Akku tyhjänä, isompaa tilalle vai laturia kyläajon perään?
Akku tyhjänä, isompaa tilalle vai laturia kyläajon perään?
On tässä viime aikoina tullu paljon lyhyttä ajoa ja auton säätämistä, paljon käynnistämistä ja sammuttamista. Onpa webastoakin pitänyt pitää päällä. Eilen auto ei sitten lähtenyt käyntiin ollenkaan, jännitteet oli laskenut n. kahdeksaan. Akulle piti antaa lisää virtaa ja taas heilahti. Ajoin n. 80 kilsan lenkin maantieajoa vielä illalla että laturi jauhaisi edes niin että tänä aamuna pääsisin taas liikenteeseen.
Kävin akkuliikkeessä mittauttamassa akun. (Kapasiteetiltaan se on 80ah, edellinen omistaja laittanut ja näin ollen n. vuoden ikäinen suunnilleen.) Mittarin ja rasitustestin mukaan "ihan hyvä, muttei mikään ihan huippukaan".
Mielessä on kangistellut isomman akun laittaminen, 100-110 ah voisi olla mukava eikä ymmärtääkseni ylimitoitettu auton laturille. Kannattaako laittaa suosiolla isompikapasiteettinen akku vai hankkia laturi tuolle nykyiselle jolla saisi lisäpotkua jos ei tule ihan hetkeen kunnon maantieajopätkiä?
Kävin akkuliikkeessä mittauttamassa akun. (Kapasiteetiltaan se on 80ah, edellinen omistaja laittanut ja näin ollen n. vuoden ikäinen suunnilleen.) Mittarin ja rasitustestin mukaan "ihan hyvä, muttei mikään ihan huippukaan".
Mielessä on kangistellut isomman akun laittaminen, 100-110 ah voisi olla mukava eikä ymmärtääkseni ylimitoitettu auton laturille. Kannattaako laittaa suosiolla isompikapasiteettinen akku vai hankkia laturi tuolle nykyiselle jolla saisi lisäpotkua jos ei tule ihan hetkeen kunnon maantieajopätkiä?
- ArthurDent
- Vakiokalustoa
- Viestit: 88
- Liittynyt: La 17.12.2005 13:48
- Paikkakunta: Inkoo
Koolla on väliä
Kuten tuossa yläpuolella todettiin niin mittanauha käteen ja mittaamaan. Outoon niin iso akku kuin mahdollista. Hinta on siinä 1 € / 1 Ah.
Akkun merkkkiä valitessa kannattaa laatuun panostaa ja kertoa siitä Webastosta. Kaikki akut ei siitä oikein tykkää koska ne on oikeastaan suunniteltu käynnitämistä varte, eli iso määrä amppeereja nopeasti.
Ammataitoisessa akkukaupassa pitäisi olla tietoa ominaisuuksista.
Eli koolla on väliä...
Akkun merkkkiä valitessa kannattaa laatuun panostaa ja kertoa siitä Webastosta. Kaikki akut ei siitä oikein tykkää koska ne on oikeastaan suunniteltu käynnitämistä varte, eli iso määrä amppeereja nopeasti.
Ammataitoisessa akkukaupassa pitäisi olla tietoa ominaisuuksista.
Eli koolla on väliä...
Kyllä oikeassa autossa kartaani on...ja solmu olis kiva
123 200D -77 (EX), Tenavatähti 201 2,5D Turbo -89 (EX), 124 E300 D -93 (EX), 124 300CE -93 EX
124 E250 TD -94 (vaimon käytössä), 124 300E -92
Yks 108 Viton paska
123 200D -77 (EX), Tenavatähti 201 2,5D Turbo -89 (EX), 124 E300 D -93 (EX), 124 300CE -93 EX
124 E250 TD -94 (vaimon käytössä), 124 300E -92
Yks 108 Viton paska
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3167
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Eikä se tehokkaampi laturikaan huono vaihtoehto ole, varsinkin jos Webastoa pyörittelee ja ajelee pääasiassa nurkka-ajoa. Ehtii työntää lyhyemmällä matkalla isonkin akun täyteen/täydemmäksi...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Jos hyvä neuvo kelpaa, niin osta keltainen Optima akku. Kapasiteettia ei tarvi olla paljon, omassa 300TDT:ssä on jotain 60 Ah ja "eberi" pyörii välillä tunninkin eikä ole ongelmia ollut.Harald kirjoitti:Kiitoksia kannanotoista. Jotain parannusta sinne nyt pitää keksiä niin uskaltaa tuota webastoa käyttää.
Maksaa vähän enemmän mutta säästää hermoja, kun ei tarvitse ihmetellä lähteekö käyntiin vai ei.
