Loppu viikosta pitäis ruveta kiristimen iskaria w201:seen vaihtamaan kun ääntää pahasti. yritin ottaa flektin siipeä irti mut ei lähteny 13mm pultti kyllä irtos vittuilematta mut siipi ei, miten irtoo?
yritin paikallisten varaosaliikkeiden kautta tilata kiristinmekanismin eli "kynkän" laakeria mut ei saanut pelkkää laakeria mistähän sais tilattua?
onko em. rempassa jotain erityistä joka kannattaa ottaa huomioon, tai kikkoja jotka helpottaa huomattavasti?
kiitos ja anteeksi.......
no tänään sit aamulla tartuin tuumasta toimeen, ei todellakaan ollu paha vaihettava.. aikaa tuhraantu n 3,5 tuntia ja samalla vaihtelin eteen kallistuksen vakaajan kumit.. kiristin oli todellakin tullut tiensä päähän.. nyt auton käyntiääni kun uudessa
Viimeksi muokannut VLy, To 20.09.2007 13:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
sooppa kirjoitti:Kiristimestä löytyy juttua haulla ja koko kiristin laakereineen maksaa 50e marmoritiskillä.
nyt meni ohi siis missä marmoritiskillä? ainakin KL-varaosilla toi "kynkkä" maksaa käsittääkseni 150€ kiristimen iskarin oon jo ostanu ja makso jotain 60€
no entäs toi flektin siipi? miten irtoo? pultti pois ja meisseliä väliin, vai??
VLy kirjoitti:Loppu viikosta pitäis ruveta kiristimen iskaria w201:seen vaihtamaan kun ääntää pahasti. yritin ottaa flektin siipeä irti mut ei lähteny 13mm pultti kyllä irtos vittuilematta mut siipi ei, miten irtoo?
yritin paikallisten varaosaliikkeiden kautta tilata kiristinmekanismin eli "kynkän" laakeria mut ei saanut pelkkää laakeria mistähän sais tilattua?
onko em. rempassa jotain erityistä joka kannattaa ottaa huomioon, tai kikkoja jotka helpottaa huomattavasti?
kiitos ja anteeksi.......
Laakerin saattais löytää laakeriliikkeestä jos tietäis ensin tyypin.
sooppa kirjoitti:Kiristimestä löytyy juttua haulla ja koko kiristin laakereineen maksaa 50e marmoritiskillä.
nyt meni ohi siis missä marmoritiskillä? ainakin KL-varaosilla toi "kynkkä" maksaa käsittääkseni 150€ kiristimen iskarin oon jo ostanu ja makso jotain 60€
no entäs toi flektin siipi? miten irtoo? pultti pois ja meisseliä väliin, vai??
Oisko sulla vaan jumissa ropeli? Laakerin ja akselin välistä hapettunut kiinni tai joku pistänyt lukitetta joskus??? Lähtee kyllä normaalisti eteenpäin vetämällä.
Koko kiristinhässäkkä maksaa tosiaankin se 150 tai enemmän.
Paikalleen laitossa varo, ettet ainakaan kiristämällä liikaa, katkaise sitä vipua, jolla kiristystanko vääntää koko hässäkkää. Tein itselle sellaisen vivun kun kerran katkesi, että enää ei petä se vipu vaikka mitä tapahtuisi, kaikki muu hajoaa ensin ympäriltä
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
VLy kirjoitti:Loppu viikosta pitäis ruveta kiristimen iskaria w201:seen vaihtamaan kun ääntää pahasti. yritin ottaa flektin siipeä irti mut ei lähteny 13mm pultti kyllä irtos vittuilematta mut siipi ei, miten irtoo?
yritin paikallisten varaosaliikkeiden kautta tilata kiristinmekanismin eli "kynkän" laakeria mut ei saanut pelkkää laakeria mistähän sais tilattua?
onko em. rempassa jotain erityistä joka kannattaa ottaa huomioon, tai kikkoja jotka helpottaa huomattavasti?
kiitos ja anteeksi.......
Laakerin saattais löytää laakeriliikkeestä jos tietäis ensin tyypin.
Ei taida löytää, ainakin dieseleissä sinne on tungettu joku erittäin harvinainen laakeri
Edit:Koitin tuossa haulla etsiskellä ohjeita, ja jotain juttuja löytyikin, mutta olen siis täysin aloittelija näiden juttujen kanssa, joten tarvitsisin tietoa missä vaihdettava osa tarkalleen ottaen sijaitsee?
