Biodiesel

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Jossi kirjoitti:Mihin tuon glyseriinin voi käyttää tuon jälkeen?
Vaikkapa auton osien rasvaliuottimeksi, saippuaksi herkälle ja kuivalle iholle tai ihonhoitoon muutenvain, Nahkakalusteiden hoitoon varauksin (liuottaa mm. hennavärejä), ummetukseen, keittiö ja sairaalalaitteiden voiteluun tai dynamiitiksi. Eli käyttökohteita piisaa. Kunhan siitä siis ensin poistaa Metanolin ja lipeän.

Nettihän on täynnä näitä DIY-kokkausreseptejä. Itse käytin tämän sivuston ohjeita. Melkosta kukkaiskansaa. Mutta pysyvät asialinjalla, eli kertovat kansantajuisesti kuinka homma toimii. Siihen ei tosiaan tarvita mitään petrokemian huippujalostamoja.

Parasta on kuitenkin se että ne varottaa noista supermyrkyistä aina ja kertovat miten niistä pääsee eroon.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Kävi tässä mielessä myös jos siirtyisi E85 etanoliin noissa bensa-autoissa. Jos vain kumit kestää niin ei tarvita oikeastaan mitään isompaa. Yllättäen tuli ajankohtaiseksi kun paikalliset huoltsikat ottaa myyntiin E85 polttoainetta. Minimi mitä k-jettiin tarvitsee, on seuraavat:

1: CO arvojen säätö
2: Ohajuspaineen (styrtrycksregulator)? korotus prikoilla tai säätöruuvin asennus (n. 2mm 2l moottorissa)
3: Kylmäkäynistyssuutimen ajo maniuaalisesti
4: Ympyräelektroditulpat tai muut vastaavat laajapintaiset

Ja tadaa, meillä on ympäristöystävällinen etanoliauto. Taino ei se nii kauheen mutta tajuatte jujun, ainakin auto kulkee uusiutuvalla energialla, hiukkaspäästöt ja ympäristömyrkyt katoaa kokonaan. K-jetissä melko helppo keikaus siis... Mites tuo KE-Jetronicin säädöt onnistuisi kun tuota kohtaa 2. en tiedä miten se tapahtuisi KE:ssa? EHA säätämällä? Miten se tapahtuu?

Vaikka tää on siis laitonta ruotsissa, ja varmaan myös suomessa, on siellä jo lähes 400 tuhatta konvertoitua autoa liikenteessä (Samat sanktiot kuin verottomalla dieselillä ajo). Ovat penkittäneet vakio 244 volvoja ja 900 saabeja ja ovat jopa kotikonstein saaneet 10% enemmän tehoa ulos kuin bensalla. Uudet tehtaan saabit on oiva esimerkki... Bensana 150hp/240Nm ja E85 175hp/265Nm. Moni koti-säätäjä on kuitenkin valinnut että ajaa vähemmillä tehoilla ja säästää näin PA-kuluissa, E85 maksaa 7kr/ litra kun bensa on 11-12kr/litra, n. 3€/100km siis.

Jenkeissä on porukalla kotipannuja joilla ne tekee jopa 200 litraa päivässä 95% etanolia biojätteestä! Sanomattakin selvää että täällä se ei onnistu koskaan. Jo Biodieselin kotivalmistuksesta ollaan puhuttu että se kiellettäisiin.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Vastaa Viestiin