Tuli taas pikku ongelma eteen. Elikkäs kun kylmänä mersua käynnistelen niin tuntuisi että se ei kaikilla pytyillä lähtisi käymään ja putkesta tulee sinistä savua myös dieseli jonkin verran käryää. Noin 10 sekunnin päästä käynti tasaantuu ja kaikki on ok.
Ajattelin ensin että joku hehku on mennyt niinpä päätin vaihtaa kaikki kerralla että ongelmasta päästäisiin mutta ei! Hehkun relettä en ole mitannut kun en osaa enkä tiedä missä se on? Niinpä ajattelin josko apua täältä saisi. jos vika ei ole releessä niin miten olisi suuttimien kärjet?
Niin ja jos auto on ollut lohkossa niin ei mitään onkelmia ole ollut.
Hehkurelettä sopii epäillä. Olisiko se siinä edestä taaksepäin katsottuna
oikealla puolella lokasuojan kyljessä? Toisaalta käynnistys on
aika hankala kylmässä ilman hehkuja. Tämän voit todeta
käynnistämällä ilman hehkutusta.
Katso, onko jäähdytinnesteen seassa merkkejä öljystä,
se viittaa kannentiivisteen vuotoon.
Forte-käsittelyllä voit yrittää puhdistaa ne suuttimien kärjet.
Onko molemmat pa-suodattimet vaihdettu?
Tarkista myös, ettei missään näy pientä polttoainevuotoa, erityisesti
suuttimille menevissä paineputkissa ja niiden liitoksissa.
JarkkoN kirjoitti:Hehkurelettä sopii epäillä. Olisiko se siinä edestä taaksepäin katsottuna
oikealla puolella lokasuojan kyljessä? Toisaalta käynnistys on
aika hankala kylmässä ilman hehkuja. Tämän voit todeta
käynnistämällä ilman hehkutusta.
Katso, onko jäähdytinnesteen seassa merkkejä öljystä,
se viittaa kannentiivisteen vuotoon.
Forte-käsittelyllä voit yrittää puhdistaa ne suuttimien kärjet.
Onko molemmat pa-suodattimet vaihdettu?
Tarkista myös, ettei missään näy pientä polttoainevuotoa, erityisesti
suuttimille menevissä paineputkissa ja niiden liitoksissa.
No kyllähän siellä nesteen seassa vähän sellasta tummempaa on seassa Suuttimen putket ei kyllä pitäisi vuotaa ne kesällä vaihdettu, mutta suodattimia ei kyllä pitkään aikaan. Vois kyllä kokeilla noita halvenmpia huolto toimenpiteitä ensin ( Forte ja suodattimet ).
Onko siellä muuta suodatinta kuin se 1kpl en ole muita ainakaan nähnyt? Vaikuttaako se jos öljyä menee nesteen sekaan käyntiin lähtöön?
Voihan perse jos joutuu kansi rempan teetättämään!
Moi, mulla kans teki tota aina aamuisin jotta yski hetken aikaa, niin kun tos vaihdoin jakoketjun niin siihen on lakannut 95 prosenttisesti yskiminen. Mulla oli tosi paljon venynyt ketju, mittaris oli n.505000 kun sen vaihdoin.
Hehkunvalo ei välttämättä kerro mitään, kaverilla oli rele rikki ja lamppu sytty ja sammui kuin toimivassa releessä, mutta rele piti kärkiä kiinni vain sekunnin.
itse testasin hehkureleen toimivuuden niin että aukaisin sen kopan niin että kaikki hilut näkyy ja sitten hehkuttamaan ja katsomaan koska koskettimet aukeaa aukeaa niinkuin pitää mutta valo ei syty
alvari kirjoitti:Miten kauan hehkun valo palaa?odota vielä valon sammuttua joku 5-10 sek ja kokeile sitten käynnistää...
Jos hatusta tässä heitän niin ehkä noin 7sek.
