Muistan aiheesta olleen keskustelua joskus mutta en löytänyt haulla,enkä tonkimalla vanhoja aiheita.
Elikkäs nyt on joku hehkutulppa pimeänä,mutta miten mitataan hehkut että onko ehjiä ja mikä rikki,eli kuinka paikallistaa rikkinäinen hehku? entä vaihto? kannattaako lähteä vaihtamaan itse vai jättää se amattimiehille,kun olen täältä joskus lukenut että on vaarana katkaista se hehku sinne sisälle Kuinka tämän saa estettyä,miten saan sen varmasti ehjänä pois? ja entä sitten jos se menee poikki,kuinka sitten täytyy toimia?
Hehkuilta lähtee johdot sähköboxiin liittimeen, josta piuhat saa irti helposti. Siihen yleismittarin punainen pää ja toinen pää auton tai moottorin runkoon. Pitäisi näyttää kohtalaisen pientä resistanssia.
Etsit hehku releen joka siaitsee vasemman(kuskina katsottuna) etupyörän kaaren päällä musta laatikko ja aukaiset siitä kannen
katsot niistä sen nipun mikä menee hehkuille, yleismittari ohmi asentoon ja toinen pää liittimeen ja toinen runkoon mistä saa hyvän maan vaikka akun - napaan jos mittarin johto riittää. katsot liittimestä mikä numero siellä on 1-4 tai kuinka monta sylinteriä autossasi onkaan,
Sen sylinterin hehku on palanut mikä numero siinä on hehku on ehjä jos se muistaakseni näyttää 1ohmia kyllä sen tai se on poikki mikä näyttää jotain poikkeavaa
Hehkun irroittaminen
itse voi vaihtaa jos on hyvät työkalut maatalous sorveilla voi heittää naapuria.
Kannattaa varmaan ajaa auto kuumaksi jos epäilet että ovat tiukassa lähtee helpommin, ja pikku hiljaa nitkuttelemalla auki eli vähän auki päin taas kiinni..... ja tietenkin voi liottaa niitä "myrkyillä" jos sellaisia vain löytyy.
miten mahtaa olla tuo lämpöseks ajaminen, lähteekö helpommalla? kun metalli laajenee lämmetes.. joku sano että ehdottomasti kylmänä? mut kertokaa se joka tietää?
Siellä on ruostetta ja karstaa yms paskaa joka aiheuttaa sen että se on piukassa. Paskat antaa paremmin periksi/irtoaa jos moottori on lämmin.
Jos miettii niin kylmä pultin saa helpommin katki kuin kuuman ainakin itsellä on ollut kokemusta kylmistä katkenneista pulteista
Tuossa asiasta tarkempi selostus
Junnu kirjoitti:Kannattaa ajaa moottori mahdollisimman lämpimäksi, kun kokeilee yrittää sitä tulppaa (ei siksi että näpit palaisi ). Alummini lämpenee enemmän mitä rauta, niin silloin tuo tulppa ei periaatteessa ole niin tiukassa.
Ja se karsta, mikä sitä tahmoo lähtee myös helpommin irti kuumana.
veskola kirjoitti:Hehkuilta lähtee johdot sähköboxiin liittimeen, josta piuhat saa irti helposti. Siihen yleismittarin punainen pää ja toinen pää auton tai moottorin runkoon. Pitäisi näyttää kohtalaisen pientä resistanssia.
Tämä on varmasi toimiva menettely
Voin muistaa väärin mutta itte kun etsin rikkonaista tulppaa niin mittasin tulpan päästä maita vasten enkä irroitellu mitään johtoja ja kyllä se mykkä tulppa löytyi.
Jari Ke kirjoitti:
Tämä on varmasi toimiva menettely
Voin muistaa väärin mutta itte kun etsin rikkonaista tulppaa niin mittasin tulpan päästä maita vasten enkä irroitellu mitään johtoja ja kyllä se mykkä tulppa löytyi.
Se liittimen johto menee juuri siihen tulpan päähän että se on sama asia mutta liittimestä on helpompi mitata kun kaikki hehkut ovat siinä samassa liittimessä ettei tarvi mennä "ahtaisiin" väleihin mittarin tikun kanssa
Fenton kirjoitti:Ehjän tulpan vastus on muistaakseni jotain 0,75 - 1,5 ohmia. Jos näyttää jotain muuta, se on sökö
Nämä ohjearvot eivät päde enään käytössä olleisiin. Johdossa ja kaikissa muissa on resistanssia, joissain liittimissä voi olla hapettumia jne. Paras tapa paikallistaa on katsoa mikä hehkutulpan vastus on erilainen verrattuna muihin.
