w201 2.5td "tehoa halvalla?"
w201 2.5td "tehoa halvalla?"
Noniin. Toivon mukaan on taas palattu järkiin kun on mersun jälkeen kerennyt olla jo corollaa,civicciä ja omegaakin. Mieleen tuli tietenkin turbodiesel.. Onko kellään kokemusta/tietoa että saako alkuperäisen 2.5td:n pirteäksi kulkineeksi mynäpumpulla ja hieman suuremmalla ahtimella? Tarkotuksena olis väsätä sellanen peli ettei tarvis viikon välein olla pelti auki kun ei talliakaan löydy ja tietenkin että vois bemarikuskeille heittää savut naamalle? Onko mahoton haave?
Raha pitää aina käyttää johonkin tähelliseen.
Re: w201 2.5td "tehoa halvalla?"
Sen saa pirteäksi ilman mynäpumppua ja erityisesti sillä. Riippuu ihan mitä tarkoittaa pirteä kenellekin.
Kannattaa ostaa ei vähäpäästöinen malli niin sen saa vielä pirteämmäksi laillisesti.
Kannattaa ostaa ei vähäpäästöinen malli niin sen saa vielä pirteämmäksi laillisesti.
Lisää tietoa: www.skg.fi
2.5 turbolla kyykyttää varmasti riittävän monta bemaria olivatpa vakioita tai ei.jeemu kirjoitti:Muista, ettei ne kaikki Bemaritkaan ihan vakioita ole
Edit: Hymiö unohtui

Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
LM:n päätöksessä 779/1998 on painon ja tehon suhteelle raja moottorinvaihdoissa 7 kg / kW, joka on likimain 5 kg / hv.AK47 kirjoitti:...Olikos laissa joku raja tehopainosuhteelle, ettei vaan ollut jotain 1hp/7kg tai vastaavan aneminen luku?
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
voi siitä sellaisen tehdä....101tkm takana....ja yksi sulake mennyt....ootellaan et milloin räjähtää....
tuosta omasta 190d 2.5td pikku virityksillä...
Ahtoja 1.7bar
automaatti..vahvistettu siekkisellä ja 722.3....
peränä normi asd
pumppu mynän tekemä....
välijäähy omavalmiste...
turbo 54/58 siivillä oleva...ja vakiopakosarjassa
kolme vuotta sitten penkitetty takapallolta noin 260hp.....1.6Bar
Vartilla täysin tuostavaan mennyt 14.375 lopparit reilut 160km/h menee pelkällä D-Päällä kun lähtee viivasta eikä nosta ahtoja 14.8s vartille et sopiva käyttis minusta ainakin itelle piisaa...ja miellyttää....
yksi sulake mennyt....pahvi meni ajan kanssa pikku hiljaa ahtoja oli välillä reilumminkin
...mut syypää voi olla jonkun bemarin nöyryytys....
tai olisko kuskia joskus ketuttanut ja on pitänyt pitää hauskaa
kannen avarsin ohimennen herkkyys parani....mut reilun vuoden ollut enempi nostoinen hiottuviri Nokka-akseli mikä vähän söi heräävyyttä...
kulutuksesta sen verran et viime viikonlopun rundin kierto/rälläys 7.4L100km...ei paha kun kyytiäkin saa...
alasyötöt kohtalaiset....sopparuuvissa varaa kun ei penkissä tehot nousseet....sillä silloin monta vuotta sitten
....nykysellään ei ole muuta tehty kun ajetttu....kones jo vähän huohottaa mut pikku remonteihin on jo henkisesti varauduttu....silloin jo kun auto rakennettiin...
mikään ei ole ikupäivänen mut sen tiedän ettei ainakaan merkkiä kannata vaihtaa...ei ainakaan volkkariin tai volkkarin sukuiseeen saatikka nyt bemariin....ainakaan tiiseliin...saisi tehdä kannentiivisteistä kestotilauksen
Niin ja se meinas unohtua jos meinaat halvalla tehdä niin unohda....tai riippuu mikä on halpa mut kyllä siihen 3000eur ainakin palaa....

