Hakkapeliitta 4-äänekäs ja veltto rengas
vedetään nyt sitte oikeen kunnolla sivuraiteelle, kun tuli noi kumisaappaat mukaan kuvioihin.
Nokian jalkineen kumisaappaita ei tehdä Suomessa vaan jossain vinkuintiassa. Berner omistaa tuotemerkin ja teettää jalkineet missä huvittaa.
Suomessa kumisaappaita tekee suomen kumitehdas http://www.kumitehdas.fi/ , jonka valmistamia tuotteita rohkenen suositella.
Nokian jalkineen kumisaappaita ei tehdä Suomessa vaan jossain vinkuintiassa. Berner omistaa tuotemerkin ja teettää jalkineet missä huvittaa.
Suomessa kumisaappaita tekee suomen kumitehdas http://www.kumitehdas.fi/ , jonka valmistamia tuotteita rohkenen suositella.
Tehdäänhän nokian renkaatkin venäjällävanttom kirjoitti:vedetään nyt sitte oikeen kunnolla sivuraiteelle, kun tuli noi kumisaappaat mukaan kuvioihin.
Nokian jalkineen kumisaappaita ei tehdä Suomessa vaan jossain vinkuintiassa. Berner omistaa tuotemerkin ja teettää jalkineet missä huvittaa.
Suomessa kumisaappaita tekee suomen kumitehdas http://www.kumitehdas.fi/ , jonka valmistamia tuotteita rohkenen suositella.

Diesel on puhtaampi
320:n menee minimissään 215/55R16 ja sellaiset on nyt alla.illinois kirjoitti:Hmm. Lohduttava tieto. Itsellä vielä tallissa ajamattomat HP-5 205/65/15... maksoi muuten 580 euroa . Mikähän koko sulla oli ?e320 kirjoitti:Hakkapeliitta 5:t on vielä pahemmat. Ostin just sellaiset ja lullaa asvaltilla ihan kuin jäällä ajaisi. Rekoista ei voi mennä ohi kun luistonesto välkyttää välittömästi jos kääntää ja painaa kaasua.
kettu että meni 650€ kankkulan kaivoon.
Joo, onneksi kuulin asiasta, ennenkuin ostin uudet saappaat alkusyksystä. Nyt jalassa on kostealla kelillä juurikin kumitehtaan tekemät saappaat.vanttom kirjoitti:vedetään nyt sitte oikeen kunnolla sivuraiteelle, kun tuli noi kumisaappaat mukaan kuvioihin.
Nokian jalkineen kumisaappaita ei tehdä Suomessa vaan jossain vinkuintiassa. Berner omistaa tuotemerkin ja teettää jalkineet missä huvittaa.
Suomessa kumisaappaita tekee suomen kumitehdas http://www.kumitehdas.fi/ , jonka valmistamia tuotteita rohkenen suositella.
Siis 580e.. OHO!! Mistä te oikein renkaat ostatte??illinois kirjoitti:quote]
Hmm. Lohduttava tieto. Itsellä vielä tallissa ajamattomat HP-5 205/65/15... maksoi muuten 580 euroa . Mikähän koko sulla oli ?
Itse ostin 225/45/17 ja HP-4 hintaan 549e sis asennus tai rahti..
Pitäiskö keväällä tilata kimpassa renkaita jos hinnoissa näin paljon heittoa??
BMW 535dA e61 M sport
ex: BMW e61 530dA M sport
ex: MB S211 320 CDI A
ex: BMW e61 530dA M sport
ex: MB S211 320 CDI A
Juuri eilen kolahti uusin TekniikanMailma postistilaatikosta, ja sielä oli joku kysynyt yleisöpalstalla että onko nokian renkaat valmistettu venäjällä.
Toimitus kirjotti että: KYLLÄ ja laatu saattaa olla parempaa ns.halpamaissa valmistetuissa koska tehtaat ja laitteet ovat sielä uudempia ja tuotantomenetelmä uusintauutta.
