300D -82 hytkyy tyhjäkäynnillä ja on kierroksillakin karkea

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jakke-Setä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 25.10.2007 16:03

300D -82 hytkyy tyhjäkäynnillä ja on kierroksillakin karkea

Viesti Kirjoittaja Jakke-Setä »

Tuossa aiemmin kun kirjoittelin, luulin kasikolmoseksi, mutta onkin rekisteröity silloin eikä valmistettu. Mutta asiaan:

Moottori heiluttaa autoa tyhjäkäynnillä jonkin verran. Tyhjäkäyntikierrosten nosto tai lasku pumpun ruuvista ei muuta asiaa. Kierrosten nosto poistaa auton tutinan, tilalle tulee värinä. Käynti on jonkin verran laukkaavaa ja karkean kolisevahkoa, raksuttaa kuin vanha Transitin neljämukinen, sellainen kengitty ja huoltamaton. Kaasu aivan pohjassa ääni karkeutuu vielä lisää, ollen sellainen, mitä yleisesti sepelimyllyyn verrataan, joskin epäilen, ettei suurin osa ilmaisun käyttäjistä ole sellaista kuullutkaan :wink: Käyntinopeus ei vaella eikä auto sammahtele.

Kylmänä (alle +5C) lähtee ensin osalla sylintereistä käyntiin, sitten loputkin iloisesti kolisten, minkä jälkeen ääni tasoittuu. Ajossa n. 70 km/h vauhtiin kuuluu minusta ylimääräinen raksutus, joka sitten peittyy perän, tuulen ja renkaiden konsertin alle. Kulutus seka-ajossa noin 9,5 satasella (4-v autom.)

Autoon on hiljattain vaihdettu öljyt (Valvolinen Maxlife 10W40 Diesel) ja filtteri (Mann) sekä jäähdytysnesteet. Öljy on mustaa ja vesi ruskehtavanvihreää. Ei haaskaa kumpaakaan. Polttoainevuotoja ei ole. Öljynpaineet hyvät ja vakaat.

Venttiilit säädin pari viikkoa sitten, eivät olleet ohjearvoissa, mutta ei paljon pielessäkään, mielestäni. Ei vaikuttanut käyntiin niin paljoa, etteikö voisi olla kuvitteluakin. Ehkä parani hiukan, ehkä ei. Ohipuhallusta ei muistaakseni ole kuin hiukan.

Kokeilin tässä aamusella koputella suuttimia, ei mitään vaikutusta. Löysäsin suutinputkien muttereita, mielestäni kaikki huononsivat käyntiä yhtäläisesti. Sitten vaihdoin suodattimet, kaadoin uudet täyteen sitä ylihinnoiteltua keroseenia vai mitä se puhdistusaine onkaan, ja tankkiin vielä purkillinen ja naftaa täyteen. Reipasta ajoa töihin 35 km (80-115 km/h) eikä juuri vaikutusta, olisiko hitusen ääni pehmentynyt, mahdollisesti kuvittelua taas.



Mitäs nyt seuraavaksi, kysyn siis forumin tietäjiltä (ja arvaajiltakin), auto kyllä toimii, mutta käynti on karkeampaa kuin vanhassakaan nokivasaramersussa rajallisen kokemukseni mukaan kuuluisi olla, ja mielenrauhanikin vuoksi tahtoisin asian korjata, ensisijainen kulkupelini kun on kyseessä.

Suutinkärkien (Mätänet) vaihtoa olen harkinnut. Pitäisiköhän kokeilla? Tai jotain muuta?

Etukäteen neuvoista kiittäen (ja varmasti kalutun asian uudelleenlämmitystä ja viestin monisanaisuutta pahoitellen,)

-J-

EDIT:Kulutuslukema lisätty.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Juu ei muuta ku suutintenkärjet vaihtoon ja mielestäni olisi halpiskärjet syytä unohtaa samantien.Irronut hehkukuulakin aiheuttaa rumaa ääntä mutta silloin ääni on jo niin ruma ettei autoa viitsi enään käytellä.Tässäpä olis vielä näyte miten kunnossa oleva 300D käy:
http://video.google.com/videoplay?docid ... 6919837858
auto w123 200D/300DT vm, -81
Jakke-Setä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 25.10.2007 16:03

Viesti Kirjoittaja Jakke-Setä »

Katsoin videon. Kuulostaa kyllä tasaisemmalta ja pehmeämmältä kuin omani. Eikä näköjään hytky.

