Ilmavaiva kuntoon, mutta...
Ilmavaiva kuntoon, mutta...
Tere
Nyt tarvis taas viisaampien apua...
Käytin autoa paikallisessa dieselkorjaamossa jossa vaihdettiin ruiskutusputkien tiivisterenkaat, sinne pumpun päähän.
Kauan vaivanneet ilmavaivat poistui mutta autoon tuli uus vika kaupanpäälle. Vika on sellainen että moottori käy epätasaisesti tyhjäkäyntiä, ikään kuin bensaauto jossa on huonot tulpanjohdot ja pätkäsee välillä tahin pois. Häiriö on epäsäännöllinen noin kolmen sekunnin välein ikään kuin yks suihku jäis suihkauttamatta. Vika esiintyy vain normaali lämpöisellä moottorilla. Ja vain kun moottori käy N- tai P vaihteella. Jos D:llä käy tyhjäkäyntiä niin vikaa ei ole.
Tietenkin olen käynyt jo reklamoimassa, mutta näyttää siltä että aivan mahotonta innostusta ei näyttänyt olevan auton kuntoon saattamiseksi.
Eivät tienneet mistä johtuu, arvelivat venttiilivikaa. Itse uskoin, että suutin putkeen on joutunut roska ja se takertelee siellä, mutta nyt tuo D:llä ja P:llä hävinnyt ravistus alkoi epäilyttään.
Oisko tietäjää paikalla?
Ps. Myivät purkin powerup lisäainetta, sitä diisselin sekaan laitettavaa. Arvatkaa vaan auttoko mitään, no ei tietenkään. Senhän arvas jo ostaessaankin...
t.Jussi
Nyt tarvis taas viisaampien apua...
Käytin autoa paikallisessa dieselkorjaamossa jossa vaihdettiin ruiskutusputkien tiivisterenkaat, sinne pumpun päähän.
Kauan vaivanneet ilmavaivat poistui mutta autoon tuli uus vika kaupanpäälle. Vika on sellainen että moottori käy epätasaisesti tyhjäkäyntiä, ikään kuin bensaauto jossa on huonot tulpanjohdot ja pätkäsee välillä tahin pois. Häiriö on epäsäännöllinen noin kolmen sekunnin välein ikään kuin yks suihku jäis suihkauttamatta. Vika esiintyy vain normaali lämpöisellä moottorilla. Ja vain kun moottori käy N- tai P vaihteella. Jos D:llä käy tyhjäkäyntiä niin vikaa ei ole.
Tietenkin olen käynyt jo reklamoimassa, mutta näyttää siltä että aivan mahotonta innostusta ei näyttänyt olevan auton kuntoon saattamiseksi.
Eivät tienneet mistä johtuu, arvelivat venttiilivikaa. Itse uskoin, että suutin putkeen on joutunut roska ja se takertelee siellä, mutta nyt tuo D:llä ja P:llä hävinnyt ravistus alkoi epäilyttään.
Oisko tietäjää paikalla?
Ps. Myivät purkin powerup lisäainetta, sitä diisselin sekaan laitettavaa. Arvatkaa vaan auttoko mitään, no ei tietenkään. Senhän arvas jo ostaessaankin...
t.Jussi
W212
Re: Ilmavaiva kuntoon, mutta...
Mistähän tuota aloittelis?Ajattelin ensin,että vuotaisko joku alipaine letku joka antanee moottorille esim. tietoa kuormituksesta. Siis sellainen vuoto joka olisi tullut osia irroitellessa ja huonosti takas pantaessa...jussi70 kirjoitti: Nyt tarvis taas viisaampien apua...
Oisko tietäjää paikalla?
W212
Ruiskutuspumpun päältä lähtevät putket suuttimille niiden tiivisteet ..kupariprikka..o-rengas vuotaa vain ulospäin, ja jos ne vaihdetaan, vuodot häviää. Vuoto saa olla melkoinen ennekuin se vaikuttaa käyntiin, ja sekin vain alkukäynnistyksen ajan. Polttoainetta saa valua tiputtamallakin ja silti moottori käy kaikilla osakierroksilla kauniisti.
Olisiko tiivisteiden vaihdon yhteydessä jäänyt samaisesta kohdasta takaiskuventtiili...tappi..tai jousi pois sitä kasatessa ?
Roskaakin sinne voi huolimattomalta mennä, mutta sitä voisi koittaa, jos suutinkärkeen olisi joutunut roska, käyttää moottoria jonkin aikaa kovilla kierroksilla.
Olisi hyvä tietää mistä moottorista tarkalleen on kysymys ja paljonko autolla ajettu ?
Viittaa myös ruiskutuspumpun elementtivikaan (alakierrokset ).
Mahdollinen on myös suutinkärjen lievä nalkkaaminen ...tietyllä kierrosalueella...lämpövaikutukset suutinkärkeen..jos kylmänä ei ongelmaa mutta käyntilämpötilassa tulee käyntihäiriö.
Vaihda kaikki suuttimet uusiin, kokeile sitä halvinta ratkaisua ensin.
Olisiko tiivisteiden vaihdon yhteydessä jäänyt samaisesta kohdasta takaiskuventtiili...tappi..tai jousi pois sitä kasatessa ?
Roskaakin sinne voi huolimattomalta mennä, mutta sitä voisi koittaa, jos suutinkärkeen olisi joutunut roska, käyttää moottoria jonkin aikaa kovilla kierroksilla.
Olisi hyvä tietää mistä moottorista tarkalleen on kysymys ja paljonko autolla ajettu ?
Viittaa myös ruiskutuspumpun elementtivikaan (alakierrokset ).
Mahdollinen on myös suutinkärjen lievä nalkkaaminen ...tietyllä kierrosalueella...lämpövaikutukset suutinkärkeen..jos kylmänä ei ongelmaa mutta käyntilämpötilassa tulee käyntihäiriö.
Vaihda kaikki suuttimet uusiin, kokeile sitä halvinta ratkaisua ensin.
Joo, eli vuotoa ulospäin oli runsaasti, siis ennen remonttia. Käynti oli moitteetonta, piha vaan sotkeentui ja haju oli paha kun auto kävi paikoillaan, Myöskin käynnistys "vika" vaivasi autoa. Eli nokka ylöspäin parkkeerattaessa autoa piti sahata minuutista puoleen. Lyhyesti sanottuna moottori kehräsi kuin kissa vaikka nafta haisi ja vuoto oli reilua…
Nyt kun pumpun tiivisteet on vaihdettu, saldo on seuraava. Auto lähtee hyvin käyntiin, ylämäki parkkeerauksesta kelillä kuin kelillä. Nafta ei haise. Pumppu on päältä kuiva samoin myös kaikki muutkin paikat…
Auto käy nätisti kun moottori on kylmä mutta lämmetessään alkaa heiluttaan konetta, siis pätkii. Siis juurikin niin vähän, että sen huomaa auton heilahtamisena, kierroslukumittarista ja vähän äänestäkin…
Olisiko tiivisteiden vaihdon yhteydessä jäänyt samaisesta kohdasta takaiskuventtiili...tappi..tai jousi pois sitä kasatessa ? Teetin työn diisel korjaamossa… ei kai sentään…oirehtisiko näin.
Minäkin mietin aluksi tuota roskia suuttimessa, mutta kun vika katoaa kun vedät vaihteen D:lle ja kierroksethan jää suunnilleen samaan mutta ravistus loppuu.
Moottori on -98 mallin 300 tdt 24 valve sähköisesti ohjatulla ruisku pumpulla. Olikohan moottorin tyyppi koodi OM 606.962
Autolla on ajettu 590 tkm, josta minä kolmekymppiä. Uusi sylinterinkansi on vaihdettu satatuhatta kilsaa sitten.
Suuttimien vaihto uusiin… Ajatus iljettää, että satasen remontti poiki usean sadan suutin remontin…
Yritän vielä tutkia, ennen kuin ostelen lisää osia.
Kiitos vastauksestasi romuroope!
Kuuntelen mieluusti lisää vinkkejä…
-Jussi-
Nyt kun pumpun tiivisteet on vaihdettu, saldo on seuraava. Auto lähtee hyvin käyntiin, ylämäki parkkeerauksesta kelillä kuin kelillä. Nafta ei haise. Pumppu on päältä kuiva samoin myös kaikki muutkin paikat…
Auto käy nätisti kun moottori on kylmä mutta lämmetessään alkaa heiluttaan konetta, siis pätkii. Siis juurikin niin vähän, että sen huomaa auton heilahtamisena, kierroslukumittarista ja vähän äänestäkin…
Olisiko tiivisteiden vaihdon yhteydessä jäänyt samaisesta kohdasta takaiskuventtiili...tappi..tai jousi pois sitä kasatessa ? Teetin työn diisel korjaamossa… ei kai sentään…oirehtisiko näin.
