OM604 kestävyys?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
OMxxx
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 21.10.2007 21:12

Viesti Kirjoittaja OMxxx »

Joo, huhuja oon kuullu tuommosestaki versiosta, tai lukenu...

Elikkäs, onko kaikki turpovitot (om601) 2.3:sia, vai onko 2-litrasia?
Tajusinko oikein että 603:seen sais modifioitua 606 tiivisteen? Lähinnä ajan takaa että onko 604:sen kansi mahoton istuttaa 601:sen päälle? Silloinhan pitäisi mäntiä löytymän...?
Netistä löytämistäni kuvista päätellen reiät olis suurinpiirtein samoin, mutta 606:sen kannessa vesireiät pitkulaisia ko 601:sesä pyöreitä...

Mistä vois saksalaisia(purkaamosivuja) löytää?

Onko kokemuksia liekkirenkaista kellään? Kupari/teräs?
Mites vesireiät/öljyreiät pitääkö laittaa o-renkaat?

(Kyllä, pahin kyselyikä päällä... ) :lol:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

>>Elikkäs, onko kaikki turpovitot (om601) 2.3:sia, vai onko 2-litrasia?

Kaikki om601 Vitot on 2,3 litraisia, toistaiseksi.

>>Tajusinko oikein että 603:seen sais modifioitua 606 tiivisteen?

Se on ihan normi swappi mitä on tehty tämän forumin projekteissa.

>>Lähinnä ajan takaa että onko 604:sen kansi mahoton istuttaa 601:sen päälle?

Mun korvaankuulostaa todella hankalalta, jollei mahdottomalta. Uskon kun näen ensimmäisen tuollaisen. Jollakulla tarvitsisi olla molemmat koneet levällään niin voisi alkaa ihmettelemään.

>>Lähinnä ajan takaa että onko 604:sen kansi mahoton istuttaa 601:sen päälle?

Tarkoitat että laittaa 2 litraisen lohkon ja moniventtiilin kannen ? Miksi ihmeessä, mitä etua saat ahdetussa autossa moniventtiilikannesta verratuna yksinkertaiseen 2 venttiilikanteen, joka on portattu ja varustettu hyvälä pako- ja imusarjalla sekä sopivalla turbolla.

>>Silloinhan pitäisi mäntiä löytymän...?
Kyllä neliventtiilimäntiä löytyy 2 litraiseen lohkoon, rahalla.

>>mutta 606:sen kannessa vesireiät pitkulaisia ko 601:sesä pyöreitä...
En tiedä kannattaako 606:n ja 601:n reikiä vertailla. 2,3 litraisen 0m601:n kohdalla reiät kannentiivisteessä ovat pyöreitä ja lohkossa ne ovat tuollaisia vähän muumipeikon näköisiä. En muista millaisia ne kannessa on. Se ei ole ongelma.

>>Onko kokemuksia liekkirenkaista kellään? Kupari/teräs?
Kaikki asiantuntijat sanovat, jotta sellaiset pitäisi olla tuossa kuparitiivisteessä tai siinä alkuperäisessä. No niin se taitaa olla. Vaatii lohkon koneistamista.
Lisää tietoa: www.skg.fi
OMxxx
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 21.10.2007 21:12

Viesti Kirjoittaja OMxxx »

Niin, no...kyllähän turpomoottorinki pitää hengittää...?
En tiedä onko 4-venttiilikansi parempi, mutta sellaisen käsityksen olen saanut näiltä jutustelufoorumeilta....

Eli arvasit aivan oikein minkälaisesta swapista haaveilen (2.0-16v td)...öljyruutat tiesti pitäis istuttaa...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei kannata nähdä vaivaa sen kannen kanssa, tehot eivät jää siitä kiinni. Keskityt vain sen alakerran rakentamiseen riittävän hyväksi, jos oikeasti meinaat vaparista lähteä tekemään.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Taitaa tulla osien kanssa ongelmaa tai ainakin tooosi kalliiksi jos 601 ja 604 aletaan risteyttään>> ei vastaavaa hyötyä.

Ehdottaisin että tuohon 604 pataan mittailis 350Dt tai 290 sprinterin kangen mittoja?, vakio männistä lakista siivu pois sorvilla ettei tartu laajetessaan, Kansi päälle ja tiukkaan.
Sitten keskittyy siihen moottorin toimintaan eikä 3bar ahtopaine tavoitteeseen.... tarvii se muutakin kuin painetta ja se turha ahtopaine kyykkää niitä kankia. Uskon että ensin loppuu ruoka kesken kuin ahtopaine.