tuosta omasta 190d 2.5td pikku virityksillä...
Ahtoja 1.7bar
automaatti..vahvistettu siekkisellä ja 722.3....
peränä normi asd
pumppu mynän tekemä....
välijäähy omavalmiste...
turbo 54/58 siivillä oleva...ja vakiopakosarjassa

kolme vuotta sitten penkitetty takapallolta noin 260hp.....1.6Bar
Vartilla täysin tuostavaan mennyt 14.375 lopparit reilut 160km/h menee pelkällä D-Päällä kun lähtee viivasta eikä nosta ahtoja 14.8s vartille et sopiva käyttis minusta ainakin itelle piisaa...ja miellyttää....
yksi sulake mennyt....pahvi meni ajan kanssa pikku hiljaa ahtoja oli välillä reilumminkin


tai olisko kuskia joskus ketuttanut ja on pitänyt pitää hauskaa

kannen avarsin ohimennen herkkyys parani....mut reilun vuoden ollut enempi nostoinen hiottuviri Nokka-akseli mikä vähän söi heräävyyttä...
kulutuksesta sen verran et viime viikonlopun rundin kierto/rälläys 7.4L100km...ei paha kun kyytiäkin saa...

alasyötöt kohtalaiset....sopparuuvissa varaa kun ei penkissä tehot nousseet....sillä silloin monta vuotta sitten

mikään ei ole ikupäivänen mut sen tiedän ettei ainakaan merkkiä kannata vaihtaa...ei ainakaan volkkariin tai volkkarin sukuiseeen saatikka nyt bemariin....ainakaan tiiseliin...saisi tehdä kannentiivisteistä kestotilauksen

Niin ja se meinas unohtua jos meinaat halvalla tehdä niin unohda....tai riippuu mikä on halpa mut kyllä siihen 3000eur ainakin palaa....
Itse tein ja säästin
Sopiiko 722.3 suoraan W201 alle vai vaatiiko peltitöitä?petska kirjoitti:...tuosta omasta 190d 2.5td pikku virityksillä...automaatti...vahvistettu siekkisellä ja 722.3....
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Jotenkin kummitteli mielessä se 7. No, hyvä näin. Kyllä tuo 5.14kg/hp on jo melko pirteä. Supertykkihän tuollainen ei ole, mutta ripeä kyllä.tomant kirjoitti:LM:n päätöksessä 779/1998 on painon ja tehon suhteelle raja moottorinvaihdoissa 7 kg / kW, joka on likimain 5 kg / hv.AK47 kirjoitti:...Olikos laissa joku raja tehopainosuhteelle, ettei vaan ollut jotain 1hp/7kg tai vastaavan aneminen luku?
tomant
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
tuosta omasta 190d 2.5td pikku virityksillä...
Ahtoja 1.7bar
automaatti..vahvistettu siekkisellä ja 722.3....
peränä normi asd
pumppu mynän tekemä....
välijäähy omavalmiste...
turbo 54/58 siivillä oleva...ja vakiopakosarjassa
Mitäs 2,5td:lle kestää tehhä ennen kuin vakio 722.4 alkaa luistelemaan? Mites perä? Ei ole lukkoa... Tyypistä en tiä.
Tässä välijäähyn asentelua vähän suunnitellu... Ja ehkä jossain vaiheessa pumppu Ylivieskaan. 300:n turbo?
Missä vaiheessa pitää lootasta alkaa huolestumaan?
Vakioturbolla kuulemma voi imuilma lämmetä aika tehokkaasti.
Ei kuiten ole tarkoitus alkaa kovin kummoisia laittelemaan kun Väyrynenkin kummittelee mielessä. Mutta sitten isona poikana kun lakkaa köyhtymästä!
Ahtoja 1.7bar
automaatti..vahvistettu siekkisellä ja 722.3....
peränä normi asd
pumppu mynän tekemä....
välijäähy omavalmiste...
turbo 54/58 siivillä oleva...ja vakiopakosarjassa

