124 seisontajarru
124 seisontajarru
Alkoi tuo seisontajarru jumimaan kuskinpuolelta, elikkä siis jäi aina hieman päälle kun löysäsi jarrun pois päältä. Viaksi arvelisin sitä jarrukenkien levittäjää joka on siellä rummun sisässä, oli nimittäin ihan umpi ruosteessa eikä liikkunut kuin meisselillä väkisin vääntelemällä. Mutta miten sen saa pois sieltä
ja saako sitä edes ostettua pelkästään vai tuleeko se uuden vaijerin mukana
Kun siellä jarrukilven takana vähän sen yläpuolella mihin vaijeri tulee on pultti jolla näyttäis olevan joku lätkä kiinni, luulin sitä ensin eräänlaiseksi vaijerin lukitus sokaksi joka lähtee ylöspäin kunhan sen pultin aukaisee mutta ei se siitä liikkunut mihinkään suuntaan vaikka tein mitä
Huomasin siinä sitten samalla myös ku kerta auton ylös tunkkasin että oli perä hieman öljyinen vänkärin puolen vetarin kupeesta, että vuotaakohan vetarin stefa(ja onkohan miten iso töinen vaihtaa jos tarvetta on?) vai voisiko olla mahdollista että se olisi tuota hydrauli öljyä kun ei ainakaan peräöljylle haissut. Tuli tuo hydrauli öljy myös senkin takia mieleen kun kesällä oli vielä ihan kuiva tuo perä murikka mutta heti kun tuli liukkaammat kelit niin on tullut suditeltua, joten tuo hydrauli peräkin on saanut tekemistä että josko se sieltä vuotaisi.
M-B 300 ce-24
- Manu300cea24
- Mersumies

- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Samanlainen homma oli kesällä mullakin.
Kuskin puoli jumitti kun käytti K-jarrua.
Oli se levittäjä hieman "kutistunut" ja pari napakkaa vasaran lyöntiä vasaralla meisselin kanssa ja avot.
En tiiä mistä tämä johtuu kun käkkäriä ei tarvii käyttää kun on tomaatti.
Mut silti näin kävi.
Kuskin puoli jumitti kun käytti K-jarrua.
Oli se levittäjä hieman "kutistunut" ja pari napakkaa vasaran lyöntiä vasaralla meisselin kanssa ja avot.
En tiiä mistä tämä johtuu kun käkkäriä ei tarvii käyttää kun on tomaatti.
Mut silti näin kävi.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
- Manu300cea24
- Mersumies

- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Re: 124 seisontajarru
Taitaa tämä olla niitä yleisimpiä vikoja leimalla ollessa lankussa.benny kirjoitti:Alkoi tuo seisontajarru jumimaan kuskinpuolelta, elikkä siis jäi aina hieman päälle kun löysäsi jarrun pois päältä. Viaksi arvelisin sitä jarrukenkien levittäjää joka on siellä rummun sisässä, oli nimittäin ihan umpi ruosteessa eikä liikkunut kuin meisselillä väkisin vääntelemällä. Mutta miten sen saa pois sieltäja saako sitä edes ostettua pelkästään vai tuleeko se uuden vaijerin mukana
Kun siellä jarrukilven takana vähän sen yläpuolella mihin vaijeri tulee on pultti jolla näyttäis olevan joku lätkä kiinni, luulin sitä ensin eräänlaiseksi vaijerin lukitus sokaksi joka lähtee ylöspäin kunhan sen pultin aukaisee mutta ei se siitä liikkunut mihinkään suuntaan vaikka tein mitä
Se linkku eli kenkien levittäjä kannatta uusia, on halpa osa. Vaijeri on kiinni kilvessä sillä pultilla, vaijerin hylsy on yleensä p-un tiukassa, saa pyöritellä hetken että saa ulos.Kokemuksen mukaan on samalla vaijerit jo tiensä päässä(siis molemmat puolet, tasauslinkkuun asti, se on kardaanin 'alla')Samalla tietysti uudet kengät jne ja pelittää taas 100tkm
lisäys: siis linkun saa erikseen ja vaijerin mukana tulee tietysti se 'lätkä' millä kiinnitetään kilpeen.Pura koko roska palasiksi ja sitten teräsharjaa sekä paineilmaa ja uudet osat paikoilleen.Sitä kenkien säätöpulttia ei yleensä tarvitse uusia, vain puhdistaa, eikä sitten rasvata kuin ehkä tippa kuparitahnaa.
Kiitoksia vastauksista
. Joten aukaisen siis sen pultin siitä jarru vaijerin vierestä ja sitten vaikka väkivalloin revin sen vaijerin levittimineen päivineen pois sieltä. Ymmärsinkö oikein, kun eilen ainakin yritin sitä vaijerin juuressa olevaa "hylsyä" liikutella lukkopihdeillä niin ei änähtänytkään ja en sitten uskaltanut sen suuremmin sille voimiani näyttää kun luulin että siinä on joku jippo ja luulin myös ettei se levitin mahdu sen jarrukilven läpi menemään....... Mut mut mitenkäs tuo perä, jos se hydrauliputki vuotaisi ihan juuresta niin rupeasiko se kusemaan vasta kun revittelee? Ja jos se vetarin stefa vuotaa niin onko minulla miten iso remontti tiedossa, pitääkö irroittaa perä vai onnistuuko homma sen paikoillaan ollessa 
M-B 300 ce-24
Ei, ei se sieltä tuu.benny kirjoitti:Kiitoksia vastauksista. Joten aukaisen siis sen pultin siitä jarru vaijerin vierestä ja sitten vaikka väkivalloin revin sen vaijerin levittimineen päivineen pois sieltä. Ymmärsinkö oikein, kun eilen ainakin yritin sitä vaijerin juuressa olevaa "hylsyä" liikutella lukkopihdeillä niin ei änähtänytkään ja en sitten uskaltanut sen suuremmin sille voimiani näyttää kun luulin että siinä on joku jippo ja luulin myös ettei se levitin mahdu sen jarrukilven läpi menemään.....
Ota jarrulevy/rumpu pois ja kato mikä siinä mättää. Kato liikkuuko vaijeri vai onko se levitin jumissa. Itellä on 17 vuotta vanhat vaijerit ja pelaa, mutta levitin on ollut kaksi kertaa jumissa.
Eikä siinä levittimessäkään muuta vikaa oo kuin on hapettunut. Jotain mutterinirroituslitkua suihkaus ja herkistystä, ei niitä kannata turhaa vaihtaa.
Ja jatkohoitona, että käyttää seisontajarrua edes kerran viikossa.
Tuntuis vähän että vaijeri jumii ja se levittäjä on pelkkä ruoste möykky eikä liiku mihinkään suuntaan sekään, joten miten sen levittäjän saa siis pois? Kun ei tuosta saa oikein mitään selvää että onko se jollain tapilla siinä vaijerin päässä kiinni vai mitenkä
ja kun on vielä sen verran ahdaskin se väli ettei edes oikein näe kunnolla.
M-B 300 ce-24
- Manu300cea24
- Mersumies

- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Täytys varmaan se levittäjäsysteemi saada sen verran herkistettyä siellä paikallaan ollessaan,että saa sen tapin napautettua pois.
Vaijerit vaan ihan löysälle ensin ja sitten CRC:tä ja nitkutusta niin pitäis onnistua.
Niin ja se on ihan sellanen sentin tai oisko vähän vajaa mittanen umpitappi.
Vaijerit vaan ihan löysälle ensin ja sitten CRC:tä ja nitkutusta niin pitäis onnistua.
Niin ja se on ihan sellanen sentin tai oisko vähän vajaa mittanen umpitappi.
MB 250d autom.-93
MB 200d autom.-89,ei liikenteessä.
MB E200cdi autom. -01 kesäauto
MB 240d -81 kesäauto
MB 200d autom.-89,ei liikenteessä.
MB E200cdi autom. -01 kesäauto
MB 240d -81 kesäauto
Tässä vaiheessa viimeistään huomaa onko vaijerit jumissa kun on ottanut kardaanin alta kaikki siitä 13mm säätöpultista, klinkku ei tule yhtään ulospäin jotta saisi sen tapin pois. Siinä ei juuri auta kuin sahata poikki se ruostunut vaijeri, sen jälkeen onkin helpompaa(paitsi että menee ostaan sen uuden vaijerin x2+2linkkua+kengät).Tosin on vielä jäljellä vaijereiden kilvenläpihylsän irtitemppuilu CRC'lläjuhaoh kirjoitti:Niin ja se tappi on siinä vaijerin päässä, ei se niveltappi. Ja jos ei ole vaijerissa riittävästi löysää niin sitten auton alta välilinkusta lisää löysää.
Kilvenläpihylsä lähtee sopivan kokoisella poranterällä iskemällä rummun puolelta. Linkku ja vaijeri ensin pois. Muutenkin se reikä kannattaa puhdistaa kunnolla ruosteesta koska uutta vaijeria ei paikoilleen. Vaijeria kun ei lyödä paikalleen vaan ainoastaan painaa.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Mersun vaijeri kiinnityy linkkuun pienella tapilla, joka ei ole ollenkaan lukittu. Työasennossahan linkun reunat pitää sen tapin sisällä ja jonkun ajan kuluessa se onkin ruostunut jo kiinni. Jos tahtoo sen ehjänä irti, niin joutuu taiteilemaan, jotta sen saa iskettyä irti.
Toinen vaihtoehto on katkaista vaijeri ja sitten takoa se tappi pois ruuvipenkissa.
Suositteltavampi on kyllä uusia se linkkukin. Jos se kerran on jumissa, niin junissahan se on kohta taas. S124 on ainakin kaksi vuotta toiminut uudet seisontajarruhilppeet mainiosti. Toisaalta, käytänhän jarrua päivittäin...
Automaatin P on aika kallis seisontajarruksi... Mutta ajaa asiansa.
Sama tsydeemi on ainakin 123 ja 126. Mahdollisesti myös muilla.
Toinen vaihtoehto on katkaista vaijeri ja sitten takoa se tappi pois ruuvipenkissa.
Suositteltavampi on kyllä uusia se linkkukin. Jos se kerran on jumissa, niin junissahan se on kohta taas. S124 on ainakin kaksi vuotta toiminut uudet seisontajarruhilppeet mainiosti. Toisaalta, käytänhän jarrua päivittäin...
Automaatin P on aika kallis seisontajarruksi... Mutta ajaa asiansa.
Sama tsydeemi on ainakin 123 ja 126. Mahdollisesti myös muilla.