Hehkureleen viivepiiri toimii ehjässä n. 10-15s, ympäristölämpötilasta riippuen.Ja kuten 'Capriceman' totesi voi valo toimia ok mutta kytkentärele elää omaa elämäänsä kun ovat erillisiä toimintapiirejä(siinä boxissa). Jos ei hehkuvalo alunperinkään syty virtoja kytkettäessä(Risto V?)vika voi olla kahtaalla:se lampunohjauspiiri releboxissa tai yksinkertaisesti lamppu vialla >mittariston irroitus ja lampun vaihto.
Tämä nyt koskee satalankkua, uudemmissa vähän eri jutut.
Pari viikkoa sitten hokasin vähän samanlaista vikaa omassa lankussani. (Älyn) väläyksenä sitten tutkin huoltovihkoa ja .... ja polttoaineensuodatin vaihdettu viimeksi joskus 2004. Ny lähtee käyntiin melkein ajattelemalla.. Tyhjäkäyntikierrokset nousi ainakin sadalla. Pietäänpä autoja huolella. Ei saa muuten milliä täyteen ajamalla. Tietoa ei ole onko ketjua vaihdettu. Totennäköisesti ei. Ajettu nyt 556 tkm.
Ennen ensimmäistä Mercedestäni autosta puuttui se jokin....
Öljy jäähdytinnesteessä ei sinänsä vaikeuta käynnistymistä.
Jos kannentiivisteessä on alkava vuoto, se heikentää puristuksia
ja tulos näkyy ensimmäiseksi huonompana syttymisenä kylmässä.
Jäähdytinneste voi paljastaa alkavan vuodon ainakin joissain tapauksissa.
Tiivisteviat eivät ole harvinaisia paljon ajetuissa autoissa ja
ne kannattaa korjata heti suurempien vahinkojen välttämiseksi.
Mustuminen tarkoittaa, että jäähdytinneste pitäisi vaihtaa. Öljy näkyisi
valkoisena vaahtona tai sateenkaaren väreinä.
Miksi suuttimille menevät puutket vaihdettiin kesällä?
Tarkista nyt ihan silmällä, ettei niiden päissä näy kosteutta,
se tarkoittaa vuotoa. Putkia tulee kiristää varovasti
varsinkin pumpun päästä, ettei hajota kierteitä. Jos kierre
hajoaa, putki vuotaa. Kadonnut paine näkyy yskimisenä.
Niillä putkilla on erityiset tärinänvaimentimet, jotka estävät putkia
heilumasta moottorin käydessä.Tärinänvaimentimilla putket
ankkuroidaan toisiinsa ja moottoriin niin, etteivät ne hankaa mihinkään
eivätkä liiku liikaa. Jos ne jätetään pois jostain syystä,
putket saattavat heilua itsensä hajalle.
Se ruiskutuksen ajoitus kannattaa tarkistaa ja ketju vaihtaa,
jos kilometreistä ei ole varmuutta tai vaihdosta on yli 350.000 km.
Omaan autoon laitettiin ketju jo 250.000 kohdalla varmuuden
vuoksi, kun vanha oli venynyt ja uusi ei paljon maksa. Katso sitten,
että vaihtaja käyttää ketjutyökalua eikä vasaroi niittejä laakeripukkeja
vasten.
Onhan siellä kaksi pa-suodatinta ja molempia pitäisi vaihdella.
Toinen on se iso metallinen tötterö pumpun päällä, siinä on vaihdettava suodatinpanos sisällä.
Toinen on pa-letkussa oleva esisuodatin, joka on tavallisen
bensansuodattimen näköinen muovitötterö. Tämä sijaitsee moottoritilan
tulevassa pa-letkussa imusarjan alla.
JarkkoN kirjoitti:Öljy jäähdytinnesteessä ei sinänsä vaikeuta käynnistymistä.
Jos kannentiivisteessä on alkava vuoto, se heikentää puristuksia
ja tulos näkyy ensimmäiseksi huonompana syttymisenä kylmässä.
Jäähdytinneste voi paljastaa alkavan vuodon ainakin joissain tapauksissa.
Tiivisteviat eivät ole harvinaisia paljon ajetuissa autoissa ja
ne kannattaa korjata heti suurempien vahinkojen välttämiseksi.
Mustuminen tarkoittaa, että jäähdytinneste pitäisi vaihtaa. Öljy näkyisi
valkoisena vaahtona tai sateenkaaren väreinä.