Että ihan suoraan renkaan "hyvyys" ei ole kiinni valmistusmaasta.
Toimitus kirjotti että: KYLLÄ ja laatu saattaa olla parempaa ns.halpamaissa valmistetuissa koska tehtaat ja laitteet ovat sielä uudempia ja tuotantomenetelmä uusintauutta.
Että ihan suoraan renkaan "hyvyys" ei ole kiinni valmistusmaasta.
Parempaa rengasta saa hakea Hkpl 4 pitää eikä hetkuile (205/50/16"
2 talvea on menty noilla ja 9cm maavaralla, lunta on parhaimmillaan ollut parikytä senttiä sivuteillä missä on ajeltu, mutta menee, ääriolosuhteita on tullut ajeltua noilla jonkin verran
Ainut pieni miinus on se vollotus, mutta pienempi kuitenkin kuin edeltäjissään.


Ainut pieni miinus on se vollotus, mutta pienempi kuitenkin kuin edeltäjissään.
Just ruuvasin alle uudet HKPL5:et, koko 215/55R16. Maksoi 620 ja rapiat...työ noin 40 euroa.e320 kirjoitti:320:n menee minimissään 215/55R16 ja sellaiset on nyt alla.illinois kirjoitti:Hmm. Lohduttava tieto. Itsellä vielä tallissa ajamattomat HP-5 205/65/15... maksoi muuten 580 euroa . Mikähän koko sulla oli ?e320 kirjoitti:Hakkapeliitta 5:t on vielä pahemmat.
Saas nährä nyt...

1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Kokemukset rajoittuu Hakkapeliitta RSi:hin (205/55R16) mutta tyytyväinen olen niihin. Eihän ne kesärenkaan jämäkkyyttä ole mutta kyllähän noilla on menty ohi rekoista ja henkilöautoista ilman ongelmia. Suksiboksi tuntuu olevan enemmän vaeltelua aiheuttava tekijä, sivutuulella se on kuin purje katolla. Noh, harrastusten takia pitää vähä joustaahcmato kirjoitti:Mites kitkarenkaiden kanssa jos koittas sellasia...millasilla olette ajaneet ja mitä suosituksia

- MasaMbW124
- Mersumies
- Viestit: 1703
- Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
- Paikkakunta: Tampere [Kangasala]
HKP4 ja HKP5 kestävyys
Kun ostin tän auton, niin siinä tuli mukana 4 kpl HKP4:sta, melkolailla pintaa vielä. Ajoin yhden talven ja sitten vähän toista. Tällöin oli 2 niistä ehkä vajaa 4 millissä takana.
Sitten ostin 2 kpl HKP5:sta siihen tilalle. Ajatuksena siirtyä niihin kokonaan. Ne menikin sitten sen lopputalven ajoissa aivan täysin sileeksi. Huomasin vasta vaihtaessa. En älynny tarkastaa, kun pidin niitä vielä lähes uusina. Ehkä vajaa 15000 kesti takana. Ja aivan järjettömän liukkaat asfaltilla. Siihen loppu sitten mun osalta HKP5:sen ostot. Hommasin tilalle taas 2 uutta HKP4:sta.
Meteli ei mun mielestä ole Väykyssä kovin paha. Mutta Väykky onkin hiljasempi, kuin uudemmat.
Niin koko: 215/55/16.
Sitten ostin 2 kpl HKP5:sta siihen tilalle. Ajatuksena siirtyä niihin kokonaan. Ne menikin sitten sen lopputalven ajoissa aivan täysin sileeksi. Huomasin vasta vaihtaessa. En älynny tarkastaa, kun pidin niitä vielä lähes uusina. Ehkä vajaa 15000 kesti takana. Ja aivan järjettömän liukkaat asfaltilla. Siihen loppu sitten mun osalta HKP5:sen ostot. Hommasin tilalle taas 2 uutta HKP4:sta.
Meteli ei mun mielestä ole Väykyssä kovin paha. Mutta Väykky onkin hiljasempi, kuin uudemmat.
