Sergeyn W115

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Petteri Kivimäki kirjoitti:5. Tämä onkin se mielenkiintoinen, tarvitseeko myös alakertaa kajota?
5. Ei alakertaan mitään uudistuksia.

Mutta jos, niin mitä sinne pitäisi tehdä? En mielelläni konetta pois nostaisi kun se on uuden veroinen. Voiko alakerran hiluja laitella kone paikallaan?

Vautsi, en ookkaa sitte IHAN hakusessa enää tän asian kans :)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
giisseli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Pe 15.06.2007 21:30
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja giisseli »

Täälläpäin ois kans vastaavanlaista hommaa suunnitteilla..

Minkä kokoista cooleria ootta suunnitellu, entä sen sijoitus?
W123 300TDT
W123 300D
W126 300SDL Turbo
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Ite en mitään jättikooleria ajatellut, vaan romikselta jokin kompakti kokoinen... Jokin joka tuohon syylärin eteen mahtuu. Aika iso siihe mahtus. Sähköflektinki ajattelin laittaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
giisseli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Pe 15.06.2007 21:30
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja giisseli »

Joo kyllähän siihen isompikin menis :D

Aattelin et yrittäs pitää ton jäähdyttimen ihan vakio paikallaan ja sen eteen joku pieni kiinan cooleri, mutta putket joutuu vetään tiesti alakautta..

Pistähän lisää kuvia projektista sen edetessä :)
W123 300TDT
W123 300D
W126 300SDL Turbo
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Jooh... alko himottamaan toi ahtohomma täs disukassa nii paljo että harkitsen jo ton remmiahtimen poistoa golffista. olis ainaki erilainen laite...

Mitäpä muuten katsastusmies sanoo tästä 200D alustasta ja turpoista sun muista 100hp tehoista? Kui paljo tuo vaklioalusta mahdollistaa lain mukaan?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1226
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Noilla tehotavoitteilla vertaus B200 +20% max jolloin nykyinen alusta riittää. Kilpiin saaminen ei ole ongelma. Halpa ja tehokas onkin sitten haasteellisempi homma. Tsemppiä projektiin. :wink:

Ps. Cooleri ei voi olla liian iso.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Joo ei tässä mitää yybertehoja haeta, mutta ahdin määrää tahdin eli se on se rispekti mitä tällä haetaan :)

Eikös 230.4 oo sama alusta kans? Vai miltä osin se eroaa tuosta? Eli sillä perusteella 81kw+20%.

NIIN ja täähän on vasta suunitteluasteella, mutta nyt kun tuo Golf on valmis ja kunnossa, niin jos siitä pääsis vaikka eroon :D Dieselin viritys vaan on niin "helppoa" :D ;)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Laita eteen ne isommat jarrulevyt ja 123sen satulat niin voi verrata 280seen.

Sitte hommaat 240deen pumpun, viet pajalle ja sanot että syötöt ja kierrokset täysille. Simppeli homma. :D
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1226
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Teoreettisella tasolla saattaisi vertailu 114 alustaan mennä myös läpi, eli mikä tahansa kone voisi kelvata vertailuun. Tuolla koneella ei vain ole tarvetta sitä tehdä, väittäisin 200 tai 220 riittävän. Alusta riittää tehoille joka tapauksessa (myös 240D:n säädetyllä pumpulla 5.5mm vakioelementeillä).

Joskus juttelin erään katsastushenkilön kanssa ja kysyin vertailua 114 alustaan (alkupäänversioissa ei ollut niitä 1mm isompia jarrumäntiä etusatuloissa) jolloin 280E olisi max vertailukohta tehojan puolesta. Hieman tuli 'vääntöä' aiheesta onko 114 sama kuin 115 kun on eri koodi, mutta lopputuloksena oli suullinen maininta että voisi se onnistuakin. :wink: Eli en tuon varaan laskisi jos tiukalle menisi.

