Onko mahdollista tehdä C124 dieseliksi?
Onko mahdollista tehdä C124 dieseliksi?
Luovuin edellisestä 320 CE:stä lähinnä bensankulutuksen ja alkavan ruosteen takia ja nyt jonkin aikaa volvoiltuani on tullut selväksi, että joskus täytyy hommata vastaava auto tilalle. Lueskeltuani noita superturbokertomuksia rupesi houkuttamaan semmoinen ajatus, että jos hommaisi jonkin hyvän ruosteettoman 300 CE rungon, jossa olisi valmiina ASD ja automaatti, niin pystyisikö tuommoisen dieselöimään ja katsastamaan?
Ajatuksena olisi laittaa 300:sen turbodiesel tai suora 320 cdi tai 270 cdi. CDI lähinnä paremman luonteensa takia ja sopisi paremmin tuohon coupeen. Muuten tuo vanhempi OM603 olisi kai helpompi laittaa?
Tuossahan voisi sitten helposti ottaa semmoiset riittävät 150-200 kw ulos?
edit:
Tingitään nyt vielä, että kitkalukkojakin voi harkita, joten jos 4000-5000 eurolla hommaa muuten kunnossa olevan alustan, niin riittäisikö semmoinen 2000-3000 euroa perus 300 dt koneen vaihtoon ja kevyeen virittämiseen?
Onko vähäpäästöisyys este, vai pitääkö ostaa semmoinen auto, missä ei ole mainintaa vähäpäästöisyydestä?
Ajatuksena olisi laittaa 300:sen turbodiesel tai suora 320 cdi tai 270 cdi. CDI lähinnä paremman luonteensa takia ja sopisi paremmin tuohon coupeen. Muuten tuo vanhempi OM603 olisi kai helpompi laittaa?
Tuossahan voisi sitten helposti ottaa semmoiset riittävät 150-200 kw ulos?
edit:
Tingitään nyt vielä, että kitkalukkojakin voi harkita, joten jos 4000-5000 eurolla hommaa muuten kunnossa olevan alustan, niin riittäisikö semmoinen 2000-3000 euroa perus 300 dt koneen vaihtoon ja kevyeen virittämiseen?
Onko vähäpäästöisyys este, vai pitääkö ostaa semmoinen auto, missä ei ole mainintaa vähäpäästöisyydestä?
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Raha riittää, ainakin mulla kun dieselöin 230TE:n S124sen 200TDksi. Noita 603sia on vaikka kuinka.
Sen sijaan uskoisin, että hankkeesi tyssää siihen, että 300CDtä ei ole ollut olemassakaan:
Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa.
Että onko sedan ja coupe samaa mallisarjaa ja siten jos tuo menee läpi niin vielä tämäkin:
Vähäpäästöinen tai kolmitoimikatalysaattorilla varustettu henkilöauto (rekisteröintitodistuksessa lukee vähäpäästöinen tai kolmitoimikatalysaattori)
Autoon saa vaihtaa mallisarjaan kuuluvan, muutoksen kohteena olevaa autoa päästövaatimuksiltaan vastaavaan autoon tarkoitetun moottorin kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen. Käyttövoiman muutoksesta huolimatta auton tulee säilyä vähäpäästöisenä. Tämän lisäksi autoon saa vaihtaa myös muunlaisen kuin mallisarjaan kuuluvan moottorin, mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset.
Hulluksihan noita tavatessa tulee! www.ake.fi
Sen sijaan uskoisin, että hankkeesi tyssää siihen, että 300CDtä ei ole ollut olemassakaan:
Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa.
Että onko sedan ja coupe samaa mallisarjaa ja siten jos tuo menee läpi niin vielä tämäkin:
Vähäpäästöinen tai kolmitoimikatalysaattorilla varustettu henkilöauto (rekisteröintitodistuksessa lukee vähäpäästöinen tai kolmitoimikatalysaattori)
Autoon saa vaihtaa mallisarjaan kuuluvan, muutoksen kohteena olevaa autoa päästövaatimuksiltaan vastaavaan autoon tarkoitetun moottorin kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen. Käyttövoiman muutoksesta huolimatta auton tulee säilyä vähäpäästöisenä. Tämän lisäksi autoon saa vaihtaa myös muunlaisen kuin mallisarjaan kuuluvan moottorin, mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset.
