Mikä ihmeen keskipakosäädin?
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viesti:
Mikä ihmeen keskipakosäädin?
Moi!
- W124 200TD pitää kuumana erittäin ikävää kalkatusta tyhjänkäynnillä, ajoittain voimakasta, ajoittain olematonta.
Onneksi piti kalkatusta kun poikkesin koneistamolle/korjaamolle. Superhanu-asiantuntija uskoo kuulosteltuaan keskipakosäätimen olevan entinen. Luulin että tarkoitti "vuoristorataa", mutta kuulemma ei - joten valistakaa: mikä ihmeen keskipakosäädin? Onko EPC-kuvaa kellään?
Ja tuleeko moinen säädin uuden vuoristoradan mukana vai miten? Kiitoksia vastauksista.
- W124 200TD pitää kuumana erittäin ikävää kalkatusta tyhjänkäynnillä, ajoittain voimakasta, ajoittain olematonta.
Onneksi piti kalkatusta kun poikkesin koneistamolle/korjaamolle. Superhanu-asiantuntija uskoo kuulosteltuaan keskipakosäätimen olevan entinen. Luulin että tarkoitti "vuoristorataa", mutta kuulemma ei - joten valistakaa: mikä ihmeen keskipakosäädin? Onko EPC-kuvaa kellään?
Ja tuleeko moinen säädin uuden vuoristoradan mukana vai miten? Kiitoksia vastauksista.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Tarkista ensin ennen kuin tilaat uuden. Omassa joskus oli samantapainen ongelma joka poistui kun vaihdoin kannentiivisteen.
Itse arvailin ettei ketjunkiristin saanut aina kuumana riittävästi öljynpainetta ja ääni johtui siitä että ketju tyhjäkäynnillä löysällä.
Itse arvailin ettei ketjunkiristin saanut aina kuumana riittävästi öljynpainetta ja ääni johtui siitä että ketju tyhjäkäynnillä löysällä.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Siinä vuoristoradan yhteydessä on keskipakosäädin, joka säätää pumpun ennakkoa kierrosten mukaan. Kalkatus kuumana ajoittain viittaa kyllä herkästi juurikin Petri K:n mainitsemaan kannentiivistevikaan. Harvoin tuo ennakonsädinosa noista hajoaa.
Pitäs kuulla toki ääni livenä, ennenkuin voi kovin tarkkoja diagnooseja tehdä.
Pitäs kuulla toki ääni livenä, ennenkuin voi kovin tarkkoja diagnooseja tehdä.
- vito500tkm
- Asiantuntija
Vitossa sekin onnistuuJP74 kirjoitti:Harvoin tuo ennakonsädinosa noista hajoaa.

Lisäksi pumpun sisälläkin on keskipakosäädin, joka voi hajota

- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viesti:
Eli eikös ääntelyä voi sillon ihan yhtälailla aiheuttaa ketjun venyminen taikka ketjunkiristimen vika? Koneella on ajettu jotain 300 000 -> enkä itse ole 4 omistajavuoden aikana ketjua vaihdattanut.Petri K kirjoitti:Tarkista ensin ennen kuin tilaat uuden. Omassa joskus oli samantapainen ongelma joka poistui kun vaihdoin kannentiivisteen.
No käykäämme JP kuulostelemassa livenä.. Kantasen miekkosen kanssa tuota jo stetoskoopin kanssa ihmettelimme. Sanoi äänen tulevan pumpun suunnalta, jonka vuoksi epäili mainittua keskipakosäädintä. Vai on sellainen pumpussakin..
- vito500tkm
- Asiantuntija
Ei sen ketjun pitäisi vielä 300tkm kohdalla olla loppu. Ketju kyllä kannattaa vaihtaa jos varman päälle haluaa pelata (vaihtoväli 300tkm). Ketjun venymisen voi tarkastaa koneen ajotuksesta. Kuluneella ketjulla koneen ajotus ei pidä enää paikkaansa.
Syöttöpumpun hajottaa yleensä akselin laakeri joka menee rikki ja ilmeisesti voi hajottaa keskipakosäätimen, kuulemma
.
Kannattaa tietenkin kuulostella stetoskoopilla konetta tarkaan eri kohdista ettei tule väärää diagnoosia.
Syöttöpumpun hajottaa yleensä akselin laakeri joka menee rikki ja ilmeisesti voi hajottaa keskipakosäätimen, kuulemma

