Lisäakun kytkeminen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Isojussi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 21.07.2006 09:55
Paikkakunta: Tarttila
Viesti:

Lisäakun kytkeminen

Viesti Kirjoittaja Isojussi »

Sain kuningasajatuksen ja päätin varmistaa virran piisaamisen pitemmilläkin keikkareissuilla.

Miten kuuluu kytkeä toinen akku ensimmäisen rinnalle?

Tiedän, että rinnankytkennällä, mutta pitääkö olla joku erotuskytkin tai dioditsydeemi?

Onko kellään tämmöstä jo tehtynä?
Wanhat Pullamersut eivät koskaan kuole - ne vain kiihtyvät hitaammin!
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Minä tekisin seuraavasti:
Normaalit akkujohdot, johon erotuskytkin. Rinnalle pienempi, johon diodi siten, että estosuunta akusta poispäin. Tämä johto toimii latausjohtona.
Kun sitten tarvitaan lisävirtaa, erotuskytkin kiinni.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Noita on useampia vaihtoehtoja. Omaani laitoin kaksi saman kokoista akkua, tällöin akun kiehumista ei tapahdu pidemmillä ajomatkoilla, koska akut on saman kokosia. Akut erotettu toisistaan releellä(sulkeva 60A) ja lisäakun johdotus suojattu 60A sulakkeella. Releen ohjauspuoli kytketty niin että + tulee parkeilta ja - startin herätejohdon kautta(tällöin käynnistettäessä rele kytkeytyy pois päältä suojaten lisäakun kytkennän). Tällä kytkennällä lisäakku(lisävarusteille) latautuu aina kun parkit tai ajovalot on päällä.
Viimeksi muokannut vito500tkm, La 17.11.2007 12:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Isojussi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 21.07.2006 09:55
Paikkakunta: Tarttila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Isojussi »

Tämmösiä näppäryyksiä löysin:

http://www.victronenergy.com/content.php?menuid=2
Wanhat Pullamersut eivät koskaan kuole - ne vain kiihtyvät hitaammin!
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mulla on ihan normaalisti rinnakkain.

Lisä akun plussa menee orkkisakulle. Lisä akun miinus menee suoraan auton runkoon.
Ja hyvin tuntus pelaavan. Eikä lopu virta vaikka wepasto huutaa tunnin putkeen. :D
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Toi minun käyttämä kytkentä on sitä varten että lisäakun saa huoletta kuluttaa tyhjäksi (lämmitin, pleikkari, näyttö, dvd, stereot, sisävalot, inventteri jne.) ja auto lähtee silti käymään omalla akullaan.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Jeh eli karavaanari/veneily tyypinen ratkaisu. mulla on yhes venees ton Victron Energyn tyyppinen biltema-laite neljälle akulle joista 2 on startille ja 2 käyttövirtaa varten.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Isojussi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 21.07.2006 09:55
Paikkakunta: Tarttila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Isojussi »

Mika.T kirjoitti:Mulla on ihan normaalisti rinnakkain.

Lisä akun plussa menee orkkisakulle. Lisä akun miinus menee suoraan auton runkoon.
Ja hyvin tuntus pelaavan. Eikä lopu virta vaikka wepasto huutaa tunnin putkeen. :D
Hyvin on toiminut ja laturi kestänyt?
Wanhat Pullamersut eivät koskaan kuole - ne vain kiihtyvät hitaammin!
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

No miksipä ei.
En näin autosähkö miehenä tiedä miksi ei kestäis.
Avatar
Isojussi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 21.07.2006 09:55
Paikkakunta: Tarttila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Isojussi »

Mika.T kirjoitti:No miksipä ei.
En näin autosähkö miehenä tiedä miksi ei kestäis.
Minkätehoiset akut ja laturi sulla on?
Wanhat Pullamersut eivät koskaan kuole - ne vain kiihtyvät hitaammin!
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

110Ah ja 180Ah Laturi 120A
Avatar
Isojussi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 21.07.2006 09:55
Paikkakunta: Tarttila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Isojussi »

Mika.T kirjoitti:110Ah ja 180Ah Laturi 120A
Kestäisköös ton mun pullamesen 70A laturi toisen 105AH:n akun?
Wanhat Pullamersut eivät koskaan kuole - ne vain kiihtyvät hitaammin!
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Ei se laturi akun takia mene rikki.
Jos auton sähkölaitteiden virrankulutus on niin suuri että virtaa ei jää akun lataukseen niin akku ei vaan lataudu tarpeeksi.
Tuollanen 105Ah normiakku ottaa virtaa vastaan n.10A. Eli sen verran pitäisi jäädä latausvirtaa yli, jotta akku latautuu tarpeeksi.


Mika.T kirjoitti:110Ah ja 180Ah Laturi 120A
=290Ah :shock: sulla taitaa virta riittää vähän pidempääkin webaston käyttöön.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Isojussi kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:110Ah ja 180Ah Laturi 120A
Kestäisköös ton mun pullamesen 70A laturi toisen 105AH:n akun?
Kestää laittaa vaikka kolme tai vaikka neljä 105Ah:n akkua. :D
vito500tkm kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:110Ah ja 180Ah Laturi 120A
=290Ah :shock: sulla taitaa virta riittää vähän pidempääkin webaston käyttöön.
Juu. Alako niin vastaamaan hermoon kun parina aamuna piti kaapeleilla laittaa auto tulille. :evil:
Avatar
mwessman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: Ke 14.03.2007 13:46

akuista

Viesti Kirjoittaja mwessman »

Olen kahteen edelliseen autooni laittanut kahden akun systeemin. Toisen akun maa suoraan koriin ja plussa orkkisakun plussaan. Tän plusnavat yhdistävän johdon molemmat päät suojasin sulakkeella. Koskaan ei loppunut sähkö Webaston käytön vuoksi.
Vastaa Viestiin