä lappu tuosta jos lukema pitää paikkansa.
http://www.teamrwd.com/dieselboost/300_24.php
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »


Näyttäisi olevan 756Nm 3500kierroksella ja eikös tuo ollut kovalla laatikolla.

Turbo-Eemeli puhui jostain missä olisi 810Nm ja mersun automaatti.
DSL
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Pe 19.03.2004 15:43

Viesti Kirjoittaja DSL »

Näyttäisi olevan 756Nm 3500kierroksella ja eikös tuo ollut kovalla laatikolla.

Turbo-Eemeli puhui jostain missä olisi 810Nm ja mersun automaatti.
Juu auto on eri ja lappu on 3 vuotta vanha. Oikeen ku muistelen niin oli kytkimen vuoksi vajaat syötöt ja kierrokset oli rajattu pumpulta melko alas tuona kesänä.

Kumipäähän vois laittaa lapun näytille, se oli ihan tyylikäs lappu :twisted:
Avatar
sata90dee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 199
Liittynyt: Ti 07.11.2006 20:37
Paikkakunta: koskenkorva

Viesti Kirjoittaja sata90dee »

Petehri kirjoitti:

Näyttäisi olevan 756Nm 3500kierroksella ja eikös tuo ollut kovalla laatikolla.

Turbo-Eemeli puhui jostain missä olisi 810Nm ja mersun automaatti.
ettei vain olisi siitä jorman tekemästä hopiasta c-kopasta otettu tuo 810Nm, sellaisia ainakin tuo yks naapurinkunnan superturboilija :wink: kertoi.
MB 190 3.0 TD IC
Sprinter 316cdi -04
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sami T »

Itseäni kiinnostaa myös noi vnt hommat, nykyisessä kokoonpanossa on juuri tuo traktori/holset meininki

Onko nuo vnt:n ohjaus hommat salaisuuksia vai voiko niihin saada apua että voisi itsellekkin toteuttaa jotain tuon tapaista?
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

tenavatähti300 kirjoitti:ettei vain olisi siitä jorman tekemästä hopiasta c-kopasta otettu tuo 810Nm, sellaisia ainakin tuo yks naapurinkunnan superturboilija :wink: kertoi.
Taitaapa olla ihan Kalajoen maisemissa tunattu kampe :wink:

Ja niin, on se VNT-Guru !!! kannattaako tuota enään edes yrittää kyseenalaistaa P*rkl :twisted:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

Melkein identtinen tuo lappu näyttäis olevan kuin munki, molemmilla 3900 paras vääntö ja melkein sama koneteho, tuossa vaan "ehiä" käppyrä loppupäässä, sutas niin hillittömästi mulla. Laitan käppyrää, ku osaisin, en oo mikään tietokonenero. Tekniikkaa: hx40+mynä+siekkinen. Lisäksi kantta hiplattu, imusarjaa ja puhallinta "vähä" kustomoitu, muttei mitään ihmeellistä.
Autohan on foorumilta tuttu paku.
Vastaa Viestiin