Kannattaa tietenkin kuulostella stetoskoopilla konetta tarkaan eri kohdista ettei tule väärää diagnoosia.
Mulla tuo ääni oli todella paha raklatus, joka kuului aika pitkälle, tuo kuului pienillä kierroksilla mutta hävis kun nosti kierroksia reilusti. Ketju helppo tarkistaa kun kokeilee nouseeko ylös rattaan päältä kun nostaa ketjusta.Petteri Kivimäki kirjoitti:Eli eikös ääntelyä voi sillon ihan yhtälailla aiheuttaa ketjun venyminen taikka ketjunkiristimen vika? Koneella on ajettu jotain 300 000 -> enkä itse ole 4 omistajavuoden aikana ketjua vaihdattanut.Petri K kirjoitti:Tarkista ensin ennen kuin tilaat uuden. Omassa joskus oli samantapainen ongelma joka poistui kun vaihdoin kannentiivisteen.
..
Venttiilikoppa pois ja kokeilemaan.
Kuullut olen et joskus mennyt tuo kiristin, samoin kuin tuo keskipakosäädinkin.
Omalle kohdalle ei vain vielä sattunut, ja autolla ajettu kuitenkin yli miljoona.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Tässä kuvia siitä keskipakosäätimestä. Vuoristorata on irroitettava erilinen osa, mutta se myydään vain hammaspyörän kanssa. Itse olen kerännyt hyväkuntoisia vuoristoratapintoja jemmaan vaihtoja varten. Kuukausi sitten oli tämä työn alla. Katsokaapa miten entinen vuoristoratapinta kulunut kiinnityspultteja myöten.
http://archive1.pixbox.se/arkivet/synli ... 5383.jpg?0
http://archive1.pixbox.se/arkivet/synli ... 5382.jpg?0
http://archive1.pixbox.se/arkivet/synli ... 5380.jpg?0
siinä on vieretysten loppuunkulunut ja hyvä käytetty
tässä keskipakosäädin purettuna takapuolelta:
http://archive1.pixbox.se/arkivet/synli ... 5381.jpg?0
Kalkatus ajoittaisesti voi johtua myös kannentiivisteestä.
http://archive1.pixbox.se/arkivet/synli ... 5383.jpg?0
http://archive1.pixbox.se/arkivet/synli ... 5382.jpg?0
http://archive1.pixbox.se/arkivet/synli ... 5380.jpg?0
siinä on vieretysten loppuunkulunut ja hyvä käytetty
tässä keskipakosäädin purettuna takapuolelta:
http://archive1.pixbox.se/arkivet/synli ... 5381.jpg?0
Kalkatus ajoittaisesti voi johtua myös kannentiivisteestä.
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viesti:
Jeps kiitos.
Minä uusin alipainepumpun sisuskalut taannoin kesäpystärissäni olevaan W123sen OM616 -moottoriin. Yllättävän hienossa kuosissa oli tuo vuoristorata, joku lienee joskus tehnyt jotakin, koska alipainepumpun merkinnät sanoivat sen olevan vuodelta 1984 ja kone on olevinaan vm. 1981..
Mäntätoimisen alipainepumpun sisuskalujen uusimisella parani jarrutuntuma ihan poskettoman hyväksi. On pystärit ja W123set aikanaan olleet uusina aikamoisia pelejä verrattuna muihin aikalaisiin.
Minä uusin alipainepumpun sisuskalut taannoin kesäpystärissäni olevaan W123sen OM616 -moottoriin. Yllättävän hienossa kuosissa oli tuo vuoristorata, joku lienee joskus tehnyt jotakin, koska alipainepumpun merkinnät sanoivat sen olevan vuodelta 1984 ja kone on olevinaan vm. 1981..
Mäntätoimisen alipainepumpun sisuskalujen uusimisella parani jarrutuntuma ihan poskettoman hyväksi. On pystärit ja W123set aikanaan olleet uusina aikamoisia pelejä verrattuna muihin aikalaisiin.
No niin, nyt on kuunneltu ääntä. Ääni ei tule venttiilinnostimista, ei oikein kuullostanut kannentiivistevialta. Ainakin, mitä olen kuunnellut kansipahvivikaisia, pitävät ihan erilaista ääntä. Jos koneessa on kannentiivistevika, niin lämpöisessä koneessa tyhjäkäynnillä nostimet alkavat paukuttamaan pahasti. Petterin reki sen sijaan kävi aivan tasaisesti. Jakopäästä kuuluu lämpöisenä enemmän "romina"-tyyppinen ääni lämpöisenä, jonka taajuus hiukan vaihtelee. Osa äänestä tuli hihnankiristinsysteemistä, mutta kun kädellä vaimensi "pärinät" pois, niin tuo "romina" jäi jäljelle.
Pikaisesti veikkaan, että jakoketjuun ääni jotenkin liittyy. Vaihtoehtona voisivat olla sökö ketjunkiristin, tosi venynyt ketju, alipainepumppu tai tuo vuoristoratasysteemi. Helpoin on aluksi kokeilla toisella ketjunkiristimellä, josko vaikuttaa mitään.
Pikaisesti veikkaan, että jakoketjuun ääni jotenkin liittyy. Vaihtoehtona voisivat olla sökö ketjunkiristin, tosi venynyt ketju, alipainepumppu tai tuo vuoristoratasysteemi. Helpoin on aluksi kokeilla toisella ketjunkiristimellä, josko vaikuttaa mitään.
-
- Vakiokalustoa
- Viesti: