C 220 CDI -98 käynnistyy huonosti lämpymänä
C 220 CDI -98 käynnistyy huonosti lämpymänä
Tietäisiköhän joku mikä mersuani vaivaan kun ei meinaa lämpimänä lähteä enää käyntiin? Ongelma ilmeni muutama viikko sitten ja tuntuu menevän nopeasti huonompaan suuntaa. Kylmänä auto lähtee hyvin käyntiin mutta kun koneen ajaa lämpymäksi ja menee käymään vaikka kaupassa siten että lämmöt tippuu 60 paikkeille niin johan saa veivata ennen kuin starttaa. Akku ilmeisesti on iskussa, koska se jaksaa pyörittää konetta hyvin ja webaston käytön jälkeenkin starttaa hienosti. Missähän mahtaisi olla vika? Suuttimissa tai hehkuissa? Autolla ajettu hiukan yli 300 tkm.
.
Tervetuloa foorumille, JaVi !
Kun kilometrejä kertyy ja moottri mekaanisesti kuluu, heikkenee yleensä ensin kylmänä käynnistyminen.
En oikein usko suutin- tai hehkuvikaan.
Varpaissa tuntuisi sellainen hytinä, että sähköjohdot/joku anturi.
Aihetta ei olekkaan täällä ennen käsitelty.
En osaa tarkemmin auttaa.
Veholla voisi olla tarkempaa tietoa, ja hyvällä tuurilla vikamuistiin olisikkin jo jäänyt vihje asiasta.
Tosin voi olla niinkin, että siellä muistissa onkin niin paljon tavaraa, ettei varsinainen vaiva sieltä erotu.
Silloin vikamuisti ensin nollataan ja sitten vaivan ilmentyessä luetutetaan uudestaan.
Elikkä vehon suuntaan ensin.
Elä kuitenkaan "varulta" osta mitään ehdotettuja osia, vian pitää ensin selvitä.
Kun vika selviää, niin kirjoita tänne, opetukseksi ja neuvoksi meille muillekkin.
Tervetuloa foorumille, JaVi !
Kun kilometrejä kertyy ja moottri mekaanisesti kuluu, heikkenee yleensä ensin kylmänä käynnistyminen.
En oikein usko suutin- tai hehkuvikaan.
Varpaissa tuntuisi sellainen hytinä, että sähköjohdot/joku anturi.
Aihetta ei olekkaan täällä ennen käsitelty.
En osaa tarkemmin auttaa.
Veholla voisi olla tarkempaa tietoa, ja hyvällä tuurilla vikamuistiin olisikkin jo jäänyt vihje asiasta.
Tosin voi olla niinkin, että siellä muistissa onkin niin paljon tavaraa, ettei varsinainen vaiva sieltä erotu.
Silloin vikamuisti ensin nollataan ja sitten vaivan ilmentyessä luetutetaan uudestaan.
Elikkä vehon suuntaan ensin.
Elä kuitenkaan "varulta" osta mitään ehdotettuja osia, vian pitää ensin selvitä.
Kun vika selviää, niin kirjoita tänne, opetukseksi ja neuvoksi meille muillekkin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Kiitos, tuikku! Pitää varmaan tosiaan käyttää auto Veholla tarkastuksessa. Suutinvikaa epäilin, koska tehdessäni hakuja aiheesta törmäsin tälläiseen käyttäjän Taxana postitukseen:
"...mutta jos startti pyörii ja pitää urakalla sahata käyntiin, vikana mulla on aina ollut joku suuttimista, joka jää "kantamaan" auki, eikä anna muiden suutinten ruiskutuspaineen nousta tarpeeksi korkeaksi polttonesteen syttymisen kannalta."
.
->Kylmä moottori.
Jos suuttimet alkaa vuotamaan, niin kylmänä pitäisi vielä paljon huonommin lähtä käyntiin.
Ei oikein nyt mekaaniselta vialta tunnu.
Pikemminkin lämpö notkistuttaa joitain johtoja, ja huonon liitoksen/ ripsaantuneiden johtojen/ "kipeän" anturin vaivat ilmaantuu sitten.
Niitä johtonippuja ei nyt itseasiassa niin kamalan paljoa ole, eikä antureitakaan.
Kaikista jos käyttelisi liittimet irti ja puhdistelisi.
Voi niissä olla esim. moottorinpesun jälkeen ihan vettäkin, joka voi riittää.
Nykydiiseleissä sähkö on tärkeä juttu.
->Kylmä moottori.
Jos suuttimet alkaa vuotamaan, niin kylmänä pitäisi vielä paljon huonommin lähtä käyntiin.
Ei oikein nyt mekaaniselta vialta tunnu.
Pikemminkin lämpö notkistuttaa joitain johtoja, ja huonon liitoksen/ ripsaantuneiden johtojen/ "kipeän" anturin vaivat ilmaantuu sitten.
Niitä johtonippuja ei nyt itseasiassa niin kamalan paljoa ole, eikä antureitakaan.
Kaikista jos käyttelisi liittimet irti ja puhdistelisi.
Voi niissä olla esim. moottorinpesun jälkeen ihan vettäkin, joka voi riittää.
Nykydiiseleissä sähkö on tärkeä juttu.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Kyllä mulla vastaavan tyyppinen vika oli yhdessä vaiheessa sellanen että tallista aamulla pärähti suhthelposti mutta kaupungilla kun pysähtyi asioimaan ja lähti uudelleen taipaleelle niin pitkään sahautti, kesäaikana vielä. Maalaisjärjenvastaista?
Syyksi paljastui suuttimen ohivuoto. Se ei piru jätä vikamuistiin jälkiä, sähköviasta taas pitäisi jäädä jotain, ovat sikäli helpompia selvitettäviä.
Ne suuttimien ohivuodot aiheuttaa niin paljon käynnistysprobleemeja että joka CDI-kuskin kannattaisi sisällyttää ko. toimenpide huolto-ohjelmaansa, ei ole monimutkainen homma.
Syyksi paljastui suuttimen ohivuoto. Se ei piru jätä vikamuistiin jälkiä, sähköviasta taas pitäisi jäädä jotain, ovat sikäli helpompia selvitettäviä.
Ne suuttimien ohivuodot aiheuttaa niin paljon käynnistysprobleemeja että joka CDI-kuskin kannattaisi sisällyttää ko. toimenpide huolto-ohjelmaansa, ei ole monimutkainen homma.
Nakkasin auton aamulla Veholle, josta just soittelivat. Sanoivat, että starttimoottori olisi pimeä ja uusia saa saksasta hintaan 850e. Käskivät tonnin varata jos siellä laitetaan kuntoon.. Pitää nyt käydä vielä nuo releet ja sulakkeet läpi, jos siellä löytyisi jotain kosketushäikkää.
Mutta mistä kannattaa Oulun seudulla etsiä uutta starttia ja missä kannattaisi teettää työt? Veho on varmasti se kallein vaihtoehto. Viimeksi kun ilmastoinnin kenno laukesi, Veho tarjosi uutta 700 eurolla ja töineen taas se tonni. Hommalle tuli hintaa 200e kun tilasi osat KL-varaosasta ja asensi itse.
Mutta mistä kannattaa Oulun seudulla etsiä uutta starttia ja missä kannattaisi teettää työt? Veho on varmasti se kallein vaihtoehto. Viimeksi kun ilmastoinnin kenno laukesi, Veho tarjosi uutta 700 eurolla ja töineen taas se tonni. Hommalle tuli hintaa 200e kun tilasi osat KL-varaosasta ja asensi itse.
Kyllä itse olen vähä samoilla linjoilla. Nyt tuota reistailua on tapahtunut kyllä myös sellaista että startti ei saisi pyöritettyä, mutta jokin aika sitten kävi useamminkin niin että hienosti veivas mutta ei lähtenyt käyntiin.
En tiedä millaista oiretta sitten lopulta aiheuttaa se, että startista on hiilet lopussa. Vaikuttaako niihin oireisiin moottorin (tarkemmin konehuoneen) lämpötilä? Varsinkin pitkien ajomatkojen jälkeen vian saa toistettua lähes satavarmasti ja ihan kylmällä koneella ei vikaa ole esiintynyt koskaan.
Tarkennettakoon vielä, että aina avainta kääntäessä kuuluu se napsahdus vaikka startti ei alkaisikaan pyörimään. Eli virta kyllä johonkin asti kulkee.
En tiedä millaista oiretta sitten lopulta aiheuttaa se, että startista on hiilet lopussa. Vaikuttaako niihin oireisiin moottorin (tarkemmin konehuoneen) lämpötilä? Varsinkin pitkien ajomatkojen jälkeen vian saa toistettua lähes satavarmasti ja ihan kylmällä koneella ei vikaa ole esiintynyt koskaan.
Tarkennettakoon vielä, että aina avainta kääntäessä kuuluu se napsahdus vaikka startti ei alkaisikaan pyörimään. Eli virta kyllä johonkin asti kulkee.
