OM606, nost. naputus, öljynpainemit. seilaa
OM606, nost. naputus, öljynpainemit. seilaa
Jutun uhri on tässä tapauksessa lankussa oleva 24-venttiilinen vaparidiesel.
Viimeisten kuukausien aikana venttiiliennostajien naputus on lisääntynyt ja muitakin lieveilmiöitä on ilmaantunut. Listaan alle moottorin käyttäytymisen ominaispiirteitä, ne kun vaihtelevat välillä hetkestä toiseen. Taustatietona vielä sen verran, että 1,5v sitten konetta hieman varusteltiin uudelleen, vaihtolistalle kuuluivat mm. jakoketju, alipainepumppu, suuttimen kärjet, hyrd. venttiilinnostajat, ja pumppuakin hieman optimoitiin. Eli vika tuskin on nostajissa, vaan jossain ihan muualla. Mutta, ne nykyhetken ominaispiirteet...:
- kylmäkäynnistys ok, naputusta ei käytännössä esiinny; tai jos esiintyy, se on hyvin pientä
- mitä kuumempi kone (vaikkapa motarilla rullattu), sitä herkemmin naputusta ilmenee tyhjäkäynnillä (ja tietenkin koko kierrosalueella); naputuksen tahti tietenkin menee käsi kädessä kierrosluvun kanssa
- välillä tyhjäkäynnillä hyrrää niin kuin kissa, ilman mitään naputusta, siis kone normaalilämpöisenä
- tyhjäkäynnin kiekkamäärä vaihtelee kerrasta toiseen, ei kuitenkaan vaella kerralla (eli välillä (kuumana) tyhjäkäynti on 6501/s, toisena, 800 ja kolmantena jopa 900).
- öljynpainemittari ei aina toimii "loogisesti". Joskus kuumana tyhjäkäynnillä paineet ovat 1,5-2,0 pinnassa kuten normaalisti pitääkin, toisena kone kuumana tapissa 3:ssa ja tyhjäkäyntikierrokset ovat normaalia korkeammat, n. 700-800.
- yleisesti ottaen kuumaksi ajettuna, jos tyhjäkäynnin kierrokset ovat normaalit, myös öljynpainemittari toimii "normaalisti"; joskus taasen kuumalla koneella kiekat ovat 850-900 ja paineet tapissa (3).
- nesteitä (öljy, vesi) ei kulu eivätkä ne sekoitu
- moottori vetää normaalisti oli naputusta tai ei
- naputuksen kovuus vaihtelee laidasta laitaan; välillä naputtaa vain vähäsen, mutta toisena kuuluu kunnon kalkatus
- koneen lämmöt eivät seilaa
- silloin kun naputtaa/kalkattaa, ääntely pysyy vaikka kierroksia nostaisi
- koneella ajettu 343000
Oon lukenut foorumilta jos jonkinmoisia tarinoita kansipahveista. Jotkut ovat arvelleet, että kuumalla koneella öljynpaine falskaisi jostain (tjsp), mikä sitten aiheuttaisi nostajien ääntelyn.
Nyt kun potilas on esitelty, mikä mahtaisi olla diagnoosi? Kansipahvi? Olisiko pelkästään sen vaihto riittävä ilman muita operaatiota? Mieluusti tekisin tässä vaiheessa koneelle jotain, jos sillä pystyy estämään tulevaisuuden lisävahinkoja.
Viimeisten kuukausien aikana venttiiliennostajien naputus on lisääntynyt ja muitakin lieveilmiöitä on ilmaantunut. Listaan alle moottorin käyttäytymisen ominaispiirteitä, ne kun vaihtelevat välillä hetkestä toiseen. Taustatietona vielä sen verran, että 1,5v sitten konetta hieman varusteltiin uudelleen, vaihtolistalle kuuluivat mm. jakoketju, alipainepumppu, suuttimen kärjet, hyrd. venttiilinnostajat, ja pumppuakin hieman optimoitiin. Eli vika tuskin on nostajissa, vaan jossain ihan muualla. Mutta, ne nykyhetken ominaispiirteet...:
- kylmäkäynnistys ok, naputusta ei käytännössä esiinny; tai jos esiintyy, se on hyvin pientä
- mitä kuumempi kone (vaikkapa motarilla rullattu), sitä herkemmin naputusta ilmenee tyhjäkäynnillä (ja tietenkin koko kierrosalueella); naputuksen tahti tietenkin menee käsi kädessä kierrosluvun kanssa
- välillä tyhjäkäynnillä hyrrää niin kuin kissa, ilman mitään naputusta, siis kone normaalilämpöisenä
- tyhjäkäynnin kiekkamäärä vaihtelee kerrasta toiseen, ei kuitenkaan vaella kerralla (eli välillä (kuumana) tyhjäkäynti on 6501/s, toisena, 800 ja kolmantena jopa 900).
