
Eikös Mauri H. tempassu aikoinaan 500/800 farkusta?Taitaapa olla ihan Kalajoen maisemissa tunattu kampe
Jos viitataan tietoon ja itse tietoa ei kirjoiteta foorumille = sitä ei ole.Petehri kirjoitti:Heikki H. kirjoitti:Tämä on pikemminkin paskanjauhantaa.
Norsu onkin paskanjauhamisen ammattilainen ja sinä näytät tulevan hyvänä kakkosena.
Enemmänkin kiinnostaa tuo 2500rpm kohta, vääntökäyrän exponentiaalisuus (josta siis voi arvioida ahtojen kertymisen hitauden) ja sitten tuo savun määrä. Tästä vnt:stä ei ole tarkoituksella edes otettu kaikkea irti koneen hajoamisen pelossa, joten mustaa ei tule putkesta ollenkaan. Lisäksi kone hiplaamaton...Kumipää kirjoitti:Melkein identtinen tuo lappu näyttäis olevan kuin munki, molemmilla 3900 paras vääntö ja melkein sama koneteho, tuossa vaan "ehiä" käppyrä loppupäässä, sutas niin hillittömästi mulla. Laitan käppyrää, ku osaisin, en oo mikään tietokonenero. Tekniikkaa: hx40+mynä+siekkinen. Lisäksi kantta hiplattu, imusarjaa ja puhallinta "vähä" kustomoitu, muttei mitään ihmeellistä.
Autohan on foorumilta tuttu paku.
Muualla maailmalla käytetään vakioturbojaesko kirjoitti: - koska nettiä en koko ajan seuraa, mielenkiinnosta katsoisin minkälaista toimivaa ratkaisua dieselmersuihin maailmalla käytetään turbojen heräämiseen....
kuullaan lisää
esko kirjoitti:
- koska nettiä en koko ajan seuraa, mielenkiinnosta katsoisin minkälaista toimivaa ratkaisua dieselmersuihin maailmalla käytetään turbojen heräämiseen....
kuullaan lisää
Eikös se ollut niin, että rivikutoselle sallitaan säännöissä vain yksi ahdin.Muualla maailmalla käytetään vakioturboja Laughing Mutta onhan ne jotkut laittaneet remmiahtimia turbon rinnalle.
ValitettavastiDSL kirjoitti:Eikös se ollut niin, että rivikutoselle sallitaan säännöissä vain yksi ahdin.
esko kirjoitti:- koska nettiä en koko ajan seuraa, mielenkiinnosta katsoisin minkälaista toimivaa ratkaisua dieselmersuihin maailmalla käytetään turbojen heräämiseen....
kuullaan lisää
Tai ainakaan en sokeilla silmilläni ole huomannut... ??
Kuka se pakottaa FHRA:n sääntöjen mukaan tekemään. Jos vartilla haluaa käydä niin on sitä muitakin ajoja kuin FHRA:n viralliset kisatXUX63 kirjoitti:ValitettavastiDSL kirjoitti:Eikös se ollut niin, että rivikutoselle sallitaan säännöissä vain yksi ahdin.Kaikki ois niin helppoo ilman FHRA:n sääntöjä
Ei ole salaisuuksia, Karalalta saanet palikat, joilla VNT ahdinta ohjataan. Ohjaukseen(kin) palaa sitten rahaa jonninverran mutta sehän on sivuseikka näissä asioissa.Sami T kirjoitti:Onko nuo vnt:n ohjaus hommat salaisuuksia vai voiko niihin saada apua että voisi itsellekkin toteuttaa jotain tuon tapaista?
veskola kirjoitti:Ei ole salaisuuksia.......Sami T kirjoitti:Onko nuo vnt:n ohjaus hommat salaisuuksia vai voiko niihin saada apua että voisi itsellekkin toteuttaa jotain tuon tapaista?
Sähköllä sitä ahdinta ohjataan, 0-12V jännitteellä, kuulemma.tallikuski kirjoitti: Dumppia, VNT-siipiä ja coolerin puhaltimia/pumppuja ohjataan DTA S40 ruiskuboksilla.
