Männänrenkaiden "irroitus" paikallaan koneessa
et ole sitten selvästikkään purkanut vanhaa diesel moottoria, jolla on ajettu ylipitkillä öljynvaihto väleillä... se tokero mikä siellä m-renkaiden takana joskus on, on ihan uskomatonta "liimaa"... usein käytettynä se kone toimii, koska sinne tulee aina hieman sellaista notkeampaa öljyä, mutta kauan seisoessaan se jämähtää kuin alusta massaksi...
kone kylmästi auki ja kunnon puhdistus, niin siitä voi vielä jotain tulla, ei se enää pelkällä hinaamisella korjaannu...
kone kylmästi auki ja kunnon puhdistus, niin siitä voi vielä jotain tulla, ei se enää pelkällä hinaamisella korjaannu...
Kyllä sitä karstaa vaan kerääntyy sinne ylimmän männänrenkaan taakse jopa toiseksi ylimmän. Tuon karstan määrä on sitten kiinni siitä missä kunnossa suihkut on, huonolla ruiskutuksella voi karstaa olla paljonkin, tuon ikäluokan koneessa jonka voisi olettaa olevan aika paljonkin ajetun.romuroope kirjoitti:Ompa hurjia teorioita moottorin karstottumisesta.
Ensinnäkin polttomoottori jonne syötetään vaikkapa dieselpolttoainetta, palaa se männän päällä ja pakokaasun kosketus männässä kohdistuu vain ylempään männänrenkaseen. Tapahtuma palaa suhteellisen puhtaasti kun se pakokaasu hutkahtaa 600-720 asteisena pakokanavasta ulos. Pakokaasun kierrätyksellä on aivan toinen meininki, kun pakokaasut kierrätetään takaisin imusarjaan, jossa se jäähtyy ja karstottaa imukanavat totaalisesti, mutta niissäkin moottoreissa palotila on suhteellisen puhdas ja karstaton. Mersun OM 617- moottorityypissä on kolme puristusrengasta ja yksi öljyrengas. En usko vieläkään, että kaikissa männissä olisi renkaat jumiutuneet.
Olen kuitenkin melkoisen varma, että nyt kysymyksessä on vikaa ruiskutuksessa eikä syliteriryhmässä. Suuttimen kärjetkään ei voi olla jumissa kun sauhua tulee pakoputkesta startatessa. Kerran minulle on käynyt niin, että olin ilmannut polttoainejärjestelmän kunnolla, eikä lähtenyt startilla käyntiin. Mutta kun autoa vedettiin (300 D automaatti)
80 km/h jonkin matkaa, niin sitten vasta moottori käynnistyi. Tässä tapauksessa polttoainejärjestelmään oli täytynyt jäädä ns. ilmatasku.
Karsta renkaissa voi jumittaa renkaat kun moottori seisoo pitkän ajan.
Jos vielä kerran on mitattu ettei paineita kolmessa sylinterissä ole.
Tuohon WD-40 kommentiin tuolla ylempänä täytyy sanoa etten usko siitä olevan vaaraa laakereille. Ensinnäkin määrä mitä sitä tarvitsee on suhteellisen pieni ja toiseksi noin pitkän seisonnan jälkeen on kuitenkin öljyt vaihdettava uusiin.

"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Sitä on senverran tullut tutkittua dieselin palotilan tapahtumia laboratorio-olosuhteissa, että kyseisen Mersun etukammiotyypin vuoksi ruiskutussuuttimien kunnolla ei ole mitään merkitystä karstottumisen kanssa, kun moottori on termostaattilämmin. Vaikka suutin kusee, ei silläkään ole mitään merkitystä palotapahtumaan eikä myöskään savutukseen.
Mitä tulee WD-40 litkujen käyttöön moottorissa, olen siitäkin edellisen herran kanssa erimieltä. Kyseisentapaiset kemialliset litkut tekee aivan samanlaisen vaikutuksen öljykierrossa kuin vesikin, eli öljykalvon pintapaineet laakerinliuskoilla häviää ja metallikosketus on olemassa.
