Hehkun merkkivalo syttyy palaa kesken ajon?!?
Hehkun merkkivalo syttyy palaa kesken ajon?!?
Moi kaikille!
Ensiksi, en tunne autojen tekniikkapuolta juurikaan. Onneksi kuitenkin tämänlainen foorumi on olemassa, joten kysyisinkin teiltä asiantuntijoilta hieman neuvoja.
Tänään kavi niin, että käynnistäessäni auton alkoi hehkuvalo palaa. Sammutin auton ja uusiksi käyntiin. Merkkivalo paloi edelleen, kunnes sammui minuutin parin kuluttua. No matka jatkui ja ehkä vartin ajon jälkeen valo (hehku) syttyi taas kesken ajon. Taas se paloi sen minuutin pari, kunnes sammui.
Auto toimii muuten ihan ok. Käynnistäessä tosin joudun hehkuttamaan muutaman sekunnin vielä hehkuvalon sammuttua, jolloin auto käynnistyy paremmin.
Voisiko merkkivalon syttyminen olla merkkinä esim. hehkutulpan viasta tms.? Oisko kellään kokemusta/tietoa em. "oireesta"?
Niin tosiaan, autoni on C220 diesel vm. -96.
Kiitos jo nyt kaikille mahdollisille vastaajille!!
T:Kari
Ensiksi, en tunne autojen tekniikkapuolta juurikaan. Onneksi kuitenkin tämänlainen foorumi on olemassa, joten kysyisinkin teiltä asiantuntijoilta hieman neuvoja.
Tänään kavi niin, että käynnistäessäni auton alkoi hehkuvalo palaa. Sammutin auton ja uusiksi käyntiin. Merkkivalo paloi edelleen, kunnes sammui minuutin parin kuluttua. No matka jatkui ja ehkä vartin ajon jälkeen valo (hehku) syttyi taas kesken ajon. Taas se paloi sen minuutin pari, kunnes sammui.
Auto toimii muuten ihan ok. Käynnistäessä tosin joudun hehkuttamaan muutaman sekunnin vielä hehkuvalon sammuttua, jolloin auto käynnistyy paremmin.
Voisiko merkkivalon syttyminen olla merkkinä esim. hehkutulpan viasta tms.? Oisko kellään kokemusta/tietoa em. "oireesta"?
Niin tosiaan, autoni on C220 diesel vm. -96.
Kiitos jo nyt kaikille mahdollisille vastaajille!!
T:Kari
Itselläni oli ex-124:ssa että useasti kone kuumana pitemmällä matkalla heitti hehkutuksen valon palamaan. Paloi jonku puolesta minuutista minuuttiiin pariin. Kaikki hehkutulpat oli kyllä ehjät, ja oireili noin varmaan lähemmäs kymmenen vuotta, muuten toimi ok.
Oletin oikosulun aiheutuvan hehkuboksista, mikälie oikosulku aina ollut?
Tuo sinun vika viittaa kyllä vialliseen hehkutulpaan...
Tulpat pystyy itsekin tarkistaa hyppylangalla, kun avaa hehkuboksin ja käy langalla läpi kaikki hehkut
Oletin oikosulun aiheutuvan hehkuboksista, mikälie oikosulku aina ollut?
Tuo sinun vika viittaa kyllä vialliseen hehkutulpaan...
Tulpat pystyy itsekin tarkistaa hyppylangalla, kun avaa hehkuboksin ja käy langalla läpi kaikki hehkut

Hehkut
Vaikuttaa yhden tai useamman hehkutulpan vialta.
Hehkut pääset testaamaan kun otat hehkureleen liittimen irti releestä ja sähkökynän liität akun positiiviseen puoleen sähkökynällä syötät hehkujen liittimen johtoihin yksi kerralla virtaa, jos sähkökynä ei syty niin katsot liittimen numerosta mikä hehku on pimeänä. Numeroinnit ovat aika pienellä mutta löytyy liittimestä. Joskus hehkutulpat ovat aika kovalla kiinni mutta irroittamisessa on maltti valttia . Uusien hehkujen kierteisiin kannattaa laittaa vähän kupari/alumiini tahnaa.
Hehkut pääset testaamaan kun otat hehkureleen liittimen irti releestä ja sähkökynän liität akun positiiviseen puoleen sähkökynällä syötät hehkujen liittimen johtoihin yksi kerralla virtaa, jos sähkökynä ei syty niin katsot liittimen numerosta mikä hehku on pimeänä. Numeroinnit ovat aika pienellä mutta löytyy liittimestä. Joskus hehkutulpat ovat aika kovalla kiinni mutta irroittamisessa on maltti valttia . Uusien hehkujen kierteisiin kannattaa laittaa vähän kupari/alumiini tahnaa.
Hehkuista
No ilmeisesti hehkutulpassa/-tulpissa on vikaa. Soittelin tänään vielä Pohjanmaalle (Teuvalle) jollekin Mese-korjaajalle ja samoilla linjoilla oli. Nyt välittömästi starttauksen jälkeen kone käy "konkkaamalla" joitakin sekuntteja ennenkuin tasaantuu. Muutoin kone käy tasaisesti lukuunottamatta noita muutamaa ekaa sekuntia. No hehkutlpat KL-varaosilla on 15€/kpl, joten hirvittävän kalliista rempasta onnekseen ei liene kyse. Vielä kun osaisin ittekin jotain tehdä.. No ehkä löydän jonkun kaveripiiristä jonka kanssa hehkutulpat vaihdamme.