Vaikka et tehojen puolesta isompia jarruja tarvitsekaan, kannattaa ne laittaa (esim Antti M.:n mainitsemalla tavalla, pystärin omat isommat jarrut voivat olla hakusessa).
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Noo, ne on 3mm isommat ne männät :D . Eli 123sen satulat on samankokoset ku pystärin isommat. Ja passaa heittämällä ku heittää vasemman satulan oikealle ja oikean vasemmalle(tulee ilmaruuvit ylös niinku kuuluu, johtuu siitä että 123sessa ja 115sessa satulat on eri puolella pyörää)

Ja tosiaan niitä pystärin isompia satuloita on vähä vaikea löytää ja jos löytää niin ne tahtoo olla vähintään kaks kertaa kalliimmat ku 123sen satulat.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Ja taakse menee suoraan laittamalla W123sen satulat, mikäli muistan tekemiseni oikein. (suhtautukaa varauksella)

On vielä melkoisen halvat kun vanhoista saa vaihdossa. Näin ainakin KLssä.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Joo passaa ne, W115 ja W123 on taka-akselisto lähes identtinen. Apurungot on vissiin vähä erilevyiset, mutta muuten taitaaki kaikki passata keskenään.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

No perskeles! Tos romiksella kun on viel 123 akselisto ja 240D kone hyllyssä (ollu jo 20v). Meneekö tää nyt sitten koneenvaihdoks samalla :D

NO EI MENE! ;)

Vai sopiiko tuo mun rattivaihteisto olemaan 240D koneen jatkeena? Se on nimittäin kriteeri, rattivaihteet o pakko olla.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Juu rattivaihteet sopii myös 240D:n kans :wink: .
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ARGH! :P Harkintaan se on siis laitettava. Tuskinpa vain mutta mistäs sitä tietää jos sopivaan hintaan sen saa. Ensin tuo turpo tai remmiahdin.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Niin meinasitko laittaa turbon tuohon pystärin omaan 200D koneeseen?Jos näin on suosittelen vaihtamaan vm 80 tai uudemman W123 koneen jossa ei ole kaasuläppää tai alipaine ohjattua pumppua.Alipaineohjatun kans turbottaminen voi olla vähän haastavampaa että sen saa toimimaan kunnolla.Onnistunee kylläkin mutta parempi taitaa tulla uudemmasta koneesta.Pumpun vaihto uudempaan ei taida noin vaan onnistua.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Se on siis melko selvää että pitää se 240D kone hommata, tai näköjää 300D koneet o helpommin saatavilla, ja halvempia :shock: . No laitetaan nyt auto ensin kilpiin tällaisenaan ja sitten mietitään lisää.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Joo, ei muutaku 300d keulalle vaan. :D Mulla vois löytyä moottorin korvakkeetki tuommoseen operaatioon, oli aika hakusalla sillon ku ite vaihoin koneen.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Kävin tossa romiksella taas kiertelemässä ja silmiin sattui pari 230E konetta sekä yksi mielenkiintoinen juttu... W115 200 bensamoottori Jolla ajettu vajaa 150tkm! Ollut hallissa parikymmentä vuotta eikä kukaan muista onko sitä käytetty millon viimeksi. Samasta autosta on jäljellä myös ruskea apukuskin istuin joka on todella hyvässä kunnossa.

Kuva

http://s219.photobucket.com/albums/cc13 ... G_5967.jpg
http://s219.photobucket.com/albums/cc13 ... G_5965.jpg
http://s219.photobucket.com/albums/cc13 ... G_5964.jpg

Jos joku haluaa ostaa pois niin YV:tä kehiin.

Kuva

Löytyy myös 8kpl 5,5x15 ET 60 mersun hopeita vanteita, uusia.

Packardistakin otin kuvan, pääsispä sen kimppuun joskus, on vaan niin tyyristä puuhaa että ei oo varaa täl hetkel sille tehä mitään.

http://s219.photobucket.com/albums/cc13 ... G_5974.jpg

Sitten olis kasa muita moottoreita, mm Jaguar XJ6 1977.