Olen ruiskutellut silikooniainetta hihnaan päin aina lähdettäessä jotta kitinä vamenee, mutta en tiedä kitinän aiheuttajaa tarkasti.
MikkoS kirjoitti:Ohjeita dieseliin kyseisen osan vaihtoon?
Edit:Koitin tuossa haulla etsiskellä ohjeita, ja jotain juttuja löytyikin, mutta olen siis täysin aloittelija näiden juttujen kanssa, joten tarvitsisin tietoa missä vaihdettava osa tarkalleen ottaen sijaitsee?
Olen ruiskutellut silikooniainetta hihnaan päin aina lähdettäessä jotta kitinä vamenee, mutta en tiedä kitinän aiheuttajaa tarkasti.
Dieselissä kitinän aiheuttaa useimmiten kiristin vivun kulunut laakeri. Tämä vipu on siis moottorin etupuolella oleva osa johon tulee kiinni se kaasuiskari vasemmalle puolen auton edestä katsottuna ja oikealle puolen tuolee suojuksen sisällä oleva jousi ja jossa olevan hihnapyörän "yli" tuo hihna kulkee ikäänkuin ylimääräisen lenkin.
MikkoS kirjoitti:Ohjeita dieseliin kyseisen osan vaihtoon?
Edit:Koitin tuossa haulla etsiskellä ohjeita, ja jotain juttuja löytyikin, mutta olen siis täysin aloittelija näiden juttujen kanssa, joten tarvitsisin tietoa missä vaihdettava osa tarkalleen ottaen sijaitsee?
Olen ruiskutellut silikooniainetta hihnaan päin aina lähdettäessä jotta kitinä vamenee, mutta en tiedä kitinän aiheuttajaa tarkasti.
Dieselissä kitinän aiheuttaa useimmiten kiristin vivun kulunut laakeri. Tämä vipu on siis moottorin etupuolella oleva osa johon tulee kiinni se kaasuiskari vasemmalle puolen auton edestä katsottuna ja oikealle puolen tuolee suojuksen sisällä oleva jousi ja jossa olevan hihnapyörän "yli" tuo hihna kulkee ikäänkuin ylimääräisen lenkin.
Kiitokset kuitsi, huomenna pitää tutkia mikäli on aikaa, mitä ei yleensä ole kun kaikki aika menee nykyään töissä
juu halvempi on dieseliin kun otin 124/300 ja 202/250 kiristimet ja iskarit niin oli yhteensä jotain parinsadan pakeil varaosapuljusta.
ja siihen 124 keinuun tein reän siihen laakereiden keskelle ja taitoin rasvanipan (sopii hyvin siihen keskelle ylöspäin) että pääsee ruikkaamaan silloin tällöin.
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
mortti kirjoitti:juu halvempi on dieseliin kun otin 124/300 ja 202/250 kiristimet ja iskarit niin oli yhteensä jotain parinsadan pakeil varaosapuljusta.
ja siihen 124 keinuun tein reän siihen laakereiden keskelle ja taitoin rasvanipan (sopii hyvin siihen keskelle ylöspäin) että pääsee ruikkaamaan silloin tällöin.
Laitatko kuvan tästä rakennelmasta.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Nyt näyttää siltä että muisti pettää, vaan se on 202 tai sit joku on vieny sen.
olisko ollu niin että tuossa 124 keinussa on kokokeinun levyinen laakeri luiska, joten siihen en laittanut nippaa (näemmä kun en löytänyt sitä sielt) mutta sekin onnistuisi jos varoen tekisi siihen yläpuolelle reiän ja hioisi rosot pois sieltä sisäpuolelta ja sitten niin lyhyt nippa että ei ota akseliin kiinni.
202 on molemmissa päissä laakerit ja keskellä tyhjää niin siihen vaan reikä ja nippa siihen mutta taas niin lyhyt ettei ota akseliin.
tässä tämä
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
mortti kirjoitti:Nyt näyttää siltä että muisti pettää, vaan se on 202 tai sit joku on vieny sen.
olisko ollu niin että tuossa 124 keinussa on kokokeinun levyinen laakeri luiska, joten siihen en laittanut nippaa (näemmä kun en löytänyt sitä sielt) mutta sekin onnistuisi jos varoen tekisi siihen yläpuolelle reiän ja hioisi rosot pois sieltä sisäpuolelta ja sitten niin lyhyt nippa että ei ota akseliin kiinni.
