Cdi Väykyn savuarvot 3.5-4
Cdi Väykyn savuarvot 3.5-4
Ym. arvot tuli katsastuksessa. Jäi parin neliön läntti nokea konttorin pihalle... Ilmanputsari on ok. Ainakin imusarjan puhdistus on edessä. Mutta mistä muualta voisi vikaa etsiä jos imusarja ok ? 3 läppää ainakin toimii, yhtä en päässy näkemään. Mites suuttimet ? Sitten lisäksi autossa on kuulunut kiihdytyksen aikana ylimääräinen naputus n.2-3000 kierroksen kohilla.Savutestissä polkaistessa kuului myös yhdessä kohdin pieni "rilahdus". Siinä olisi oireet. Haulla varmaan löytyisi jos ehtisi kahlaamaan kaikki läpi mutta jos olis tiivistettyä tietoa. Auto on -99 200 cdi. Reilut 400 000 km ajettu.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Varmaan tuo kannattaa siitä imusarjasta aloittaa, siinähän sitä samalla voi ihmetellä näkyykö jotain muuta outoa kun kerran vehjas on levällään.
Tottahan suoritit reippaat "puhistusharjotukset" ennen konttorille vientiä?
Mites ilmamassamittari, eikös sekin aiheuta joskus ties minkälaista päänvaivaa..
Mie oon huono tässä ku miulla on vapaasti hengittävä.. kuhan arvailen..
Tottahan suoritit reippaat "puhistusharjotukset" ennen konttorille vientiä?
Mites ilmamassamittari, eikös sekin aiheuta joskus ties minkälaista päänvaivaa..
Mie oon huono tässä ku miulla on vapaasti hengittävä.. kuhan arvailen..

Ajossa: S202 200cdi A -00
Edesmenneet:
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
Edesmenneet:
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
- j.s.lehti.
- Mersumies
- Viestit: 915
- Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
- Paikkakunta: salo
Savutus
Sehän on pelkkää savu koko auto Kyllä nyt tulee mieleen että nyt on
Kuskikin vähän syyllinen Tähän Koska autolla on vasta noin vähän ajettu
ei pitäisi vielä olla mitään ongelmia Minulla 123 240D ja ajettu noin 600000
Kuukausi takaperin katsastin sen savu arvo 1,2 SE tulee joka vuosi ikään-
kuin puhtaammaksi .Mutta minä pirän koneessa kierroksia,Sen pitää amtaa kiertää ei hyssytellä isolla vaihteella 50 ei ihme jos kone on tukossa. Ei muuta kuin maantielle ja urku auki ja niinkauan että pakopukesta tulee vaihtaessa noin metrin pituinen lieska Kyllä lakkaa savuttamasta ja ylimääräiset äänet häviää Ei sellainen nokikasa voi käydä kunnolla J.S.Lehti
Ps Ei ylikierroksille
Kuskikin vähän syyllinen Tähän Koska autolla on vasta noin vähän ajettu
ei pitäisi vielä olla mitään ongelmia Minulla 123 240D ja ajettu noin 600000
Kuukausi takaperin katsastin sen savu arvo 1,2 SE tulee joka vuosi ikään-
kuin puhtaammaksi .Mutta minä pirän koneessa kierroksia,Sen pitää amtaa kiertää ei hyssytellä isolla vaihteella 50 ei ihme jos kone on tukossa. Ei muuta kuin maantielle ja urku auki ja niinkauan että pakopukesta tulee vaihtaessa noin metrin pituinen lieska Kyllä lakkaa savuttamasta ja ylimääräiset äänet häviää Ei sellainen nokikasa voi käydä kunnolla J.S.Lehti
Ps Ei ylikierroksille
Kyllähä se emännän käytössä pääasiassa on eikä kenkää saa silleen mutta mie jokuaika sitten ajoin pikkuvaihteella 20 km nilkka suorana poistaakseni karstoja mutta ei siitä näkyvää apua ollut. Eikä nää päästöt mulla ennätys ollut; GD:ssä oli kerran yli 5 ja ajokielto tuli välittömästi. Oli yli kaksinkertaiset sallittuihin arvoihin.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Juu on näiden dieselien kanssa( 13. diesel auto + työkoneet) ikäni ollu tekemisissä ja tottakai järki pitää olla mukana kun polttelee karstoja, olipahan kone uusi tai vanha.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
En ole vielä egr:ää vielä tulpannut. Ehdotuksia otetaan kiitollisuudella vastaan että tietää miten pitkän ajan osais varata rempan ajaksi. Riittääkö pitkä päivä vai viikonloppu jne. Tuo katti homma on kyllä pyörinyt kanssa mielessä, pitää rautakanki varata ainakin...