Jos on alkanut selkeästi pyörittää heikommin, niin silloin kannattaa tarkistaa moottorin maadoitukset ja muut johdotukset startilta.
Toisaalta kyllä, jos hiilet ajettu finaaliin, niin veivausvoimahan kyllä hiipuu..
Aiemmin olit kirjoittanut, että pyöritti normisti?
Paljonko on muuten mese kulkenut, noin vertailu mielessä, jos startti kerran on loppu...on aina ollut luulo, että ne kestävät varmaan 600tkm>>?Tietenkin riippuu käytöstä
Toisaalta kyllä, jos hiilet ajettu finaaliin, niin veivausvoimahan kyllä hiipuu..
Aiemmin olit kirjoittanut, että pyöritti normisti?
Paljonko on muuten mese kulkenut, noin vertailu mielessä, jos startti kerran on loppu...on aina ollut luulo, että ne kestävät varmaan 600tkm>>?Tietenkin riippuu käytöstä

Ensimmäiset oireet oli tosiaan semmoisia, että pyöritti hyvin mutta ei käynnistynyt. Nyt useimmin tapahtuu sitä, että startti napsahtaa ja pyörähtää hiukan. Muutaman kerran voi tehdä tämän, jonka jälkeen lähtee sitten käyntiin. Tämä siis aina kun lämmöt on jossain 60 paikkeilla. Ei koskaan silloin kun starttaan koneen ollessa 80 tai ihan kylmä. Ainakin toistaiseksi näin.Aiemmin olit kirjoittanut, että pyöritti normisti?
Veholta antoivat lapun mukaan vikakoodeista, joita oli löytynyt. Kaksi sivua koodeja, joissa lähes kaikissa maininta alijännitteestä.
.
Joo, se ensimmäinen vikakoodien luku voi ollakkin turha.
Nyt kun ne on nollattu, niin näkisi sen todellisen vaivan uudelleenluvulla.
Olisko toisella akulla kokeilu mitään.
Ja ihan hyvin se vika voi olla siinäkin, että viallinen startti imaisee kaiken virran.
Näissä kun moni muukin paikka tarvitsee sähköä, ennenkuin moottori käynnistyy.
Joo, se ensimmäinen vikakoodien luku voi ollakkin turha.
Nyt kun ne on nollattu, niin näkisi sen todellisen vaivan uudelleenluvulla.
Olisko toisella akulla kokeilu mitään.
Ja ihan hyvin se vika voi olla siinäkin, että viallinen startti imaisee kaiken virran.
Näissä kun moni muukin paikka tarvitsee sähköä, ennenkuin moottori käynnistyy.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Auto on taas pelannut ok, ei juurikaan vaikeuksia startata. Pari kertaa alottanut startin pyörityksen vaisusti, mutta kuitenkin hyrähtänyt lopulta käyntiin.
Olen huomannut kuitenki, että nyt kylmempien kelien tultua webasto ei töhötä toisinaan kuin 5-10min vaikka aika on säädetty 15 minuuttiin ja moottorin on ihan kylmä. Joskus taas webasto huutaa täysillä koko ajan ja nostaa koneen lämmöt melkeen 60 asteeseen. Onko webastossa jokin systeemi sille, että akun jännitteen laskettua tarpeeksi lämmitys kytkeytyy pois päältä? Mittailin tuossa päivällä kun autoa taas kylmänä webastolla lämmitin, että kuormittamattomana akun napajänniten oli siinä 12,4V. Kun lämmitys pääsi kunnolla käyntiin, napajännite tippui sinne 11,9 volttiin jossakin vajaassa 10 minuutissa, jonka jälkeen liekin töhinä loppui ja laite enää tuuletteli itseään. Lämmitysaikaa jäi kelloon vielä 5 minuuttia ja lämpömittari ei paljoa värähtänyt kun virrat käänsi päälle.
Mietin vain, että johtuuko nämä ajoittaiset starttivaikeudet mahdollisesti akun kunnosta.. Miten tuo akun kunto kannattaisi testata? Käyttää jossain akkufirmassa varmaan..
Löytys nyt kunnon vika niin sais tuon homman pois jaloista. Ei viitti alkaa vaihtaan joka osaa yksitellen ja toivoa että vika poistuisi.