202 on molemmissa päissä laakerit ja keskellä tyhjää niin siihen vaan reikä ja nippa siihen mutta taas niin lyhyt ettei ota akseliin.
tässä tämä
Kyllä siellä ihan kuulalaakerit on 124:sessakin. En tiedä maksaako vaivaa rueta noita nippoja väsäilemään kun koko keinun vaihto ainakin turbodieseliin on aika nätti homma tehdä? Pitää sen iskarin kunnossa niin kestää ne keinutkin...
Mihaline kirjoitti:Kyllä siellä ihan kuulalaakerit on 124:sessakin. En tiedä maksaako vaivaa rueta noita nippoja väsäilemään kun koko keinun vaihto ainakin turbodieseliin on aika nätti homma tehdä? Pitää sen iskarin kunnossa niin kestää ne keinutkin...
Miekään en kyllä usko, että se laakeri varsinaisesti kuivuuttaan kuluis. Ennemmin ton "nopeaan" väljistymiseen on vaan syynä se, et tuohon laakeriin kohdistuu rasitus ainoastaa arviolta enintään 1/4 osaan pinnoista, toisin ku sellasissa paikoissa joissa laakerissa jotain pyöriii.
jackie kirjoitti:Miekään en kyllä usko, että se laakeri varsinaisesti kuivuuttaan kuluis. Ennemmin ton "nopeaan" väljistymiseen on vaan syynä se, et tuohon laakeriin kohdistuu rasitus ainoastaa arviolta enintään 1/4 osaan pinnoista, toisin ku sellasissa paikoissa joissa laakerissa jotain pyöriii.
Nopeaan ja nopeaan, ainakin 200 tuusaa keulalla ollut keinu hajosi kun en viittiny vaihtaa vaimennin-iskaria ajoissa kun en tiennyt että se mahtuu tulemaan pois ilman että mitään hihnapyöriä tms tarvii purkaa pois. Ties miten pitkään olis kestäny ilman tuota pikku mokaa?
niin en tiedä juu onko siitä mitään hyötyä kylläkään.
124/300 on vähän ahtaampaa irroittaa flekti kun202/250, mulla se ei ainakaan muljahtanu pois sielt välistä.
Joutui tekemään puolipitkän kuusiokolon ja silti oli rystyset syylärissä.
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
no nyt on reilu pari kuukautta ajeltu uudella kiristimen iskarilla ja eiköhän tuo perkele ole alkanut taas ääntämään onko nämä tarvike osat todellakin näin löysiä vai onko tuo ääni nyt sitten ominaisuus?? vai olisiko kenties vaihdon yhteydessä pitänyt vaihtaa myös kiinnitys pultit??
Äkkiä se mullakin alko taas hihna visertämään kun vaihoin nuo kiristinosat 200deehen. Ja nimenomaan se linkun laakeri oli väljistynyt. Mistähän johtuu. En kuitenkaan menny kauppaan itkemään kun auto meni sitten lopulta seisontaan "toistaiseksi" muista syistä.
Itse vaihdoin pari vuotta sitten tuon kiristimen iskarin. Nopea homma tuossa 250 tiisselissä. No nyt kesällä ei enää korvat kestänyt sitä vikinää(huom auton ulkopuolella). Kiristin oli aika vinossa. En muista paljonko maksoi, mutta vaihto onnistui edelleen aika iisisti. Yleispätevänä ohjeena mersun(koskee etupäässä mallia 124) korjaamisessa kannattaa käyttää seuraavaa; Jos jonkun osan vaihtaminen vaatii hirmuista purkamista, olet tekemässä homman väärin. Itse noudatan vahvasti tätä filosofiaa ja tämä foorumi on siinä korvaamaton apu.
Ennen ensimmäistä Mercedestäni autosta puuttui se jokin....
minulla kiristimen iskari meni vaihtoon nimenomaan sen "rolinan" takia joka tulee kun iskarin jompikumpi pää löystyy,, ja tämä ääni on nyt sitten palannut, ei tosin niin pahana mutta eiköhän se ajan kanssa taas voimistu ei tuosta varmaan mitään haittaa autolle ole mutta omistajaa vaan pistää tympimään ylimääräiset äänet