Rehtijiin talavirönttä 300 tdt 4-matik

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
rehtijii
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 452
Liittynyt: Ke 12.11.2003 22:12
Paikkakunta: k-joki

Rehtijiin talavirönttä 300 tdt 4-matik

Viesti Kirjoittaja rehtijii »

Joo tuli hommattua syksyllä tuommonen turpotiisseli nelimatikki talvileluksi.

Kuva

No pitihän sitä sitte vähän piristää.

Garrett gt32
kiinankuuleri
7mm elementit
3"pakoputki
vaihteisto piti myös vahvistaa



Kuva

Tuo turpo voi olla "isojen" poikien mielestä liian pieni , ja varmaan sitä onkin , mutta tähän käyttötarkoitukseen erittäin hyvä ja todella herkkä heräämään. Tavoitteena ei ollut suuri huipputeho , vaan mukavasti alhaalta vääntävä käyttöauton luonne ja tietysti pitää vähän seurata , että mitä ne nuo nelivedon vermeet kestää. Itse olen todella tyytyväinen käytökseen. Vääntää lähes viiveettä ja kiertää tarvittaessa tappiin asti.
Takavetoisena tällä ei tekis yhtään mitään talvella...
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Tälle iltaa näyttäis olevan meillä oikein hyvä keli päästellä nelivedolla.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

jeemu kirjoitti:Tälle iltaa näyttäis olevan meillä oikein hyvä keli päästellä nelivedolla.
Joo ja tänään sitten jo aivan toisen lainen :cry:
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Toi pienempi ahdin voi olla todella hyvä tuon painavan auton kanssa. Oletko mittaillut pakolämpöjä?

Hiukan ot:tä On aika huoltoystävällisiksi suunniteltu nämä 4-matic mallit loppujen lopuksi kuitenkin. Omasta tipautin äsken automaattin alas, ja onnistui harrastelijaltakin kahdessa tunnissa. Hämmästyttävän helppo homma :)
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Avatar
Esko R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ti 18.11.2003 23:02
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Esko R »

On se mukava ja mielenkintoinen homma seurata näitä autoilun pioneereja, jotka uskaltaa toteuttaa asiat, joista meikäläinen vaan uneksii. :wink:

Tuommonen 4-matikki ja ~300 hevosta on mielenkiintoinen yhdistelmä, kun sitä pitoa löytyy talvikelilläkin, ainakin kiihdytyksessä.
Kyllä Mersu on aina Mersu

X218 350CDI
Exät:
W212 220CDI (FL)
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Minnekkäs se hävis se " todella viisaan miehen " kommentti näistä viri hommista :shock:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
Ilpo L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: Ti 07.09.2004 10:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ilpo L »

Harjottelupalstalle :lol:
PLAY LOUD

V12
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Eikö pääse kolmeensataan kuuden millin "tapeilla".
Vai kuuluuko se seitsämänmillinen niin "aiheeseen", ettei ilman niitä enää rakennella mitään.
Onko tuo lokasuojan päällä oleva musta laatikko ilmanputsarin kotelo ?
Onko neliveto koko ajan päällä ?
Taitaa tuo ahtimen kääntäminen ylös olla toinen "must".

"Valitusta linjasta ei luisteta".
Se on itsepäisyyspäivä, pojat. :lol:
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
rehtijii
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 452
Liittynyt: Ke 12.11.2003 22:12
Paikkakunta: k-joki

Viesti Kirjoittaja rehtijii »

tuikku kirjoitti:.
Eikö pääse kolmeensataan kuuden millin "tapeilla".
Vai kuuluuko se seitsämänmillinen niin "aiheeseen", ettei ilman niitä enää rakennella mitään.
Onko tuo lokasuojan päällä oleva musta laatikko ilmanputsarin kotelo ?
Onko neliveto koko ajan päällä ?
Taitaa tuo ahtimen kääntäminen ylös olla toinen "must".