Noilla pitäis päästä 300Hp tienoille jos kaikki kunnossa.... sitten lisätään sylintereitä.
Jospa nyt vihdoinkin joku tekisi sen 604-turbon, kun siitä kaikki niin kovasti haaveilee ja suunnittelee, mutta näyttö ja tulokset puuttuu :idea:
Joku mersupurkaamo??
OMxxx
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 21.10.2007 21:12

Viesti Kirjoittaja OMxxx »

Ko kallista tulee sama miten päin...niinku sanoin ni suunnitteluasteella ja nyt pystyy vielä kääntähän kelkkansa monesti...

Mut jos tosissaan ni, pitäis se kone tehä kokolailla kestäväks... mikä siinä vois eniten siinä kannen laitosa vastustaa? (Pitäis hommata särkinäiset sikahalvat koneen raadot joita sais talviiltoina pimeäsä mittailla...)

Näyttö, tulokset, rojektit mutta ennenkaikkea oravannahat puuttuu...
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Löytyis myös 604 koneen raato jossa lohko ja männät paikallaan. Kansi ja kolme kankea myyty. Yksi kiero kanki paikallaan.
Itelläkin ollut suunnitteilla tehdä joskus w201 220Dt-16, osatkin ois aikalailla valmiina, vain aika puuttuu......
Joku mersupurkaamo??
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei kai se 601turbon tekeminen mahdottoman kallista ole:
- moottoriaihio 150 €
- männät 320 €
- Kiertokangen laakeripari 40 € / syl
- Runkolaakerisarja (huom. lue lisää) 61 €
- Männänrengassarja std 1/MÄNTÄ 25 € / syl
- Imuventtiili 14€/syl
- Pakoventtiili 28€/syl
- Kansipulttisarja OM601 29€
- Tiivistesarja yläpää 55 €
- Tiivistesarja alapää 76 €
- kannen käsittely 1000 € ? :roll:
- koneistuksia sinne ja tänne: 300 € ?

= 2500 €

Tuohon voi sitten laskea vielä vähän nokka-akselille hintaa jos haluaa...

Jotenkin tuntuu ettei 604 turboa kannata alkaa tekemään kuin sellaiseen koriin, johon ei pidempi mahdu. Mitähän se katsastusmies sanoisi, jos ajaisi 604:llä olevan Viton vuositarkastukseen, kait semmonen läpi menisi viheltäen :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
OMxxx
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 21.10.2007 21:12

Viesti Kirjoittaja OMxxx »

Kalleus on katsojan silmässä...juuri tuon ei mikään muu mahu homman takiahan tässä olen asioita pohtinut, ilman muuta 606 olis unelmisa, hamasa tulevaisuudesa...eri kopassa

Enivei, tuohon 2.5kE summaan isoelementtinen punppu ja vaikka hx52 ni johan päästään mukavempiin lukuihin :twisted: (rahallisesti)
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Haluan nähdä nelos tiisselin joka saa Holsetin Hx 52:n pyörimään edes vähän :lol: :!:.
Vaikka joku väittää että Hx 40 on just sopiva neloskoneelle, niin rohkenen väittää että sellaisen moottorin/ auton käyttäminen on persiistä :idea:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Joo mutta tuo 2500 € menee aina moottoriin kuin moottoriin, muihin moottoreihin menee helposti puolet enemmän. Mitä enemmän on sylintereitä tai venttiilejä niin sitä enemmän maksaa. Tottakai sitten tuon jälkeen ladotaan niitä tuhatlappusia vielä urakalla ahdin, cooler ja vaihdelaatikkokauppiaalle.

Halvalla jos haluaa päästä niin 2,5 litrainen, alkuperäinen turbomoottori, siis OM602, jossa on momenttipiste tasapainotettu, joka on ehjä ja eikä avaa sitä sen kummemmin. Siihen turbo ja pakosarja. Coolerikin kuulemma pitää olla, muuten tulee kanteen reikä, semmosesta ei ole tällä forumilla ennen puhuttukkaan.

Aki: Paljonko maksaa käyntikuntoinen OM602 turbo ?