Mitäs 2,5td:lle kestää tehhä ennen kuin vakio 722.4 alkaa luistelemaan? Mites perä? Ei ole lukkoa... Tyypistä en tiä.
Tässä välijäähyn asentelua vähän suunnitellu... Ja ehkä jossain vaiheessa pumppu Ylivieskaan. 300:n turbo?
Missä vaiheessa pitää lootasta alkaa huolestumaan?
Vakioturbolla kuulemma voi imuilma lämmetä aika tehokkaasti.
Ei kuiten ole tarkoitus alkaa kovin kummoisia laittelemaan kun Väyrynenkin kummittelee mielessä. Mutta sitten isona poikana kun lakkaa köyhtymästä!
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
ainakaan mun kokemusten mukaan ei mitään.Tenutähti kirjoitti:tuosta omasta 190d 2.5td pikku virityksillä...
Ahtoja 1.7bar
automaatti..vahvistettu siekkisellä ja 722.3....
peränä normi asd
pumppu mynän tekemä....
välijäähy omavalmiste...
turbo 54/58 siivillä oleva...ja vakiopakosarjassa![]()
Mitäs 2,5td:lle kestää tehhä ennen kuin vakio 722.4 alkaa luistelemaan? Mites perä? Ei ole lukkoa... Tyypistä en tiä.
Tässä välijäähyn asentelua vähän suunnitellu... Ja ehkä jossain vaiheessa pumppu Ylivieskaan. 300:n turbo?
Missä vaiheessa pitää lootasta alkaa huolestumaan?
Vakioturbolla kuulemma voi imuilma lämmetä aika tehokkaasti.
Ei kuiten ole tarkoitus alkaa kovin kummoisia laittelemaan kun Väyrynenkin kummittelee mielessä. Mutta sitten isona poikana kun lakkaa köyhtymästä!
Taietaanpa sitten antaa homman olla...
Aletaan säästään nappuloita siihen Väyryseen. Ja mielellään semmosella kiukaalla että ei tartte heti olla ruuvaamassa!
Joku nyt ehottaa, että vaiha laatikko. Ei viittisi alkaa kun se autokuume kuitenkin on hetikohta tuossa nurkan takana...
Aletaan säästään nappuloita siihen Väyryseen. Ja mielellään semmosella kiukaalla että ei tartte heti olla ruuvaamassa!
Joku nyt ehottaa, että vaiha laatikko. Ei viittisi alkaa kun se autokuume kuitenkin on hetikohta tuossa nurkan takana...
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
No emmä nyt tiedä onko halvempikaan kun lueskelee täältäkin juttuja ko. aiheesta...
Siis ainakaan jos Väykyn voimansiirrolle ei isompaa selkäsaunaa ollut aikomus antaa.
Eikä se valtava teho ole mikään ykkösasia! Käyttöautossa. Sen verran vaan että on mukavasti...
Väyrynen meinaa nyt vaan muutenkin kiinnostaa.
Ns. superturbot ei toisekseen ole parhaan mahdollisen käyttöauton maineessa... varsinkaan kun ei ole lämmintä tallia.
Paavolla muuten on kesämökki ja joku oma tanssilavasysteemi tuossa parinkymmenen km päässä...