Pakosarjassa on varoventtiilinä Tialin portti, se aukeaa pakopaineesta (n.4bar)
Voihan sen möykyn ihan vapaasti laittaa w124 tai w201 koriintuikku kirjoitti:Siitä en tiedä mitään, miten tuollainen möykky markkinoidaan katsastuksen yhteydessä.![]()
Vaihtoahdinta vaan.......
Niin miksei, jos säätö osaa ennustaatuikku kirjoitti:Voi varmaankin olla, että myös hukkis on "pakollinen", kun ahdin on tosi suuri ja paineet kovat.
Paineensäätö ei ehken kaikissa tilanteissa tottele millään tarpeeksi nopeasti pelkkien siipien ohjausta.
En tiedä.
Näin juuri.veskola kirjoitti:Ei ole salaisuuksia, Karalalta saanet palikat, joilla VNT ahdinta ohjataan. Ohjaukseen(kin) palaa sitten rahaa jonninverran mutta sehän on sivuseikka näissä asioissa.(Eikös se niin ollut, norsu & Peterhi?)
Tässä hieman pieleen. Isompiakin mokkuloita tullaan ohjaamaan aivan samoin ja ohjelman saa mistäs muualta kuin Karalalta. Tämä ohjauspuoli ennakoi jo, mutta on variaatioidensa johdosta Mikalle tosi suuritöinen. Mitäs tuosta, mieshän suorastaan nukkuu työnsä ääressä...Mitä tulee historiaan forumilla niin kommentoidaan pikkusen. Muistelen ettei VNT ahtimia ole kyseenalaistettu kuin kahdesta syystä, toinen oli ohjauksen haasteellisuus, asia joka on nyt hoidettu ehkäpä puolitiehen mutta paljon parempaan tilanteeseen kuin aikaisemmin. Suuri VNT ahdin ST käytössä kaipaisi ymmärtääkseni vieläkin enemmän älyä siihen ohjausboxiin, eli täydellisesti customtyönä tehdyn ohjelman. Sellaisella ehkä päästäisiin eroon siitä varohukkaportistakin. Softan pitää ennustaa enemmän mittaamalla suureiden nousunopeuksia, jotta siivet saadaan aina oikeaan asentoihin riittävän nopeasti. Softan tekijöitä ei suomesta näytä löytyvän. Vai olenko ymmärtänyt väärin sen hukkiksen olemassa olon ?
Tuota vääntöä on tosiaan rajoitettava alhaalla ainakin nyt toistaiseksi. Toki noita VNT:eitäkin on suurempia olemassa (tulossa on), joten saa sitä vääntöä rajattua silläkin jos haluaa. Toisaalta ylisuuri alavääntö mahdollistaa hienoja asioita huipputehoa ajatellen, kun suunnitellaan moottorin toiminta-aluetta. Olen samaa mieltä tuosta 800Nm väännöstä alakierroksilla, sillä se alkaa jo hankaloittaa ajamista ilman nelivetoa. Tuosta mekaanisen pumpun säätämättömyydestä päästään taas sähköllä eroon, sillä uskoisin Mikan pystyvän huijaamaan tarvittaessa pumpulle menevää ahtotietoa. Toisaalta kun noita on valmiinakin...Toinen kyseenalaistettu asia oli liian suuri vääntömomentti alakierroksilla, kun käytetään mekaanista ruiskutuspumppua. Tämä ongelma on edelleen olemassa eikä ratkaisua ole keksitty tai oikeastaan toteutettu. Sen takiahan tässä kyseisessä autossa on huipputeho rajoitettu noinkin alas. Mekaanisen pumpun syöttömäärää pitäisi pystyä rajoittamaan sinne 4000 rpm:n kohdalle saakka, vaikkapa siihen 600 Nm lukemaan ja siellä yläpäässä sitten kaikki peliin. Luulen ettei sillä 800 Nm lukemalla tee yhtään mitään alakierroksilla, siis käytännössä.
