W123, 200B vm.1980 polttoainesuodattimen sijainti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
hiskiaugust
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 16.09.2003 10:12
Paikkakunta: espoo

W123, 200B vm.1980 polttoainesuodattimen sijainti

Viesti Kirjoittaja hiskiaugust »

Terve,

Missähän tuo sijaitsee?

HH
Avatar
Juha K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: La 22.03.2003 11:09
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Juha K. »

Suodatin löytynee tankista. Omassa exä-kakssatasessani oli aikoinaan sellainen ongelma, että auto kulki aina muutaman kilometrin normaalisti ja sitten rupesi meno hyytymään. Syyksi selvisi tukkeutunut pa-suodatin. Etsimme suodatinta "kissojen ja koirien kanssa" ja lopulta paljastui, että se oli tässä tapauksessa tankissa. Muuta suodatinta - esim. kaasuttimen läheisyydessä tai yhteydessä - ei tässä exässäni ollut. Tankin valutus ja uusi suodatin, ja taas mentiin ongelmitta. :)
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14193
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Jaa, kumpi moottori on kyseessä, M115 vai M102? M110-kaasarissa nimittäin suodatinta ei ollut ollenkaan (jos se ei sitten ole siellä tankissa...).
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Kannattaa harkita suodattimen asentamista, ainakin jos on roskien kanssa
ongelmia...

Tällainen voidaan asentaa bensaletkuun pumpun ja kaasarin väliin.
Maksaa tarvikeliikkeessa n. 2 EUR ?
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14193
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Juuh, sellaisen laitoinkin jo het "uutena".
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
garbaazh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Ma 14.07.2003 20:30
Paikkakunta: Lilla Hoplax

Re: W123, 200B vm.1980 polttoainesuodattimen sijainti

Viesti Kirjoittaja garbaazh »

hiskiaugust kirjoitti:Terve,

Missähän tuo sijaitsee?

HH
Taisin joskus aikasemmin kysyä samaa ja vastaukseksi sain että suodatin puuttuisi koko autosta. :shock: Kuinka rankka operaatio olis sen suodattimen vaihto? Onnistuuko jos poistaa ensiapukotelon ja sitä kautta ropeloi?
2000 vuotta sitten oli ainakin 3 viisasta miestä...

E320t cdi -00

Exät: Honda Civic -79 (Hightower)
BMW 316 e21 -81 (R.I.P)
Vw scirocco MkI -80
BMW 315 e21 -82
MB w123 200B -84 (R.I.P)
Opel Vectra 2.0 16v -95 (R.I.P)
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Onko sillä sitten jotain käytännön merkitystä laittaako tollasen ennen vai jälkeen pumpun?

Mulla oli juurinkin kaasari-M110:ssä pumpun ja kaasarin välillä tarvikesuodatin. Joka kylläkin on ihan samannäköinen kuin M115 230:ssä... Itseasiassa en tiedä onko sekään alkupäreinen.

Kuulostaa typerältä muuten laittaa suodatin tankkiin...?
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

On pakko kommentoida vaikken asiasta mitään tiedä,mut niinkuin raulkin tuossa tuumaili et kuulostaa tosiaan ihan joltain muulta ku stutgarttin hemmojen peliltä laittaa suodatinta tankkiin...
Epäilen niin kauan kunnes toisin todistetaan..
toisaaltaan muistin syövereistä löytyikin sellainen muovinen imuputki jossa on karkea sihti ,niinkuin kaivoissa...Ei tosin tainnu olla mersussa,
...Älä koskaan sano ei koskaan...
Tulipas ristiriitainen olotila.
Avatar
Juha K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: La 22.03.2003 11:09
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Juha K. »

G280E kirjoitti:On pakko kommentoida vaikken asiasta mitään tiedä,mut niinkuin raulkin tuossa tuumaili et kuulostaa tosiaan ihan joltain muulta ku stutgarttin hemmojen peliltä laittaa suodatinta tankkiin...
Epäilen niin kauan kunnes toisin todistetaan..
toisaaltaan muistin syövereistä löytyikin sellainen muovinen imuputki jossa on karkea sihti ,niinkuin kaivoissa...Ei tosin tainnu olla mersussa,
...Älä koskaan sano ei koskaan...
Tulipas ristiriitainen olotila.
En valitettavasti itse tehnyt omaan exä-200B:hen tätä remonttia, jossa selvisi, että ongelmien aiheuttaja oli tukkeutunut suodatin. Aikani tutkin autosta itse kaikki mahdolliset vian aiheuttajat, mutta lopulta nostin kädet ylös ja vein grosserin paikalliselle autojen pa-laitteisiin erikoistuneelle korjaajalle. Hekin silloin kyselivät, että tiedänkö, missä auton suodatin lymyilee. Jouduin tarjoilemaan minäkin tietämättömyyttä. Lopulta (muistaakseni) firmassa löysivät jonkun vanhan diesel-W123:n korjausoppaan ja sitä tutkien heitille kuulemma selvisi, että ainakin riisselien tankeissa on jonkinmoinen raakasiivilä. Joten niinpä hemmot tsekkasivat, josko bensamersussakin olisi sama systeemi. Joka tapauksessa autosta tyhjättiin tankki ja todettiin, että suodatin oli häviävän pientä reikää lukuunottamatta tukossa. Korjausoperaation jälkeen siis autoa vaivannut vika eli vedon loppuminen ja moottorin sammahteleminen muutaman kilometrin välein joka tapauksessa loppui. :)

Muistaakseni paikallisella MB-merkkikorjaamollakin oltiin vähän ymmällä siitä, missä suodatin sijaitsee, kun tämän em. korjaamon väki sinne soitteli pyytäen teknistä tukea. Kummallista... :?
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Kyllä tuo "raaka siivilä" siellä tankissa on ollut jo 50-lukuisista lähtien,
mutta tosi harvinaiseksi arvelen tuon Kuha K: n kokemuksen.

Jos ei tankatessa ole myyty "mutaa", niin w123 tankki ei ole paha ruostumaan.
Tuo mahdollinen ruostepöly tukkii kyllä kaiken.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Juha K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: La 22.03.2003 11:09
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: lisää

Viesti Kirjoittaja Juha K. »

Henry V. kirjoitti:Kyllä tuo "raaka siivilä" siellä tankissa on ollut jo 50-lukuisista lähtien,
mutta tosi harvinaiseksi arvelen tuon Juha K: n kokemuksen.

Jos ei tankatessa ole myyty "mutaa", niin w123 tankki ei ole paha ruostumaan.
Tuo mahdollinen ruostepöly tukkii kyllä kaiken.
Tapanani ei ole räkiä tankkiin eikä muutenkaan lisäillä sinne mitään ylimääräisiä tuotteita, mutta siitä huolimatta korjaamolla sanottiin, että suodatin oli aivan kuin jonkun "limamaisen" lian tukkima. En silloin valitettavasti nähnyt vian aiheuttajaa. Mitä lie sinne tankkiin kulkeutunut ajan saatossa. :?

Korjaamolla tosin heti alkuunsa epäiltiin vian aiheuttajaksi tukkeutunutta pa-suodatinta. Olivat nimittäin suodattimen vaihdolla korjanneet muista merkeistä vastaavia vikoiluja, joten osasivat tässäkin tapauksessa sitä heti epäillä. Ja toki itselle oli myös siinä vaiheessa käynyt selväksi auton oireilua seuratessa, että vika on jossain polttoaineen saannin suunnalla.
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Vastaa Viestiin