380 SEC, tarvitseeko venttiilinsuoja ainetta?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

380 SEC, tarvitseeko venttiilinsuoja ainetta?

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Näyttää vahvasti nyt siltä että tuli hamstrattua 80-luvun alun 380 secci ihelle. Moottorina toimii M116.963, pitääkö venttiilinsuoja ainetta käyttää bensan seassa?
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14195
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Onnea! Itsehän käytin 15.10.82 valmistuneessa W123:ssa venttiilinsuoja-ainetta. Eipä tuosta haittaakaan ollut... ja 98-okt. tankkiin.

Minkälainen peli on tarkemmin kyseessä? Mistä löysit?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Timo L. kirjoitti:Onnea! Itsehän käytin 15.10.82 valmistuneessa W123:ssa venttiilinsuoja-ainetta. Eipä tuosta haittaakaan ollut... ja 98-okt. tankkiin.

Minkälainen peli on tarkemmin kyseessä? Mistä löysit?
Kiitoksia, onnea tään kans varmaan vielä tarvitaankin :lol:

Tuloo rapakon takaa joskus tuossa joulukuun alkuun/puoliväliin. Perus secci ihan, nahkat, sähköpenkit, autom.ilmastointi, kattoluukku, s-lasit, s-antenni, s-peilit, tempomat, beckkeri yms. hiplettä.

Pitää laittaa tuota litkua tankkiin eipähän ainakaan haittaa tai hajoa mikään...
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Vuppe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ti 17.04.2007 15:14

Viesti Kirjoittaja Vuppe »

Muistelen että kun 95E ja 98E tuli myyntiin niin ainakin Teboilin Terraa mainostettiin niin että tuossa 98E:ssä se suoja-aine olisi mukana.

Edit, muisti pätkii: Pakovenoille on näemmä omat lisättävät aineensa.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14195
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Mihaline kirjoitti: Tuloo rapakon takaa joskus tuossa joulukuun alkuun/puoliväliin. Perus secci ihan, nahkat, sähköpenkit, autom.ilmastointi, kattoluukku, s-lasit, s-antenni, s-peilit, tempomat, beckkeri yms. hiplettä.
No ei tuo nyt ihan perus-secci ole... varusteista päätellen. Minkä ikäinen tahi värinen? Kunto lienee hyvä? Hyvä että saadaan sinultakin tuo volkkariputki katkeamaan hyvissä ajoin... sitten eikun kuvia odottelemme.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Hahto65
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Ti 28.03.2006 08:33
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Hahto65 »

Mikäli tulee kaukaa rapakon takaa, se on varmaankin silloin kattiauto ja ei silloin tarvitse lisäainetta
Mb e 213 220 Blue tec -21
Mb e 212 200 CDI -14
Mb SL 500 -98
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Hahto65 kirjoitti:Mikäli tulee kaukaa rapakon takaa, se on varmaankin silloin kattiauto ja ei silloin tarvitse lisäainetta
Kyllä tulee suoraan kaukaa rapakon takaa, ja ilmeisesti on katillinen eli ei tarvii noita erillisiä litkuja? Riittää kun laskee mittarilla täyteen? :lol:

Timo, en mie volksia hylänny sillon niin ihanan halpaa ajaa. Kahellaan oisko tästä talviautoks kun tiisselissä ei tarkene? Pistin linkkivinkin yv:llä että pääset kahtelemaan :wink: :lol:
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Avatar
kaijan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1149
Liittynyt: To 15.02.2007 18:12
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja kaijan »

Onnea :D ! Itselläkin samanlainen, laita nyt mielellään kaikkien nähtäville tänne foorumille. Onko sillä katilla vaikutusta venttiilinsuoja-aineen käyttöön :shock: . Itsellä ei ole kattia joten joka tapauksessa joutuu sitä litkua laittamaan.

Tuo SECci on sitten kyllä vastakohta sinun halvalla ajettavalle volkkarillesi, minun ajollani siinä menee 100€/viikko :wink:
C126 380 SEC -84
Honda VF750 -84
Ex:
W201 2.0 bensa -84

Mersuja ei korjata, niitä huolletaan
"Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience."
Hain hullun papereita, sain taxiliitteen
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

ihan vain voisi tuoda keskusteluun ajatuksen: SEC:n koko valmistuksen aikana ei USA:ssa ole edes saanut lyijyllistä bensaa....eikä muuten 98-oktaanistakaan...tuskin ovat hirveästi suoja-aineita siellä käytelleet...