"Valitusta linjasta ei luisteta".
Se on itsepäisyyspäivä, pojat. :lol:
Oli ensin kuusmilliset tapit , ei päässy kolmeensataan.
Ilmanputsari on sittemmin vaihtunut pipercrossin vihreään sieneen , vakioputsari hukkas 20hv.
Neliveto on päällä aina kun abs anturit havaitsee luistoa.
Tuo ahdin on yritetty panna niin alas kuin se tilanpuitteissa on lyhytputkisella sarjalla mahdollista.
Kuva
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

tuikku kirjoitti:.
Eikö pääse kolmeensataan kuuden millin "tapeilla".
Vai kuuluuko se seitsämänmillinen niin "aiheeseen", ettei ilman niitä enää rakennella mitään.
Onko tuo lokasuojan päällä oleva musta laatikko ilmanputsarin kotelo ?
Onko neliveto koko ajan päällä ?
Taitaa tuo ahtimen kääntäminen ylös olla toinen "must".

"Valitusta linjasta ei luisteta"
Se on itsepäisyyspäivä, pojat. :lol:
Vastaan vain niiltä osin kuin osaan, neliveto todennäköisesti aina päällä kun kaasujalka koskee kaasuun 8)

Linja pitää ja hyvä että piti myös silloin joskus ennen :wink: Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille :)
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Viesti Kirjoittaja romuroope »

Hyvää itsenäisyysiltaa.
Viimeksi muokannut romuroope, To 06.12.2007 23:17. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

NONI.. Tähän loppu mersuvoorumin luku. :D
Viimeksi muokannut Mika.T, Su 10.05.2015 14:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
MJF
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 165
Liittynyt: Ma 08.12.2003 17:57
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja MJF »

Mika.T kirjoitti:NONI.. Tähän loppu mersuvoorumin luku.
:shock: No mikäs ny :shock:
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

rehtijii kirjoitti: Oli ensin kuusmilliset tapit , ei päässy kolmeensataan.
Ilmanputsari on sittemmin vaihtunut pipercrossin vihreään sieneen , vakioputsari hukkas 20hv.

niin mä vähän arvelinkin, kunhan irvailin.

Tuon ilmanpuhdistinhässäkän lisäksi on aina silmään jotenkin sattunut tuo imusarjan toteutustapa.

Ei se alkuperäinenkään toteutustapa nyt kovin kummoiselta näytä, mutta jotenkin ei tuo "muutettukaan" pane hurraata huutamaan.
Nykyään ehdään painekotelolta lähtevät putket pidemmiksi.
Varmaan on paljon tuollakin mallilla tehoa saatu, ei siinä mitään.
Silmään näyttäisi paremmalta kuitenkin sellainen järjestely, joka kuitenkin pyrkisi jakamaan tulevaa ilmaa jotenkin tasaisemmin sylintereihin.
Onko muunlaisista mitään kokemusta.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

tuikku kirjoitti:Tuon ilmanpuhdistinhässäkän lisäksi on aina silmään jotenkin sattunut tuo imusarjan toteutustapa.
Tuolla pääee helposti, siis helpommalla työmäärällä, siihen riittävään tehoon. Tokihan kaikilla on tiedossa, että parempi sarja syntyy pitkillä putkilla, sellaisilla kuin on esimerkiksi 606:ssa ja Vitossa vakiona :lol: . tai no ei ne niin kovin pitkät vitossa ole.

Vaparin imusarjastakin saa tehtyä kun liittää siihen painekotelon. Peterhi:llä taisi olla sellainen käytössä, jollei muutamalla muullakin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

onko toi pakosarja ihan kiillotettua rst:tä vai onko se pinnotettu?
Viimeksi muokannut MasaMbW124, La 08.12.2007 11:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Tuolla puolella moottoria näissä taitaa olla pakosarja 8) Jos nyt siis arvelin oikeaa kuvaa mitä tarkoitit...
Avatar
rehtijii
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 452
Liittynyt: Ke 12.11.2003 22:12
Paikkakunta: k-joki

Viesti Kirjoittaja rehtijii »

Petri K kirjoitti:Toi pienempi ahdin voi olla todella hyvä tuon painavan auton kanssa. Oletko mittaillut pakolämpöjä?

