Arfercooler
Arfercooler
Mitäpä on asiantuntijaraati mieltä. Kun pitäisi saada välijäähdytin, mutta kun nokalle ei ilmastoinnin takia saa tarpeeksi suurta kennoa w126:ssa. Ajattelin tehdä ilmasta veteen -tyyppisen välijäähdyttimen. Sen kun saa pieneen tilaan konehuoneessa. Kylmän nesteen ajattelin ottaa jäähdyttäjän alavesisäiliöstä, ja mahdollisesti pistää nokalle pienen lämppärikennon jäähdyttämään nestettä lisää. Kierrosta huolehtisi eriillinen vesipumppu. Joko joku on ehtinyt tämän kokeilla. Olisiko mitoitusohjeita?
tuolla ainakin tekevät niitä:
http://www.amworks.com/fin/index.htm
http://www.amworks.com/fin/index.htm
Mä kyselin tuollaista omaan autoon samasta syystä, mutta Pro Turbossa eivät mielellään vesi-ilmatoimista rakentaneet, vaan mieluummin keksivä mielikuvituksellisen paikan normaalille coolerikennolle.
Eli ei kun paikan päälle kysymään, ammattilaiset keksivät taatusti asiallisen sijoituspaikan.
Tuollainen vesi-ilma cooleri tulee muuten tosi kalliiksi, kun vaatii paisarin, oman vesipumpun, kaksi kennoa ja putkia sekä letkuja sekalaisen satsin.
Eli ei kun paikan päälle kysymään, ammattilaiset keksivät taatusti asiallisen sijoituspaikan.
Tuollainen vesi-ilma cooleri tulee muuten tosi kalliiksi, kun vaatii paisarin, oman vesipumpun, kaksi kennoa ja putkia sekä letkuja sekalaisen satsin.
Lämmintä vettä
Jäähdytystehoakin sopii epäillä, sillä vesi alatilassakin on paljon ilmaa lämpimämpää. Saman tehon saavuttamiseksi ilmalauhduttimeen verrattuna pitäisi kennon todennäköisesti olla samaa suuruusluokkaa.Mauri H. kirjoitti:Tuollainen vesi-ilma cooleri tulee muuten tosi kalliiksi, kun vaatii paisarin, oman vesipumpun, kaksi kennoa ja putkia sekä letkuja sekalaisen satsin.
Oma kiertokin tarvitaan, sillä kytkeminen samaan kiertoon lohkon kanssa voi tuottaa kesähelteillä lämpöhalvauksen.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Joo, ehdottomasti oma kierto ja oma paisari, veden pitää olla mahdollisimman kylmää.
Toimivan coolerin saa asennettua konehuoneen sisällekin, ei sen välttämättä tarvitse tulla keulalla, esim. oma tulee ilmanputsarikotelon paikalle, ja ilma ohjataan putkella puskurin rivoitusten takaa. Riittää tuollaiseen 300 hv:hen, vaikka kenno on vain 30 x 30 cm, ja kaksikerroksinen, eli 15 cm korkea.
Toimivan coolerin saa asennettua konehuoneen sisällekin, ei sen välttämättä tarvitse tulla keulalla, esim. oma tulee ilmanputsarikotelon paikalle, ja ilma ohjataan putkella puskurin rivoitusten takaa. Riittää tuollaiseen 300 hv:hen, vaikka kenno on vain 30 x 30 cm, ja kaksikerroksinen, eli 15 cm korkea.
Vesi siirtää ja jäähdyttää paljon ilmaa paremmin, vrt saunassa 100 astetta
lämmintä / kiehuva vesi kattila 100 astetta, kumpikohan tuntuu iholla häijymmältä? Joten paljon pienempi vesi cooleri riittää. Ahtoilma on
paineesta jne... riippuva monesti 90 - 130 astetta tätä kylmempää
vettä tulisi saada jos mielii että jäähtyy. Periaate enempi kylmää parempi.
tosi on! lisää fysiiikan kirjoissa.
lämmintä / kiehuva vesi kattila 100 astetta, kumpikohan tuntuu iholla häijymmältä? Joten paljon pienempi vesi cooleri riittää. Ahtoilma on
paineesta jne... riippuva monesti 90 - 130 astetta tätä kylmempää
vettä tulisi saada jos mielii että jäähtyy. Periaate enempi kylmää parempi.
tosi on! lisää fysiiikan kirjoissa.
Pitää paikkansa, että lämmönsiirto veteen on tehokkaampaa kuin ilmaan, mutta tuota etua vähentää se, että jäähdyttävä ilma (=ulkoilma) on ab. 20 asteista, käytettävissä oleva vesi ab. 60 asteista.Raimok kirjoitti:Vesi siirtää ja jäähdyttää paljon ilmaa paremmin, vrt saunassa 100 astetta
lämmintä / kiehuva vesi kattila 100 astetta, kumpikohan tuntuu iholla häijymmältä? Joten paljon pienempi vesi cooleri riittää. Ahtoilma on
paineesta jne... riippuva monesti 90 - 130 astetta tätä kylmempää
vettä tulisi saada jos mielii että jäähtyy. Periaate enempi kylmää parempi.
tosi on! lisää fysiiikan kirjoissa.
Rajoittavat tekijät tulee olemaan lämmön siirtyminen ahdetusta ilmasta lauhduttimen seinämään (~lämpötilaero) ja kaasun viipymä lauhduttimessa (~tilavuus). Jos viipymä pienenee puoleen, tulee lämpötilaero suurusluokaltaan tuplaantua. Vaikka lämpö siirtyykin seinämästä veteen paremmin kuin ilmaan, niin veden korkeamman läpötilan vuoksi hyöty jää melko pieneksi.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Muutens, asiasta kuudenteen. Minulle on jäänyt sellainen kuva, että tuo aftercooler on toiminnaltaan sellainen, että cooleri on imusarjan päällä ja siinä virtaa jäähdytysneste. Ahdettava ilma puhalletaan coolerin läpi imusarjaan.
Kun taas intercoolerissa virtaa ahtoilma ja coolerin läpi johdetaan jäähdyttävä ilmavirta tai neste. Voin olla myös hakoteillä, mutta tälläinen käsitys minulla on.
Kun taas intercoolerissa virtaa ahtoilma ja coolerin läpi johdetaan jäähdyttävä ilmavirta tai neste. Voin olla myös hakoteillä, mutta tälläinen käsitys minulla on.