Re: Hehkuista
lienet soitellut norinkylään. pätevä jätkä joka korjaa ainoastaan mersuja, tapaa olla myös oikeassa.Perkkari kirjoitti:No ilmeisesti hehkutulpassa/-tulpissa on vikaa. Soittelin tänään vielä Pohjanmaalle (Teuvalle) jollekin Mese-korjaajalle ja samoilla linjoilla oli. Nyt välittömästi starttauksen jälkeen kone käy "konkkaamalla" joitakin sekuntteja ennenkuin tasaantuu. Muutoin kone käy tasaisesti lukuunottamatta noita muutamaa ekaa sekuntia. No hehkutlpat KL-varaosilla on 15€/kpl, joten hirvittävän kalliista rempasta onnekseen ei liene kyse. Vielä kun osaisin ittekin jotain tehdä.. No ehkä löydän jonkun kaveripiiristä jonka kanssa hehkutulpat vaihdamme.
Norinkylään soittelin
Norinkylässähän tämä korjaaja oli. Kuulemani mukaan tuolla korjataan suvussa jo toisessa sukupolvessa Mersuja ja tietoa löytyy. Hyvä niin.
Mittauksia
No tänään ottanen appiukon mukaan työkaluineen
ja vien sen työpaikkani lämpimään talliin. Koitetaan katsella asiaa. Mittauksesta en oikein ole varma, minkälaisen mittarin vaatii, mutta jospa appeni senkin hallitsisi. Näin merkonomin koulutuksella ja olemattomalla kokemuksella tekniikan puolelta vähän hirvittää, että saanko aikaan vaan vahinkoa. No sen verran olen lueskellut foorumia, että kunhan en poikki väännä hehkutulppaa niin eiköhän se muuten onnistu. Ihmisten tekemäähän sekin on..

Hehkutulpat vaihdettu!!
No onnistuhan niitten hehkujen vaihtaminen. Kolme lähti eikä mitään ongelmaa. Viimesen kanssa sitten taisteltiin. Paitsi että se oli ahtaanlaisessa välissä niin se oli myös tiukassa! Jokaisella vääntämällä kuului inhottavan terävä napsahdus ja pelkäsin kokoajan koska hehku katkeaa. No hiljalleen aukesi. No kierteitten verran tuli ulos mutta oli jotenkin niin nokeentunut tai jotain sellaista ettei meinannut tulla millään ulos. Siis kierteet oli jo loppunut mutta tulppa niin kovasti jumissa kannastaan ettei millään ulos. Tunnin sen kanssa taistelin ja lopulta sain tulee pois.
No viimenen tuli huonosti ulos. Tuntui siltä kuin jengat olisi väännetty paskaksi kannesta. Raskaasti se meinaan uusikin meni takaisin. En tohtinut kiristää ihan loppuun. Millin verran jäi hehkutulppa ylemmäs kuin muut. Tuntu vaan siltä, että jos vielä kiristän niin menee tulppa poikki. No nyt sitten jännätään miten se pelaa. Ainakin hehkutti ja käynnisty hyvin. Valo ei alkanut palaa startin jälkeen eikä ajon aikana. Ehkä se toimii vaikka tulppa ei mennyt ihan pohjaan.
Mutta varsin yksinkertainen homma muuten tuo oli. Suojia vähän pois ja tulpat ulos ja uudet tilalle. Ilman viimesen vastustusta homma olisi mennyt tuntiin tai ainakin puoleentoista. Vaihdoin samalla, ekaa kertaa senkin, polttoainesuodattimen. Helppo juttu, naftaa vaan uusi täyteen ennen kiinnitystä ja muutaman (5-10) sekuntia startista kävi kone tasaisesti.
Mutta kiitos vinkeistä. Luin myös aiempia keskusteluja, jossa varsin selkeesti oli kommentoitu hehkujen vaihto. Noilla sitä tohti lähteä kokeilemaan itsekin vaihtoa, vaikka en dieseliauton korjaamista/huoltoa ole ikinä harrastanut missään mittasuhteessa!
No viimenen tuli huonosti ulos. Tuntui siltä kuin jengat olisi väännetty paskaksi kannesta. Raskaasti se meinaan uusikin meni takaisin. En tohtinut kiristää ihan loppuun. Millin verran jäi hehkutulppa ylemmäs kuin muut. Tuntu vaan siltä, että jos vielä kiristän niin menee tulppa poikki. No nyt sitten jännätään miten se pelaa. Ainakin hehkutti ja käynnisty hyvin. Valo ei alkanut palaa startin jälkeen eikä ajon aikana. Ehkä se toimii vaikka tulppa ei mennyt ihan pohjaan.
Mutta varsin yksinkertainen homma muuten tuo oli. Suojia vähän pois ja tulpat ulos ja uudet tilalle. Ilman viimesen vastustusta homma olisi mennyt tuntiin tai ainakin puoleentoista. Vaihdoin samalla, ekaa kertaa senkin, polttoainesuodattimen. Helppo juttu, naftaa vaan uusi täyteen ennen kiinnitystä ja muutaman (5-10) sekuntia startista kävi kone tasaisesti.
Mutta kiitos vinkeistä. Luin myös aiempia keskusteluja, jossa varsin selkeesti oli kommentoitu hehkujen vaihto. Noilla sitä tohti lähteä kokeilemaan itsekin vaihtoa, vaikka en dieseliauton korjaamista/huoltoa ole ikinä harrastanut missään mittasuhteessa!
Hehkujen vaihdosta, vielä..
No jouduin ottaa imusarjaa tai mitä se nyt olikaan pois edestä. Helpotti kummasti tekemistä. Sitten se onnistuikin ihan kohtuullisesti. Hyvä mieli jäi kun sai itse tehtyä, ettei aina tarvitse turvautua ulkopuoliseen. Pönkittää miehisyyttä 