Hiukan ot:tä On aika huoltoystävällisiksi suunniteltu nämä 4-matic mallit loppujen lopuksi kuitenkin. Omasta tipautin äsken automaattin alas, ja onnistui harrastelijaltakin kahdessa tunnissa. Hämmästyttävän helppo homma :)
Joo eihän se mikään keijukainen oo , kävin tuossa paikallisessa minkinruokatehtaan puntarilla , 1780kg tyhjällätankilla :shock:

Pakolämpöjä en oo mittaillu. pakopainemittari on olemassa ja tottakai se menee vähän yläkantissa koko ajan jos antaa ronttosta kunnolla.

Oon jo monta vuotta ajanu periaatteessa aina liian pienillä ahtimilla ja siltikään en oo yhtään kansivauriota / kansitiivistevauriota / moottorivauroita saanu aikaseksi :shock:
Eikä se siitä johu , että olis jotenki liian nätisti ajellu , vaan luotan edelleenkin siihen , että kylymää konetta ei käsketä ja kuumaa konetta ei sammuteta heti kovan käytön jälkeen :!:
Avatar
rehtijii
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 452
Liittynyt: Ke 12.11.2003 22:12
Paikkakunta: k-joki

Viesti Kirjoittaja rehtijii »

rehtijii kirjoitti:
Petri K kirjoitti:Toi pienempi ahdin voi olla todella hyvä tuon painavan auton kanssa. Oletko mittaillut pakolämpöjä?

Hiukan ot:tä On aika huoltoystävällisiksi suunniteltu nämä 4-matic mallit loppujen lopuksi kuitenkin. Omasta tipautin äsken automaattin alas, ja onnistui harrastelijaltakin kahdessa tunnissa. Hämmästyttävän helppo homma :)
Joo eihän se mikään keijukainen oo , kävin tuossa paikallisessa minkinruokatehtaan puntarilla , 1780kg tyhjällätankilla :shock:

Pakolämpöjä en oo mittaillu. pakopainemittari on olemassa ja tottakai se menee vähän yläkantissa koko ajan jos antaa ronttosta kunnolla.

Oon jo monta vuotta ajanu periaatteessa aina liian pienillä ahtimilla ja siltikään en oo yhtään kansivauriota / kansitiivistevauriota / moottorivauroita saanu aikaseksi :shock:
Eikä se siitä johu , että olis jotenki liian nätisti ajellu , vaan luotan edelleenkin siihen , että kylymää konetta ei käsketä ja kuumaa konetta ei sammuteta heti kovan käytön jälkeen :!:
Mites romuroopen/hitsarin/????????/??????? käyttökokemukset?
610hp vajaapyttysellä ?
Mikä ahdin siinä kokoonpanossa olikaan ? kkk ko?
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

AM kirjoitti:Tuolla puolella moottoria näissä taitaa olla pakosarja 8) Jos nyt siis arvelin oikeaa kuvaa mitä tarkoitit...
nyt poika pääsi pahasti kuittaan :lol: :shock:

http://www.roadmachine.fi/excoat.html

tuota vaan meinasin, että onko mahdollisesti kyseistä tuotetta pakosarjalla, kun itsellä tuo harkinnassa..
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
ytte
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 08.12.2003 15:37
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte »

rehtijii kirjoitti:
tuikku kirjoitti:.
Eikö pääse kolmeensataan kuuden millin "tapeilla".
Vai kuuluuko se seitsämänmillinen niin "aiheeseen", ettei ilman niitä enää rakennella mitään.
Onko tuo lokasuojan päällä oleva musta laatikko ilmanputsarin kotelo ?
Onko neliveto koko ajan päällä ?
Taitaa tuo ahtimen kääntäminen ylös olla toinen "must".

"Valitusta linjasta ei luisteta".
Se on itsepäisyyspäivä, pojat. :lol:
Oli ensin kuusmilliset tapit , ei päässy kolmeensataan.
Ilmanputsari on sittemmin vaihtunut pipercrossin vihreään sieneen , vakioputsari hukkas 20hv.
Neliveto on päällä aina kun abs anturit havaitsee luistoa.
Tuo ahdin on yritetty panna niin alas kuin se tilanpuitteissa on lyhytputkisella sarjalla mahdollista.
Kuva
Mihin asti 6mm elementit riitti, vai mittasitteko tehoja ollenkaan?
Avatar
rehtijii
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 452
Liittynyt: Ke 12.11.2003 22:12
Paikkakunta: k-joki

Viesti Kirjoittaja rehtijii »

ytte kirjoitti:.