Tietysti kyseiset aineet häviää öljykierrosta aika nopeasti öljyn lämpötilojen seurauksena, mutta vauriot ovat jo ehtineet tapahtua.
Mitä tulee WD-40 litkujen käyttöön moottorissa, olen siitäkin edellisen herran kanssa erimieltä. Kyseisentapaiset kemialliset litkut tekee aivan samanlaisen vaikutuksen öljykierrossa kuin vesikin, eli öljykalvon pintapaineet laakerinliuskoilla häviää ja metallikosketus on olemassa.
Tietysti kyseiset aineet häviää öljykierrosta aika nopeasti öljyn lämpötilojen seurauksena, mutta vauriot ovat jo ehtineet tapahtua.
Viimeksi muokannut romuroope, Ti 13.11.2007 16:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kiittää ja kumartaaromuroope kirjoitti:Sitä on senverran tullut tutkittua dieselin palotilan tapahtumia laboratorio-olosuhteiissa, että kyseisen Mersun etukammiotyypin vuoksi ruiskutussuuttimien kunnolla ei ole mitään merkitystä karstottumisen kanssa, kun moottori on termostaattilämmin. Vaikka suutin kusee ei silläkään ole mitään merkitystä palotapahtumaan eikä myöskään savutukseen.
Mitä tulee WD-40 litkujen käyttöön moottorissa, olen siitäkin edellisen herran kanssa erimieltä. Kyseisentapaiset kemialliset litkut tekee aivan samanlaisen vaikutuksen öljykierrossa kuin vesikin, eli öljykalvon pintapaineet laakerinliuskoilla häviää ja metallikosketus on olemassa.
Tietysti kyseiset aineet häviää öljykierrosta aika nopeasti öljyn lämpötilojen seurauksena, mutta vauriot ovat jo ennemmin tapahtunut.

"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
- konjamiini
- Turbospesialisti
- Viestit: 346
- Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
- Paikkakunta: K-Pohojanmaa
romuroope kirjoitti:Sitä on senverran tullut tutkittua dieselin palotilan tapahtumia laboratorio-olosuhteiissa, että kyseisen Mersun etukammiotyypin vuoksi ruiskutussuuttimien kunnolla ei ole mitään merkitystä karstottumisen kanssa, kun moottori on termostaattilämmin. Vaikka suutin kusee ei silläkään ole mitään merkitystä palotapahtumaan eikä myöskään savutukseen
.


romuroope kirjoitti:. Mersun OM 617- moottorityypissä on kolme puristusrengasta ja yksi öljyrengas. En usko vieläkään, että kaikissa männissä olisi renkaat jumiutuneet.
Olen kuitenkin melkoisen varma, että nyt kysymyksessä on vikaa ruiskutuksessa eikä syliteriryhmässä. Suuttimen kärjetkään ei voi olla jumissa kun sauhua tulee pakoputkesta startatessa.
Noista alkuperäisistä männistä ei ole muistikuvaa, mutta Nyralin männisä näyttää olevan kaksi puristusrengasta?
Joo kahdessa sylinterissä on ihan kohtuulliset puristuspaineet.
Jos etukammiodieselissä on puristuspaineet 10 luokkaa niin tarviiko se enää vikaa polttoainepuolelle jos ei käynnisty.
Niin ja suuttimen kärjet on testattu pajalla, ei mitään vikaa.
Jos autosi olisi minulla, laittaisin sen varmasti käyntiin.... hinaamalla!
Mutta jos haluat aprikoida mistä vika johtuu, on sitten varmaan viisainta että otat moottorin auki.
Moottorissa on selkeästi ohivirtausta syliteriryhmässä, ja sen indikoiminen asianmukaiseti on tehdä ohivirtausmittaus, niin sitten sen näkee minne paineet katoaa...alkertaan vai venttiilien kautta imu-tai pakopuolelle.