Olen huomannut kuitenki, että nyt kylmempien kelien tultua webasto ei töhötä toisinaan kuin 5-10min vaikka aika on säädetty 15 minuuttiin ja moottorin on ihan kylmä. Joskus taas webasto huutaa täysillä koko ajan ja nostaa koneen lämmöt melkeen 60 asteeseen. Onko webastossa jokin systeemi sille, että akun jännitteen laskettua tarpeeksi lämmitys kytkeytyy pois päältä? Mittailin tuossa päivällä kun autoa taas kylmänä webastolla lämmitin, että kuormittamattomana akun napajänniten oli siinä 12,4V. Kun lämmitys pääsi kunnolla käyntiin, napajännite tippui sinne 11,9 volttiin jossakin vajaassa 10 minuutissa, jonka jälkeen liekin töhinä loppui ja laite enää tuuletteli itseään. Lämmitysaikaa jäi kelloon vielä 5 minuuttia ja lämpömittari ei paljoa värähtänyt kun virrat käänsi päälle.
Mietin vain, että johtuuko nämä ajoittaiset starttivaikeudet mahdollisesti akun kunnosta.. Miten tuo akun kunto kannattaisi testata? Käyttää jossain akkufirmassa varmaan..
Löytys nyt kunnon vika niin sais tuon homman pois jaloista. Ei viitti alkaa vaihtaan joka osaa yksitellen ja toivoa että vika poistuisi.
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 1
- Liittynyt: Ma 21.08.2006 08:14
- Paikkakunta: Kalajoki
C 220 CDI -98 käynnistyy huonosti lämpymänä
moi javi!!! itselläni ilmeni saman tyyppinen vika vuosimallin 88 w201 sessä.. kun koneen ajoi lämpimäksi ja sammutti ja yritti startata niin jos ei ensin mäisellä. lähtenyt niin saipa odotellä puoli tuntia kaupan pihalla.. mut jotenkin sen sai ohitettua kun otti termostaatin vieresestä lämpö anturista maajotus johdon irti.. ja johan potkas komeasti käyntiin... ,mut tolla konstilla se saatoi kyl sammua vauhdista.. mutta tosiian kylmänä lähtee käyntiin kuin palmun alta.. vika ei ole ilmennyt kylläkään muutamaan viikoon ilmojen kylmettyä ja kuin asensin takakontin äänen toiston uusiksi ja kondensaatorin... sun tapauksessa voi olla että laturiss ongelmaa tai huono akku.. mutta sen sanon että vehon kehotuksia niiden lämpö antureiden vaihdoista ei kannata hosua.. kun itse vaihdoin kaikki perhanan lämpö anturit omaani ja vika ilmeni vielä senkin jälkeen.. ja harakoile meni siinäkin 200€



Nyt on vajaa viikko ajeltu varmasti toimivalla akulla. Ongelma on ilmaantunut muutaman kerran myös sen kanssa. Kyllä minä alan itsekin nyt epäilemään sitä starttia. Pakko myöntää, että kyllä se tuntuu vaisummin pyörittävän kunnon akullakin verrattuna siihen kun sain tuon auton reilu vuosi sitten. Pitää ne maat vielä tarkastaa kunhan pääsen käsiksi sinne starttiin. Yläkautta ei liene toivoa, kun siinä edessä on lähes kaikki mahdollinen mitä moottoritilaan sopii.
Webaston vika kuitenkin selvisi. Kiertovesipumppu ei lähde kylmänä pyörimään, ellei hiukan kopsuttele. Tämänkin jälkeen pumppu jumputtaa kylmänä ja surraa tasaisesti vasta kun kone on lämmennyt.
Miten noiden antureiden kunnon voi tarkistaa? Käsittääkseni minulla ainakin kun painaa rest-nappulaa pitkään pohjassa, näyttöön ilmaantuu arvoja eri antureilta. + ja - nappuloita napsuttamalla sieltä löytyy jotain 20 eri arvoa. Mistä saisi infoa, mitä mikäkin arvo ilmaisee? Muutaman arvon niistä voi kyllä päätellä ihan maalaisjärjellä.
Webaston vika kuitenkin selvisi. Kiertovesipumppu ei lähde kylmänä pyörimään, ellei hiukan kopsuttele. Tämänkin jälkeen pumppu jumputtaa kylmänä ja surraa tasaisesti vasta kun kone on lämmennyt.
Miten noiden antureiden kunnon voi tarkistaa? Käsittääkseni minulla ainakin kun painaa rest-nappulaa pitkään pohjassa, näyttöön ilmaantuu arvoja eri antureilta. + ja - nappuloita napsuttamalla sieltä löytyy jotain 20 eri arvoa. Mistä saisi infoa, mitä mikäkin arvo ilmaisee? Muutaman arvon niistä voi kyllä päätellä ihan maalaisjärjellä.