On askarruttanut kun puhutaan ahtimen tuotosta. esim. diisseleissä syötön määrä ratkaisee kun tehoja halutaan. vaan eikös hyvin suunniteltu ahdin sopivan kokoisella imu ja pako puolella saa aikaan melkomoisen tehon nousun ilman lastutusta kummemmalla syötön lisäyksellä ja tarkoitan tehon nousulla sellaista 50-60hv olen vain kuullut puhetta tämmöisestä ahtimen tuoton aiheuttamasta tehon noususta
mutta sitten taas esim vakioturbon ahtopaineiden nosto ei auta mitään päinvastoin tehot saattavat tippua. voisiko joku selittää paineen ja tuoton välisen eron ja että hyödyttääkö ahtimen vaihto esim gt20<holset h1d jos tarkoituksena on maltillinen tehon lisäys 150<200hv:een
ahtimen tuotto?
- Lehtonen250
- Vakiokalustoa
- Viestit: 116
- Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
- Paikkakunta: Nurmijärvi
.
Tietyn tehon saavuttamiseksi kussakin moottorissa tarvitaan tietty, minimimäärä ilmaa.
Jos ilman määrää ko. moottorissa lisätään siitä, teho laskee.
Palamisen hyötysuhde on parhaimmillaan vaan tietyllä ilman/polttoaineen suhteella.
Ilman (hapen) lisääminen vaan huonontaa tätä suhdetta.
Samoin tietty vähentäminen.
Lisäksi ylimääräisen ilman kuljettelu moottorin läpi teetättää moottorilla ylimääräistä työtäkin.
Usein tämä vielä tarkoittaa suurempaa ahtopainetta, joka vielä edelleenkin huonontaa tilannetta.
Ahdinta ei suurenneta yksinomaan suuremman ilmantuoton vuoksi, vaan siihen on muitakin syitä.
Suuremmalla ahtimella saadaan usein ilman määrää lisättyä, vaikka ahtoja pienennettäisiinkin samalla.
Ilmamäärään ja ahtopaineeseen liittyvät asiat olisi hyvä ymmärtää ja sisäistää tarkasti.
Se on niin perusperuskauraa.
Ilmamäärä on tärkeä, ahtopaine ei, kun ne ovat vieläpä melkein eri asioitakin.
Tietyn tehon saavuttamiseksi kussakin moottorissa tarvitaan tietty, minimimäärä ilmaa.
Jos ilman määrää ko. moottorissa lisätään siitä, teho laskee.
Palamisen hyötysuhde on parhaimmillaan vaan tietyllä ilman/polttoaineen suhteella.
Ilman (hapen) lisääminen vaan huonontaa tätä suhdetta.
Samoin tietty vähentäminen.
Lisäksi ylimääräisen ilman kuljettelu moottorin läpi teetättää moottorilla ylimääräistä työtäkin.
Usein tämä vielä tarkoittaa suurempaa ahtopainetta, joka vielä edelleenkin huonontaa tilannetta.
Ahdinta ei suurenneta yksinomaan suuremman ilmantuoton vuoksi, vaan siihen on muitakin syitä.
Suuremmalla ahtimella saadaan usein ilman määrää lisättyä, vaikka ahtoja pienennettäisiinkin samalla.
Ilmamäärään ja ahtopaineeseen liittyvät asiat olisi hyvä ymmärtää ja sisäistää tarkasti.
Se on niin perusperuskauraa.
Ilmamäärä on tärkeä, ahtopaine ei, kun ne ovat vieläpä melkein eri asioitakin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
- Lehtonen250
- Vakiokalustoa
- Viestit: 116
- Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
- Paikkakunta: Nurmijärvi
.
Kyllä
Ahtimen vaihtaminen on ihan pakko.
Luulen nyt, että sinun autosi on 250turbo.
Nuilla mainitsemillasi jutuilla varustettuna todistetusti ihan vakiopumpullakin ja Karalan ohjelmoinnilla tulee +200 horsea.
AnttiV on tuollaisien yhdistelmän toteuttanutkin.
Ja hyvinhän se sillä on toiminutkin.
Kyllä siitä muistaakseni on täällä ihan kuvienkin kanssa juttua.
Paloviidalla on sitten tuossa moottorissa VNT-ahdin ja 7mm tapeilla pumppu, sillä onkin sitten tehoa jo selvästi enemmän.
Nämä molemmat yhdistelmät nyt on sellaisia, joissa nyt einakaan tarvi millään lailla tinkiä jokapäiväisen käytön mukavuudesta.
Luolaturbomiehet sitten on ottaneet varmaankin paljon enemmänkin tehoa ulos.
Cooleri on näissä mersun henkilömalleissa onnettoman pieni.
Se kannattaisi kyllä suurentaa.
Tekipä mitä muuta tahansa.
Kyllä
Ahtimen vaihtaminen on ihan pakko.
Luulen nyt, että sinun autosi on 250turbo.
Nuilla mainitsemillasi jutuilla varustettuna todistetusti ihan vakiopumpullakin ja Karalan ohjelmoinnilla tulee +200 horsea.
AnttiV on tuollaisien yhdistelmän toteuttanutkin.
Ja hyvinhän se sillä on toiminutkin.
Kyllä siitä muistaakseni on täällä ihan kuvienkin kanssa juttua.
Paloviidalla on sitten tuossa moottorissa VNT-ahdin ja 7mm tapeilla pumppu, sillä onkin sitten tehoa jo selvästi enemmän.
Nämä molemmat yhdistelmät nyt on sellaisia, joissa nyt einakaan tarvi millään lailla tinkiä jokapäiväisen käytön mukavuudesta.
Luolaturbomiehet sitten on ottaneet varmaankin paljon enemmänkin tehoa ulos.
Cooleri on näissä mersun henkilömalleissa onnettoman pieni.
Se kannattaisi kyllä suurentaa.
Tekipä mitä muuta tahansa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
- Lehtonen250
- Vakiokalustoa
- Viestit: 116
- Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
- Paikkakunta: Nurmijärvi