Hehkun merkkivalo syttyy palaa kesken ajon?!?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Perkkari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Su 11.11.2007 21:47

Hehkun merkkivalo syttyy palaa kesken ajon?!?

Viesti Kirjoittaja Perkkari »

Moi kaikille!
Ensiksi, en tunne autojen tekniikkapuolta juurikaan. Onneksi kuitenkin tämänlainen foorumi on olemassa, joten kysyisinkin teiltä asiantuntijoilta hieman neuvoja.
Tänään kavi niin, että käynnistäessäni auton alkoi hehkuvalo palaa. Sammutin auton ja uusiksi käyntiin. Merkkivalo paloi edelleen, kunnes sammui minuutin parin kuluttua. No matka jatkui ja ehkä vartin ajon jälkeen valo (hehku) syttyi taas kesken ajon. Taas se paloi sen minuutin pari, kunnes sammui.
Auto toimii muuten ihan ok. Käynnistäessä tosin joudun hehkuttamaan muutaman sekunnin vielä hehkuvalon sammuttua, jolloin auto käynnistyy paremmin.
Voisiko merkkivalon syttyminen olla merkkinä esim. hehkutulpan viasta tms.? Oisko kellään kokemusta/tietoa em. "oireesta"?
Niin tosiaan, autoni on C220 diesel vm. -96.
Kiitos jo nyt kaikille mahdollisille vastaajille!!
T:Kari
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

yksi tai useampi hehkutulppa palanut.
emppuk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ma 13.10.2003 16:29

Viesti Kirjoittaja emppuk »

Itselläni oli ex-124:ssa että useasti kone kuumana pitemmällä matkalla heitti hehkutuksen valon palamaan. Paloi jonku puolesta minuutista minuuttiiin pariin. Kaikki hehkutulpat oli kyllä ehjät, ja oireili noin varmaan lähemmäs kymmenen vuotta, muuten toimi ok.
Oletin oikosulun aiheutuvan hehkuboksista, mikälie oikosulku aina ollut?

Tuo sinun vika viittaa kyllä vialliseen hehkutulpaan...
Tulpat pystyy itsekin tarkistaa hyppylangalla, kun avaa hehkuboksin ja käy langalla läpi kaikki hehkut :wink:
sapama
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Su 14.10.2007 12:25
Paikkakunta: Kanta- Häme

Hehkut

Viesti Kirjoittaja sapama »

Vaikuttaa yhden tai useamman hehkutulpan vialta.
Hehkut pääset testaamaan kun otat hehkureleen liittimen irti releestä ja sähkökynän liität akun positiiviseen puoleen sähkökynällä syötät hehkujen liittimen johtoihin yksi kerralla virtaa, jos sähkökynä ei syty niin katsot liittimen numerosta mikä hehku on pimeänä. Numeroinnit ovat aika pienellä mutta löytyy liittimestä. Joskus hehkutulpat ovat aika kovalla kiinni mutta irroittamisessa on maltti valttia . Uusien hehkujen kierteisiin kannattaa laittaa vähän kupari/alumiini tahnaa.
Perkkari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Su 11.11.2007 21:47

Hehkuista

Viesti Kirjoittaja Perkkari »

No ilmeisesti hehkutulpassa/-tulpissa on vikaa. Soittelin tänään vielä Pohjanmaalle (Teuvalle) jollekin Mese-korjaajalle ja samoilla linjoilla oli. Nyt välittömästi starttauksen jälkeen kone käy "konkkaamalla" joitakin sekuntteja ennenkuin tasaantuu. Muutoin kone käy tasaisesti lukuunottamatta noita muutamaa ekaa sekuntia. No hehkutlpat KL-varaosilla on 15€/kpl, joten hirvittävän kalliista rempasta onnekseen ei liene kyse. Vielä kun osaisin ittekin jotain tehdä.. No ehkä löydän jonkun kaveripiiristä jonka kanssa hehkutulpat vaihdamme.
markusm
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: To 18.11.2004 23:23
Paikkakunta: e-p

Re: Hehkuista

Viesti Kirjoittaja markusm »

Perkkari kirjoitti:No ilmeisesti hehkutulpassa/-tulpissa on vikaa. Soittelin tänään vielä Pohjanmaalle (Teuvalle) jollekin Mese-korjaajalle ja samoilla linjoilla oli. Nyt välittömästi starttauksen jälkeen kone käy "konkkaamalla" joitakin sekuntteja ennenkuin tasaantuu. Muutoin kone käy tasaisesti lukuunottamatta noita muutamaa ekaa sekuntia. No hehkutlpat KL-varaosilla on 15€/kpl, joten hirvittävän kalliista rempasta onnekseen ei liene kyse. Vielä kun osaisin ittekin jotain tehdä.. No ehkä löydän jonkun kaveripiiristä jonka kanssa hehkutulpat vaihdamme.
lienet soitellut norinkylään. pätevä jätkä joka korjaa ainoastaan mersuja, tapaa olla myös oikeassa.
Perkkari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Su 11.11.2007 21:47