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Rälläkkä kyllä löytyy jos kattia ei muuten saa puhtaaksi. Onko kenelläkään kokemusta suuttimien vaihdosta ? Tuo kiihdyttäessä kuuluva ylimääräinen naputus ja tuo noki ongelma voisi järjellä ajatellen myös jostain epäkurantista suuttimesta. Samoin mielestäni käyntiääni on karkeampi kuin muissa cdi:ssä. Sikäli olis kiva kuulla kokemuksia ennen/jälkeen suuttimien vaihdon.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Kokeile ensin purkaa ja putsata ne suuttimet. Mulla ainakin auttoi sillain että käynninkorjausluku tippui vajaasta nelosesta alle yhteen ja kylmäkäynnistyvyys(=suuttimen ohivuoto) parani ihan uutta vastaavaksi kun vaihdoin korjaussarjat suuttimiin. Ne maksaa n. 20€/suutin ja sisältää tiivisteitä. Niissä suuttimissa ei oo mitään ihmeellistä jos oot joskus pelaillu kammiokoneen suuttimen kanssa. Kärkiosa on liki samanlainen ja yläpäässäkään ei oo mitään järkyttävää. Purkukuviakin löytyy täältä foorumilta. Yhden erikoistyökalut tarvit mutta sen voi tehdä 10mm jatkomutterista.
.
Oletkos kurkannut pellin alle, vai arvuutteletko vasta ?
Jos suuttimet olisi kovin huonossa kunnossa, niin se pitäisi kyllä huomata käynnistysvaiheessa.
Jokatauksessa niiden kunto näkyy testerissä/sopivalla ohjelmalla.
Aloittaisin ahtoputkista.
Sittenpä voisi vaikka kurkata sitä EGR-venttiiliä.
Kattien tyhjennys ei ole ollenkaan huono idea.
Ilmanputari kait on kunnossa.
Ahdintakin pitäisi kurkata.
Imusarja on kyllä varmasti tukossa.
Jokatapauksessa en paljoa kaasupohjassa rilluuttelisi, mikäli yhtään epäilyttää, ettei moottorissa ole kaikki kunnossa.
Niinkuin Mikko jo tuolla kirjoittelikin.
Vaikka kuinka hyvältä idealta se "karstanpolttelu" tuntuisi.
Oletkos kurkannut pellin alle, vai arvuutteletko vasta ?
Jos suuttimet olisi kovin huonossa kunnossa, niin se pitäisi kyllä huomata käynnistysvaiheessa.
Jokatauksessa niiden kunto näkyy testerissä/sopivalla ohjelmalla.
Aloittaisin ahtoputkista.
Sittenpä voisi vaikka kurkata sitä EGR-venttiiliä.
Kattien tyhjennys ei ole ollenkaan huono idea.
Ilmanputari kait on kunnossa.
Ahdintakin pitäisi kurkata.
Imusarja on kyllä varmasti tukossa.
Jokatapauksessa en paljoa kaasupohjassa rilluuttelisi, mikäli yhtään epäilyttää, ettei moottorissa ole kaikki kunnossa.
Niinkuin Mikko jo tuolla kirjoittelikin.
Vaikka kuinka hyvältä idealta se "karstanpolttelu" tuntuisi.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Otin äsken muovit pois koneen päältä ja äkki katsauksella kylmä hiki nousi pintaan kun imusarjaa päältäpäin katselin. Mutta kun tarkemmin tsekkasin niin ei se mahdottomalta näytä. Oikeesti mieli teki käydä hommaan kiinni mutta kun on arki ( töitä v...sti) tulossa ja emäntä tarvii autoa. Vilkaisin samalla imusarjaan lampulla ja alkupäässä on ainakin moskaa. Mutta jos kaikki menee ok. niin lauantaina iltapäivällä imusarjan kimppuun. Tarkoitus puhdistaa p...kat ja läpät veks. Samoin tukkia egr:n alipaine letku. Ja näin eka kerran jälkeen jos aikaa jää niin myös katin putsaus. Tuikku ehdotit turbon kurkistamista, mitä siitä voisi vilkaista ilman irroitusta muuta kuin välyksen katin puhdistuksen yhteydessä ?
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Omassa savuarvo oli viime katsastuksessa 0.36 ajoin vähän enemmän kuin 20 km kierrokset yli 3000. Muutoinkin kierroksia koneesta aina riittävästi.