Hulluksihan noita tavatessa tulee! www.ake.fi
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Jep, niinhän tuommoista mä päättelin tuolta muista keskusteluista. Mutta eikös tuo Jorma tehnyt yhden 300 CE 24-venttiilisen turbodieselin? Vai ymmärsinkö mä väärin?
Eli sen perusteella ainakin Pohjanmaalla tulkitaan ne samaksi korisarjaksi, ja ei minunkaan mielestä ovien määrän ja akselivälin pitäisi vaikuttaa siihen, että onko auto eri sarjaa vai samaa sarjaa. No, lainsäädännössä nyt ei olekaan mitään järkeä.
Ja ajattelin katsella niitä runsaspäästöisiä versioita ensin.
Tarkemmin ajateltua olen miettinyt, että jos jotain dieselviriprojektia meinaa ruveta joskus tekemään niin täytyy aloittaa 300 TDT:stä, jonka voisi katsastaa pakettiautoksi. Eli juuri niinkuin täällä aika moni muukin on tehnyt. Mutta silti tuo coupekori kyllä on sydäntä lähellä.
Olisi mielenkiintoista tietää, mitä näille käy sitten verotuksen puolesta vuonna 2010. Kai ne painon puolesta silloin arvioidaan ne verot. Onneksi kuitenkin tuo käyttövoimaveron saa nykyään katkaistua seisonta-ajaksi, joten se lisää mielenkiintoa tähän dieselharrasteluun.
Eli sen perusteella ainakin Pohjanmaalla tulkitaan ne samaksi korisarjaksi, ja ei minunkaan mielestä ovien määrän ja akselivälin pitäisi vaikuttaa siihen, että onko auto eri sarjaa vai samaa sarjaa. No, lainsäädännössä nyt ei olekaan mitään järkeä.
Ja ajattelin katsella niitä runsaspäästöisiä versioita ensin.
Tarkemmin ajateltua olen miettinyt, että jos jotain dieselviriprojektia meinaa ruveta joskus tekemään niin täytyy aloittaa 300 TDT:stä, jonka voisi katsastaa pakettiautoksi. Eli juuri niinkuin täällä aika moni muukin on tehnyt. Mutta silti tuo coupekori kyllä on sydäntä lähellä.
Olisi mielenkiintoista tietää, mitä näille käy sitten verotuksen puolesta vuonna 2010. Kai ne painon puolesta silloin arvioidaan ne verot. Onneksi kuitenkin tuo käyttövoimaveron saa nykyään katkaistua seisonta-ajaksi, joten se lisää mielenkiintoa tähän dieselharrasteluun.
On noita coupeja muutettu dieseli koneelle ja juurikin tuolle mainitsemallesi om603 koneelle. Oulun tienoilla oli ainakin viime kevällä vielä sellanen ++250kw tehoilla liikkuva 

M-B S124 E300 TDT Sportline(talviunilla keräämässä voimia), w201 rally edition, Audi Typ81TQ, VW T3 DOKA Syncro, VW T3 Bluestar multivan, kasa muita tölkkejä ja muutama ratalelu.
Kannattaa ennen muutoksia varmistaa moneen kertaan ja pyytää vielä AKE:lta lupa niin voi saada katsastettua. Minun mielestä ne ei ole aivan aikuisten säädösten mukaan mennyt oikein...mutta tulkinnat vaihtelee, toivotaan vain ettei vaihtele vuosittain.vaurula kirjoitti:Jep, niinhän tuommoista mä päättelin tuolta muista keskusteluista. Mutta eikös tuo Jorma tehnyt yhden 300 CE 24-venttiilisen turbodieselin? Vai ymmärsinkö mä väärin?
Eikös näitä tehdä ajamista varten eikä seisottamistavaurula kirjoitti:Onneksi kuitenkin tuo käyttövoimaveron saa nykyään katkaistua seisonta-ajaksi, joten se lisää mielenkiintoa tähän dieselharrasteluun.

Lisää tietoa: www.skg.fi
Eikös tossa hyväksytä eri mallin moottorin asentaminen alkuperäisen tilalle?Tämän lisäksi autoon saa vaihtaa myös muunlaisen kuin mallisarjaan kuuluvan moottorin, mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset.
