Automaatin luotettavuus?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
TommiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 93
Liittynyt: To 29.11.2007 20:25
Paikkakunta: Helsinki

Automaatin luotettavuus?

Viesti Kirjoittaja TommiS »

onko mersun automaatit kuinka luotettavia? Onko vanhalla mersun automaatti ja uudella sähköisellä laatikolla luotettavuus eroja? Olen hankkimassa c 250 TD vuosimalli 96 ja automaatti olisi mietinnässä.
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Ke 15.04.2009 21:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
gulfstream
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: La 20.01.2007 16:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja gulfstream »

Kaikissa Mersuissani on ollut ja on yhä automaattilaatikot. Niin bensakoneisissa kuin dieseleissäkin.

En heti keksi, löytyykö luotettavampaa automaattilootaa kuin MB:n.

No worries kun huoltaa.
TommiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 93
Liittynyt: To 29.11.2007 20:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja TommiS »

Kiinnostaisi vielä tietää että millaisia huolta kustannuksia tuolle auto maattilootalle tulee? Jos jollain on jotain arviota sanoa.
Avatar
Masaman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: Pe 16.09.2005 20:24
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Masaman »

Sähköohjatulle 5vaihteisella öljyn ja suodattimen vaihto teetettynä n200€. Kannattaa vaihdella n60tkm välein.

Luotettavuudesta en tiedä, mutta ainakin mukavampi ajella tuo sähköohjattu.
C250TD 97

[url=http://www.overdrive.fi/autovero50/][img]http://www.overdrive.fi/autovero50/autovero_bb.gif[/img][/url]
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

Masaman kirjoitti:Sähköohjatulle 5vaihteisella öljyn ja suodattimen vaihto teetettynä n200€.
Vehon hintako?
Mba-autokorjaamo, Lahti (erikoistuneet mersuihin ja bemareihin)
Laatikkoöljy 5x12e/yht. 60e
Suodatin ja tiiviste 28e
Tunti töihin (45e), jossa ajassa vaihdettiin myös moottoriöljyt, suodatin ja muuta pientä :wink:
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
peetee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 205
Liittynyt: Ke 18.04.2007 23:17
Paikkakunta: suomussalmi

Viesti Kirjoittaja peetee »

kyllä se mersun automaatti on luotettava..
ja onhan se mukava ajaa ku ei tartte koko ajan miekkailla vaihdekepillä 8)
190E 2.6 tomaatti
W202 230kompressor
W204 200cdi
jokkeahola
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Pe 29.12.2006 00:18
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja jokkeahola »

ei ole ollu huolia, ja on mukavan tuntunen vaihteenvaihto..en sitte tiä ett kestääkö laittaa teho-ohjelmaa , alkaako luistamaan tai jotain??
mb c250td
ex w201
ex w123
-Tomi-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ti 27.11.2007 08:28

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Todella mukava laatikko,en vaihtas ikinä manuaaliin!!
Ja se laatikko ottaa 7 litraa öljyä jos otetaan ihan tyhjäks, KL-varaosassa öljy9€/litra ja muistaakseni suodatin12€+tiiviste9€. nyt 370 000 mittarissa ja ei mitään huolia,tuskin on koskaan avattu,muuta kuin öljyn vaihdossa.
Kettunet
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Pe 08.09.2006 13:45

Viesti Kirjoittaja Kettunet »

Esa H. kirjoitti:
Masaman kirjoitti:Sähköohjatulle 5vaihteisella öljyn ja suodattimen vaihto teetettynä n200€.
Vehon hintako?
Mba-autokorjaamo, Lahti (erikoistuneet mersuihin ja bemareihin)
Laatikkoöljy 5x12e/yht. 60e
Suodatin ja tiiviste 28e
Tunti töihin (45e), jossa ajassa vaihdettiin myös moottoriöljyt, suodatin ja muuta pientä :wink:
Veholla oli vuosi sitten osat + työ 160 euroa(4l öljyä).
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Eikös noissa alkupään sähköohjatuissa ole herkästi laakerivikaa?
Haulla varmaankin löytyy lisää tietoa. Nuo mekaanisesti ohjatut
ovat hyvin varmatoimisia.
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