Niin koko: 215/55/16.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Ensi tunnelmat; melko hiljaiset, jos vertaa viime viikolla ajettuun V70 jossa HKPL4 alla. Todella hyvä jarrutus- ja kiihdytyspito tämän päivän lumisilla ja sohjoisilla teillä ajetun perusteella. Mutta, tosiaan sivuttaispito heikko; eli alkaa puskea tai sitten kaasua painaessa tarjoaa perää sivuun... tietty jos muistelen neljää edellistä talvea niin 280SE:llä oli ehkä ajotyyli hieman arvokkaampi sekä sen 185 hv ei automaatin kanssa ole niin terävä potkaisu mitä nyt 279 hv on.karra kirjoitti: Just ruuvasin alle uudet HKPL5:et, koko 215/55R16.
Saas nährä nyt...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Hieman ohi aiheen:
Itse ostin kuukausi sitten uudet bridgestonen nordic kitkat 205/55/16 koossa. Aivan kohtuu hyvin ovat testeissä menestyneet. Pitoa kyllä tuntuu olevan, mutta melko löysiltä tuntuvat paljaalla asfaltilla. Sellaiset muljahtelelijat tuntuvat olevan ja melko herkästi sivutuuli aiheuttaa kiemurtelua eli yhtenään saa olla ohjaamassa. Jäisellä tiellä tuntuu heti paremmalta. Tosin paineet olivat melko alhaiset liikkeen jäljiltä eli 2,2bar nyt lisäsin 2,5 mutta en vielä käynyt kokeilemassa paraniko. Mitähän tuossa rengaskoossa pitäisi olla painetta W202:sen alla?
Hakkapeliitoista ei ole kokemusta kuin wanhoista hkp2 malleista. Niillä ainakin 205/55/16 koossa ei ollut velttous ongelmia eli ainakin mondeo kulki niillä jämäkästi.
Itse ostin kuukausi sitten uudet bridgestonen nordic kitkat 205/55/16 koossa. Aivan kohtuu hyvin ovat testeissä menestyneet. Pitoa kyllä tuntuu olevan, mutta melko löysiltä tuntuvat paljaalla asfaltilla. Sellaiset muljahtelelijat tuntuvat olevan ja melko herkästi sivutuuli aiheuttaa kiemurtelua eli yhtenään saa olla ohjaamassa. Jäisellä tiellä tuntuu heti paremmalta. Tosin paineet olivat melko alhaiset liikkeen jäljiltä eli 2,2bar nyt lisäsin 2,5 mutta en vielä käynyt kokeilemassa paraniko. Mitähän tuossa rengaskoossa pitäisi olla painetta W202:sen alla?
Hakkapeliitoista ei ole kokemusta kuin wanhoista hkp2 malleista. Niillä ainakin 205/55/16 koossa ei ollut velttous ongelmia eli ainakin mondeo kulki niillä jämäkästi.
C250TD 97
[url=http://www.overdrive.fi/autovero50/][img]http://www.overdrive.fi/autovero50/autovero_bb.gif[/img][/url]
[url=http://www.overdrive.fi/autovero50/][img]http://www.overdrive.fi/autovero50/autovero_bb.gif[/img][/url]
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 164
- Liittynyt: La 20.05.2006 11:03
Joo se keskusta menee pussille renkaan etupuolelle ja kuluu enemmän. Huomasin saman kun voortissa oli 295:t nakit.e320 kirjoitti:Paikallinen rengasfirma muuten sanoi että mersun talvirenkaassa pitää olla minimissään 2,7 painetta, muuten alkaa kulumaan keskeltä / tuntuu lötöltä.
Ihmettelin että eikö pitäisi alkaa kulua reunoilta niin sanoivat että leveämmissä renkaissa kuluu keskiosa jos painetta puuttuu.