Norinkylään soittelin

Viesti Kirjoittaja Perkkari »

Norinkylässähän tämä korjaaja oli. Kuulemani mukaan tuolla korjataan suvussa jo toisessa sukupolvessa Mersuja ja tietoa löytyy. Hyvä niin.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Jos kiinnostaa itse tutkia asiaa, niin voit mittailla hehkujen vastuksia.
Ehjässä hehkussa vastus on 0,5-2,0 ohmia. Mittauksen voi tehdä
hehkureleen päästä. Jos hehkut ovat ehjät, niin rele kannattaa tarkistaa.
Perkkari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Su 11.11.2007 21:47

Mittauksia

Viesti Kirjoittaja Perkkari »

No tänään ottanen appiukon mukaan työkaluineen :) ja vien sen työpaikkani lämpimään talliin. Koitetaan katsella asiaa. Mittauksesta en oikein ole varma, minkälaisen mittarin vaatii, mutta jospa appeni senkin hallitsisi. Näin merkonomin koulutuksella ja olemattomalla kokemuksella tekniikan puolelta vähän hirvittää, että saanko aikaan vaan vahinkoa. No sen verran olen lueskellut foorumia, että kunhan en poikki väännä hehkutulppaa niin eiköhän se muuten onnistu. Ihmisten tekemäähän sekin on..
emppuk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ma 13.10.2003 16:29

Viesti Kirjoittaja emppuk »

Itsellä tällä hetkellä samanmoinen peli, ja lueskelin ja "valmiiksi" forumin juttuja hehkujen vaihdosta.

Tuntuvat olevan joskus tiukassakin, ja liotushoito varmaan on paikallaan muutaman päivän ennenkuin aukasemaan on suositeltavaa alkaa....

onnea irroitukseen, kerroha miten kävi :wink:
Perkkari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Su 11.11.2007 21:47

Hehkutulpat vaihdettu!!

Viesti Kirjoittaja Perkkari »

No onnistuhan niitten hehkujen vaihtaminen. Kolme lähti eikä mitään ongelmaa. Viimesen kanssa sitten taisteltiin. Paitsi että se oli ahtaanlaisessa välissä niin se oli myös tiukassa! Jokaisella vääntämällä kuului inhottavan terävä napsahdus ja pelkäsin kokoajan koska hehku katkeaa. No hiljalleen aukesi. No kierteitten verran tuli ulos mutta oli jotenkin niin nokeentunut tai jotain sellaista ettei meinannut tulla millään ulos. Siis kierteet oli jo loppunut mutta tulppa niin kovasti jumissa kannastaan ettei millään ulos. Tunnin sen kanssa taistelin ja lopulta sain tulee pois.
No viimenen tuli huonosti ulos. Tuntui siltä kuin jengat olisi väännetty paskaksi kannesta. Raskaasti se meinaan uusikin meni takaisin. En tohtinut kiristää ihan loppuun. Millin verran jäi hehkutulppa ylemmäs kuin muut. Tuntu vaan siltä, että jos vielä kiristän niin menee tulppa poikki. No nyt sitten jännätään miten se pelaa. Ainakin hehkutti ja käynnisty hyvin. Valo ei alkanut palaa startin jälkeen eikä ajon aikana. Ehkä se toimii vaikka tulppa ei mennyt ihan pohjaan.
Mutta varsin yksinkertainen homma muuten tuo oli. Suojia vähän pois ja tulpat ulos ja uudet tilalle. Ilman viimesen vastustusta homma olisi mennyt tuntiin tai ainakin puoleentoista. Vaihdoin samalla, ekaa kertaa senkin, polttoainesuodattimen. Helppo juttu, naftaa vaan uusi täyteen ennen kiinnitystä ja muutaman (5-10) sekuntia startista kävi kone tasaisesti.
Mutta kiitos vinkeistä. Luin myös aiempia keskusteluja, jossa varsin selkeesti oli kommentoitu hehkujen vaihto. Noilla sitä tohti lähteä kokeilemaan itsekin vaihtoa, vaikka en dieseliauton korjaamista/huoltoa ole ikinä harrastanut missään mittasuhteessa!
emppuk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ma 13.10.2003 16:29

Viesti Kirjoittaja emppuk »

hyvä homma!

Sen verran kyssäröisin, purikko mitään imusarjoja ym heebeleitä pois edestä. Vai onnistuiko vaihtaa vain piitkillä jatkoilla varustetulla räiköillä?
Perkkari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Su 11.11.2007 21:47

Hehkujen vaihdosta, vielä..

Viesti Kirjoittaja Perkkari »

No jouduin ottaa imusarjaa tai mitä se nyt olikaan pois edestä. Helpotti kummasti tekemistä. Sitten se onnistuikin ihan kohtuullisesti. Hyvä mieli jäi kun sai itse tehtyä, ettei aina tarvitse turvautua ulkopuoliseen. Pönkittää miehisyyttä :D
Vastaa Viestiin