Tuo volkkariosastohan on täynnä noita tekniikan vaihtoja joissa moottori on otettu kokonaan eri automallista, ja jota ei ole ollut saatavilla muuten ko. automalliin. Esim. Golf Mk2 1,6td vaihdettu 1,9tdi kone passatista/mk3 golfista.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Golf Mk2 1,6td: tämä on ei vähäpäästöinen, sen takia siihen saa vaihtaa lähes mit vain.Sergey kirjoitti:Eikös tossa hyväksytä eri mallin moottorin asentaminen alkuperäisen tilalle?Tämän lisäksi autoon saa vaihtaa myös muunlaisen kuin mallisarjaan kuuluvan moottorin, mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset.
Tuo volkkariosastohan on täynnä noita tekniikan vaihtoja joissa moottori on otettu kokonaan eri automallista, ja jota ei ole ollut saatavilla muuten ko. automalliin. Esim. Golf Mk2 1,6td vaihdettu 1,9tdi kone passatista/mk3 golfista.
Ongelma tulee coupen kohdalla esimerkiksi siitä kun 88 mallinen bensa on vähäpäästöinen. Konttori ei nielemättä hyväksy vaitettä, että yhdistelmä -88 coupe kori ja -97 mallin vähäpäästöinen dieselmoottori yhdessä ovat vähäpäästöisiä, Varsinkin kun -97 mallin moottorista ei oteta mukaan sähköistä pumpun ohjausta ja muuta tekniikkaa. Vähäpäästöisissä vaaditaan yleensä kaiken tekniikan vaihtaminen, mukaan lukien jopa vetarit, niin älyttömältä kuin se tuntuu. Koko tekniikkaa kukaan ei halua ostaa uudesta väyrystasoisesta autosta, kun se tulee kalliiksi, ja lisäksi on asentamisen vaikeus kaikkine sähköineen, ajonestoineen etc. ja lisäksi vaihtoprosentit pomppaavat taivaaseen.
En sitten tiedä, jos vaikkapa -94 mallin (vähäpäästöinen) om603 olisi se helpoin tekele laittaa coupeen laillisesti. EGR ja katti pitää tulla mukana, ja sen jälkeen auto on edelleen vähäpäästöinen eli ahdinta ei saa vaihtaa holsettiin

Lisää tietoa: www.skg.fi
Onko siis katiton 300 12-v bensacoupe vähäpäästöinen??? Mites noihin sitten voi noita turbosarjoja asentaa ilman VTT:tä suomessa? Jos noin on, niin päädyn sitten kyllä hommaamaan sen 300 TDT pakun - ja bensacoupenveskola kirjoitti:Ongelma tulee coupen kohdalla esimerkiksi siitä kun 88 mallinen bensa on vähäpäästöinen.
En sitten tiedä, jos vaikkapa -94 mallin (vähäpäästöinen) om603 olisi se helpoin tekele laittaa coupeen laillisesti. EGR ja katti pitää tulla mukana, ja sen jälkeen auto on edelleen vähäpäästöinen eli ahdinta ei saa vaihtaa holsettiin

pro-turbo kirjoitti:ennen 1.7.1987 käyttöönotetut ajoneuvot:
Katsastusta varten riittää normaali pakokaasupäästömittaus ja muutoskatsastustoimenpiteet.
Autoja koskee päästöjen osalta E-sääntö 15/03.
ennen vuotta 1992 käyttöönotetut ajoneuvot:
Päästöjen osalta autoja koskee sääntö E 15/04. Helpoin tapa on asentaa katalysaattori mikäli auto ei ole merkitty vähäpäästöiseksi. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns lastuvirityksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä tehomittauksella.
vuoden 1992 ja uudemmat ajoneuvot:
Turbon asentaminen vapaastihengittävään moottoriin on käytännössä mahdotonta. Asennus vaatii aina päästömittauksen (hinnat alk. 924.8€ alv 0%) ellei autoon asenneta mallisarjaan saatavissa olevaa alkuperäistä turbomoottoria apulaitteineen johon sen valmistajan edustajalta on saatava todistus E 15/04 päästönormien alittamisesta.
ake kirjoitti:Vähäpäästöinen henkilöauto
Henkilöauton tulee olla vähäpäästöinen jos se on otettu ensimmäisen kerran käyttöön 1.1.1992 tai sen jälkeen.
