Automaatti (722.3) ei vaihda isommalle

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
JuhoK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 178
Liittynyt: La 20.03.2004 13:23
Paikkakunta: Harjavalta

Automaatti (722.3) ei vaihda isommalle

Viesti Kirjoittaja JuhoK »

Ongelmana on ettei 722.3 automaattilaatikko vaihda lainkaa isommalle. Mistähän vika voi johtua ja onko se vain säätökysymys??

Ja moottorina on 300 24-v. turbodiesel..
Viimeksi muokannut JuhoK, Ti 13.11.2007 19:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

Kickdownin nappi kaasupolkimen alla jumissa?
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Lootassa öljyä? Kaasultavivulta laatikolle menevä vaijeri liikkuu kunnolla? Ettei ole jumissa täyskaasu asentoon?
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Siinä toimii siis vain 1-vaihde ja peruutusvaihde?
Avatar
JuhoK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 178
Liittynyt: La 20.03.2004 13:23
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja JuhoK »

Pakki toimii ja käsittääkseni vain 2:nen.. kaasuvaijeri ei ole edes kiinni, mutta ei myöskään ole jumissa... kickdowni pitää vielä tarkistaa.
Öljyt on aivan uudet, tosin sitä on hiukan liikaa..(n. 2cm, mittatikussa)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

JuhoK kirjoitti:Pakki toimii ja käsittääkseni vain 2:nen.. kaasuvaijeri ei ole edes kiinni, mutta ei myöskään ole jumissa... kickdowni pitää vielä tarkistaa.
Öljyt on aivan uudet, tosin sitä on hiukan liikaa..(n. 2cm, mittatikussa)
Omassa 280SE:ssä samat oireet kun oli laatikolle menevä alipaineletku irronnut sielä imusarjan alta. Kerkisin jo uusia sen kalvonkin laatikon kyljessä (alipainemodulaattori) mutta vika oli liitoksessa.

Kun ei saa alipainetta niin laatikko luulee että kaasu on pohjassa ja pitää pientä sisässä. Jos ajat kierrokset tappiin kakkosella niin sitten pitäs vaihtaa kolmoselle, omani teki sillä lailla - siitä keksin että laatikko on kunnossa, ohjaus sille vaan oli viallinen.
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
bayerman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 13.12.2004 21:01

Viesti Kirjoittaja bayerman »

Lainataan aihetta vähän kun ei viitsi omaakaan topikkia tehdä.
Eli täällä ei 300d 124 vaihda kolmoselta neloselle muuten kuin vauhdista käyttää valitsinta N-asennossa. Muutenkin vaihtaa kakkoselta kolmoselle vasta n.70km/h vauhdista.

Eli onko tässä nyt ruvettava metsästämään uutta laatikkoa?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

bayerman kirjoitti:Lainataan aihetta vähän kun ei viitsi omaakaan topikkia tehdä.
Eli täällä ei 300d 124 vaihda kolmoselta neloselle muuten kuin vauhdista käyttää valitsinta N-asennossa. Muutenkin vaihtaa kakkoselta kolmoselle vasta n.70km/h vauhdista.

Eli onko tässä nyt ruvettava metsästämään uutta laatikkoa?
Mulla teki vastaavasti kun ööli oli laatikosta vähissä. Oli stefa pasana.
Avatar
JuhoK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 178
Liittynyt: La 20.03.2004 13:23
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja JuhoK »

Nyt on autoa/ laatikkoa koitettu moneen kertaan, eikä vaan tunnu vaihtavan kunnolla. Ykkönen ja kakkonen vaihtuu ~suht normaalisti, todella korkeilla kierroksilla tosin vasta. Ja yhden kerran sain vaihtamaan kakkoselta kolmoselle, mutta sekin vasta kovan "suostuttelun" jälkeen...

Kickdownin johto on ollut koko ajan irti, kaasuvaijeria olen koitanut irti ja auki, samoin alipaineletku on ollut kunnolla paikoillaan, kokonaan irti tai suoraan moottorilta laatikkoon..

Ja moottorina oli siis diesel.