Minäkin mietin aluksi tuota roskia suuttimessa, mutta kun vika katoaa kun vedät vaihteen D:lle ja kierroksethan jää suunnilleen samaan mutta ravistus loppuu.
Moottori on -98 mallin 300 tdt 24 valve sähköisesti ohjatulla ruisku pumpulla. Olikohan moottorin tyyppi koodi OM 606.962
Autolla on ajettu 590 tkm, josta minä kolmekymppiä. Uusi sylinterinkansi on vaihdettu satatuhatta kilsaa sitten.
Suuttimien vaihto uusiin… Ajatus iljettää, että satasen remontti poiki usean sadan suutin remontin…
Yritän vielä tutkia, ennen kuin ostelen lisää osia.
Kiitos vastauksestasi romuroope!
Kuuntelen mieluusti lisää vinkkejä…
-Jussi-
W212
Se on hankalaa koska käyntihäiriö on niin "vähäistä/satunnaista" sekunnin välein suunnilleen pätkäsee. Luuletko, että käynti olis erilaista kun lamaannuttais sylintereitä yhden kerrallaan?pyhimys kirjoitti:Oletko koittanut paikallistaa vikaa tietylle pytylle suihkuputkia löysäämällä?
Vikahan ois helppo paikallistaa jos suutin vuotais ja kone kolistas. Tämmönenkin vika on tullut yhdenkerran tuon "pumppu remontin" jälkeen. Meni ohi kun sammutti ja pani uudestaan käyntiin…
W212
Tervehdys jussi.
Kyllä minä lähtisin sinun tapauksessasi vikaa etsimään ruiskutuksesta.
Ensimmäinen kohde olisi varmistaa, onko imupuolella polttoaineensiirrossa vuotoja. Siirtopumpun venttiilit
(2 kpl) jos venttiilit ei toimi kunnolla alhaisilla kierroksilla..hienojakosuodattimen kaikki tiivisteet ja katso ruiskutuspumpulta tulevan paluuputken käyttäytyminen kun moottori on käynnissä, että tuleeko paluuputkeen ilmakuplia polttoaineen mukana.
Jos em. kierto on varmistettu, vika on joko ruiskutuspumpun jossakin polttoaine-elementissä tai jossakin suuttimessa on lievä vaurio. Suutinkärki lämmetessään voi nalkata sen verran, että alakierroksilla ruiskutuspaineet eivät avaa sitä kunnolla. Vaikea löytää vika, jos ei vaihda koko suutinsarjaa kerralla. Vika ei välttämättä löydy suuttimen testipenkissäkään, kun suutin on siinä lämpötilassa.
Kyllä minä lähtisin sinun tapauksessasi vikaa etsimään ruiskutuksesta.
Ensimmäinen kohde olisi varmistaa, onko imupuolella polttoaineensiirrossa vuotoja. Siirtopumpun venttiilit
(2 kpl) jos venttiilit ei toimi kunnolla alhaisilla kierroksilla..hienojakosuodattimen kaikki tiivisteet ja katso ruiskutuspumpulta tulevan paluuputken käyttäytyminen kun moottori on käynnissä, että tuleeko paluuputkeen ilmakuplia polttoaineen mukana.
Jos em. kierto on varmistettu, vika on joko ruiskutuspumpun jossakin polttoaine-elementissä tai jossakin suuttimessa on lievä vaurio. Suutinkärki lämmetessään voi nalkata sen verran, että alakierroksilla ruiskutuspaineet eivät avaa sitä kunnolla. Vaikea löytää vika, jos ei vaihda koko suutinsarjaa kerralla. Vika ei välttämättä löydy suuttimen testipenkissäkään, kun suutin on siinä lämpötilassa.
Kiitokset vinkeistä romuroope!
Harmi kun minulla ei ole oikein hallussa tuo diissel tekniikka. Tarkoitatko hienosuodattimella normaali naftasuodatinta eli patruunaa joka pitäis vaihtaa aina syksyllä. Karkeasuodatinhan löytyy siitä vierestä M6 ruuvilla lukittuna. Olenko jäljillä... Ja sitten lainaus: Siirtopumpun venttiilit
(2 kpl) jos venttiilit ei toimi kunnolla alhaisilla kierroksilla. Mistähän nuo löytäisin ja miten totean toimivuuden?