- öljynpainemittari ei aina toimii "loogisesti". Joskus kuumana tyhjäkäynnillä paineet ovat 1,5-2,0 pinnassa kuten normaalisti pitääkin, toisena kone kuumana tapissa 3:ssa ja tyhjäkäyntikierrokset ovat normaalia korkeammat, n. 700-800.
- yleisesti ottaen kuumaksi ajettuna, jos tyhjäkäynnin kierrokset ovat normaalit, myös öljynpainemittari toimii "normaalisti"; joskus taasen kuumalla koneella kiekat ovat 850-900 ja paineet tapissa (3).
- nesteitä (öljy, vesi) ei kulu eivätkä ne sekoitu
- moottori vetää normaalisti oli naputusta tai ei
- naputuksen kovuus vaihtelee laidasta laitaan; välillä naputtaa vain vähäsen, mutta toisena kuuluu kunnon kalkatus
- koneen lämmöt eivät seilaa
- silloin kun naputtaa/kalkattaa, ääntely pysyy vaikka kierroksia nostaisi
- koneella ajettu 343000
Oon lukenut foorumilta jos jonkinmoisia tarinoita kansipahveista. Jotkut ovat arvelleet, että kuumalla koneella öljynpaine falskaisi jostain (tjsp), mikä sitten aiheuttaisi nostajien ääntelyn.
Nyt kun potilas on esitelty, mikä mahtaisi olla diagnoosi? Kansipahvi? Olisiko pelkästään sen vaihto riittävä ilman muita operaatiota? Mieluusti tekisin tässä vaiheessa koneelle jotain, jos sillä pystyy estämään tulevaisuuden lisävahinkoja.
Viimeksi muokannut Andy, To 01.11.2007 23:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Että ei öljynpaineet karkailis jakopään puolelle kannentiivisteen pettämisen takia lohkon etuosassa. Aikaisempi Sprinterini alkoi oireilla samalla tavalla.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Jos näin olisi, mahtaisiko hommasta päästä "pelkällä" pahvin vaihdolla ja mahdollisesti koneistuksella...? Taisin tietoa etsiessäni törmätä selostukseesi Sprintteristä.W111 kirjoitti:Että ei öljynpaineet karkailis jakopään puolelle kannentiivisteen pettämisen takia lohkon etuosassa. Aikaisempi Sprinterini alkoi oireilla samalla tavalla.
En koneistanut Sprinterin kantta koska ei ollut lämpötila ongelmia tms.vastaavaa. Kilometrit silloin jotain 197500. Vaihdoin vain kannen tiivisteen ja kannenpultit laitoin uudet. Hyvin on pelannut nykyisellä omistajallaan.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Vaan liittyyköhän nuo oireet tyhjäkäynnistä ja öljynpaineesta suoranaisesti toisiinsa.. Tai siis tarkoittaa hän että normaali tyhjäkäynnillä kone kuumana paineet on 2. Niin luonnollisesti silloin, jos kone käykin kovemmilla kierroksilla, esim. 900 r/min, paineiden pitääkin olla jo kolmosen paikkeilla. Eli sikäli paineiden ja mittarin käytös olisi normaalia.
Sitä en sitten lähde arvailemaan miksi naputtaa ja miksi tyhjäkäynti vaeltaa. Liittyykö naputus ja tyhjäkäynnin muutos toisiinsa? Eli naputtaako se silloin kun tyhjäkäynti on liian korkea, ja silloin taas ei kun käynti on normaali?
Onko se nyt sitten varmasti venttiili kun kalkattaa, vai kuuluuko vaikkapa ketjulta?