Tarkistaisin vielä, onko polttoaineeseen kondensoitunut vettä.
Myöskin venttilinvarressa...ohjurin ja lautasen vyöhykekohtaan usein muodostuu karstaa ja estää näinollen venttiilin sulkeutumisen (kylmänä).
Mutta jos haluat aprikoida mistä vika johtuu, on sitten varmaan viisainta että otat moottorin auki.
Moottorissa on selkeästi ohivirtausta syliteriryhmässä, ja sen indikoiminen asianmukaiseti on tehdä ohivirtausmittaus, niin sitten sen näkee minne paineet katoaa...alkertaan vai venttiilien kautta imu-tai pakopuolelle.
Tarkistaisin vielä, onko polttoaineeseen kondensoitunut vettä.
Myöskin venttilinvarressa...ohjurin ja lautasen vyöhykekohtaan usein muodostuu karstaa ja estää näinollen venttiilin sulkeutumisen (kylmänä).
Kun nyt vaikuttaa, että koneen joutuu avaamaan lähes varmasti, jotta sen saa käymään, niin kannattaisiko kumminkin kokeilla laittaa jotain liuotinta männän päälle muhimaan? Jos ei WD-40:stä, niin vaikka polttoöljyä oikein kunnolla suuttimien reistä. Itse ainakin kokeilisin kaikki mahdolliset myrkyt, tinneristä spriihin tässä tapauksessa
Tuskin tuossa enää kuinkaan käy, vaikka kokeileekin. Ja jos sitten sattuu kolahtamaan käyntiin, niin vaihtaa tosiaan uudet öljyt.
Tossa jäärata-autossa on jenkkimallin om601 2.2, joka oli seissyt vuosia. Männänrenkaat olivat aivan yhtä puuta männän kanssa, ei meinnannut saada millään osaa edes pois urastaan. Mikään liuotinkaan ei ois kyllä saanut niitä renkaita irti uristaan paikoillaan. Kone oli tosi paskainen ja pikeentynyt sisältä, ilmeisesti ajeltu halpis öljyillä pitkiä vaihtovälejä. Ei siitä koneesta koskaan tullutkaan kovin tiukkaa, pytyt olivat päässeet hiukan ruostumaan, syöpymiä jäi hoonauksesta huolimatta sylinterin pintoihin.

Tuskin tuossa enää kuinkaan käy, vaikka kokeileekin. Ja jos sitten sattuu kolahtamaan käyntiin, niin vaihtaa tosiaan uudet öljyt.
Tossa jäärata-autossa on jenkkimallin om601 2.2, joka oli seissyt vuosia. Männänrenkaat olivat aivan yhtä puuta männän kanssa, ei meinnannut saada millään osaa edes pois urastaan. Mikään liuotinkaan ei ois kyllä saanut niitä renkaita irti uristaan paikoillaan. Kone oli tosi paskainen ja pikeentynyt sisältä, ilmeisesti ajeltu halpis öljyillä pitkiä vaihtovälejä. Ei siitä koneesta koskaan tullutkaan kovin tiukkaa, pytyt olivat päässeet hiukan ruostumaan, syöpymiä jäi hoonauksesta huolimatta sylinterin pintoihin.
Jos jollakin yrittäisi elvyttää epäpuhtauksia moottorista, on moottoripetrooli parasta ainetta siihen. Moottoripetrooli liuottaa tehokkaasti, eikä siitä ole vaara tai haittaa moottorille, sitä kun voi huoletta käyttää 30 %:n seoksia dieselin mukaan, jos on kesälaatua jäänyt tankkiin ja pakkanen yllättänyt. Bensaakin voi käyttää samassa suhteessa dieselissä.
JOHe kirjoitti:romuroope kirjoitti:. Mersun OM 617- moottorityypissä on kolme puristusrengasta ja yksi öljyrengas. En usko vieläkään, että kaikissa männissä olisi renkaat jumiutuneet.
