Lisäakun kytkeminen
Lisäakun kytkeminen
Sain kuningasajatuksen ja päätin varmistaa virran piisaamisen pitemmilläkin keikkareissuilla.
Miten kuuluu kytkeä toinen akku ensimmäisen rinnalle?
Tiedän, että rinnankytkennällä, mutta pitääkö olla joku erotuskytkin tai dioditsydeemi?
Onko kellään tämmöstä jo tehtynä?
Miten kuuluu kytkeä toinen akku ensimmäisen rinnalle?
Tiedän, että rinnankytkennällä, mutta pitääkö olla joku erotuskytkin tai dioditsydeemi?
Onko kellään tämmöstä jo tehtynä?
Wanhat Pullamersut eivät koskaan kuole - ne vain kiihtyvät hitaammin!
Minä tekisin seuraavasti:
Normaalit akkujohdot, johon erotuskytkin. Rinnalle pienempi, johon diodi siten, että estosuunta akusta poispäin. Tämä johto toimii latausjohtona.
Kun sitten tarvitaan lisävirtaa, erotuskytkin kiinni.
Normaalit akkujohdot, johon erotuskytkin. Rinnalle pienempi, johon diodi siten, että estosuunta akusta poispäin. Tämä johto toimii latausjohtona.
Kun sitten tarvitaan lisävirtaa, erotuskytkin kiinni.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Noita on useampia vaihtoehtoja. Omaani laitoin kaksi saman kokoista akkua, tällöin akun kiehumista ei tapahdu pidemmillä ajomatkoilla, koska akut on saman kokosia. Akut erotettu toisistaan releellä(sulkeva 60A) ja lisäakun johdotus suojattu 60A sulakkeella. Releen ohjauspuoli kytketty niin että + tulee parkeilta ja - startin herätejohdon kautta(tällöin käynnistettäessä rele kytkeytyy pois päältä suojaten lisäakun kytkennän). Tällä kytkennällä lisäakku(lisävarusteille) latautuu aina kun parkit tai ajovalot on päällä.
Viimeksi muokannut vito500tkm, La 17.11.2007 12:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Hyvin on toiminut ja laturi kestänyt?Mika.T kirjoitti:Mulla on ihan normaalisti rinnakkain.
Lisä akun plussa menee orkkisakulle. Lisä akun miinus menee suoraan auton runkoon.
Ja hyvin tuntus pelaavan. Eikä lopu virta vaikka wepasto huutaa tunnin putkeen.
Wanhat Pullamersut eivät koskaan kuole - ne vain kiihtyvät hitaammin!
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Ei se laturi akun takia mene rikki.
Jos auton sähkölaitteiden virrankulutus on niin suuri että virtaa ei jää akun lataukseen niin akku ei vaan lataudu tarpeeksi.
Tuollanen 105Ah normiakku ottaa virtaa vastaan n.10A. Eli sen verran pitäisi jäädä latausvirtaa yli, jotta akku latautuu tarpeeksi.
sulla taitaa virta riittää vähän pidempääkin webaston käyttöön.
Jos auton sähkölaitteiden virrankulutus on niin suuri että virtaa ei jää akun lataukseen niin akku ei vaan lataudu tarpeeksi.
Tuollanen 105Ah normiakku ottaa virtaa vastaan n.10A. Eli sen verran pitäisi jäädä latausvirtaa yli, jotta akku latautuu tarpeeksi.
=290AhMika.T kirjoitti:110Ah ja 180Ah Laturi 120A

Kestää laittaa vaikka kolme tai vaikka neljä 105Ah:n akkua.Isojussi kirjoitti:Kestäisköös ton mun pullamesen 70A laturi toisen 105AH:n akun?Mika.T kirjoitti:110Ah ja 180Ah Laturi 120A

Juu. Alako niin vastaamaan hermoon kun parina aamuna piti kaapeleilla laittaa auto tulille.vito500tkm kirjoitti:=290AhMika.T kirjoitti:110Ah ja 180Ah Laturi 120Asulla taitaa virta riittää vähän pidempääkin webaston käyttöön.

akuista
Olen kahteen edelliseen autooni laittanut kahden akun systeemin. Toisen akun maa suoraan koriin ja plussa orkkisakun plussaan. Tän plusnavat yhdistävän johdon molemmat päät suojasin sulakkeella. Koskaan ei loppunut sähkö Webaston käytön vuoksi.