Miten kärkien laatuerot ilmenevät? Käynti, kesto, molemmat? Paljonko kustantavat semmoiset paremmat kärjet suunnilleen, ja mistä voisi kysellä Salon seudulla?

EDIT: Käyntiäänikommentti (Hätähousu olen postaamaan...)
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

En tiedä miten salossa on dieselkorjaamoita mutta omani maksoi 40€ kpl säädettynä uusilla kärjillä.Laatu erot ilmenee juurikin siinä että miten kauan kärjet kestävät sekä siinä millainen käynti autoon tulee.Itselleni laitettiin Bosion kärjet jotka on kuulemma hyviä nykyään.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Tämä nyt on vähän tälläinen arvaus kun en tiedä miten pahoista häiriöistä on kysymys mutta oletko ajatellut moottorin tukikumien kuntoa tai moottorin iskunvaimentimien (2kpl) kuntoa?

Ne vaikuttavat ainakin tärinöihin ja resonanssiääniin. Vaikuttaako nuo kuvailemasi viat muuten moottorin ajokäytökseen?
Jakke-Setä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 25.10.2007 16:03

Viesti Kirjoittaja Jakke-Setä »

Saattaa olla, että tyhjäkäyntitutina vaimenisi parempikuntoisella moottorin tuennalla, mutta laukkaavan roksottavalle käynnille tuskin mahtaisi mitään. Nimenomaan veto päällä kuuluu kuvailtu konsertti, parhaiten pienillä vaihteilla. Ei laukkaa kierroksilla niin paljon että koko auto tärisisi, ja kulkee kyllä iloisesti ikä ja ääni huomioiden.

Kilometrilukemasta ei ole luotettavaa tietoa, mittari näyttää 329 tuhatta, mutta että näin vanhassa ja nuhjuisessa noin vähän, epäilen.
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

No sitten jatkokysymys. Oletko sinä tai joku muu ruuvaillu pumppua sen pikku kannen alta josta saa säädettyä syöttöä, max rundeja yms. Jos ei tiedä mitä tekee niin voi saada pumpun sekaisin.

Laita vielä mistä päin kirjoittelet. Olis hyvä jos joku tietäjä viitsisi käydä katsomassa.
Jakke-Setä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 25.10.2007 16:03

Viesti Kirjoittaja Jakke-Setä »

Kannen alle en ole mennyt. Siitä ylänurkan ruuvista olen hiukan joutokäyntiä korottanut, että pysyy käynnissä ilman edellisen omistajan kuparilankaviritystä säätövaijerin päässä (joka on siis nyt irti eikä sillä mittariston alla olevalla nupilla tee mitään). Pumpun takakannen patinasta päätellen ei ole pitkään aikaan roplattu, ja veikkaan ettei koskaan. Sama pätee muihinkin pumpun ja putkiston osiin: koskemattoman näköisiä, kuivia ja muutama ruostehippu päällä.

Palkkapussi onkin painavampi tällä kertaa kuin luulin, joten vien mesen aamulla Jussin Dieseliin. Siellä katsotaan sitten, mitä kannattaisi tehdä; niiden em. kärkien vaihdosta on neuvoteltu, ja sen perse kestänee. Pitää raportoida tuloksista.

Salon seudulla vaikutan, Perttelissä tarkalleen.
Jakke-Setä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 25.10.2007 16:03

Viesti Kirjoittaja Jakke-Setä »

Korjaajan arvio oli, ettei tule kuntoon pa-järjestelmää ropaamalla, koneessa lienee mekaanista häikkää muualla. Näin ollen autolle ei tehty mitään ja voi olla ettei tehdäkään. Kulkekoon niin kauan kuin kulkee ja sitten uutta alle, tuumaan, kun en ole mikään omalaatuinen miljonääri.
Avatar
Wade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 819
Liittynyt: Pe 19.11.2004 22:13
Paikkakunta: Taipalsaari-Journey Island

Viesti Kirjoittaja Wade »

Moi !

Koneen iskunvaimentimet voivat olla sököt. Ovat noin havannalaissikarin kokoiset pienoiskokoiset iskarit. KL:ssä maksoivat nelisenkymppiä kipale. Oman 300 D:ni käynti rauhoittui niillä selvästi. Aiemmin autoa sammuttaessa koko kosla vavahti pari kertaa, vaihdon jälkeen ei. Helpot vaihtaa.

T: Wade
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku

* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.

