Mikä ihmeen keskipakosäädin?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Mikä ihmeen keskipakosäädin?

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Moi!

- W124 200TD pitää kuumana erittäin ikävää kalkatusta tyhjänkäynnillä, ajoittain voimakasta, ajoittain olematonta.

Onneksi piti kalkatusta kun poikkesin koneistamolle/korjaamolle. Superhanu-asiantuntija uskoo kuulosteltuaan keskipakosäätimen olevan entinen. Luulin että tarkoitti "vuoristorataa", mutta kuulemma ei - joten valistakaa: mikä ihmeen keskipakosäädin? Onko EPC-kuvaa kellään?

Ja tuleeko moinen säädin uuden vuoristoradan mukana vai miten? Kiitoksia vastauksista.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Tarkista ensin ennen kuin tilaat uuden. Omassa joskus oli samantapainen ongelma joka poistui kun vaihdoin kannentiivisteen.

Itse arvailin ettei ketjunkiristin saanut aina kuumana riittävästi öljynpainetta ja ääni johtui siitä että ketju tyhjäkäynnillä löysällä.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Siinä vuoristoradan yhteydessä on keskipakosäädin, joka säätää pumpun ennakkoa kierrosten mukaan. Kalkatus kuumana ajoittain viittaa kyllä herkästi juurikin Petri K:n mainitsemaan kannentiivistevikaan. Harvoin tuo ennakonsädinosa noista hajoaa.

Pitäs kuulla toki ääni livenä, ennenkuin voi kovin tarkkoja diagnooseja tehdä.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

JP74 kirjoitti:Harvoin tuo ennakonsädinosa noista hajoaa.
Vitossa sekin onnistuu :arrow: clik


Lisäksi pumpun sisälläkin on keskipakosäädin, joka voi hajota :roll:
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Petri K kirjoitti:Tarkista ensin ennen kuin tilaat uuden. Omassa joskus oli samantapainen ongelma joka poistui kun vaihdoin kannentiivisteen.

Itse arvailin ettei ketjunkiristin saanut aina kuumana riittävästi öljynpainetta ja ääni johtui siitä että ketju tyhjäkäynnillä löysällä.
Eli eikös ääntelyä voi sillon ihan yhtälailla aiheuttaa ketjun venyminen taikka ketjunkiristimen vika? Koneella on ajettu jotain 300 000 -> enkä itse ole 4 omistajavuoden aikana ketjua vaihdattanut.

No käykäämme JP kuulostelemassa livenä.. Kantasen miekkosen kanssa tuota jo stetoskoopin kanssa ihmettelimme. Sanoi äänen tulevan pumpun suunnalta, jonka vuoksi epäili mainittua keskipakosäädintä. Vai on sellainen pumpussakin..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Ei sen ketjun pitäisi vielä 300tkm kohdalla olla loppu. Ketju kyllä kannattaa vaihtaa jos varman päälle haluaa pelata (vaihtoväli 300tkm). Ketjun venymisen voi tarkastaa koneen ajotuksesta. Kuluneella ketjulla koneen ajotus ei pidä enää paikkaansa.

Syöttöpumpun hajottaa yleensä akselin laakeri joka menee rikki ja ilmeisesti voi hajottaa keskipakosäätimen, kuulemma :roll: .

Kannattaa tietenkin kuulostella stetoskoopilla konetta tarkaan eri kohdista ettei tule väärää diagnoosia.
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

keskipako säädin kun hajoaa niin ei se moottori enää käy ja hajalla on paljon muutakin
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Petteri Kivimäki kirjoitti:
Petri K kirjoitti:Tarkista ensin ennen kuin tilaat uuden. Omassa joskus oli samantapainen ongelma joka poistui kun vaihdoin kannentiivisteen.

Itse arvailin ettei ketjunkiristin saanut aina kuumana riittävästi öljynpainetta ja ääni johtui siitä että ketju tyhjäkäynnillä löysällä.
Eli eikös ääntelyä voi sillon ihan yhtälailla aiheuttaa ketjun venyminen taikka ketjunkiristimen vika? Koneella on ajettu jotain 300 000 -> enkä itse ole 4 omistajavuoden aikana ketjua vaihdattanut.

..
Mulla tuo ääni oli todella paha raklatus, joka kuului aika pitkälle, tuo kuului pienillä kierroksilla mutta hävis kun nosti kierroksia reilusti. Ketju helppo tarkistaa kun kokeilee nouseeko ylös rattaan päältä kun nostaa ketjusta.
Venttiilikoppa pois ja kokeilemaan.
Kuullut olen et joskus mennyt tuo kiristin, samoin kuin tuo keskipakosäädinkin.
Omalle kohdalle ei vain vielä sattunut, ja autolla ajettu kuitenkin yli miljoona.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

Tässä kuvia siitä keskipakosäätimestä. Vuoristorata on irroitettava erilinen osa, mutta se myydään vain hammaspyörän kanssa. Itse olen kerännyt hyväkuntoisia vuoristoratapintoja jemmaan vaihtoja varten. Kuukausi sitten oli tämä työn alla. Katsokaapa miten entinen vuoristoratapinta kulunut kiinnityspultteja myöten.

http://archive1.pixbox.se/arkivet/synli ... 5383.jpg?0
http://archive1.pixbox.se/arkivet/synli ... 5382.jpg?0
http://archive1.pixbox.se/arkivet/synli ... 5380.jpg?0

siinä on vieretysten loppuunkulunut ja hyvä käytetty

tässä keskipakosäädin purettuna takapuolelta:
http://archive1.pixbox.se/arkivet/synli ... 5381.jpg?0


Kalkatus ajoittaisesti voi johtua myös kannentiivisteestä.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Jeps kiitos.

Minä uusin alipainepumpun sisuskalut taannoin kesäpystärissäni olevaan W123sen OM616 -moottoriin. Yllättävän hienossa kuosissa oli tuo vuoristorata, joku lienee joskus tehnyt jotakin, koska alipainepumpun merkinnät sanoivat sen olevan vuodelta 1984 ja kone on olevinaan vm. 1981..

Mäntätoimisen alipainepumpun sisuskalujen uusimisella parani jarrutuntuma ihan poskettoman hyväksi. On pystärit ja W123set aikanaan olleet uusina aikamoisia pelejä verrattuna muihin aikalaisiin.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

No niin, nyt on kuunneltu ääntä. Ääni ei tule venttiilinnostimista, ei oikein kuullostanut kannentiivistevialta. Ainakin, mitä olen kuunnellut kansipahvivikaisia, pitävät ihan erilaista ääntä. Jos koneessa on kannentiivistevika, niin lämpöisessä koneessa tyhjäkäynnillä nostimet alkavat paukuttamaan pahasti. Petterin reki sen sijaan kävi aivan tasaisesti. Jakopäästä kuuluu lämpöisenä enemmän "romina"-tyyppinen ääni lämpöisenä, jonka taajuus hiukan vaihtelee. Osa äänestä tuli hihnankiristinsysteemistä, mutta kun kädellä vaimensi "pärinät" pois, niin tuo "romina" jäi jäljelle.

Pikaisesti veikkaan, että jakoketjuun ääni jotenkin liittyy. Vaihtoehtona voisivat olla sökö ketjunkiristin, tosi venynyt ketju, alipainepumppu tai tuo vuoristoratasysteemi. Helpoin on aluksi kokeilla toisella ketjunkiristimellä, josko vaikuttaa mitään.
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

Entäs syöttöpumpun nokka-akselin takapään laakeri, kuunnelkaa "harjanvarrella", tai laturin laakerit.
Vastaa Viestiin