Auto tulee merkitä rekisteriin vähäpäästöisenä jos auto on hyväksytty sellaisen säännöksen mukaan, joka täyttää vähäpäästöisen auton vaatimukset. Merkintä vähäpäästöisyydestä koskee autoa, joka on otettu käyttöön 1.12.1988 tai sen jälkeen. Vähäpäästöinen auto tunnustettiin ensimmäisen kerran asetuksessa 1988/912.
Katalysaattori ei tarkoita automaattisesti vähäpäästöistä, vaan auto on vähäpäästöinen jos siellä rekisteriotteessa tai AKE:n tietokannassa lukee vähäpäästöinen. (Tämä on helpohko tarkistaa vaikkapa AKE:lta)
Edellä olevassa erityisesti tämä kohta:
"Auto tulee merkitä rekisteriin vähäpäästöisenä jos auto on hyväksytty sellaisen säännöksen mukaan, joka täyttää vähäpäästöisen auton vaatimukset."
Eli jos coupe on tuotu maahan vähäpäästöisenä ja siten halvemmalla verolla, niin siinä on vähäpäästöisyyden kiro maailman tappiin saakka.
Turbosarjan saa asentaa jos sille sarjalle on haettu hyväksyntä, joka täyttää vähäpäästöisen normit. Sen enempää en tiedä mistä sarjoista on kyse.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
88 mallinen mersu ei ole vähäpäästöinen, kun rekisteröinti katsastukseen ottaa katalysaattorin pois. Tai jos katsastusmies on reilulla päällä, niin hän voi jättää kirjaamatta katalysaattorin rekisteriotteeseen, kuten minun 560SEC:ssä tehtiin ( ensi tekisteröinti 29.12.1988), eli minun mese ei ole vähäpäästöinen/Katilla varustettu papereissa.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
sama juttu mun coupe on varustettu katilla yms, mutta ei vähäpäästöinen.. On muuten alkanu itseä kiinostaa sama rojekti kun ei kukaan halua ostaa tot pois....adenauer300 kirjoitti:88 mallinen mersu ei ole vähäpäästöinen, kun rekisteröinti katsastukseen ottaa katalysaattorin pois. Tai jos katsastusmies on reilulla päällä, niin hän voi jättää kirjaamatta katalysaattorin rekisteriotteeseen, kuten minun 560SEC:ssä tehtiin ( ensi tekisteröinti 29.12.1988), eli minun mese ei ole vähäpäästöinen/Katilla varustettu papereissa.
Diesel on puhtaampi
Minun mielestä siihen sopii oiken hyvin sellainen PetriK. tyyppinen moottori, jonka ääni liikennevaloista lähtiessä muistuttaa erehdyttävästi Finnairin koneitavaurula kirjoitti:Kyllä siihen kai 300 dt käy keulalle? Vai sanooko joku , että siinä ei saisi olla muuta kuin bensa-v8 keulalla ja että se on auton raiskaamista?

Kuka hullu nykyään raaskii ajaa bensa-autolla

Lisää tietoa: www.skg.fi
Eipä ole ollut tommosta vaparimoottoria ässässä. Ässää on ollut 300 turbodieselinä, viis ja kuusmukisena.vaurula kirjoitti:Entäs onko mallisarjalla ongelmia? W126:sessa ei ole tainnut olla muuta kuin vapaastihengittävä OM603.97 3,5l diesel. Voiko siihen laittaa W124 turbomoottoria ja tekniikkaa ja vielä katsastaa laillisesti? Oletetaan että mikään osa ei ole vähäpäästöinen.
Kylläpä vain siinä on ollut 3,5 turbodiesel, 1990-91 jenkkimalleissa. Sama tuli sitten tehokkaampana W140:aan. Ja nimenomaan kaikki Ässien dieselit ovat olleet ahdettuja.JP74 kirjoitti:Eipä ole ollut tommosta vaparimoottoria ässässä. Ässää on ollut 300 turbodieselinä, viis ja kuusmukisena.vaurula kirjoitti:Entäs onko mallisarjalla ongelmia? W126:sessa ei ole tainnut olla muuta kuin vapaastihengittävä OM603.97 3,5l diesel. Voiko siihen laittaa W124 turbomoottoria ja tekniikkaa ja vielä katsastaa laillisesti? Oletetaan että mikään osa ei ole vähäpäästöinen.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
No millä perusteella siihen ?vähäpäästöiseen? saa vaihtaa tekniikan ?Sergey kirjoitti:Eipä ole 1992-93 mallinen cabrio... Ja silti onnistuu.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Sen mahdollisti nimenomaan tuo tekstinpätkä mitä aikasemminkin jo lainasin. Se uusikin tekniikka tulee tietysti olla vähäpäästöinen.