Miksi suuttimille menevät puutket vaihdettiin kesällä?
Tarkista nyt ihan silmällä, ettei niiden päissä näy kosteutta,
se tarkoittaa vuotoa. Putkia tulee kiristää varovasti
varsinkin pumpun päästä, ettei hajota kierteitä. Jos kierre
hajoaa, putki vuotaa. Kadonnut paine näkyy yskimisenä.
Niillä putkilla on erityiset tärinänvaimentimet, jotka estävät putkia
heilumasta moottorin käydessä.Tärinänvaimentimilla putket
ankkuroidaan toisiinsa ja moottoriin niin, etteivät ne hankaa mihinkään
eivätkä liiku liikaa. Jos ne jätetään pois jostain syystä,
putket saattavat heilua itsensä hajalle.
Se ruiskutuksen ajoitus kannattaa tarkistaa ja ketju vaihtaa,
jos kilometreistä ei ole varmuutta tai vaihdosta on yli 350.000 km.
Omaan autoon laitettiin ketju jo 250.000 kohdalla varmuuden
vuoksi, kun vanha oli venynyt ja uusi ei paljon maksa. Katso sitten,
että vaihtaja käyttää ketjutyökalua eikä vasaroi niittejä laakeripukkeja
vasten.
Juu putket vaihdettiin koska kaksi putkea oli hangannut vastakkain toinen oli puhki ja toinen melkein. Sain halvalla kaikki putket niin ajattelin että perskele vaihdetaan kaikki kerralla. Sen jälkeen auto toimi moitteettomasti.
Noin 1kk. auto on kylmänä lähtenyt huonommin käyntiin. Tai kyllä on lähtenyt mutta yskähdellyt n.10sek kunnes käynti tasaantunut normaaliksi. Hehku puolella ei kyllä taida olla vikaa.? Testasin tossa aamulla ilman hehkutusta autoa käyntiin mutta ei mitään eloa. Täytyy vaihtaa ne suodattimet kun töiltä ja katsoa sitten uusiksi tilannetta. Vilkaisen myös mahdollisia vuotoja suutin putkien juurista.
Hmm... nuo putket ovat ihan älyttömän kalliita. Muistaakseni maksoin
yhdestä putkesta peräti jotain 50-60 euroa KL:lla? On ne sen verran työläät
vaihtaakin, että ei olisi tullut mieleenkään vaihtaa kaikkia. Työlästä
oli laitella niitä värinänvaimentimia paikalleen, kun en viitsinyt purkaa
mitään muita osia pois tieltä. Sormet eivät oikein mahtuneet väleihin.
JarkkoN kirjoitti:Hmm... nuo putket ovat ihan älyttömän kalliita. Muistaakseni maksoin
yhdestä putkesta peräti jotain 50-60 euroa KL:lla? On ne sen verran työläät
vaihtaakin, että ei olisi tullut mieleenkään vaihtaa kaikkia. Työlästä
oli laitella niitä värinänvaimentimia paikalleen, kun en viitsinyt purkaa
mitään muita osia pois tieltä. Sormet eivät oikein mahtuneet väleihin.
Kyllä siinä aikaa meni....
Maksoin viidestä putkesta 100€. Espoossa oli joku firma en muista nimeä joka tekee niitä. Ja ne vaimentimet oli kyllä aika hankala laittaa kun putket pistää aika lailla vastaan.
JarkkoN kirjoitti:Hmm... nuo putket ovat ihan älyttömän kalliita. Muistaakseni maksoin
yhdestä putkesta peräti jotain 50-60 euroa KL:lla? On ne sen verran työläät
vaihtaakin, että ei olisi tullut mieleenkään vaihtaa kaikkia. Työlästä
oli laitella niitä värinänvaimentimia paikalleen, kun en viitsinyt purkaa
mitään muita osia pois tieltä. Sormet eivät oikein mahtuneet väleihin.
Vaihtakaa nyt hyvät ystävät heti nuo syöttöputkien kiinnikkeet jos vähänkin ovat murtuneet, säästyy monta murhetta. KL'ssä alle 2€/kpl.
Tuote nr 5551/2474/2613