Tavalliset akut ei kestä tuota syväpurkausta, mitä tulee tuon lämmittimen käytössä. Mulla meni ennen akku joka toinen vuosi ennen kuin löysin tuon nykyisen akun.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Tänks Pete, kyllä kelpaa.Petri K kirjoitti:Jos hyvä neuvo kelpaa, niin osta keltainen Optima akku. Kapasiteettia ei tarvi olla paljon, omassa 300TDT:ssä on jotain 60 Ah ja "eberi" pyörii välillä tunninkin eikä ole ongelmia ollut.Harald kirjoitti:Kiitoksia kannanotoista. Jotain parannusta sinne nyt pitää keksiä niin uskaltaa tuota webastoa käyttää.
Maksaa vähän enemmän mutta säästää hermoja, kun ei tarvitse ihmetellä lähteekö käyntiin vai ei.
Tavalliset akut ei kestä tuota syväpurkausta, mitä tulee tuon lämmittimen käytössä. Mulla meni ennen akku joka toinen vuosi ennen kuin löysin tuon nykyisen akun.
Nimittäin. Äsken olin hallilla asentamassa poppivehkeitä autoon. Vahvistimeksi tulee 600- wattinen JBL ja muutaman minuutin testisoitto ihan olemattomalla volumella imaisi akun niin tyhjäksi ettei enää käyntiin lähtenyt ja juoksin 4km kotiin kun en kehdannut ketään herättää hakemaan / antamaan virtaa keskellä yötä. Oli muuten semmoinen kokemus pakkasessa juosta ilman kerrastoa työhaalarin alla että uusi akku tulee huomenna. Ja varmaan lisälaturin hommaan kans.
Ymmärääkseni tuota Optimaa käyttävät noissa peleissä missä on just näitä stereoita / lämmittimiä / muita virtaa vieviä pelejä? Viitsiikö joku vääntää rautalangasta mikä niistä tekee niin loistavia?
Ja vähä jo toista aihetta sivuten, joko tuommoisella 600 watin lankulla pitää olla kondensaattori? Kuuntelu kuitenkin tapahtuu 99% silloin kun auto on käynnissä ja ajossa ja laturi pyörii.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 82
- Liittynyt: To 19.04.2007 17:37
Kuullostaa oudolta että muutaman minuutin popittelu imaisisi akun tyhjäksi. Kavereilla on tuplasti tuon tehoisia vahvistimia ja ne kestävät soittamista aika kovaakin ilman että auto on käynnissä pitempään. Ettei laturissa olisi jotain häikkää?
ex 300 CEa-24v vm. 91
ex w201 2.6 vm.87
ex w124 200d vm.94 (hirvikolari)
ex w201 2.6 vm.87
ex w124 200d vm.94 (hirvikolari)
Tuskin on konkka tarpeen jos kaapelit ovat tarpeeksi paksuja ja subbari ei vie koko tehoa. Katso paljonko akun jännite on kun auto on käynnissä ja valot + muut sähkövermeet ovat päällä ja kierroksia koneessa on 2000+.
On kyllä outoa, että vuoden ikäinen akku on jo sippi, mutta jos näin tosiaan, niin hommaa joku 100Ah akku sen tilalle.
On kyllä outoa, että vuoden ikäinen akku on jo sippi, mutta jos näin tosiaan, niin hommaa joku 100Ah akku sen tilalle.
Ex. S202 cdi -99
100ah:n Exide laitettu tilalle. Entinen näytti joltain halpahallin kahdenkympin tavaralta. Hyvin hyrskähti käyntiin. Ostin lisäksi kymppiampeerisen laturin sille, että saa tarvittaessa seinästä virtaa jos ajelee paljon kyläajoa ja käyttää webastoa.
En lähteny siihen Optimaan, 400 euroa pyysivät suurimmasta Optimasta.
Mittailen tuota ensi viikolla et mites nuo jännitteet mennee... Kunhan nyt selviäisi kahdessa päivässä 500 kilsasta niin hyvä ois ( ja lähtis aina käyntiin
) Poppivehkeitä en liitä takas ennen kuin mittailen.
En lähteny siihen Optimaan, 400 euroa pyysivät suurimmasta Optimasta.
Mittailen tuota ensi viikolla et mites nuo jännitteet mennee... Kunhan nyt selviäisi kahdessa päivässä 500 kilsasta niin hyvä ois ( ja lähtis aina käyntiin

Perkule, Tervolan Terävässä kaikki on paremmin. Sitä jo minäki että jossain nettipuljussa oli noin parillasadalla. Tarkoitus oli kuitenkin paitsi saada uusi akku, myös saada se tänään - köyhä kun olen niin ei raskinut sijoittaa Optimaan eikä lähteä hakemaan mistään halvempaa. Toivottavasti tuo pelaa, siinäkin luvattiin hyvä syväpurkauksen sieto ja pitäisi kestää noita sähkölaitteita.Mika.T kirjoitti:Täältä saa normi 55Ah optimaa 150e. punaiset ja keltaiset.Harald kirjoitti: En lähteny siihen Optimaan, 400 euroa pyysivät suurimmasta Optimasta. .