W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Jakke-Setä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 25.10.2007 16:03

Viesti Kirjoittaja Jakke-Setä »

Luultavasti ovatkin, sen verran vapautuneesti moottori joraa jouten ollessaan. Mutta että 40 € kipale, ärrimurri...
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Onko pumpun ajoitus kohdallaan? Jos se on liian aikaisella niin sitte kyllä käy karkeasti.
S210 220 CDI A -02
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Jakke-Setä kirjoitti:Luultavasti ovatkin, sen verran vapautuneesti moottori joraa jouten ollessaan. Mutta että 40 € kipale, ärrimurri...
300D kone ei hytky vaikka iskarit puuttuu kokonaan jos moottori on kunnossa,joten taitaa olla turha niitä iskareita vaihtaa.Mulla on itella 200D kori josta puuttuu nuo iskarin korvat ja siinä on nyt paikoillaan 300D kone ilman iskareita eikä hytky yhtään 8) .
auto w123 200D/300DT vm, -81
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

jari_w123 kirjoitti: 300D kone ei hytky vaikka iskarit puuttuu kokonaan jos moottori on kunnossa.Mulla on itella 200D kori josta puuttuu nuo iskarin korvat ja siinä on nyt paikoillaan 300D kone ilman iskareita eikä hytky yhtään 8) .
Onhan siinä kuitenkin ilmeisesti se 4-sylinterisen kumivaimennin paikallaan. Ne 300:sen vaimentimethan tulee koneeseen kiinni samoihin pisteisiin koneen alle.

Onko noissa kaikissa 300D:ssä kampiakselin etupäässä kaksoismassavärinänvaimennin sen tasapainoituslaipan lisäksi?????
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

juhaoh kirjoitti:
jari_w123 kirjoitti: 300D kone ei hytky vaikka iskarit puuttuu kokonaan jos moottori on kunnossa.Mulla on itella 200D kori josta puuttuu nuo iskarin korvat ja siinä on nyt paikoillaan 300D kone ilman iskareita eikä hytky yhtään 8) .
Onhan siinä kuitenkin ilmeisesti se 4-sylinterisen kumivaimennin paikallaan. Ne 300:sen vaimentimethan tulee koneeseen kiinni samoihin pisteisiin koneen alle.

Onko noissa kaikissa 300D:ssä kampiakselin etupäässä kaksoismassavärinänvaimennin sen tasapainoituslaipan lisäksi?????
Ei oo kumivaimennintakaan öljypohjan alla paikoillaan.Koneeseen on kyllä mahdollista iskarit laittaa mutta korista puuttuu korvat enkä ole niitä siihen viitsinyt hitsata :lol: .Mun tietääkseni kaikissa OM617 koneissa pitäisi olla kumilimppu kampiakselin päässä.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
lanteri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: La 20.10.2007 07:59
Paikkakunta: leppävirta

Viesti Kirjoittaja lanteri »

etei vaan olis pumpun takaiskut löysällä eli ne johon suihuputket tulee kiini koeile kiristää niitä ei ainakaan maksa mitään :wink:
RIKE
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: La 04.02.2006 21:17
Paikkakunta: Phjois-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja RIKE »

kun säädit venttiilit niin katoitko oliko jakoketju venynyt? alkoko tuo ääntely ihan kerrasta vai pikkuhiljaa??
MAAILMA TARVITSEE ESIKUVIA!
Jakke-Setä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 25.10.2007 16:03

Viesti Kirjoittaja Jakke-Setä »

En huomannut jakoketjua katsella, en edes tiedä miltä sen kuuluisi tai ei kuuluisi näyttää. Moottori on ollut tämmöinen sen vähän aikaa kun auto on minulla ollut, mutta nyt kun ovat alkaneet ilmat kylmetä, olen huomiota alkanut kiinnittää tähän ilmiöön; lämpimällä koneella tasaisessa vauhdissa kun voi melkein unohtaa koko ongelman...
Avatar
Jankku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 398
Liittynyt: Pe 27.01.2006 22:04

Re: 300D -82 hytkyy tyhjäkäynnillä ja on kierroksillakin kar

Viesti Kirjoittaja Jankku »

Jakke-Setä kirjoitti:Tuossa aiemmin kun kirjoittelin, luulin kasikolmoseksi, mutta onkin rekisteröity silloin eikä valmistettu. Mutta asiaan:

Moottori heiluttaa autoa tyhjäkäynnillä jonkin verran. Tyhjäkäyntikierrosten nosto tai lasku pumpun ruuvista ei muuta asiaa. Kierrosten nosto poistaa auton tutinan, tilalle tulee värinä. Käynti on jonkin verran laukkaavaa ja karkean kolisevahkoa, raksuttaa kuin vanha Transitin neljämukinen, sellainen kengitty ja huoltamaton. Kaasu aivan pohjassa ääni karkeutuu vielä lisää, ollen sellainen, mitä yleisesti sepelimyllyyn verrataan, joskin epäilen, ettei suurin osa ilmaisun käyttäjistä ole sellaista kuullutkaan :wink: Käyntinopeus ei vaella eikä auto sammahtele.