Voisiko joku kertoa miten sen suuttimen saa avattua niin ettei se mene rikki, ja räjäytys kuvakin saattaisi olla asiallinen.
Kiittäen näin jo etukäteen.
Terveisin kaiken näköisiä asioita räätälöinyt.
PS: en haulla löytänyt ?
Voisiko joku kertoa miten sen suuttimen saa avattua niin ettei se mene rikki, ja räjäytys kuvakin saattaisi olla asiallinen.
Kiittäen näin jo etukäteen.
Terveisin kaiken näköisiä asioita räätälöinyt.
PS: en haulla löytänyt ?
Muistaakseni veskola on ainakin joskus postannut Viton suuttimien purkukuvia. Alapää ensin auki, normaali kiinnitysmutteri, kärkiosa ei saa lähteä pyörimään matkassa. Yläpäässä kans valiotavaraa, ei mene rikki, korkeintaan hukkaan.
Siellä on 0,5mm kuula ja alapäässä on noin millin välysprikka, muuta ihmeellistä sieltä ei löydy. Jos vaihdat sen teflonin sen jalustimen alle niin laita se kiinni runkoon äläkä siihen jalustimeen ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä eli yläpää ensin ja alapää sitten.

Siellä on 0,5mm kuula ja alapäässä on noin millin välysprikka, muuta ihmeellistä sieltä ei löydy. Jos vaihdat sen teflonin sen jalustimen alle niin laita se kiinni runkoon äläkä siihen jalustimeen ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä eli yläpää ensin ja alapää sitten.
Nyt olis imusarja puhdistettu. Wurtin rasvan poistajaa+kärcherin liuotin ainetta ja 90 asteista vettä 130 barin paineella. Puhdasta tuli mutta aikaakin meni useampi tunti ja kädet on niin p..skaiset siitä mönjästä ettei lähe edes sillä wurtin aineella. Imusarja oli töhnäinen mutta ei niin tukossa että vaikuttaisi savutukseen. Läpät oli niin hyvässä kunnossa että tekisi mieli pyörtää puheet ja jättää ne paikalleen. Egr:n tukin joka tapauksessa. Pitää vielä yön yli miettiä läppien kohtalo. Kuulerilta tuleva putki on öljyinen....pitää aamulla tsekata turbo ettei olis jo finaalissa...öljyä kone ei kyllä ihmeemmin hävitä mutta kuitenkin... Huomenna on kasaus esillä elikkä miten ilmataan polttoaine puoli, vai riittääkö startilla pyöritys ? Samoin tarviiko jäähdytys järjestelmää ilmata sen kummemmin kuin nesteet vain sisään ? Vielä kun joutui ottamaan akun miinuksen irti niin tarviiko tehä mitään erikois temppuja toimintojen kannalta ? Kyseesä on -99 Väykky.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
.
Anna kunnossa olevien läppien olla.
Kuulerilta tuleva ahtoputki on öljyinen, se on ok.
Ei tarvi ilmata, täytä kuitenkin ensin se polttoainesuodatin , mikäli se on tyhjentynyt - helpottaa startin urakkaa.
Ei ilmauksesta mitään haittaakaan kyllä ole, suutinputket vaan löysälle.
Nesteen täytössä ei pitäisi suurta voimistelua olla.
Ei tarvi akun kanssa erikoisesti temppuilla.
Huono uutinen on nyt se, ettei vika löytynyt.
Katsele ahtimen suunta tarkkaan.
Samoin ahtoputket, joskus vuoto on hankalassa kohden, öljyhuntu voisi auttaa etsinnässä.
Tyhjennä cooleri ylim. töhnästä, senkin voi vaikka pestä.
Katit kopistele tyhjiksi, huom ! molemmat.
Katsele sitä pakoputkea, olisikko pakokaasua tullut "väärästäkin" paikasta -> tukkeutumaa.
Auto käyntiin, apuri käynnistää, sinä tarkkailet, vetääkö alipaine hukkaportin kiinni.
Nuitten jälkeen vika ainakin tarkentuu.
Ajattele posiitvisesti, vian selviäminen vaan lähenee päivä, päivältä.
Anna kunnossa olevien läppien olla.
Kuulerilta tuleva ahtoputki on öljyinen, se on ok.
Ei tarvi ilmata, täytä kuitenkin ensin se polttoainesuodatin , mikäli se on tyhjentynyt - helpottaa startin urakkaa.
Ei ilmauksesta mitään haittaakaan kyllä ole, suutinputket vaan löysälle.
Nesteen täytössä ei pitäisi suurta voimistelua olla.