Niin joo...ei kai kellään ole edes HX40:stä OM601:ssä ?

edit: Ei taida se OM602 mahtua japanin koppaan :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
OMxxx
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 21.10.2007 21:12

Viesti Kirjoittaja OMxxx »

Joo ei mahru, tehtaalla tullu suunnittelu virhe ko ei jälkiasennuskoneet sovi...en raaski tuota pakkelipommia enempää raiskata, ainaska kovin paljon....no jos sen turpotiisselöis

Kai sitä 40:stä sitten pitäis jonku kokeilla... :twisted:
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Tässä nyt tuoreessa muistissa juuri valmistunut 0m 603 352/520, 1,6bar jossa ei vielä kummosia tehty: GT 37, 7mm pumppu, pakosarja, laatikko uusiksi, cooleri, pakoputkisto, suodatin, alumiinihitsaukset yms...
Konetta ei avattu vielä ja rahaa meni vasta 4-5k€ noihin muutoksiin. Ja moni asia ei ole vieläkään "viimesen päälle".

Veskola: Ehjät? 602-turbot näkyy markkinoilla olevan 1000-2000€ Haarukassa, eikä tarjontaa ole liikaa :?:
Joku mersupurkaamo??
hcmato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: La 28.04.2007 20:57

Viesti Kirjoittaja hcmato »

Kyllä tommosen om606 vaihto esim. bensakoriin kaikilla hilppeillä menee sinne 6000e vaikka kuin laskee.
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Viesti Kirjoittaja romuroope »

Aki P:lle tiedoksi, että Mersun OM 604...605...606 moottorit ovat tehdasturbomoottoreita rakenteeltaan, siis kaikki moottorin palikat ovat samat sekä vapaastihengittävissä ja turboahdetuissa moottoreissa.
Turboahdetuissa tietysti pakosarja..turboahdin ..öljyputkisto ja ohjauskomponentit lisäksi.
Ollaan tarkkoja !!

Jos joku haluaa niin välttämättä tehdä kovanluokan superturbomersun, valitkaa ehdottomasti moottoriksi 605-tyypin 20 venttiilinen tehopakkaus.
Sitten kun aletaan tosissaan ottamaan moottorista tehoja ulos, niin em. moottori kyllä vastaa huutoon.
Viimeksi muokannut romuroope, La 17.11.2007 23:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

romuroope kirjoitti:Aki P:lle tiedoksi, että Mersun OM 604...605...606 moottorit ovat tehdasturbomoottoreita rakenteeltaan, siis kaikki moottorin palikat ovat samat sekä vapaastihengittävissä ja turboahdetuissa moottoreissa.
Turboahdetuissa tietysti pakosarja..turboahdin ..öljyputkisto ja ohjauskomponentit lisäksi.
Ollaan tarkkoja !!

sinähän oot romuroope ilmeisesti samanlainen kun se entisajan ukko joka oli aina oikeassa
oli ajanut autolla ja elukka oli hypännyt tielle oli äijä huutanut "hirvi" ja lähempänä lisännyt "ja kärryt peräs" :lol:

romu roopelle tiedoksi että ei ne ole samanlaisia esim.kiertokaget ja männät laakerit ym.
ja lisäksi 604 ei ole turpo moottori
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Viesti Kirjoittaja romuroope »

Kirjaan muistiin kaikki tällä palstalla olevat nikkarit xr5t , joka ei ole käytökseltään sovelias esiintymään tälle foorumille.
Ja tiedoksi sinulle, että OM 604 moottori on tehdasturbomoottori kaikilta moottorinosiltaan, sitä on vain saatavana vapaastihengittävänä ja turboahdettuna. Yritä nyt sentään ymmärtää, ettei tässä paskaa ja lämpöisiä puhella !!! Millä ketun tiedoilla ja taidoilla ja kokemuksella sinä pystyt määrittelemään meikäläisen tietotaidon.
Eipä sitä ole hurraamista meikäläisenkään käytöksessä, kun asiattomuuksia ladellaan päin namaa.
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

:shock: :lol:
jos olisin tämän foorumin valvoja niin poistaisin sinun käyttäjä tunnuksen välittömästi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

xr5t kirjoitti::shock: :lol:
jos olisin tämän foorumin valvoja niin poistaisin sinun käyttäjä tunnuksen välittömästi
Kyllä tuotakin pitää varmasti harkita :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Lukittu