Sitä en sitten lähde arvailemaan miksi naputtaa ja miksi tyhjäkäynti vaeltaa. Liittyykö naputus ja tyhjäkäynnin muutos toisiinsa? Eli naputtaako se silloin kun tyhjäkäynti on liian korkea, ja silloin taas ei kun käynti on normaali?
Onko se nyt sitten varmasti venttiili kun kalkattaa, vai kuuluuko vaikkapa ketjulta?
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 56
- Liittynyt: Ke 14.06.2006 22:56
- Paikkakunta: Kuusankoski
Totanoin, sikälis kun minä tiedän, niin naputus johtuu siitä, et venttiilin istukka on kulunut ja venttiili pääsee painumaan syvemmälle kuin tehtaalla on tarkoitettu. Ja kun venttiilin varsi ei ole ihan kohallaan, niin nostajakaan ei toimi kunnolla, vaan raksuttaa ikävästi. Asia on mitattavissa, kun ottaa kannen irti. Sitte vaan laitetaan seetirengas vioittuneiden istukoiden tilalle ja kone kehrää taas kuin kissimirri. Ite venttiiliä ei välttämättä tartte vaihtaa.
Puhu hitaasti, ajattele nopeasti
Naputusta on (silloin kun sitä on) sekä "normaalilla" että "korkeammalla" tyhjäkäynnillä. Ja selvennettäköön vielä, että naputus ei poistu mihinkään vaikka kierrokset nostaisi moneen tonniin. Siellä on ja pysyy. Tahti tietysti kiihtyy kierrosten mukana.Fenton kirjoitti: Sitä en sitten lähde arvailemaan miksi naputtaa ja miksi tyhjäkäynti vaeltaa. Liittyykö naputus ja tyhjäkäynnin muutos toisiinsa? Eli naputtaako se silloin kun tyhjäkäynti on liian korkea, ja silloin taas ei kun käynti on normaali?
Onko se nyt sitten varmasti venttiili kun kalkattaa, vai kuuluuko vaikkapa ketjulta?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 56
- Liittynyt: Ke 14.06.2006 22:56
- Paikkakunta: Kuusankoski
- konjamiini
- Turbospesialisti
- Viestit: 346
- Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
- Paikkakunta: K-Pohojanmaa
Muuten hyvä, mutta vaparisa taitaa olla vielä pahavitiiviste...Vai muistanko väärin?Turbo-eemeli kirjoitti:Epäilen vahvasti kannentiivistettä, räjähdyspaine pääsee öljykanavaan ykkösestä ja kun todennäköisesti metallipahvi ei öljyä mene paljonkaan palotilaan. Vaihde se neste kuitenkin pois moottoria pilaamasta.

-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: PP
Nonni, nyt tuli flossekin apajille. Auton tietänetkin. Pumppuhan on käynyt Hämeen dieselissä säätöoperaatiossa n. 1,5-2v sitten. Meinaatko, että PP:n käsittelyllä voisi olla (ihme)parantava vaikutus?dieselflosse kirjoitti:Heip!
Lähetäpä pumppu PP:lle...
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: PP
Jep, minulle jäi aikoinaan hieman sellainen olo, ettei tuo pumpun käynti Hämeessä ollut välttämättä paras mahdollinen optio. Osaavat varmasti huoltaa pumput Boschin säätöarvoihin, mutta lisäsyöttöosaaminen on vähän hakuisessa. Tuo tyhjäkäynnin korkea kierrosluku/vaeltelu on sieltä suunnalta kotoisin.Andy kirjoitti:Nonni, nyt tuli flossekin apajille. Auton tietänetkin. Pumppuhan on käynyt Hämeen dieselissä säätöoperaatiossa n. 1,5-2v sitten. Meinaatko, että PP:n käsittelyllä voisi olla (ihme)parantava vaikutus?
Tuota tyhjäkäynnin kolinaahan aiheuttaa nostajien lisäksi syötön ajoitus ja ilmeisesti määräkin tietyllä ajan hetkellä. Ruuvatulla pumpulla tyhjäkäynnin tuleekin olla hieman kalisevampaa, kun ajoitus laitetaan hieman aikaisemmalle. Kierroksilla käynti tasoittuu.
Tuu kuuntelemaan tuota meidän kylälle jäänyttä E300:sta

Terveisin
Tero
Tero