Alkaa ideat olla itsellä aika vähissä...
Avatar
Yere
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ke 31.07.2013 19:26

Re: Automaatti (722.3) ei vaihda isommalle

Viesti Kirjoittaja Yere »

Lainataampa aihetta taas kerran...
Itsellä juuri Konehuolto Siekkisellä vahvistettu 722.3 loota, Mag Type-F öljyt lootassa, pelittänyt loistavasti, mutta yhdessä vedossa katos hiljentämisen jälkeen kaikki vaihteet paitsi ykkönen ja pakki... öljyt pitäisi olla ok, ainakin taso oli ok, eikä nyt pahalta haiskahtanut... Voikohan tuo olla, että kickdown jäänyt vain pohjaan, minkä takia ei vaihtaisi isommalle? :crazy: Apuja tarvittaisiin... :thumbdown:
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Re: Automaatti (722.3) ei vaihda isommalle

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

Mulla teki saman mutta 20km kun oli ykkösellä huudattanu kotia ni postilatikolle pysähtymisen jälkeen pelasi loput 200m normaalisti. En keksiny mitään muuta mikä moisen voisi aiheuttaa ku että keskipakosäädin olisi jumittanu.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
Avatar
Yere
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ke 31.07.2013 19:26

Re: Automaatti (722.3) ei vaihda isommalle

Viesti Kirjoittaja Yere »

Yere kirjoitti:Lainataampa aihetta taas kerran...
Itsellä juuri Konehuolto Siekkisellä vahvistettu 722.3 loota, Mag Type-F öljyt lootassa, pelittänyt loistavasti, mutta yhdessä vedossa katos hiljentämisen jälkeen kaikki vaihteet paitsi ykkönen ja pakki... öljyt pitäisi olla ok, ainakin taso oli ok, eikä nyt pahalta haiskahtanut... Voikohan tuo olla, että kickdown jäänyt vain pohjaan, minkä takia ei vaihtaisi isommalle? :crazy: Apuja tarvittaisiin... :thumbdown:
Jep ja sehän se oli, hytistä kickdownin namiska jäänyt pohjaan jumiin, taas toimii !! :D :thumbup:
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Re: Automaatti (722.3) ei vaihda isommalle

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

Kyllä sielä sitten jotain muutakin on pakko olla ei kickdown vaihtoa estä. siirtää vaan suuremmille kierroksille.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
Avatar
Siugo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 13.05.2012 22:46
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Automaatti (722.3) ei vaihda isommalle

Viesti Kirjoittaja Siugo »

lainataas vähän vanhaa aihetta... Eli laatikko jättää 2vaihteen päälle jos vähänkään reippaammin lähtee, rauhallisesti kun lähtee toimii normaalisti. 3ja4 vaihteilla ei mitään ongelmaa. Vika korjaantuu ku stoppaa ja käynnistää auton uudestaan. Öljyä näyttäs olevan oikea määrä ja kaasuvivustolta lähtevä vaijeri rasvattu eikä jumita. Mistä kannattas lähteä vikaa etsimään?
Karponaattori
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Su 29.05.2016 19:53
Paikkakunta: Pertunmaa

Re: Automaatti (722.3) ei vaihda isommalle

Viesti Kirjoittaja Karponaattori »

Onkohan kukaan selvittäny mikä tekee tälläset oireet? itsellä juuri tämän tyyppiset oireet vahvistetussa lootassa. Keskipakosäädin on ny mitä itte eppäilen, mutta missä sellanen on ja onnistuuko vaihtaa tai tarkastaa ilman laatikon irrotusta?
MB SEC om606 Combound
Avatar
Ismo84
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: To 27.04.2006 19:01
Paikkakunta: Muonio

Re: Automaatti (722.3) ei vaihda isommalle

Viesti Kirjoittaja Ismo84 »

Onko näistä vioista selvinnyt aiheuttajaa? Mullakaan ei vaihda isommalle ollenkaan. Ajoin töistä kotiin ensimmäiset 10km ykkösellä, sen jälkeen meni kakkonen jolla loput 20km. Alipainemolikka ei ole mulla ollut käytössä, mutta olen ymmärtänyt että sen tarkoitus on ainostaan pehmentää vaihtoa osakaasulla? Kickdownin johto ei myöskään ole ollut paikallaan. Vaijeri tuntuisi liikkuvan normaalisti. Öljyt ja suodatin on vaihdettu jokunen tkm sitten ja öljyä on riittävästi ja hieman liikaakin. Laatikon purkuun mulla on hyvät ohjeet ja voisi onnistua itseltänikin, mutta kun ei ole minkäänlaista kokemusta noista niin en tiedä minkälaista vikaa siitä etsisin.
Samana aamuna laatikko oireili siten, että vaihdekeppi ei suostunut liikkumaan vapaalta pakille. Se ongelma katosi kun auto oli ollut parkissa vartin. En tiedä liittyykö tähän ongelmaan mitenkään. Kolmosen ja nelosen välillä vaihto on ennenkin takkuillut kylmänä, mutta kilometrin ajon jälkeen toiminut hyvin.
W123
W463
Vastaa Viestiin