Mersun mukaan kaikki 8-koneet vuodesta -68 lähtien toimivat lyijyttömällä, joten lisäaineen käyttö on ihan oman harkinnan varaista..omalla -72:lla olen ajanut 6 vuotta surutta lyijjyttömällä. ilman lisäaineita, ilman minkäänlaisia ongelmia....
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Kyllä. Kaikki jenkkimarkkinoille toimitetut autot pitäisi toimia ysiviitosella ilman lisäaineita. Siellä kuitenkin on ajettu katalysaattoreilla jo vuodesta -76. 95 on ameriikan mittapuulla jo korkeaoktaanista, niitten tuutista tulee matalaotsaisem...oktaanisempaakin tavaraa
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Onnea asiallisen auton oston johdosta! Varmasti tulee kylillä jos jonki näköstä kyselijää katselemaan autoa :). Itselläni hauskimpia tapauksia:

-"Nii tämä taitaa olla 2.5 litran kasikoneella??"
-"Jaa taitaa pojalla olla äänistä päätellen V6 pellin alla..."
-"Tässä varmaan on joku reilu 400 hevosvoimaa?"
-"Tässä ei onneksi ole sitä rumaa mersumerkkiä töröttämässä kepin nokassa"

Empä ole itsekkään tuota lisäainetta laitellu, ja bensiinilaatu on vaihdellut Suomen 95:sesta Venäjän 92:seen, molemmilla on pelannut täysin moitteetta ja päästötkin olivat huippuluokkaa kun pari viikkoa sitten katsastuksessa käytin.
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Avatar
Juselius
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Pe 07.10.2005 13:44
Paikkakunta: Helsinki, stressikylä.

Viesti Kirjoittaja Juselius »

SECiin on täälläkin tankattu aina 95:sta ja päästöt ovat kirkkaasti normien sisällä. Ja onnittelut klassikon hankinnasta! 8)

Onkos täällä monikin harrastanut SECillä talvikauden ajelua? Joskus olen kuullut väitteen, että mökki ei lämpiä oikein kunnolla talvella. Saattanee johtua Webastosta, moottorimiesten eli "esson baarin" puheiden mukaan... Viisaammat kertokoon! :!:
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)

"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)

"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Avatar
kaijan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1149
Liittynyt: To 15.02.2007 18:12
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja kaijan »

no tuli tuota talviharrastusta tuossa helmikuussa kun ostin SECin ja en kyllä itse huomannut etteikö olisi lämmennyt :shock: , nooo ei se nyt mikään supernopea lämpeneminen ole mutta kyllä sillä pärjää.... :wink:
C126 380 SEC -84
Honda VF750 -84
Ex:
W201 2.0 bensa -84

Mersuja ei korjata, niitä huolletaan
"Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience."
Hain hullun papereita, sain taxiliitteen
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

yleensä ottaen lisäainetta tarvitaan valurauta kannella varustetuihin koneisiin joissa ei ole erillisiä venttiilin istukoita eli seeti on koneistettu suoraan kannen materiaaliin
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

leensä ottaen lisäainetta tarvitaan valurauta kannella varustetuihin koneisiin joissa ei ole erillisiä venttiilin istukoita eli seeti on koneistettu suoraan kannen materiaaliin


mukava yksityiskohta ;). Onneksi ainoa Mercedeksen "normaalimoottoreista", siis niinkuin suht yleisessä käytössä olevista moottoreista jossa on valurautakannet, taitaa olla OM 61/5/6/7 ja sekin on dieseli. muistaakseni kaikissa Mercedeksen bensiinimoottoreissa 50-luvusta lähtien on ollut alukannet.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Ei tuntunu venttiilinsuojaaineita tarviivan tahikka oktaanibuusteria, tässon vaihtelevasti 95:sta tai 98:sia kohta 170 litraa poltettu taivaalle ja loppua ei näy :lol:

Hyvin soi ja säläkättää :shock:
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Vastaa Viestiin