Kalusto:
Mersu(ja)
*
Mersu(ja)
*
Jeps...sama kuva...käsittääkseni(kun luen näitä),kyseessä onkin inter-eikä aftercooler vaikka after onkin pääkirjoituksena???tai joku ainakin sekoittaa näitä tässä toisiinsa.Aftercoolerhan on yleisesti vesijäähdytteisperiaatteinen..Pepekyy kirjoitti:Muutens, asiasta kuudenteen. Minulle on jäänyt sellainen kuva, että tuo aftercooler on toiminnaltaan sellainen, että cooleri on imusarjan päällä ja siinä virtaa jäähdytysneste. Ahdettava ilma puhalletaan coolerin läpi imusarjaan.
Kun taas intercoolerissa virtaa ahtoilma ja coolerin läpi johdetaan jäähdyttävä ilmavirta tai neste. Voin olla myös hakoteillä, mutta tälläinen käsitys minulla on.
Mulla on tollanen härveli. Vesi/ilma-kennosto vie ilmanputsarin tilan ja on ilmanputsarin vanhan paikan keskipisteestä pykälän apparin puolella. Matikin öljytikku on keskellä linjassa IC:n takaosan kanssa. Omat jäähdytinletkustot menee vasemman sumarin taakse rakennetulle pienelle erilliselle syylarille ja omalle kiertovesipumpulle. Järjestelmällä on myös oma säiliönsä.
Tehon lisäys oli >50hp uusien säätöjen jälkeen.
Avattaressa on vanha paketti ennen IC:tä
Tehon lisäys oli >50hp uusien säätöjen jälkeen.
Avattaressa on vanha paketti ennen IC:tä
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Luetaan sitä foorumia...Mauri H. kirjoitti:Onko Taxanalla tuossa S210:ssä tuo systeemi kiinni?

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 4812#44812

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]