Kylmänä (alle +5C) lähtee ensin osalla sylintereistä käyntiin, sitten loputkin iloisesti kolisten, minkä jälkeen ääni tasoittuu. Ajossa n. 70 km/h vauhtiin kuuluu minusta ylimääräinen raksutus, joka sitten peittyy perän, tuulen ja renkaiden konsertin alle. Kulutus seka-ajossa noin 9,5 satasella (4-v autom.)

Autoon on hiljattain vaihdettu öljyt (Valvolinen Maxlife 10W40 Diesel) ja filtteri (Mann) sekä jäähdytysnesteet. Öljy on mustaa ja vesi ruskehtavanvihreää. Ei haaskaa kumpaakaan. Polttoainevuotoja ei ole. Öljynpaineet hyvät ja vakaat.

Venttiilit säädin pari viikkoa sitten, eivät olleet ohjearvoissa, mutta ei paljon pielessäkään, mielestäni. Ei vaikuttanut käyntiin niin paljoa, etteikö voisi olla kuvitteluakin. Ehkä parani hiukan, ehkä ei. Ohipuhallusta ei muistaakseni ole kuin hiukan.

Kokeilin tässä aamusella koputella suuttimia, ei mitään vaikutusta. Löysäsin suutinputkien muttereita, mielestäni kaikki huononsivat käyntiä yhtäläisesti. Sitten vaihdoin suodattimet, kaadoin uudet täyteen sitä ylihinnoiteltua keroseenia vai mitä se puhdistusaine onkaan, ja tankkiin vielä purkillinen ja naftaa täyteen. Reipasta ajoa töihin 35 km (80-115 km/h) eikä juuri vaikutusta, olisiko hitusen ääni pehmentynyt, mahdollisesti kuvittelua taas.



Mitäs nyt seuraavaksi, kysyn siis forumin tietäjiltä (ja arvaajiltakin), auto kyllä toimii, mutta käynti on karkeampaa kuin vanhassakaan nokivasaramersussa rajallisen kokemukseni mukaan kuuluisi olla, ja mielenrauhanikin vuoksi tahtoisin asian korjata, ensisijainen kulkupelini kun on kyseessä.

Suutinkärkien (Mätänet) vaihtoa olen harkinnut. Pitäisiköhän kokeilla? Tai jotain muuta?

Etukäteen neuvoista kiittäen (ja varmasti kalutun asian uudelleenlämmitystä ja viestin monisanaisuutta pahoitellen,)

-J-

EDIT:Kulutuslukema lisätty.
Mahtaa olla typerä kysymys, mutta onko siinä vanhan mallin ilmauspumppu? Jos on niin sieltä tuppaa o rengas kuolemaan ja ottaa happea väliin.
Jani Salomaa

Etuveto?? Joku veikkauksen uusi pelikö?
S211 320CDI Avantgarde -04
Ex W220 400L CDI
W210 290DT Avantgarde -97
Ex W210 200CDI Classic - 02
W202 200 Elegance - 98
Ex S211 320 CDI V6 Avantgarde -06
Ex W168 A160 Classic - 02
Ex W211 200CDI Classic -04
ex W210 200CDI Classic -02 (tuulennopea :-) )
ex C124 300CE -24 -91
ex W124 200E -88
ex C126 500 SEC -87
ex W124 230E -85
ex W124 250D -86
ex W126 380SE -81
ex W124 200D -88
ex w123 300D -84
ex W123 200 -82
ex W124 260E -87
ex W123 230E -84
ex W123 300D -81
ja vaikka mitä muita riuskoja... Mm yksi ja ainut jossa ympyrä ja nuoli, siitä alkoi huoli...
Jakke-Setä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 25.10.2007 16:03

Viesti Kirjoittaja Jakke-Setä »

Sanottakoon siltä varalta, että joku *vielä* jatkaa aiheesta: Ei ole tätä autoa enää. Meni purkaamolle ruosteen takia, mutta omin voimin kuitenkin. Nykyään on W201 (2.5d vapari).
Vastaa Viestiin