No tästä on hyvä jatkaa kehitystyötä. Oikeastaan harmittaa jo valmiiksi, että on jo ahdin tullut hommattua kapeakantiseenmutta jospa sillä voi jalostaa itse auton ja moottorin aikanaan valmiiksi ja sitten joskus kokeilla tuommostakin härveliä. Oliko näiden siipien ohjaus nyt alipaineella vai sähköllä ? Voiko ne edes olla koskaan alipaineella noin suurissa ?
norsu kirjoitti:veskola kirjoitti:Oliko näiden siipien ohjaus nyt alipaineella vai sähköllä ? Voiko ne edes olla koskaan alipaineella noin suurissa ?
Siipien ohjaus on näissä öljynpaineella. Sillä saadaan tarvittava nopeus ja voima aikaiseksi + sitä pitäisi löytyä joka koneesta jo vakiona.
Jeh, tokihan olen huomannut mainoksesi tuossa. Hassu laitos.Turbo-eemeli kirjoitti: Kiitos ja kumarrus, Petri valitettavasti ulkomailla työreissulla, eli ei ole todennäköisesti nähnyt tätä mielenkiintoista juttua.
Odotan myös ensikesää mielenkiinnolla...
Ei kannata yrittää, pakkohan nämä leikit on jollakin rahoittaaIte yrittäny päästä pois siitä mailmasta jo monta vuotta
Jaa olikos pakopaine sitten todellisesti missä, ton kaapin kans voi tulla vaikeeta, mut kait sitä on pakko tuumata sut tuntiennorsu kirjoitti:
Siitä vanhan Volgani VNT:hen muuttamastasi siivestä tuli sitten juuri niin hyvä kuin oli tavoitekkin. Uusintakäynti Mikan tykönä antoi 251hv ja väännöt kävi yli kuudessa sadassa, mutta rajattiin 535Nm. Tehot ja väännöt nousi reilusti vain pienentämällä ahtopainetta ja täten pakopainetta. Viimeksi pakopainemittarin tai liitännän täytyi olla viallinen![]()
Nyt sun tarvii enää löytää mulle parempi kompurasiipi kaappiin, kun vartin sekuntilukua pitäis vielä petrata, ainahan sitä...
En tosiaan ymmärrä tuosta ohjausboksista sen enenpää. Se on kokonaan Mikan käsialaa. Jo alunperin tätä projektia aikanaan suunniteltaessa oli selvää, kenen vaivoiksi jää toi puoli asiasta.veskola kirjoitti:Eiköhän se kuitenkin ole niin, että tässäkin VNT:n ohjausboxissa on valmis ohjausalgoritmi, jonka karttoja ja parametreja Mika on muokannut, vai mitä ? Vai näkyikö C-kääntäjä siellä työpöydällä![]()
Se morkoolivääntörajoitin pitäisi olla aika helppo toteuttaa...no helppo ja helppo. Minun mielestä se on vain säädettävä ylipaineventtiili, joka suljetaan kun haluttu rpm arvo ylitetään. Mikäli boxiin vain saadaan ulostulo, joka aktivoituu tietyn rpm arvon jälkeen niin siinähän se sitten on. Kehittyneempi versio on sähköllä ohjattava ylipaineventtiili (no mistähän sellaisenkin keksii)
Pohdin vain sitä miksei Mynän pojat lähteneet tekemään sähköpumpusta tehopumppua, vaikka sellainen oli valmiina heidän autossaan
No kun nyt pari heppaa saatais taas lisää. Olen vähään tyytyväinen.Turbo-eemeli kirjoitti: Jaa olikos pakopaine sitten todellisesti missä, ton kaapin kans voi tulla vaikeeta, mut kait sitä on pakko tuumata sut tuntien
Kyllä, tarvitsee vain tehdä se softa sinne ruiskuboxiin, Onnistuuko ?jmo2204 kirjoitti:tuosta ohjauksesta sen verran että siihen vois valjastaa vaikka säädettävän ruiskupurkin jä käyttäs boksin ulostuloja vnt ohjaukseen ja hukkaportin toimintoihin . Bokseitahan toimii ulostulot pwm moodilla ja magneettivenoja jota pwm ohjaa niitähän automaattilootat ja teollisuuden sovellukset pullollaansa. olen tuossa sivuhommia tommoista väsäillyt eri tarkoituksiin jonkin verran