pakokaasua viton hytissä!
pakokaasua viton hytissä!
Tervehdys,
Melkein onnellinen viton, -99 cdi 110 (160t km) uusi omistaja tässä hieman ihmettelee miten se pakokaasu tuonne hyttiin tulee, eli konehuone ihan täynnä p.kaasua!
pakosarjako vai jotain muuta? amatöörinä en nyt saa paikallistettua mistä pukkaa ulos, ahdasta on ala-/yläkauttakin. Jos se ongelma siellä luuraa, ni kuinka kova homma päästä käsiks tuonne taakse?
Lueskelin haulla et jotain samanlaista esiintynyt muillakin, pientä tyyppivikaako?
Melkein onnellinen viton, -99 cdi 110 (160t km) uusi omistaja tässä hieman ihmettelee miten se pakokaasu tuonne hyttiin tulee, eli konehuone ihan täynnä p.kaasua!
pakosarjako vai jotain muuta? amatöörinä en nyt saa paikallistettua mistä pukkaa ulos, ahdasta on ala-/yläkauttakin. Jos se ongelma siellä luuraa, ni kuinka kova homma päästä käsiks tuonne taakse?
Lueskelin haulla et jotain samanlaista esiintynyt muillakin, pientä tyyppivikaako?
Ja jos suutin vuotaa, niin kansi ja suutin pitää koneistaa siihen tarkoitetulla jyrsimellä, ettei ala heti vuotamaan uudestaan. Yleensä suutin on enemmän "syöpynyt" kun kansi. Vuotamattoman suuttimen kyllä vaihtaa helposti tuohon pariin tuntiin.
Ja jos tosiaan haluaa välttämättä tehdä itse, niin sitten vaan ostamaan ulosvedin ja jyrsinterät (~400e) ja toivoo että se suutin lähtee sillä iskurilla pois. Joskus siihen tarvitaan hydraulinen ulosvedin joka yleensä rikkoo myös venttiilikopan, eikä silläkään kaikkein juuttuneimmat suuttimet irtoa.
Eli vie korjaamolle jos se suutin vuotaa. Jos suutin ei ole erityisen tiukassa, niin korjaus maksaa noin 100-200e. Ja tuo on sellainen työ johon mikään korjaamo ei anna etukäteen sitovaa hinta-arviota, koska sitä ei voi tietää lähteekö suutin helposti irti vai ei. Pahimmassa tapauksessa kansi pitää ottaa irti.
Ja jos tosiaan haluaa välttämättä tehdä itse, niin sitten vaan ostamaan ulosvedin ja jyrsinterät (~400e) ja toivoo että se suutin lähtee sillä iskurilla pois. Joskus siihen tarvitaan hydraulinen ulosvedin joka yleensä rikkoo myös venttiilikopan, eikä silläkään kaikkein juuttuneimmat suuttimet irtoa.
Eli vie korjaamolle jos se suutin vuotaa. Jos suutin ei ole erityisen tiukassa, niin korjaus maksaa noin 100-200e. Ja tuo on sellainen työ johon mikään korjaamo ei anna etukäteen sitovaa hinta-arviota, koska sitä ei voi tietää lähteekö suutin helposti irti vai ei. Pahimmassa tapauksessa kansi pitää ottaa irti.
.
Vähän reilu vuosi sitten teetätin ko. operaatin veholla, jolloin hinta oli ~100€ luokkaa.
Suutin oli tiukassa.
Ajattelin, etteä jospas en kerrankaan särkisi jotain.
Muuten mnkkin ja Mikan jutuissa tulee hyvin esiin asian kaksi puolta.
Kätevä mies tekee sen jutun kyllä itsekkin, jos eivät ole kerinneet kovin tiukkaan tarttua.
Puhtaus on asiassa puoliruokaa, muuten vuotaa kohta uudelleen.
Vähän reilu vuosi sitten teetätin ko. operaatin veholla, jolloin hinta oli ~100€ luokkaa.
Suutin oli tiukassa.
Ajattelin, etteä jospas en kerrankaan särkisi jotain.
Muuten mnkkin ja Mikan jutuissa tulee hyvin esiin asian kaksi puolta.
Kätevä mies tekee sen jutun kyllä itsekkin, jos eivät ole kerinneet kovin tiukkaan tarttua.
Puhtaus on asiassa puoliruokaa, muuten vuotaa kohta uudelleen.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Muutama kysymys asiasta, koska mersun suutinta en ole irrottanut eikä korjaamissani merkeissä ole vastaavaa vuoto vikaa esiintynyt:
-Onko mersuissa käytettävä ulosvedin sellainen liukuvasatyyppinen?
-Minkälainen se jyrsin on?
-Miksi suutin/tiivistys alkaa vuotamaan?
-Tehdäänkö korjauksenyhteydessä jotain muutoksia suuttimelle/tiivistykselle.