Olen kuitenkin melkoisen varma, että nyt kysymyksessä on vikaa ruiskutuksessa eikä syliteriryhmässä. Suuttimen kärjetkään ei voi olla jumissa kun sauhua tulee pakoputkesta startatessa.
Noista alkuperäisistä männistä ei ole muistikuvaa, mutta Nyralin männisä näyttää olevan kaksi puristusrengasta?
Joo kahdessa sylinterissä on ihan kohtuulliset puristuspaineet.
Jos etukammiodieselissä on puristuspaineet 10 luokkaa niin tarviiko se enää vikaa polttoainepuolelle jos ei käynnisty.
Niin ja suuttimen kärjet on testattu pajalla, ei mitään vikaa.




Paineilmalla on testattu vuotoja ja kampikammioon ainakin enimmät menee.romuroope kirjoitti: Moottorissa on selkeästi ohivirtausta syliteriryhmässä, ja sen indikoiminen asianmukaiseti on tehdä ohivirtausmittaus, niin sitten sen näkee minne paineet katoaa...alkertaan vai venttiilien kautta imu-tai pakopuolelle.
Tarkistaisin vielä, onko polttoaineeseen kondensoitunut vettä.
.
Venttiilivälykset ovat ainakin ohjearvoissa, mutta eihän se kerro tietysti kaikkea venttiilin sulkeutumisesta.
Polttoaineet on vaihdettu kokonaan tyhjäämällä tankki ja uudet tilalle.
juu, se tarvitsee n. 600 C lämpötilan syttyäkseen, eikä 10 bar vielä sitä tee... jos tekis, niin bensaautot kävis kaikki dieselillä ihan "hyvin"...
yks konsti vois olla, jos se on siinä ja siinä lähteekö käymään, niin antais cosanilla lämmintä imusarjaan (tai jonnekkin mistä kone saa vedettyä sen lämpimän ilman sisäänsä...) kun starttaa... tuolla konstilla sain renun kuormurin käymään -45 C pakkasessa lapissa.. heti kun otti cosanin pois ilmanputsarin sisältä, kone sammui siihen... n. 30 min, kun konetta käytti noin, oli se sitten jo riittävän lämmin käydäkseen normaalisti
yks konsti vois olla, jos se on siinä ja siinä lähteekö käymään, niin antais cosanilla lämmintä imusarjaan (tai jonnekkin mistä kone saa vedettyä sen lämpimän ilman sisäänsä...) kun starttaa... tuolla konstilla sain renun kuormurin käymään -45 C pakkasessa lapissa.. heti kun otti cosanin pois ilmanputsarin sisältä, kone sammui siihen... n. 30 min, kun konetta käytti noin, oli se sitten jo riittävän lämmin käydäkseen normaalisti

Tuossa yhden entisen Veholla asentajana leipänsä 30v. hankineen asentajan kanssa keskustellessa kävi ilmi, että hänen mielestä ehdoton alaraja käynnistymiselle on 16bar.kleitos kirjoitti: Terve! Kyllä puristussytytteinen dieselmoottori tarvii käynnistyäkseen 18< bar puristuspaineettiedän siitä kun asensimme oppilasaikoina mb 200:n mb 240 männät, jotka ovat muistaakseni 4mm laestaan matalemmat kuin originaalit ja puristuspaineet olivat luokkaa 14bar
Eikä koskaan syttynyt käymään niillä männillä
Tässähän helpottaa tietysti se, että kaksi sylinteriä polttaa selvästi startatessa.
Tuo kosanilla imusarjan ja imuilman lämmitys oli ihan joka aamuinen konsti työkoneissa ennen kun ei ollut lokilämmittimiä. Toinen konsti oli kostuttaa trasseli tentulla ja polttaa sitä rautalangan päässä vastaavasti ja käyttivät jotkut hätätilassa tuohenkäppyrääkin.napa kirjoitti: yks konsti vois olla, jos se on siinä ja siinä lähteekö käymään, niin antais cosanilla lämmintä imusarjaan (tai jonnekkin mistä kone saa vedettyä sen lämpimän ilman sisäänsä...) kun starttaa...