Kaikki siis myynnissä!
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

No niinpä tietennii, ei olllunna tuollaista tarjolla kun aloittelin pystärini kanssa, väärä kone ja huonossa hapessa sekin.

Toihan on siis minun mersuni alkuperäinen moottori. Noo, nyt kun tuo diesel OM616 on kunnossa niin en enää valita!

EDIT. Eipä muuten sergey tuommoinen 240D oli kovin kaameassa huudossa. Mulle tarjottiin alkuperäistä STT turbosarjaa moottorissa kiinni: koko köntti moottori vaihdelaatikko turbo ja pakoputkialku oli 150 €, maksoin puretusta ja postitetusta koko turbosatsista 200 €. Sinne jäi kone.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

RUpesin tä's miettii et pitäskö laittaa bensakone omaan siltiki... Ei tuo diesel sillee oo ikinä innostanut, se nyt sattuu olee autos kii.

Varsinkaan se verotusosa on kohtuuton autolle jolla ajetaan muutama tuhat kilometriä vuodessa...

Saa nähä mitä talvi tuo. Toki jos joku haluaa priiman moottorin, niin viestiä vaan, eiköhän sille hinta keksitä. Voin vaikka toimittaa sen turun seudulle.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

http://www.youtube.com/watch?v=_1cnWC8NkJ0

Laittasko tollset ;) :D Njuu, mitä laki sanoo tollasista? Tiedän että suomessa on yks AMazon jossa on tollaset ja se on rekisteröity niillä. Liian härski kyl...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Ja taas pientä päivitystä... Akun kotelon alla oli pientä ruostumaa havaittavissa.
Kuva
Kuva

Ja sitten tuossa kotelon etureunassa oli sellaista sievää pitsiä, johon laitettiin hitsiä :oops: riimittelee :oops:

Kuva

Ja sitten takapään listoitus onnistui kanssa melko hyvin. ALkaa uloapäin auto näyttämään ihan hyvältä!

Kuva

Vasemman etulokarin takareunan alapäässä on kanssa vähän haperoa jota pitää vähän jatkaa pellillä kans. Mutta se onkin sitten huomisen rojekti. Milläs on pojat liimannu tuon irroitetun lokasuojan takaisin paikalleen?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Sergey kirjoitti: Vasemman etulokarin takareunan alapäässä on kanssa vähän haperoa jota pitää vähän jatkaa pellillä kans. Mutta se onkin sitten huomisen rojekti. Milläs on pojat liimannu tuon irroitetun lokasuojan takaisin paikalleen?
Tarkotat varmaan sitä etusuojan sisällä olevaa rapasuojaa? Mulla se ainaki on pulteilla kiinni.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

http://www.kolumbus.fi/timo.tervio/paikat.jpg

Siis oo ilonen ettei ole enempää reikiä :)
(lisää kuvia projektit osiolla)
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Antti M. kirjoitti:Tarkotat varmaan sitä etusuojan sisällä olevaa rapasuojaa? Mulla se ainaki on pulteilla kiinni.
Eikun siis koko ulkopelti. Tuo sisällä oleva rapasuoja tosiaan on pulteilla kiinni, ja selvästi uusittu joskus koska on täysin virheetön ja tiivistekin kuin uusi. Tai sitten autosta on pidetty todella hyvää huolta.
Muffler kirjoitti:Siis oo ilonen ettei ole enempää reikiä
(lisää kuvia projektit osiolla)
Joo sullaha ei näköjää ollu olemassakaa koko helmakotelon päätä :D

Suurimmat vauriothan on tullut siitä kun tuo korjaus on aloitettu, mutta ei ikinä tehty loppuun. Eli hitsattu peltiä sinne, mutta jätetty maalaamatta ja sen jälkeen auto seissyt 13v useimmiten ulkona. Kaikki vanhat korjaukset joutunu ottaa pois. Entiset hitsisaumatkin sellasta sentin paksua makkaraa eli joutuu korjaa paljo korjattua.