Viikonloppuna, perjantaina aikasintaan pääsen korjaus hommiin... Raportoin sitten projektista.
-Jussi-
Harmi kun minulla ei ole oikein hallussa tuo diissel tekniikka. Tarkoitatko hienosuodattimella normaali naftasuodatinta eli patruunaa joka pitäis vaihtaa aina syksyllä. Karkeasuodatinhan löytyy siitä vierestä M6 ruuvilla lukittuna. Olenko jäljillä... Ja sitten lainaus: Siirtopumpun venttiilit
(2 kpl) jos venttiilit ei toimi kunnolla alhaisilla kierroksilla. Mistähän nuo löytäisin ja miten totean toimivuuden?
Viikonloppuna, perjantaina aikasintaan pääsen korjaus hommiin... Raportoin sitten projektista.
-Jussi-
W212
Olet ihan jäljillä. Polttoainesuodattimista on kyse, toinen karkea ja toinen hienojakosuodatinpanos. Siirtopumpun venttiilit ovat ruiskutuspumpun kyljessä olevassa polttoaineen siirtopumpussa. Se täytyy irrottaa ruiskutuspumpusta kahdella ruuvilla...pinnapultilla. Venttiilit ovat pumpun sisällä, toinen venttiili estää tulevan polttoaineen virtauksen takaisin tankkiin ja toinen estää suodattimelle menevän polttoaineen takaisinvirtauksen. Eli molemmat täytyy vaihtaa, ei niitä pysty oikein simämääräisesti tutkimaan, olisiko niissä vikaa. Kannattaa vaihtaa uudet tilalle. Ei maksa paljon.
Ei muutakuin huolellista työsarkaa.
Ei muutakuin huolellista työsarkaa.
Jos pätkäsee parin kolmen sekunnin väleinkin niin silloinhan vika on aika tiheään.. Putki löysälle ja jos putken aukasun jälkeen tiputtelee vielä toistakin pyttyä pois niin ei kun seuraavalle pytylle...jussi70 kirjoitti:Se on hankalaa koska käyntihäiriö on niin "vähäistä/satunnaista" sekunnin välein suunnilleen pätkäsee. Luuletko, että käynti olis erilaista kun lamaannuttais sylintereitä yhden kerrallaan?pyhimys kirjoitti:Oletko koittanut paikallistaa vikaa tietylle pytylle suihkuputkia löysäämällä?
Vikahan ois helppo paikallistaa jos suutin vuotais ja kone kolistas. Tämmönenkin vika on tullut yhdenkerran tuon "pumppu remontin" jälkeen. Meni ohi kun sammutti ja pani uudestaan käyntiin…
Tuo kolina ainakin kertoisi jostain roskasta suuttimessa... jos se on kerran jo ollut niin voipi siellä jotain ollakkin..
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Allekirjoituksen -97 300TD:hen vaihdettiin kans samaiset ruiskutusputkien tiivisteet noin 180 tkm kohdalla (koska yhden tiivisteen kohdalla esiintyi vuotoa, ainoa mitä on tähän 200 tkm mennessä tarvinu konehuoneen puolelta korjata ko. autossa).
Työn jälkeen auton tyhjäkäynti oli aika karkeanoloista. Kyllä silloin kans tungettiin Fortea tankkiin, kun sitä huollosta aina ilmaiseksi tarjosivat kun kävin valittamassa asiasta. Huollon kanta oli se, että siellä on vaan jotain ilmakuplia tms. eikä asia todennäköisesti korjaannu muutaku kovalla ajolla vaan. Samanlaista muistan lukeneeni täältä foorumiltakin ja toisessa huoltomestassakin sanottiin että "ei kannata ruveta etsimään todella pieniä roskiakaan, menee helposti isompia tilalle".
No tosta kun joku 5000 kilsaa ajeli niin käynti muuttui pikku hiljaa taas ihan normaaliksi, eikä ole sen koommin ollut mitään murheita jos ei narinaniveliä lasketa.
Työn jälkeen auton tyhjäkäynti oli aika karkeanoloista. Kyllä silloin kans tungettiin Fortea tankkiin, kun sitä huollosta aina ilmaiseksi tarjosivat kun kävin valittamassa asiasta. Huollon kanta oli se, että siellä on vaan jotain ilmakuplia tms. eikä asia todennäköisesti korjaannu muutaku kovalla ajolla vaan. Samanlaista muistan lukeneeni täältä foorumiltakin ja toisessa huoltomestassakin sanottiin että "ei kannata ruveta etsimään todella pieniä roskiakaan, menee helposti isompia tilalle".
