Sprinter Eberi ja lisäakku

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Paavo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viesti:

Sprinter Eberi ja lisäakku

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Tuli hommattua 04 Sprinter ja tänä aamuna huomasin eberin jättäneen "syttymättä".
Ajossa tuntuu lämpöä riittävän, joten täysin mykkä se ei ole. Ainoastaan moottori sammutettuna sitä ei saa käyntiin.
"Lieska"-nappia painettaessä lämppäri pyörii 2-3sek ja siihen jää. Eberin kello laskee kyllä minuutit taaksepäin.
Luin ohjekirjaa ja huomasin maininnan lisäakusta matkustajanpenkin alla. Omassa on kahdenistuttava apukuskinpenkki ja en löytänyt siitä mitään millä sen saisi kipattua ja tarkistettua onko autossa oma akku eberille. Auto on seissyt vuoden päivät ennen minulle tuloa, joten jos lisäakku on, niin se saattaa olla tyhjä ja eberi ei siksi toimi kellolla.

- Kippaako kahdenistuttava penkki myös?
- Onko muuta mitä kannattais itse tarkistaa ennen huoltoon vientiä?
kilpan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kilpan »

Antaako se vikakoodeja? Oletko varma, että se pyörii auton käydessä? Kuuluuko kohinaa? Siellä on montakin eri vaihtoehtoa viaksi, hehkutulppa kenties yleisin.
Ainakin 1-istuttavan apparin penkin istuinosa lähtee eteenpäin vapauttamalla etureunan alta pienen vivun. Ainakaan mulla ei vaikuttanut huono kakkosakku eberin toimintaan, sen sijaan löytyi mm. johtokatkos konehuoneesta. Eberi on ihan hyvä peli kun siitä pitää huolta ja vähän välillä korjaa :lol:
jamppa
Mersumies
Mersumies

eberi

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Terve

Jos ei ole vikakoodeja ,vaihda/herkistä vesipumppu.

Jamppa
Paavo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viesti:

Kyllä toi eberi on mykkä myös ajossa.... Autossa on ajastinkello ns. modulikello. Kuinka ne vikakoodit saa esille? Ainakaan näytössä niitä ei ole ollut. Pitää yrittää herkistellä tuota kiertovesipumppua.
Kävin kesken viestin kirjoituksen kokeilemassa tuota vesipumppua...
REST toiminnolla se pyörii hienosti, mutta eberia käynnistettäessä se pyörii sen 3-4sek. ja pysähtyy sitten. Pumppu tuntuis toimivan....
kilpan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viesti:

Hyvinkäällä autoexpertillä on ainakin eberin testeri jolla olen vikakoodeja lukenut.
Paavo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viesti:

Kävin sitten Lommilan Veholla... Pyysin vikakoodienlukua ja kerroin eberi-ongelmasta.
Vikakoodeja oli: "usein toistuva liekin sammuminen" ja "Puhaltimen väärä rpm".
Parasta oli kun huoltomies ilmoitti eberin toimivan, ilman mitään toimenpiteitä. Eilen illalla se ainakaan ei toiminut ja epäilin huoltomiehen sanomisia.... No ajoin kotiin ja annoin auton jäähtyä ja koitin.... kas kummaa nyt eberi syttyi ja toimii moitteetta!
Hienoa toimintaa Lommilan Veholta, kun ottivat auton testiin ilman ajanvarausta perjantaiiltapäivällä.
Autoni on seissyt lähes vuoden ajamatta ennen minulle tuloa, joten ilmeisesti jokin paikka oli juuttunut kiinni. Eilen illalla vielä kopauttelin eberia ja kiertovesipumppua, mutten saanut eberiin eloa. Ehkä siitä oli kuitenkin jotain apua ja päivänmittaan se alkoi toimimaan... :P
kilpan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viesti:

En tiedä pitääkö paikkaansa, mutta mulle on sanottu, että jos eberi ei starttaa 3.(!?) yrityksen jälkeen, niin se menee "suojatilaan" ja vaatii testerissä käynnin. Ilmeisesti sellainen haamuvika :lol:
Paavo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viesti:

Saman olen myös kuullut. Kerroinkin tämän Vehon työnvastaanotossa, mutta he sanoivat vikaluvun olevan turha, koska vika on vika ja ei korjaannu testerissa. No saattoi tällä kertaa korjaantua...
Autossa oli ostohetkellä alle 1/4 tankillista dieseliä ja eberihän ei käynnisty jos tankkissa on alle 15 litraa. Ehkä auton muut koeajajat olivat yrittäneet käynnistää eberia vuoronperään ja lopulta se oli mennyt "vikatilaan".
Vastaa Viestiin