Ja juuri niin on tehty kuin sanoit, eli on koko tekniikka etuakselistoineen, sähköineen laitettu uudemmasta ja prosentit onkin tosiaan pompannut, eli ne on 37% esimerkkicabriossa. Joitakin alkuperäisosia pystyi käyttämään sellaisenaan kun oli vain paperilla todistus siitä että ne on yhteneviä ko. mallien kesken, jarrut jne.
Moottorin päästöistä piti erikseen toimittaa todistus valmistajalta että se todellakin on soveltuva ko. vuosimalliin. Ja se lappu on vaikea saada. Piti hakea tehtaalta kun ei kotomaan VAG liikkeistä kukaan sellaista saanut toimitettua. Sen typerämpää ei varmaan olekaan, vaikka elimenluovuttaja '97 Passat oli katsastettu suomeen, ei se silti varaosana kelvannut ilman ko. lappua.
VAG:eissa tämä on kuitenkin halpaa hupia kun 1972-2001 tekniikat on 98% Bolt-On tavaraa keskenään ja kokonaisia kolaroituja kärryjä saa taskurahalla.
Sitten on vielä tuo konttoreiden välinen tulkintakysymys. Täkäläisellä konttorilla ei nähdä eroja 300E/D/DT, 300TE ja 300CE välillä, vaan niiden mielestä kyseessä on sama auto. Joten eivät näe ongelmaa vaihtaa 300turboDiesel konetta bensacoupeen missään vuosimallissa... kunhan päästömääräykset täyttyy.
Ja juuri niin on tehty kuin sanoit, eli on koko tekniikka etuakselistoineen, sähköineen laitettu uudemmasta ja prosentit onkin tosiaan pompannut, eli ne on 37% esimerkkicabriossa. Joitakin alkuperäisosia pystyi käyttämään sellaisenaan kun oli vain paperilla todistus siitä että ne on yhteneviä ko. mallien kesken, jarrut jne.
Moottorin päästöistä piti erikseen toimittaa todistus valmistajalta että se todellakin on soveltuva ko. vuosimalliin. Ja se lappu on vaikea saada. Piti hakea tehtaalta kun ei kotomaan VAG liikkeistä kukaan sellaista saanut toimitettua. Sen typerämpää ei varmaan olekaan, vaikka elimenluovuttaja '97 Passat oli katsastettu suomeen, ei se silti varaosana kelvannut ilman ko. lappua.
VAG:eissa tämä on kuitenkin halpaa hupia kun 1972-2001 tekniikat on 98% Bolt-On tavaraa keskenään ja kokonaisia kolaroituja kärryjä saa taskurahalla.
Sitten on vielä tuo konttoreiden välinen tulkintakysymys. Täkäläisellä konttorilla ei nähdä eroja 300E/D/DT, 300TE ja 300CE välillä, vaan niiden mielestä kyseessä on sama auto. Joten eivät näe ongelmaa vaihtaa 300turboDiesel konetta bensacoupeen missään vuosimallissa... kunhan päästömääräykset täyttyy.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
No kyllä ja tuossakin se tarkoittaa, että otetaan se vähäpäästöinen turbodieseli luovuttajaksi. Se ei kait ole sen vaikeampaa kuin ei vähäpäästöisen vaihtaminen, kunhan nyt ei mennä ihan sinne väyryssarjaan sähköisine pumppuineen ja muine romuineen.Sergey kirjoitti:Sitten on vielä tuo konttoreiden välinen tulkintakysymys. Täkäläisellä konttorilla ei nähdä eroja 300E/D/DT, 300TE ja 300CE välillä, vaan niiden mielestä kyseessä on sama auto. Joten eivät näe ongelmaa vaihtaa 300turboDiesel konetta bensacoupeen missään vuosimallissa... kunhan päästömääräykset täyttyy.