JarkkoN kirjoitti:Eikös noissa alkupään sähköohjatuissa ole herkästi laakerivikaa?
Haulla varmaankin löytyy lisää tietoa. Nuo mekaanisesti ohjatut
ovat hyvin varmatoimisia.
E300TD kirjoitti:
veskola kirjoitti:Minkä mallin automaatti oli se, jossa on se laakeri, jonka hajoaminen aiheuttaa täystuhon laatikossa. Tämän tietää tuo nimimerkki E300TD. Sellaista täystuholaatikon akselia tuossa juuri hipelöin Seinäjoella.

Niin sellaista kuulin, jotta se laakeri pitäisi vaihtaa ennen kuin se pettää niin pääsee vielä halvalla. Laitan YV niin saa Hra asiantietäjä vastata mikä laatikko se oli, minulla kun on hatara muisti.
Eli automaattilaatikon 722.6:n "laakeriviasta täystuhoon"-ominaisuus. Mutta todellisuudessa nim. Jarkko S on näitten lootien kanssa kuningas. Olkaapa häneen yhteydessä.
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Märsa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 18.11.2007 22:46
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Märsa »

Siinä automaattilaatikon öljynvaihdossa kannattaa olla tarkkana sen öljymäärän kanssa. Kävin itse noin kuukausi sitten vaihdattamassa vaihteisto- ja vetopyörästö-öljyt sekä automaattilaatikon öljynsuodattimen merkkikorjaamolla eli Veholla. Sielläkään asentaja ei tiennyt paljonko laatikkoon menee öljyä!!! Onneksi varaosapuolella oli osaava kaveri, joka tiesi öljymäärän. Sitä meni melko paljon, 8 litraa, olin itse vieressä "vahtimassa", kun homma tehtiin. MB:n vaihteistoja on monta eri versiota, joten öljymäärätkin vaihtelevat eri versioiden välillä. Samalla reissulla vaihdettiin myös termostaatti, lämpömittari nousi vajaasta 60:sta asteesta 80:n tienoille. Autoni on W 202 cdi farmari, vuosimalli -99 ja ajettu noin 370000 km.
Koko homma maksoi 340,- euroa.
amgtoys
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 197
Liittynyt: La 28.04.2007 17:10

Viesti Kirjoittaja amgtoys »

Kysynpä tässä jos joku tietäis ku kiihdyttään lähtee niin kolmoselle vaihtaessa ikään kuin heittää vapaalle eli kierrokset nousee ja sitten vasta vaihtaa.Jos nätisti ajaa niin vaihtaa hitaasti niinkuin kytkintä luistattais manuaalissa.Muilla vaihteilla ei ongelmaa! Missä vika? ja auto oli c36 amg
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

amgtoys kirjoitti:Kysynpä tässä jos joku tietäis ku kiihdyttään lähtee niin kolmoselle vaihtaessa ikään kuin heittää vapaalle eli kierrokset nousee ja sitten vasta vaihtaa.Jos nätisti ajaa niin vaihtaa hitaasti niinkuin kytkintä luistattais manuaalissa.Muilla vaihteilla ei ongelmaa! Missä vika? ja auto oli c36 amg
Pientä malttia ei tämä kuitenkaan mikään "find" palvelu ole! :wink:
Kaikki ajallaan kyllä apu yleensä löytyy :)
Ja olisko luisto sulla tuossa 2-3:n välillä?
PS: lisää painetta lootaan.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
amgtoys
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 197
Liittynyt: La 28.04.2007 17:10

Viesti Kirjoittaja amgtoys »

joo tuossa 2-3 välillä se on. Miten tuo paineen lisäys tapahtuu? Onko kallista hommaa?
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

amgtoys kirjoitti:joo tuossa 2-3 välillä se on. Miten tuo paineen lisäys tapahtuu? Onko kallista hommaa?
Ei maksa mitään lisäät vaan painetta.
Eli se paineenlisäys tapahtuu kuskin puoletlta pienen kumi hatun alta.