Ei tarvi akun kanssa erikoisesti temppuilla.
Huono uutinen on nyt se, ettei vika löytynyt.
Katsele ahtimen suunta tarkkaan.
Samoin ahtoputket, joskus vuoto on hankalassa kohden, öljyhuntu voisi auttaa etsinnässä.
Tyhjennä cooleri ylim. töhnästä, senkin voi vaikka pestä.
Katit kopistele tyhjiksi, huom ! molemmat.
Katsele sitä pakoputkea, olisikko pakokaasua tullut "väärästäkin" paikasta -> tukkeutumaa.
Auto käyntiin, apuri käynnistää, sinä tarkkailet, vetääkö alipaine hukkaportin kiinni.
Nuitten jälkeen vika ainakin tarkentuu.
Ajattele posiitvisesti, vian selviäminen vaan lähenee päivä, päivältä.

.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Läpät jätin paikalleen mutta egr:n poistin pelistä, 6 mm tappi mutka kumin sisälle. Jos ottaa häiriöitä niin on helppo palauttaa toimivaksi. Nyt pitäs käydä turbon ja putkien kimppuun. Tänään pitäs vika löytyä jos on löytyäkseen.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Nyt olis rojekti ohi. Elikkä imusarja on putsattu, egr on tukittu, turbo on ok kuin myös hukkis, katit on molemmat putsattu, takimmainen vielä tarkastettu pigispallolla ja lopputulos on että .....ei savuta. Jess. Jää kiihdytyksessä vain huntu taakse. Nyt on sitten vaikea päätellä mikä oli syy savutukseen, joku noista kolmesta tai sitten kaikki yhdessä. Rojekti sinällään ei ole vaikea, oikeastaan helpompi miltä näyttää mutta suurin osa ajasta menee imusarjan limettyneiden paskojen ja kattien puhdistukseen. Mutta jos jotain hyvää niin myös huonoa : Tietääkö kukaan missä kohtaa on moottoriöljyn tason anturi ? Vissiin johto lähti irti koska käynnistyksen jälkeen 27 sekunnin kuluttua syttyy tason merkkivalo. Helpottaisi kun seuraavan kerran kurkkaa pellin alle mistä etsiä vikaa. PS. On öljyä riittävästi....
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
En saa kuvaa näkyviin. Mutta vielä tuosta rojektista sen verran että se kiihdyttäessä kuuluva säksätys on edelleenkin arvoitus. Suihkut ei vuoda, eikä löytynyt pakopuolellakaan vuotoja. Samoin kierroksia paikallaan polkaistaessa kuuluu edelleen se rilahdus. Veikkaan niillä olevan jonkun yhteisen tekijän. Pitäs joskus päästä käyttämään mittauksessa niin näkis suihkujen arvot. Jotenkin on kutina että sieltä jotakin löytyy. Mutta ehkä joulukuussa kerkiäs.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Pakkohan tähän on laittaa omakin kokemus hommasta kun sama ongelma näyttäs olevan ja autokin samanlainen 200 cdi väykky vuosimalli -00. Mittarissa noin 340 000km
Kävin viime viikolla katsastaan ja savutus oli melkonen 3,4
Hommasin uudet tiivisteet ja imusarjan kimppuun kävin viikonloppuna. Nyt ois imusarja puhdistettu ja EGR tulpattu. Karstaan olikin kiitettävästi. Läpät otin myös pois koska vaikuttivat välijiltä ja tanko oli lähtenyt irti. Savutus mielestäni loppui ja auton olemuskin muuttui pirteämmäksi.
Auto ei herjaa mitään ja muutenki homma oli aika helppo. Lopputulos ei ole vielä selvillä pienenikö savut oikeasti.
Nyt on tarkoitus maanantai aamuna mennä katsastusasemalle uudelleen. Saapas nähdä kuin käy.
Kävin viime viikolla katsastaan ja savutus oli melkonen 3,4
Hommasin uudet tiivisteet ja imusarjan kimppuun kävin viikonloppuna. Nyt ois imusarja puhdistettu ja EGR tulpattu. Karstaan olikin kiitettävästi. Läpät otin myös pois koska vaikuttivat välijiltä ja tanko oli lähtenyt irti. Savutus mielestäni loppui ja auton olemuskin muuttui pirteämmäksi.
Auto ei herjaa mitään ja muutenki homma oli aika helppo. Lopputulos ei ole vielä selvillä pienenikö savut oikeasti.
Nyt on tarkoitus maanantai aamuna mennä katsastusasemalle uudelleen. Saapas nähdä kuin käy.