jaa, millanen auto soveltuisi luovuttajaksi vähäpäästöiseen coupeen jos sinne halutaan om606turbo ? ja mitä kaikkea siitä pitäisikään siirtää

Lisää tietoa: www.skg.fi
Kyllä se coupen diisselöinti onnistuu tai ainakin isä ukolle vaihettiin 300CE:hen 300 turbodiesel moottori noin kuukausi takaperin eikä katsatuksessa ollut mitään ongelmaa. Coupe on vuosimallia -88 ja olihan siinä katalysaatorit ja kaikki, mutta ei ole enää diisselöinnin jälkeen. :lol:
MB S210 -98 300 T TD
MB S124 -87 300 TD(T)
Ex.Crysler Grand Voyager 2.5 td
Ex. MB S124 -91 300 TDT 24v turbodiesel
[url=http://imageshack.us][img]http://img246.imageshack.us/img246/4373/dsc0199666sx2.jpg[/img][/url]
MB S124 -87 300 TD(T)
Ex.Crysler Grand Voyager 2.5 td
Ex. MB S124 -91 300 TDT 24v turbodiesel
[url=http://imageshack.us][img]http://img246.imageshack.us/img246/4373/dsc0199666sx2.jpg[/img][/url]
Kerro ny vähän tarkemmin, pitikö todistaa onko moottori vähäpäästöisestä autosta vai kelpasiko ei vähäpäästöinen, ja jos kelpasi niin miksi ?tapiois kirjoitti:Kyllä se coupen diisselöinti onnistuu tai ainakin isä ukolle vaihettiin 300CE:hen 300 turbodiesel moottori noin kuukausi takaperin eikä katsatuksessa ollut mitään ongelmaa. Coupe on vuosimallia -88 ja olihan siinä katalysaatorit ja kaikki, mutta ei ole enää diisselöinnin jälkeen.
Onko kierrätys ja jos on niin tarkistettiinkö sen toimivuus jotenkin ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
eikös suomessa homma mene niin että vähäpäästöiseen coupeen ei voi vaihtaa DT konetta ilman kalliitaa vtt testejä ?
voi tulla itku kun tuollaisen vähäpäästöisen coupen kanssa mällää jossa onkin dt keulilla, olkoonkin että jossain päin suomea saatu kerran leimasta läpi...
vanhemmissa ei pitäisi olla ongelmaa, vai miten on.
voi tulla itku kun tuollaisen vähäpäästöisen coupen kanssa mällää jossa onkin dt keulilla, olkoonkin että jossain päin suomea saatu kerran leimasta läpi...
vanhemmissa ei pitäisi olla ongelmaa, vai miten on.
Noin minäkin sen ymmärrän ja hautasin samantien coupen ostamisen poijes mielestä.epk kirjoitti:vanhemmissa ei pitäisi olla ongelmaa, vai miten on.
Välillä tuntuu että laki ei ole sama kaikilla, mulla on välillä liiankin tarkka katsastusmies.
Lisää tietoa: www.skg.fi
noihin onnistuu nimenomaan eikä mielestäni tarvii sitä kattia edes kerran ei noissa vm:ssä ole vähäpäästöisiä, kaikki ainakaan.Sergey kirjoitti:Miksi ei onnistuisi esim 1988-1991 Coupeen? Siinähän tulee olla vain katti paikallaan, ja sekin kuitenkin saa olla tyhjä? Isompaa todistustaakkaahan vaatii 92-95?
Onko ake antanut luvan tyhjentää katin ? Merkitäänkö se otteeseen: "Autossa on tyhjennetty katalysaattori" 

Lisää tietoa: www.skg.fi
Heh niinpä... Mutta sitä varten ei tarvita siis mitään erityistä päästömittausta, vaan tavallinen konttorilla tehtävä savutusmittaus riittää, eli niistä vain pitää päästä läpi.
Vaikka otteessa lukeekin vähäpäästöinen, ja jos auto on rekisteröity ennen 1992, silloin siis riittää pelkkä savutustesti. '92 ja uudemmissa tarvitaan "Tutkimuslaitoksen tekemä päästömittaus" tai todistus siitä että kyseinen moottori ylittää Euro 2 päästönormit.
Vaikka otteessa lukeekin vähäpäästöinen, ja jos auto on rekisteröity ennen 1992, silloin siis riittää pelkkä savutustesti. '92 ja uudemmissa tarvitaan "Tutkimuslaitoksen tekemä päästömittaus" tai todistus siitä että kyseinen moottori ylittää Euro 2 päästönormit.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021