Ja pitiväthän jotkut nuotiotakin öljypohjan alla, että saivat öljyt lämpeneen. Oli muuten poikasena joka aamuinen näky kun pensa Tepsin alla oli pakkasella tuo nuotio kun käveltiin Turulan "ala-asteelle".
Dieselpolttoaineen leimahduspiste on noin +60 celsiusta, ja sen syttymiseen moottorissa vaikuttaa monet tekijät, mm. ulkolämpötila,puristusnopeus eli männän liike, puristuspaine, mahdollisen polttoaineen lämpö ja muitakin tekijöitä, jotka vaikuttavat dieselmoottorin käynnityvyyteen. Puristuspaine ei ole yksin vaikuttava tekijä.
Niinpä, mutta jos akku ja starttimoottori on kunnossa niin sittenhän siihen vaikuttaa enää nuo lämpötilat jotka on tässä tapauksessa noin 10 astetta. Siis jos puhutaan 617 moottorista. No suihkut tietysti ja ajoitus.romuroope kirjoitti:Dieselpolttoaineen leimahduspiste on noin +60 celsiusta, ja sen syttymiseen moottorissa vaikuttaa monet tekijät, mm. ulkolämpötila,puristusnopeus eli männän liike, puristuspaine, mahdollisen polttoaineen lämpö ja muitakin tekijöitä, jotka vaikuttavat dieselmoottorin käynnityvyyteen. Puristuspaine ei ole yksin vaikuttava tekijä.
Tuohon alkuperäiseen kysymykseen mitä litkua m-renkaiden irroitukseen tuli ehdotuksia muttei kellään kuitenkaan ollut todettuja omakohtaisia kokemuksia.
Seuraavia näkyi olevan ehdolla: WD-40, pölttoöljy, moottoripetrooli, tinneri ja sprii.
No tuota polttoöljyähän se on kyllä saanut kun useita akkuja on sahattu tyhjäksi ja syötöt on ollut maksimissa. Petrooli on vanhastaan tunnettu pieniin rakoihin tunkeutuva aine jota käytettiin ennen hitsisaumojenkin tarkastuksessa.
Mutta katotaan mitä Puuilon hyllyltä löytyy.
Seuraavia näkyi olevan ehdolla: WD-40, pölttoöljy, moottoripetrooli, tinneri ja sprii.
No tuota polttoöljyähän se on kyllä saanut kun useita akkuja on sahattu tyhjäksi ja syötöt on ollut maksimissa. Petrooli on vanhastaan tunnettu pieniin rakoihin tunkeutuva aine jota käytettiin ennen hitsisaumojenkin tarkastuksessa.
Mutta katotaan mitä Puuilon hyllyltä löytyy.
Näinhän se naapurin isäntä Ifan pakkasella käynnisti.kuitsi kirjoitti:Mitähän tuo kone sanoisi jos tyhjäisit jäähdytysjärjestemän niin tyhjäksi kuin suinkin ja sitten hanasta kuumaa vettä tilalle?
Kun tuli illalla ajosta laski nesteet astiaan ja vei pirttiin. Sitten kun aamulla aamukahveja keitti pisti nesteet liedelle ja siitä koneeseen. Ja lähti.
Liotuselvytys on aloitettu.
Kakkosen, kolmosen ja vitosen suihkut pois ja siitä männänpäälle ksyleeniä, ruokalusikallinen pyttyynsä muutaman kerran päivässä kun muistaa ja litra on varaa läträtä.
Jaa että miksi ksyleeniä. Vaikutti vaan tuhdilta aineelta.
Myydään peltipullossa jossa on muovi korkki ja kaula. Ei sitten ilmeisesti syövytä metallia eikä ainakaan kaikkia muoveja.
Käytetään mm. kuivuneiden liimatahrojen puhdistukseen. Mitenhän käy tiivisteliimoille?