No tosta kun joku 5000 kilsaa ajeli niin käynti muuttui pikku hiljaa taas ihan normaaliksi, eikä ole sen koommin ollut mitään murheita jos ei narinaniveliä lasketa.
näin kannatta toimia kun masaf1 kirjoittimasaf1 kirjoitti:Allekirjoituksen -97 300TD:hen vaihdettiin kans samaiset ruiskutusputkien tiivisteet noin 180 tkm kohdalla (koska yhden tiivisteen kohdalla esiintyi vuotoa, ainoa mitä on tähän 200 tkm mennessä tarvinu konehuoneen puolelta korjata ko. autossa).
Työn jälkeen auton tyhjäkäynti oli aika karkeanoloista. Kyllä silloin kans tungettiin Fortea tankkiin, kun sitä huollosta aina ilmaiseksi tarjosivat kun kävin valittamassa asiasta. Huollon kanta oli se, että siellä on vaan jotain ilmakuplia tms. eikä asia todennäköisesti korjaannu muutaku kovalla ajolla vaan. Samanlaista muistan lukeneeni täältä foorumiltakin ja toisessa huoltomestassakin sanottiin että "ei kannata ruveta etsimään todella pieniä roskiakaan, menee helposti isompia tilalle".
No tosta kun joku 5000 kilsaa ajeli niin käynti muuttui pikku hiljaa taas ihan normaaliksi, eikä ole sen koommin ollut mitään murheita jos ei narinaniveliä lasketa.
jos sieltä puuttuisi osia paine venttiileiltä niin käynti olisi moninverroin kamalampaa ja vetoja ei olisi ja ajamaan tuskin tekisi mieli
jos se kupari prikka paineventtiilillä vuotaa niin se ei vuoda polttoainetta pumpun ulkopuolelle vaan se vuotaa elementin ulkopuolelle ja käynti kyllä ontuu
epäpuhtauksia luultavammin on suuttimissa jos ei ajamalla tule kuntoon niin suutin remonttia on edessä
Terve taas!romuroope kirjoitti:Tervehdys jussi.
Kyllä minä lähtisin sinun tapauksessasi vikaa etsimään ruiskutuksesta.
Ensimmäinen kohde olisi varmistaa, onko imupuolella polttoaineensiirrossa vuotoja. Siirtopumpun venttiilit
(2 kpl) jos venttiilit ei toimi kunnolla alhaisilla kierroksilla..hienojakosuodattimen kaikki tiivisteet ja katso ruiskutuspumpulta tulevan paluuputken käyttäytyminen kun moottori on käynnissä, että tuleeko paluuputkeen ilmakuplia polttoaineen mukana.
Jos em. kierto on varmistettu, vika on joko ruiskutuspumpun jossakin polttoaine-elementissä tai jossakin suuttimessa on lievä vaurio. Suutinkärki lämmetessään voi nalkata sen verran, että alakierroksilla ruiskutuspaineet eivät avaa sitä kunnolla. Vaikea löytää vika, jos ei vaihda koko suutinsarjaa kerralla. Vika ei välttämättä löydy suuttimen testipenkissäkään, kun suutin on siinä lämpötilassa.
Kyllä täytyy tunnustaa, että remonttimies on ollut vähän saamaton...
Ensin faktat: Suutin putkia olen löysyttänyt ja taas kiristänyt auton käydessä. Ei vaikutusta, eikä saa kiinni missä ois vikaa. Moottori käy yhtä huonosti, löysätessä minkä tahansa suutin putkista. Romuroopen kertomalle siirtoventtiili asialle en ole osannut tehdä mitään, sehän on jo isompi remontti tällaiselle laiskimukselle

Mutta tämmönen huomio vielä. Auto kun on automaatti vaihteinen niin vika ilmenee vain vaihteen ollessa P tai N asennossa, ei koskaan vaihde päällä vaikkakin tyhjäkäynti kuulostaa yhtä korkealta oli vaihde pois tai päällä. Lisäksihän tämä vika, epätasainen tyhjäkäynti vaivaa autoa vai normaali lämpöisenä, ei kylmällä moottorilla. Ja vikahan tuli viestin alussa mainittujen suutin putkien tiivisteen vaihdon myötä.
-Jussi-
W212