Eikä se valtava teho ole mikään ykkösasia! Käyttöautossa. Sen verran vaan että on mukavasti...
Väyrynen meinaa nyt vaan muutenkin kiinnostaa.
Ns. superturbot ei toisekseen ole parhaan mahdollisen käyttöauton maineessa... varsinkaan kun ei ole lämmintä tallia.
Paavolla muuten on kesämökki ja joku oma tanssilavasysteemi tuossa parinkymmenen km päässä...
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Tenutähti kirjoitti:tuosta omasta 190d 2.5td pikku virityksillä...
Ahtoja 1.7bar
automaatti..vahvistettu siekkisellä ja 722.3....
peränä normi asd
pumppu mynän tekemä....
välijäähy omavalmiste...
turbo 54/58 siivillä oleva...ja vakiopakosarjassa![]()
Mitäs 2,5td:lle kestää tehhä ennen kuin vakio 722.4 alkaa luistelemaan? Mites perä? Ei ole lukkoa... Tyypistä en tiä.
Tässä välijäähyn asentelua vähän suunnitellu... Ja ehkä jossain vaiheessa pumppu Ylivieskaan. 300:n turbo?
Missä vaiheessa pitää lootasta alkaa huolestumaan?
Vakioturbolla kuulemma voi imuilma lämmetä aika tehokkaasti.
Ei kuiten ole tarkoitus alkaa kovin kummoisia laittelemaan kun Väyrynenkin kummittelee mielessä. Mutta sitten isona poikana kun lakkaa köyhtymästä!
Siekkiseltä kun kyselin, niin 722.4 kestäisi n. 175hp ilman ihmeempiä temppuja ja jonkun alumiinipalikan teräksiseen vaihtamalla pikkuisen paremmin.
Mikä sitä automaattia enempi rikkoo, vääntö vai hevosvoimat vai kierrokset? Tehohan tietysti on tehty työ aikayksikössä, mutta se millä pyörimisnopeudella teho siirretään vaikuttanee kestämiseen jonkin verran.
Noniin, siis mikä sieltä laatikosta menee rikki sen liian suuren väännön takia? Paljonko auttaa jos kikkailee perän välityksillä ja sillä millä kierrosalueella moottorista saa huipputehon ulos?Mika.T kirjoitti:Vääntö.AK47 kirjoitti:
Mikä sitä automaattia enempi rikkoo, vääntö vai hevosvoimat vai kierrokset?
Sama teho kovemmilla kierroksilla ei rasita niin paljoa paikkoja (vähempi vääntöä)
Paljonko on forumilaiset saaneet 722.4 laatikot kestämään vakiona tai muutettuna? Muistaakseni 16 venttiilisissä on myös 722.4 laatikkoja käytetty (2.3 ja 2.5 cossuissa) ja kai ne on kestäneet siinä missä muutenkin? Mitä eroja 2.5 -16V laatikossa on eroa vaikka 2.0-8V laatikkoon?
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
TämäAK47 kirjoitti:Noniin, siis mikä sieltä laatikosta menee rikki sen liian suuren väännön takia?
...siis tarkemmin tämä
http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pic/zf4hp20_d.jpg
Perävälitys vaikuttaa käytännössä ainostaan millä kiihtyvyydellä auto lähtee liikkeelle ja missä nopeudessa se alkaa puutua. Moottorin maksimiteho tulee silti aina samassa kohdassa ulos. No periaatteessa se perävälitys voidaan valita niin huonosti, ettei auto koskaan saavuta maksimitehoa suurimmalla vaihteella, vaan ilmanvastus estää sen.AK47 kirjoitti:Paljonko auttaa jos kikkailee perän välityksillä ja sillä millä kierrosalueella moottorista saa huipputehon ulos?
Välityksen kannalta pitäisi pohtia mitä hakee, jos hakee ainostaan parasta mahdollista kiihtyvyyttä 0...140 km/h niin lyhyt välitys on hyvä, js haluaa auton kulkevan 250 km/h niin pitkä välitys tarvitaan (ja myös paljon tehoa).
Lyhyt välitteisellä perällä lähinnä rengas ja vetoakseli on kovemmalla rasituksella...moottori ei tiedä tuosta niin paljoa.
Laatikon keston kannalta se alavääntö pitäisi jollakin konstilla rajoittaa ja sitten suuremmilla kierroksilla vasta ottaa kaikki irti...ihan kuten cdi moottorissa tehdään softalla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
