W123 300D tykkää ottaa kierroksia, liiankin kanssa
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 18
- Liittynyt: To 25.10.2007 16:03
W123 300D tykkää ottaa kierroksia, liiankin kanssa
Yritin ensin haulla, anteeksi, jos tähänkin on jo vastattu. Sitten asiaan:
Juuri ostamani (ruosteinen ja kaltoinkohdeltu, kyllä...) -83 300D automaattimese ottaa välillä kepin P-asentoon työntäessäni pirusti kierroksia. Sammuu kyllä avaimesta ja kun starttaa uudestaan, ei yleensä tee samaa heti uudestaan. Kaasua polkaisemalla saattaa saada saman ilmiön aikaiseksi. Ajossa ei muuten kiukuttele, paitsi kierrokset laskevat kumman hitaasti; auto ei tykkää hidastaa. Milläköhän korjaantuisi?
Juuri ostamani (ruosteinen ja kaltoinkohdeltu, kyllä...) -83 300D automaattimese ottaa välillä kepin P-asentoon työntäessäni pirusti kierroksia. Sammuu kyllä avaimesta ja kun starttaa uudestaan, ei yleensä tee samaa heti uudestaan. Kaasua polkaisemalla saattaa saada saman ilmiön aikaiseksi. Ajossa ei muuten kiukuttele, paitsi kierrokset laskevat kumman hitaasti; auto ei tykkää hidastaa. Milläköhän korjaantuisi?
kierrokset
Olisko joku tietämätön/vähemmän
pumppuspesialisti käynyt läpän alla..?
Jos kerran kierrokset putoaa hitaasti
kuin lentokoneessa, se voisi johtua
esim siitä että syöttöjä on liikaa
tai pumppu muuten sekaisin.
Automaatin kuuluukin hieman
nostaa kierroksia kun laitetaa
P-vaihde päälle.
pumppuspesialisti käynyt läpän alla..?
Jos kerran kierrokset putoaa hitaasti
kuin lentokoneessa, se voisi johtua
esim siitä että syöttöjä on liikaa
tai pumppu muuten sekaisin.
Automaatin kuuluukin hieman
nostaa kierroksia kun laitetaa
P-vaihde päälle.
Nykyiset : W124 230TE -90
Ford Transit 100L -89
Entiset :
W202 C180 -94
W124 200D -92
W201 190E -84
W126 300SEL -86
W124 E 200D -93
W124 300D -85
W124 200D -86
W123 230CE -82
+Iso liuta vääräuskoisten autoja
Ford Transit 100L -89
Entiset :
W202 C180 -94
W124 200D -92
W201 190E -84
W126 300SEL -86
W124 E 200D -93
W124 300D -85
W124 200D -86
W123 230CE -82
+Iso liuta vääräuskoisten autoja
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 18
- Liittynyt: To 25.10.2007 16:03
Vähän kuuluu nousta, joo, ei niin että hirvittää. On minulla toinenkin automaatti... Kummaa sinänsä että kone käy tasaista joutokäyntiä eikä savuta. Kaasuvivustokaan ei tuntuisi jumittavan, kun käsin heiluttelee. Pumppu ei ole sen näköinen kuin sitä olisi hiljattain ropattu. Pitänee värvätä apuri kurkkimaan konepellin alle kun itse polkee.
Ei kannata syöttöä pienentää. Siellä on oma ruuvi, jolla säädetään tämä kierrosten laskeminen.tgts kirjoitti:Kyllä tuo kovasti kuulostaa siltä, että joku asiantuntematon on ruuvannut syöttöä isommalle. Pumpun takakansi auki vaan ja kokeilemaan josko syötön pienentäminen auttaisi.
Eli yhdestä lisätään syöttöä, toisesta säädetään tyhjäkäyntiä ja kolmannesta tätä kierrosten laskemista. Ja kaikki vaikuttavat toisiinsa eli kannattaa olla tarkkana.