Mihin asti 6mm elementit riitti, vai mittasitteko tehoja ollenkaan?
n. 80 kuutiomillin annoksella 232/415.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Vai oli rehtiji innostunut myös nelivedosta. Mulla on samanlainen
neliveto, jonka rehtijii on tainnut joskus nähdäkin siellä tallissaan.

Moottori on aivan vakio, kun autossa on ilmastointi eikä huvittaisi
sitä purkaa eikä näyttäisi ylimääräinen jäähdytin enää mahtuvan
keulalle. Kummankin lokasuojan allakin on jo jäähdytin moottorin
ja laatikon öljyille eikä sinne siis voi mitään asentaa.

Mites nuo kuulerit yleensä mahdutetaan keulaan, jos säilytetään
ilmastointi? Tuleeko siitä kovasti laittamista?

Ajattelin, että voisihan sitä ruuvata pumppua ilman cooleriakin,
jos vääntäisi vaan puoli kierrosta maksimikierroksia ylös ja syötöt
täysille. Kierrokset nousisivat vain tehtaan toleranssien ylärajalle.
Kestäisiköhän tuo moottori sen sulamatta, vaikka minulla
on usein vene vedossa ja moottorista otetaan täydet tehot?

On tuo ruuvaaminenkin jäänyt, kun autossa on katalysaattori
(ei ole vähäpäästöinen) ja ilmeisesti ruuvaus pitäisi tehdä
penkissä (korjaamokäsikirjan mukaan). Ja sitä paitsi autolla
ajetaan joka päivä, eikä sitä olisi kiva seisottaa korjaamolla.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

itseäni kiinnostais kanssa nähdä kuvia miten on coolerit asennettu jos on ilmastointi säilytetty. ja myös vesi/ilma coolerista ois kiva saada tietoa/kommentteja.
Avatar
rehtijii
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 452
Liittynyt: Ke 12.11.2003 22:12
Paikkakunta: k-joki

Viesti Kirjoittaja rehtijii »

Just äsken nostin kannen pöyälle... ainaki kolomesta kohasta halki :(

Tuli aikasemmin tuola kehuttua , että yhtään kansi ym. vauriota en oo saanu aikaan.
Puolustukseksi voisin sanoa , että kyllä tässä alkava kansi vaurio on ollu siitä asti kun yhteinen taival alko...
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

rehtijii kirjoitti:Just äsken nostin kannen pöyälle... ainaki kolomesta kohasta halki :(

Tuli aikasemmin tuola kehuttua , että yhtään kansi ym. vauriota en oo saanu aikaan.
Puolustukseksi voisin sanoa , että kyllä tässä alkava kansi vaurio on ollu siitä asti kun yhteinen taival alko...

Elä pelottele :roll: :x :oops:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Sattuuhan tuota...
Meinasitko ostaa ehjän vai korjauttaa vanhan?
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
rehtijii
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 452
Liittynyt: Ke 12.11.2003 22:12
Paikkakunta: k-joki

Viesti Kirjoittaja rehtijii »

Jube kirjoitti:Sattuuhan tuota...
Meinasitko ostaa ehjän vai korjauttaa vanhan?
Korjataan jos pystyy...
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

rehtijii kirjoitti:
Jube kirjoitti:Sattuuhan tuota...
Meinasitko ostaa ehjän vai korjauttaa vanhan?
Korjataan jos pystyy...
Sittenpä se on ainakin varmasti ehjä jos korjaus on mahdollista.
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
rehtijii
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 452
Liittynyt: Ke 12.11.2003 22:12
Paikkakunta: k-joki

Viesti Kirjoittaja rehtijii »

Oli sen verran paha tapaus , että tulee vaihtokansi uusilla venttiileillä :x
Vastaa Viestiin