Omat kokemukset suuttimien irrotuksesta: Jos nokea on välissä ja suutin jumissa niin olen huomannut että parhaitten lähtee liukuvasaratyyppisellä ulosvetäjällä. Jos esim metrin pituisella varrella yrittää suutinta kammeta ylöspäin niin ei lähde vaikka kuinka vääntäisi. Liukuvasaralla sama suutin irtoaa hetkessä. Ja moottoriöljyä jos lorauttaa väliin ja antaa sen hetken muhia niin suutin tulee liukkaammin ulos. Mitään irrotusöljyntyyppistä ohutta litkua en ole käyttänyt kun suuttimet takertuu vaan lujempaa kiinni. Suutimen kolon puhdistus wurthin kaasutinpuhdistusaineella, puutapilla ja paineilmalla. Liekkö sama työmenettely mersuissa?
-Onko mersuissa käytettävä ulosvedin sellainen liukuvasatyyppinen?
-Minkälainen se jyrsin on?
-Miksi suutin/tiivistys alkaa vuotamaan?
-Tehdäänkö korjauksenyhteydessä jotain muutoksia suuttimelle/tiivistykselle.
Omat kokemukset suuttimien irrotuksesta: Jos nokea on välissä ja suutin jumissa niin olen huomannut että parhaitten lähtee liukuvasaratyyppisellä ulosvetäjällä. Jos esim metrin pituisella varrella yrittää suutinta kammeta ylöspäin niin ei lähde vaikka kuinka vääntäisi. Liukuvasaralla sama suutin irtoaa hetkessä. Ja moottoriöljyä jos lorauttaa väliin ja antaa sen hetken muhia niin suutin tulee liukkaammin ulos. Mitään irrotusöljyntyyppistä ohutta litkua en ole käyttänyt kun suuttimet takertuu vaan lujempaa kiinni. Suutimen kolon puhdistus wurthin kaasutinpuhdistusaineella, puutapilla ja paineilmalla. Liekkö sama työmenettely mersuissa?
Nimimerkki dealer on joskus jutellut jotain korjauspakista ihan tuota varten, siinä taitaa olla jonkin sortin kalvain, jolla suuttimen reikä puhdistetaan. Kyseleppä häneltä siitä irroitussarjasta lisää vaikkapa YV:llä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
tässä dealer-nimimerkin loistavat ohjeet:
Löysää sitä torxpulttia reilusti (ainakin puoli senttiä koholle), jätä kuitenkin paikalleen, anna johtojen ja putkien olla paikallaan ja laita auto käyntiin.
Anna käydä niin kauan että suutin nousee ylös; saattaa kuulua "sätkytystä" mutta se ei hajota mitään.
Sitten pultti ja se "keinukappale" pois, suutinputki irti jakoputken puoleisesta päästä ja vääntelet suuttimen irti siitä suutinputkesta pitäen.
Meisselillä voi kangeta avuksi.
Suuttimen alapäässä on tiivisterikka, se on "merkkikohtaista" tavaraa.
Meillä on työpaikalla lisäksi kalvain jolla puhdistetaan suutin ja sen paikka kannessa, mutta voita saada sen muutenkin pitämään jos ei ole kauan vuotanut.
Muista puhdistaa pultinreikä HUOLELLISESTI tai kansi menee vesitilaan puhki kun kiristät.
Uusi pultti, 7 Nm + 90 astetta.
ja kuvat kalvaimesta ja vähän muustakin ja suuttimia kohtuu hintaan:
http://www.uniteddiesel.co.uk/special_tools.php
Löysää sitä torxpulttia reilusti (ainakin puoli senttiä koholle), jätä kuitenkin paikalleen, anna johtojen ja putkien olla paikallaan ja laita auto käyntiin.
Anna käydä niin kauan että suutin nousee ylös; saattaa kuulua "sätkytystä" mutta se ei hajota mitään.
Sitten pultti ja se "keinukappale" pois, suutinputki irti jakoputken puoleisesta päästä ja vääntelet suuttimen irti siitä suutinputkesta pitäen.
Meisselillä voi kangeta avuksi.
Suuttimen alapäässä on tiivisterikka, se on "merkkikohtaista" tavaraa.
Meillä on työpaikalla lisäksi kalvain jolla puhdistetaan suutin ja sen paikka kannessa, mutta voita saada sen muutenkin pitämään jos ei ole kauan vuotanut.
Muista puhdistaa pultinreikä HUOLELLISESTI tai kansi menee vesitilaan puhki kun kiristät.
Uusi pultti, 7 Nm + 90 astetta.
ja kuvat kalvaimesta ja vähän muustakin ja suuttimia kohtuu hintaan:
http://www.uniteddiesel.co.uk/special_tools.php
MB Vito L 112 cdi 2001 nykyään Latviassa
Vw Caravelle TDI
Koskaan ei ole liian myöhäistä luovuttaa!
Vw Caravelle TDI
Koskaan ei ole liian myöhäistä luovuttaa!
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
En minä noita mersun työkaluja ole hommaamassa. Ihan vain mielenkiinnosta kyselen, niin tiedän että onko ne mersun työkalut samanlaisia kuin mitä mulla on käytössä. Ja se että miksi ne suuttimet/tiivisteet alkaa vuotamaan. Tuota vuoto vikaa kun ei korjaamissani autoissa/merkeissä ole.veskola kirjoitti:Nimimerkki dealer on joskus jutellut jotain korjauspakista ihan tuota varten, siinä taitaa olla jonkin sortin kalvain, jolla suuttimen reikä puhdistetaan. Kyseleppä häneltä siitä irroitussarjasta lisää vaikkapa YV:llä.