no kyllähän ne 2.3-16v tai 2.5-16v kestää kun ei ole voimaa....melkein enempi rasittaa 2.5TD mikä on ruuvattu noin reilun 150hp tehoille....koska noi tärpättivehkeet kulkee vasta 4000 jälkeen...AK47 kirjoitti:Noniin, siis mikä sieltä laatikosta menee rikki sen liian suuren väännön takia? Paljonko auttaa jos kikkailee perän välityksillä ja sillä millä kierrosalueella moottorista saa huipputehon ulos?Mika.T kirjoitti:Vääntö.AK47 kirjoitti:
Mikä sitä automaattia enempi rikkoo, vääntö vai hevosvoimat vai kierrokset?
Sama teho kovemmilla kierroksilla ei rasita niin paljoa paikkoja (vähempi vääntöä)
Paljonko on forumilaiset saaneet 722.4 laatikot kestämään vakiona tai muutettuna? Muistaakseni 16 venttiilisissä on myös 722.4 laatikkoja käytetty (2.3 ja 2.5 cossuissa) ja kai ne on kestäneet siinä missä muutenkin? Mitä eroja 2.5 -16V laatikossa on eroa vaikka 2.0-8V laatikkoon?
Itse tein ja säästin
No, sitäpä juuri mietin että onko pakko rikkoa väkisellä laatikko kun voi sitä muutenkin käyttää ja saada auton liikkumaan mukavastikkin ottamalla huomioon moottorin rpm/hp/vääntö-käppyrän ja kikkailemalla vaikka perän välitystä muutamalla. Auton kiihtyvyyshän (ja hidastuvuus toki myös) on hyvinkin haluttu ominaisuus ja huippunopeus ei niinkään varsinkaan suomessa teiden kunnon ja luultavasti kiireettömille eläkeläisille suunniteltujen nopeusrajoitusten takia juuri kiinnosta...veskola kirjoitti:TämäAK47 kirjoitti:Noniin, siis mikä sieltä laatikosta menee rikki sen liian suuren väännön takia?
...siis tarkemmin tämä
http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pic/zf4hp20_d.jpg
Perävälitys vaikuttaa käytännössä ainostaan millä kiihtyvyydellä auto lähtee liikkeelle ja missä nopeudessa se alkaa puutua. Moottorin maksimiteho tulee silti aina samassa kohdassa ulos. No periaatteessa se perävälitys voidaan valita niin huonosti, ettei auto koskaan saavuta maksimitehoa suurimmalla vaihteella, vaan ilmanvastus estää sen.AK47 kirjoitti:Paljonko auttaa jos kikkailee perän välityksillä ja sillä millä kierrosalueella moottorista saa huipputehon ulos?
Välityksen kannalta pitäisi pohtia mitä hakee, jos hakee ainostaan parasta mahdollista kiihtyvyyttä 0...140 km/h niin lyhyt välitys on hyvä, js haluaa auton kulkevan 250 km/h niin pitkä välitys tarvitaan (ja myös paljon tehoa).
Lyhyt välitteisellä perällä lähinnä rengas ja vetoakseli on kovemmalla rasituksella...moottori ei tiedä tuosta niin paljoa.
Laatikon keston kannalta se alavääntö pitäisi jollakin konstilla rajoittaa ja sitten suuremmilla kierroksilla vasta ottaa kaikki irti...ihan kuten cdi moottorissa tehdään softalla.
Ainahan 722.4:stakin saa kestävämmäksi, tulee melkein väkisin ajatus että jos saa lisättyä kitkalevyjä, niin kestänee enemmän kuin cossussuista irtoavan 235Nm. Saahan sitä jo vaikkapa 300+Nm väännöllä ja 200+hp tehoilla w201:sen liikkelle mukavasti.
Tietysti jos pitää saada 1000Nm vääntö välitettyä pyöriin 0-10000rpm moottorin pyörimisnopeudella ja tehoa vähintään useampi sata heppaa niin sitten on oltava senkokoiset vehkeet että kestää, siitä ei pääse minnekkään

Eipä siinä mitään, tuolla nuo omat turbot on pahvilaatikoissa ja 722.4:sella ei ole pelkoa että sitä vääntö tai hevoset rikkoisi...
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.