300 TDT -84
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
Niinhän siellä on, mutta ainakin itse kun joskus noiden kanssa leikin, en onnistunut saamaan hommaa kohdalleen jos olin lisännyt reilusti syöttöä. Joko kierrokset jäi huutamaan tai sitten kone ei kestänyt mitään kuormaa tyhjäkäynnillä, vaan sammui kun laittoi esmes valot päälle. Osaava taatusti olisikin saanut koneen käytöksen kohdalleen. Tässä tapauksessa kuitenkin diagnoosin tekemiseksi viisainta varmaan olisi vähentää syöttöä, jotta selviäisi liittyykö ongelma ylipäätään pumpun säätöihin.Janne kirjoitti: Ei kannata syöttöä pienentää. Siellä on oma ruuvi, jolla säädetään tämä kierrosten laskeminen.
W123 240D -84 // S124 300TDT -92 // W126 280SE -85
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 18
- Liittynyt: To 25.10.2007 16:03
Piti tänään niitä pumpun ruuveja koittaa kiertää, mutten päässyt käsiksi; suodattimen kotelo on, perhana, tiellä. Ja täynnä öljyä tietysti... voi perse kun vasta eilen vaihdoin öljyt. Tuo em. kotelo täytynee irroittaa että saa pumpun avattua? Lähteekö helpolla?
Vaihteiston kanssakin on ihmettelemistä. Ensin se vaihtoi isompaa pirun aikaisin. Sitten se rupesi huudattamaan konetta ennen kuin tarjosi isompaa pykälää. Syypääksi paljastui murentunut alipaineletkun pätkä (liian iso, kiristetty nippusiteellä...), jonka vaihdettuani vaihtaa taas isommalle turhankin aikaisin. Ei se muuten mitään, jos olisi kickdown. Ei ole. Eikös näissä pitäisi jonkinlainen olla? Sähköinen? Alipaineella? Mekaaninen?
Unohtui sitten mätänetissä käydessäni katsoa, josko niillä olisi korjausoppaita. Pitänee mennä uudestaan. Mutta jos täältä saisi nopeamman avun?
Vaihteiston kanssakin on ihmettelemistä. Ensin se vaihtoi isompaa pirun aikaisin. Sitten se rupesi huudattamaan konetta ennen kuin tarjosi isompaa pykälää. Syypääksi paljastui murentunut alipaineletkun pätkä (liian iso, kiristetty nippusiteellä...), jonka vaihdettuani vaihtaa taas isommalle turhankin aikaisin. Ei se muuten mitään, jos olisi kickdown. Ei ole. Eikös näissä pitäisi jonkinlainen olla? Sähköinen? Alipaineella? Mekaaninen?
Unohtui sitten mätänetissä käydessäni katsoa, josko niillä olisi korjausoppaita. Pitänee mennä uudestaan. Mutta jos täältä saisi nopeamman avun?
Pumpun takakannen saa auki ilman öljynsuodatinkotelon irrottamista, vaikka ahdasta onkin. Itse olen käyttänyt akkukoneen teräpalaa kiinnitettynä pitkäkärkisiin lukkopihteihin. Tuo öljynsuodatinkotelo taitaa olla vielä hankalampi irrotettava...
Automaatin vaihtoajankohtaa voi säädellä niistä alipainevermeistä, ohjeita löytyy haulla.
Automaatin vaihtoajankohtaa voi säädellä niistä alipainevermeistä, ohjeita löytyy haulla.
W123 240D -84 // S124 300TDT -92 // W126 280SE -85
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 18
- Liittynyt: To 25.10.2007 16:03
Kaikki aasit nostavat käden ylös nyt ja sanovat hep!
HEP! o/
Veikkaan nimittäin tällä hetkellä, että syy koneen huutoon oli jonkun edellisen omistajan tekemä kuparilankaviritys kaasuvivustossa, tarkoituksena selvästi nostaa joutokäyntikierroslukua. Olisihan siinä pumpussakin säätöruuvi...
Kaasuvivusto ei siis päässyt palautumaan likikään kokonaan.
Ajan illemmalla sadan kilometrin lenkin ja raportoin sitten, mutta luulenpa että tässä se oli. Jos oli niin kiitokset vastanneille vaivannäöstä ja pahoittelut typerien kyselemisestä.
HEP! o/
Veikkaan nimittäin tällä hetkellä, että syy koneen huutoon oli jonkun edellisen omistajan tekemä kuparilankaviritys kaasuvivustossa, tarkoituksena selvästi nostaa joutokäyntikierroslukua. Olisihan siinä pumpussakin säätöruuvi...
Kaasuvivusto ei siis päässyt palautumaan likikään kokonaan.
Ajan illemmalla sadan kilometrin lenkin ja raportoin sitten, mutta luulenpa että tässä se oli. Jos oli niin kiitokset vastanneille vaivannäöstä ja pahoittelut typerien kyselemisestä.

Joo mun autoon entinen omistaja oli virittänyt housun kuminauhasta kaasun palautus jousenJakke-Setä kirjoitti:Kaikki aasit nostavat käden ylös nyt ja sanovat hep!
HEP! o/
Veikkaan nimittäin tällä hetkellä, että syy koneen huutoon oli jonkun edellisen omistajan tekemä kuparilankaviritys kaasuvivustossa, tarkoituksena selvästi nostaa joutokäyntikierroslukua. Olisihan siinä pumpussakin säätöruuvi...
Kaasuvivusto ei siis päässyt palautumaan likikään kokonaan.
Ajan illemmalla sadan kilometrin lenkin ja raportoin sitten, mutta luulenpa että tässä se oli. Jos oli niin kiitokset vastanneille vaivannäöstä ja pahoittelut typerien kyselemisestä.


auto w123 200D/300DT vm, -81
Eipä kysymys ollut lainkaan typerä, tai ainakin omien kokemusten mukaan joka toisessa W123:ssa on kaasuvivusto räpelletty oudoilla tavoilla epäkuntoon. Esim. joko kaasu ei pumpun päässä ole lähellekään pohjassa vaikka pedaalia painaa hampaat irvessä, tai sitten pumppu ei pääse tyhjäkäyntiasentoon koskaan, kuten tässä tapauksessa. Ja näitä edelliset omistajat ovat sitten ratkoneet mitä mielikuvituksellisimmilla purkkavirityksillä. Niin, eikä pari öljytippaa niihin lukuisiin kaasuvivuston niveliin ole ollenkaan haitaksi
.

W123 240D -84 // S124 300TDT -92 // W126 280SE -85
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 18
- Liittynyt: To 25.10.2007 16:03
Eilen illalla kun kävin pidemmällä ajoreissulla niin hyvinhän se toimi. Mitä nyt vaihteistoa pitäisi vielä säätää, mutta muuten. Ei kun kovaa ajoa, kun näköjään pysyy moottoriöljy mustana ja vaihteistoöljy punaisena vaikka ajaa nilkka ojossa motarilla neljäkymmentä kilometriä. On se kestävä laite näköjään... 

Puhuinpa muuten palturia tuon vaihteiston säädön osalta. Alipaine vaikuttaa tietenkin vaihtojen kovuuteen, mutta vaihtoajankohta (kierrokset) määräytyy kaasuvivuston asennon perusteella. Mun 300D:ssä tekniikka on vm. -76, joten siinä menee ihan tanko kaasuvivustolta laatikolle. Noissa uudemmissa taitaa olla vaijeri. Eli sitä säätämään vaan. Oman laatikon olen säätänyt mukavuuspainotteiseksi, vaihtaa nelosta jo vähän päälle neljänkympin nopeudessa pintakaasulla. Pedaali pohjassa (ei niin että kick-down (toimii sähköllä, nappula polkimen alla ja solenoidi laatikon kyljessä) menisi päälle) kierrättää vissiin lähelle maksimikierroksia. Harvoin tulee vanhaa kampetta reviteltyä tosin.
W123 240D -84 // S124 300TDT -92 // W126 280SE -85