E: Mitä virkaa tuolla ylimääräisellä vino/ristituella on tässä lattialevyssä? Apukuskin puolellahan sitä ei ole. Mufflerin lattia. Tarviiko mun tehdä sellainen kans?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Sergey kirjoitti:
Antti M. kirjoitti:Tarkotat varmaan sitä etusuojan sisällä olevaa rapasuojaa? Mulla se ainaki on pulteilla kiinni.
Eikun siis koko ulkopelti. Tuo sisällä oleva rapasuoja tosiaan on pulteilla kiinni, ja selvästi uusittu joskus koska on täysin virheetön ja tiivistekin kuin uusi. Tai sitten autosta on pidetty todella hyvää huolta.
Muffler kirjoitti:Siis oo ilonen ettei ole enempää reikiä
(lisää kuvia projektit osiolla)
Joo sullaha ei näköjää ollu olemassakaa koko helmakotelon päätä :D

Suurimmat vauriothan on tullut siitä kun tuo korjaus on aloitettu, mutta ei ikinä tehty loppuun. Eli hitsattu peltiä sinne, mutta jätetty maalaamatta ja sen jälkeen auto seissyt 13v useimmiten ulkona. Kaikki vanhat korjaukset joutunu ottaa pois. Entiset hitsisaumatkin sellasta sentin paksua makkaraa eli joutuu korjaa paljo korjattua.

E: Mitä virkaa tuolla ylimääräisellä vino/ristituella on tässä lattialevyssä? Apukuskin puolellahan sitä ei ole. Mufflerin lattia. Tarviiko mun tehdä sellainen kans?

Sen vinon pokkauksen virka on kuljettaa bensaputkia upotettuna pohjan puolella, nääs meikän autossa lattiat on kuitenkin etunurkkaa lukuunottamatta orkkikset, mitä hieman paikkailtuna 8)
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

No joo, mullahan tuo on poissa kuvioista :D eli sillä ei oo siis mitään tukimerkitystä. Kyllä mä siihen leivoin silti jotakin koloa, mutta ei kyllä niin selkeää kuin tuo alkuperäinen. Ts. jätin koko pellin siltä kohdalta koholle niin pääsin eroon sen muotoilusta.

Sain tänään tuon lattiareijän umpeen, pitää vielä huomenna viimistellä jos vain aikaa jää. Kaasupolkimen juuressa on klassisesti kans pientä syöpymää. mutta se ei iso ongelma ole. Auto on nyt itseasiassa jo katsastuskunnossa :shock:

Tuulilasi ei kyllä varmaan mene läpi katsastuksesta. Uus maksais 160 tai 170 riippuen haluaako yläreunan tummennusta vai ei. Pitää sellanen tilata ja asentaa se sinä päivänä kun katsastukseen varaan ajan, niin samalla keikauksella voi sen fiksaa eikä tarvi ajella ees taas kilvettömänä. Saakohan tuuli- ja takalasin tiivisteitä vielä ihan hyllystä?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: To 08.04.2004 11:13
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

Sergey kirjoitti:Saakohan tuuli- ja takalasin tiivisteitä vielä ihan hyllystä?
Tuskinpa sitä hyllystä löytyy, kaikki pienet myyjät eivät pysty edes toimittamaan. Tilaamalla saat RTO:sta, Veholta tms.
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Ja näemmä tuolta mbclassicsilta... Ei ees kallis.

Sadesäällä puuhastelu siirtyy sisätiloihin, ja talvirenkaita ajatellen meinasin että jos laittais kapselit jotensakin kuntoon.

Tällänen se oli alunperin:
Kuva

Ja tällänen se sitten on nyt, Pitää vielä kiillottaa väripinta kunnolla:
Kuva

(Mä alan vähitellen vihaamaan mun kameraa :S )
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Vastaa Viestiin