Aika hyvin kuulostavat kokemuksenne osuvan Auto Bildin talvirengastesteihin. Nokian nelosta niistä ei löydy, mutta viitonen näyttää saaneen ajettavuudesta märällä kolmosen ja väistökokeesta myös kolmosen ja rsi märästä kakkosen ja väistöstä kolme. Lumella ja jäällä toimiikin sitten vitonen kympin arvoisesti ja rsi ysin arvisesti. Eli renkat on tarkoitettu selkeästi lapin talveen, ei etelä-suomeen.
Itse olen ainakin valkannut eteläsuomen talveen renkaat jotka toimivat tasaisen hyvin kaikilla keleillä, eipähän pääse keli yllättämään.
Itse olen ainakin valkannut eteläsuomen talveen renkaat jotka toimivat tasaisen hyvin kaikilla keleillä, eipähän pääse keli yllättämään.
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
h5 ja ML
ML :aan tuli alle 235 65 17 H5:t spot malli, ei nyt hirveen huonolle tunnu ajella. Toki koppi huojuu muutenkin ettei mahdollista erillishuojuntaa välttämättä huomaakaan. Verrattuna kesäkumeihin 275 leveisiin generaaleihin meno tuntuu joutusammalta.. tehon puute lienee totta.
No polanteet ja tieauraurat näyttää varsinaisesti mikä rengas on olojaan.
Kitkoilla tuli ajeltua pari talvea ja ne on todella paremmat etelä-suomen normi keleillä, mutta se yksi ojaanmeno mustalla jääkaljamalla riitti palautumaan nasta-kantaan.
No polanteet ja tieauraurat näyttää varsinaisesti mikä rengas on olojaan.
Kitkoilla tuli ajeltua pari talvea ja ne on todella paremmat etelä-suomen normi keleillä, mutta se yksi ojaanmeno mustalla jääkaljamalla riitti palautumaan nasta-kantaan.
MB Exät:
GLK 220 CDI BE 4matic 09
ML 270 CDI 01
E 220 CDI 00 farkku
E 250 D 89 farkku
E 200 D 90
E 200 D 86
220 D 78
GLK 220 CDI BE 4matic 09
ML 270 CDI 01
E 220 CDI 00 farkku
E 250 D 89 farkku
E 200 D 90
E 200 D 86
220 D 78
Olisikohan tästä vihjeestä apua.
Kaverini viraapeliapuna rengasliikkeessä. Kun kävin hakemassa talvirenkaat niin käski pitää normaalia suuremmat paineet.
Eivät kylläkään ole nokialaiset mutta niissäkin paineen lisäys poisti nuljuamista. Käytän 0,3 baaria yli suosituksen.
Nykyisin rengasvalmistajat antavat erilisia painesuisituksia kuin auton ohjekirjoissa.

Kaverini viraapeliapuna rengasliikkeessä. Kun kävin hakemassa talvirenkaat niin käski pitää normaalia suuremmat paineet.
Eivät kylläkään ole nokialaiset mutta niissäkin paineen lisäys poisti nuljuamista. Käytän 0,3 baaria yli suosituksen.
Nykyisin rengasvalmistajat antavat erilisia painesuisituksia kuin auton ohjekirjoissa.


Yli 25 vuotta mersuilua
En keksi ainakaan vielä hkp 5 pahaa sanottavaa.
Pari viikkoa takaperin vaihdatin VW Caravelleen 215/65R16 sarjan alle. Pistivät Rengasmaailmassa suosista paineita 3,5 bar joka renkaaseen.
Kyseinen rassi ei ollut kesärenkaillakaan mikään hiljaisin mahdollinen (Saksantuonti ilman alustamassoja/sisälokareita, mutta bussiverhoilu), mutta nastoihin siirtyminen ei (juurikaan) lisännyt äänitasoa. Renkaanvaihdosta kotiin päin ajellessa tuntuivat aika löysiltä noillakin paineilla, mutta n. 1000km ajelu tuntui parantavat vastetta (tai opetti pitämään löysyyttä ominaisuutena). Kuulemma paineita voisi vieläkin nostaa, jos löysyys häiritsee. Autolla on massaa ajokunnossa n. 2300kg.
Hintaa sarjalla oli 615€ asennettuna. Aika näyttää kuinka pitkään noilla ajelee. Kuulemma 15-60tkm, sanoi Rengasmaailma.
Pari viikkoa takaperin vaihdatin VW Caravelleen 215/65R16 sarjan alle. Pistivät Rengasmaailmassa suosista paineita 3,5 bar joka renkaaseen.
Kyseinen rassi ei ollut kesärenkaillakaan mikään hiljaisin mahdollinen (Saksantuonti ilman alustamassoja/sisälokareita, mutta bussiverhoilu), mutta nastoihin siirtyminen ei (juurikaan) lisännyt äänitasoa. Renkaanvaihdosta kotiin päin ajellessa tuntuivat aika löysiltä noillakin paineilla, mutta n. 1000km ajelu tuntui parantavat vastetta (tai opetti pitämään löysyyttä ominaisuutena). Kuulemma paineita voisi vieläkin nostaa, jos löysyys häiritsee. Autolla on massaa ajokunnossa n. 2300kg.
Hintaa sarjalla oli 615€ asennettuna. Aika näyttää kuinka pitkään noilla ajelee. Kuulemma 15-60tkm, sanoi Rengasmaailma.
Pooto
Ex W124 300D aut. -85
Ex w201 200D -89
Ex S124 300D aut. -87
Ex W124 300D aut. -85
Ex w201 200D -89
Ex S124 300D aut. -87
Sama rengas ja samat mielipiteet. Sohjossa ja jäällä heikot, muuten huippupitoiset eikä pidä ääntä. Löysä runko ja lamellit saavat keltaisen kolmion palamaan, mutta kaikkea ei saa samassa paketissa.Harald kirjoitti:Kokemukset rajoittuu Hakkapeliitta RSi:hin (205/55R16) mutta tyytyväinen olen niihin. Eihän ne kesärenkaan jämäkkyyttä ole mutta kyllähän noilla on menty ohi rekoista ja henkilöautoista ilman ongelmia. Suksiboksi tuntuu olevan enemmän vaeltelua aiheuttava tekijä, sivutuulella se on kuin purje katolla. Noh, harrastusten takia pitää vähä joustaahcmato kirjoitti:Mites kitkarenkaiden kanssa jos koittas sellasia...millasilla olette ajaneet ja mitä suosituksia
S211 280CDI TA
Itellä on tossa uudessa pirsissä HKPL 4 ja ääntää kyllä mutta vertaankin Contin kitkoihin jotka olivat lähes äänettömät W203:n alla.
Katotaan kun liukkaille pääsee miten menee.
Kitkoilla pääsin sellaisiin paikkoihin joihin ei HKPL 2 renkailla ja etuvedolla päässyt.
Ja paineista. Tuulilasissa välillä ihmettelevät kuinka vääriä paineita valmistajan ohjeissa on. Kommentit ovat että suorastaan vaarallisia paineita ohjeistavat.
Kyllä oon huomannut itekin että tulee pidettyä paineita enempi kuin ohjeissa.
Jotenkin tanakampaa menoa eikä kyllä kuluta keskeltä rengasta. Tietty kohtuus kaikessa.
Katotaan kun liukkaille pääsee miten menee.
Kitkoilla pääsin sellaisiin paikkoihin joihin ei HKPL 2 renkailla ja etuvedolla päässyt.
Ja paineista. Tuulilasissa välillä ihmettelevät kuinka vääriä paineita valmistajan ohjeissa on. Kommentit ovat että suorastaan vaarallisia paineita ohjeistavat.
Kyllä oon huomannut itekin että tulee pidettyä paineita enempi kuin ohjeissa.
Jotenkin tanakampaa menoa eikä kyllä kuluta keskeltä rengasta. Tietty kohtuus kaikessa.
EX - W 211 220 CDIA - 04
EX- W 203 200 CDIA -03
EX- W 201 190E -91
EX- W 123 230 E-85
EX- W 203 200 CDIA -03
EX- W 201 190E -91
EX- W 123 230 E-85