Sen kumihatun alta löytyy pieni hahlo mihin tämä T kappale käy ja kun sitä pöyräytät "kiinnipäin" niiin paine lisääntyy. Ja kun löysäät niin paine pienentyy.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
amgtoys
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 197
Liittynyt: La 28.04.2007 17:10

Viesti Kirjoittaja amgtoys »

Paljoko sitä arvaa mennä kääntään? Voiko sitä lisätä liikaa? jos voi hajottaako paikkoja?
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

amgtoys kirjoitti:Paljoko sitä arvaa mennä kääntään? Voiko sitä lisätä liikaa? jos voi hajottaako paikkoja?
Kierros tai puol tosta kierrosta.
Ei pitäis olla paha.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
kaijan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1149
Liittynyt: To 15.02.2007 18:12
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja kaijan »

Onko tuolla paineen lisäämisellä mitään vaikutusta suorituskykyyn, vai lisääkö se vain öljynpaineita :shock: Täytyy kysyä kun en taas ole mikään tekniikan ihmelapsi :roll:
C126 380 SEC -84
Honda VF750 -84
Ex:
W201 2.0 bensa -84

Mersuja ei korjata, niitä huolletaan
"Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience."
Hain hullun papereita, sain taxiliitteen
kolehmainen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Pe 07.12.2007 11:53

Viesti Kirjoittaja kolehmainen »

mites väyrysen laatikko,saako siitä mitenkään sporttisempaa??
w 210 e420
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Niin, onkos tuo C36:sen laatikko sähköohjattu vai vanhempi versio? Sähköohjatusta ei taida saada painetta nostettua noin?

Sähköohjattuhan on oppiva laatikko. Jossain täällä olikin ohjeet miten laatikon muistin saa nollattua ja opetettua sporttisemmaksi.
Räplääjä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: La 24.02.2007 19:13

Automaatti

Viesti Kirjoittaja Räplääjä »

Olen ajellut automattilaatikolla vuodesta 86 ei ole ollut mitään,huolettu on kilometrejäkin kertynyt aika paljon sekä vosikassa että siviilissä paljon kaupunkiajoa Hesassa.Muilla on ollut huolia noiden riisikuppien automaatien kanssa ei taho japsi kestää
amgtoys
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 197
Liittynyt: La 28.04.2007 17:10

Viesti Kirjoittaja amgtoys »

Kyllä sieltä säätö "ruuvi" löyty! Ilimmeisesti pittää lisätä enämpi ku kierros ku vielä meinaa vähikseen luistaa? Vai onkohan jo isompaa vikaa?
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Luistavassa laatikossa voi olla kitkalevyt lopussa. Ne kannattaisi
vaihtaa ajoissa, sillä muuten saattaa kulua rautaakin ja korjauksesta
tulee kalliimpi. Kyse on vähän samasta ilmiöstä kuin jarrupalojen kanssa,
jos päästää metallille saakka, niin voi mennä levytkin vaihtoon.

Itse vaihtotyö ei kai ole mikään kovin ihmeellinen homma, mutta
laatikon irrotus ja kiinnitys vie aikaa ja työn hinta tulee lähinnä siitä.

Oletko muuten kurkistanut laatikkoöljyihin? Jos laatikko luistaa, voi
öljy olla tummaa ja palaneen hajuista. Kannattaisi varmaankin vaihtaa
öljy ja suodatin laatikosta, vaikka sen luiston saisi kiristämällä pois.
Vastaa Viestiin