Imeytyy ihon läpi elimistöön, imeytysköhän tuo nyt myös sitten pikeen? Pitää olla ainakin varovainen käsien kanssa.
Leimahduspiste on 27 astetta, ei varmaan kannata tupakoida vaikka muutenhan tässä on kyllä tupakoitu aivan riittämiin.
No aika näyttää meneekö tää syteen vai saveen.
Kakkosen, kolmosen ja vitosen suihkut pois ja siitä männänpäälle ksyleeniä, ruokalusikallinen pyttyynsä muutaman kerran päivässä kun muistaa ja litra on varaa läträtä.
Jaa että miksi ksyleeniä. Vaikutti vaan tuhdilta aineelta.
Myydään peltipullossa jossa on muovi korkki ja kaula. Ei sitten ilmeisesti syövytä metallia eikä ainakaan kaikkia muoveja.
Käytetään mm. kuivuneiden liimatahrojen puhdistukseen. Mitenhän käy tiivisteliimoille?
Imeytyy ihon läpi elimistöön, imeytysköhän tuo nyt myös sitten pikeen? Pitää olla ainakin varovainen käsien kanssa.
Leimahduspiste on 27 astetta, ei varmaan kannata tupakoida vaikka muutenhan tässä on kyllä tupakoitu aivan riittämiin.
No aika näyttää meneekö tää syteen vai saveen.
Kyllä tuo saattaa toimiakkin,onnea yritykseen.Minkäslainen historia autolla noin muuten on?JOHe kirjoitti:Liotuselvytys on aloitettu.
Kakkosen, kolmosen ja vitosen suihkut pois ja siitä männänpäälle ksyleeniä, ruokalusikallinen pyttyynsä muutaman kerran päivässä kun muistaa ja litra on varaa läträtä.
Jaa että miksi ksyleeniä. Vaikutti vaan tuhdilta aineelta.
Myydään peltipullossa jossa on muovi korkki ja kaula. Ei sitten ilmeisesti syövytä metallia eikä ainakaan kaikkia muoveja.
Käytetään mm. kuivuneiden liimatahrojen puhdistukseen. Mitenhän käy tiivisteliimoille?
Imeytyy ihon läpi elimistöön, imeytysköhän tuo nyt myös sitten pikeen? Pitää olla ainakin varovainen käsien kanssa.
Leimahduspiste on 27 astetta, ei varmaan kannata tupakoida vaikka muutenhan tässä on kyllä tupakoitu aivan riittämiin.
No aika näyttää meneekö tää syteen vai saveen.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Nuin on ryssät käynnistely vehkeitä kautta aikojen, ei tartte mithää oikeita jäähytys vesiä ko aina vain ajon jälkeen roppu auki ja tartatessa taas kiehuva vesi pannuun ja lähtee käythiin ko palmun alta :twisted:kuitsi kirjoitti:Mitähän tuo kone sanoisi jos tyhjäisit jäähdytysjärjestemän niin tyhjäksi kuin suinkin ja sitten hanasta kuumaa vettä tilalle?
Pilottia ei koskaan, missään nimessä kannate käytää :!: Jos käyttää niin kohta ei heltteeläkhään ilman lähe käyhmään :shock:
Niin ja jos OT mennään niin hurjin kuulemani käynnistys keino on antaa suoraa valovirtaa
Muistini mukhaan tais olla lentokenttäauraushommat kysseessä ku olivat suoraa vain valovirra tartahneet, tosin nykyvehkaissiin en soveltas kyseistä keinoa joka ei vanhoissakhaan vehkeissä ollu kovin "viksutemppu" mutta pokon eessä hyä keino 


jari_w123 kirjoitti:Onkos kone jo käynnistetty?
Kaksi viikkoa meni liotushommissa. Tänään suihkut paikalleen ja putkien ilmaus. Entiset öljyt ja suodatin pois ja uutta öljyä tilalle 4 l. sekä tietysti suodatin.
Toisella startilla jäi käyntiin. Ontuen käy tyhjäkäyntiä, mutta käy kuitenkin. Suutinputkien löysäily paljastaa, että kone käy nyt kolmella pytyllä tyhjäkäyntiä. Kakkonen on herännyt henkiin. Muut saattaa herätä kun antaa enempi kierrosta. Huomenna kun ajaa ulos niin näkee tarkemmin savukaasujen väristä mitä siellä tapahtuu.
Huomenna sitten öljyn sekaan purkki Bardahl:in litkua, joka pitäisi irroitella juuttuneita männänrenkaitakin. Vai olisiko parempia aineita tuohon käyttöön. Wyrtin ainettakin olisi ollut hyllyssä, mutta sillä luvattii käyttää korotettua tyhjäkäyntiä vain 10 min. Tuolla Bardahlilla luvattiin käyttää korkeilla kierroksilla 30 min tai ajaa 130-230 km.
No ensimmäinen vaihe on tavotettu ja samalla todettu, että vitonen käy kolmella mutta ei kahdella.
Tääki OT:nä,muttakerrompa kuitennii.
Ajelin muutamia vuosia takaperin -82 mallin tiisseli Jetalla ja mittarin mukaan sillä oli jo puoli milliä takana. Alkas sitte kuluttaa öljyä lähens yhtä paljo ku löpöäki ja hommasin sitte ku halavalla sain 200 L tynnörin sellasta halpiskamaa joka oli jostai jätteestä jalostettu. Viimei kävi sitte niin ku se tynnöri alkas oleen aika vähiss ja piti mennä katastamaan ni eihän se läpi menny ku sinistä savua jäi taa enemmän ku intiaanien savumerkeistä.
Irrotin sitte eräänä päivänä öljypohjan auki ja avasin kiertokankien alapäät ja sain sitä kautta männät pois. Kaikissa männissä ylimmät renkaat oli aivan yhtä puuta männän kanssa ja vain öljyrengas jotenkuten toimi.
Huomasin sitte kun olin saanu vanhat renkaat irti ja hommasin uuden
rengassarjan ,että vanhat oli jo niin kuluneet ,ettei ollu kuin puolet uusien vahvuudesta. Laitoin uuddet paikoilleen ja männät takasi ja pohjan kii ja lähdin näyttään uudestaa katastajalle ,ni kysy ,että mitä olet koneelle tehny
ku arvot oli enemmän ku hyvät,sanoin siiheen ,että empähän sille ny mitään erikoista tehny,vaihdoin vaan uudet klemmarit.
Ajelin muutamia vuosia takaperin -82 mallin tiisseli Jetalla ja mittarin mukaan sillä oli jo puoli milliä takana. Alkas sitte kuluttaa öljyä lähens yhtä paljo ku löpöäki ja hommasin sitte ku halavalla sain 200 L tynnörin sellasta halpiskamaa joka oli jostai jätteestä jalostettu. Viimei kävi sitte niin ku se tynnöri alkas oleen aika vähiss ja piti mennä katastamaan ni eihän se läpi menny ku sinistä savua jäi taa enemmän ku intiaanien savumerkeistä.
Irrotin sitte eräänä päivänä öljypohjan auki ja avasin kiertokankien alapäät ja sain sitä kautta männät pois. Kaikissa männissä ylimmät renkaat oli aivan yhtä puuta männän kanssa ja vain öljyrengas jotenkuten toimi.
Huomasin sitte kun olin saanu vanhat renkaat irti ja hommasin uuden
rengassarjan ,että vanhat oli jo niin kuluneet ,ettei ollu kuin puolet uusien vahvuudesta. Laitoin uuddet paikoilleen ja männät takasi ja pohjan kii ja lähdin näyttään uudestaa katastajalle ,ni kysy ,että mitä olet koneelle tehny
ku arvot oli enemmän ku hyvät,sanoin siiheen ,että empähän sille ny mitään erikoista tehny,vaihdoin vaan uudet klemmarit.