Noniin viallinen hehku löytyi,oli 1. pytystä mennyt paskaksi. Vaihto onnistui hyvin,eikä edes hehku katkennut Oli aika ahdas paikka vaihtaa tuo hehku mutta onnistuihan se kun käytti hiukan sorminäppäryyttä Kyllä taas kelpaa starttailla kun hehku toimii
Fenton kirjoitti:Ehjän tulpan vastus on muistaakseni jotain 0,75 - 1,5 ohmia. Jos näyttää jotain muuta, se on sökö
Nämä ohjearvot eivät päde enään käytössä olleisiin. Johdossa ja kaikissa muissa on resistanssia, joissain liittimissä voi olla hapettumia jne. Paras tapa paikallistaa on katsoa mikä hehkutulpan vastus on erilainen verrattuna muihin.
Näinhän se menee, vaan kyllä mulla on suunnilleen tuohon haarukkaan osunut, vaikka on ollu vähän käytössäkin. Viimeksi vaihtaessa taisi kolme näyttää n. 1,2 ja yksi jotain 160.
Oli aika helppo päätellä, mikä mättää.
vähän käytössä= alle 500 tkm
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Nyt kun käynnistin tuon autoni kun oli kone kylmä niin ei se vieläkään tasaisesti käy heti vaan lähes samallailla se hakee käyntiä kun ennen hehkunvaihtoakin mikähän siellä nyt on se vika? mikä tekee tuon epätasaisen käynnin,kun sitten taas kun on lämmityksessä ollut niin lähtee yhtä hyvin kuin lämmin konekkin...Eli mitä nyt on tehtävissä?
Jere Koivunen kirjoitti:Nyt kun käynnistin tuon autoni kun oli kone kylmä niin ei se vieläkään tasaisesti käy heti vaan lähes samallailla se hakee käyntiä kun ennen hehkunvaihtoakin mikähän siellä nyt on se vika? mikä tekee tuon epätasaisen käynnin,kun sitten taas kun on lämmityksessä ollut niin lähtee yhtä hyvin kuin lämmin konekkin...Eli mitä nyt on tehtävissä?
Sinuna ottaisin kaikki hehkut irti ja polttaisin ne akulla.Jos ainoastaan hehkun pää tulee punaiseksi on hehku kunnossa,jos punoittaa pidemmälle varteen,vaihtain pois.En välttämättä luottais tohon mittaussysteemiin. Samalla tulee noet pois varresta,ehkäisee myöhempää jumittumista. Tossa vuosia taaksepäin kun vaihdoin isäni 240:stä hehkuja,yx jäi jumiin ja katkes.Ei siinä auttanut muu kuin pyörittää startilla,josko lähtis.Ja lähti!Mutta älä laita kämmentäs eteen niinkuin mä tein.... Kämmen oli kuin haulikolla ammuttu,ei reikiä,mutta musta ja mustempia pisteitä täynnä.Äänikin oli haulikon.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
= pitää hehkuja päällä käynnistymisen jälkeen jonkun aikaa, en nyt just muista kauanko se mersussa on, minuutti pari, ehkä? Pajeron kanssa kun taistelin, niin siinä oli kaks minuuttia.
Jälkihehkun tarkoitus on tasoittaa käyntiä kylmäkäynnistyksen jälkeen. Eli hehkureleen takaa tuleva toiminto.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
= pitää hehkuja päällä käynnistymisen jälkeen jonkun aikaa, en nyt just muista kauanko se mersussa on, minuutti pari, ehkä? Pajeron kanssa kun taistelin, niin siinä oli kaks minuuttia.
Jälkihehkun tarkoitus on tasoittaa käyntiä kylmäkäynnistyksen jälkeen. Eli hehkureleen takaa tuleva toiminto.
Kuinka sen tietää että toimiiko vai ei?
Entä sitten jos se on suuttimissa se vika? täytyykö vaihtaa vai kuinka on? pystyykö noita puhdistamaan jotenkin tms.
Omassa 300 tdt:ssa lakkasi hehkuvalo palamasta hehkutuksen aikana
ja alkoi palaa hehkutuksen jälkeen hetken aikaa. Tämä on merkki viallisesta
hehkutulpasta. Yleismittari esiin ja ohmiasteikolle ja mitaamaan. Mittasin
suoraan tulpan päästä auton runkoon nähden ja kaikki muut tulpat näyttivät
lähes nollaa ohmia, paitsi toiseksi lähinnä jakopäätä. Ostin sitten uuden
Boschin tulpan 8 eurolla, vaihtoehtona olisi ollut MB ja Beru.
Suihkuttelin CRC-556:a jo parina asennusta edeltävänä iltana tulppaan, jotta
se ei kanittaisi. Minulla on tuliterä Bahcon iso hylsysarja, josta löytyi
tarvittava 12 mm PITKÄ hylsy hehkun avaamiseksi. Lisäksi tarvittiin 3/8"
väännin, nivel ja peräti kolme jatkovartta. Yksi jatkovarsi lainattiin vanhasta
hylsysarjasta. Käytin moottorin lämpimäksi ja irrotin ensin sähköjohdon
10 mm hylsyllä. Johdon päässä oli ovelasti mutteri kiinni niin, ettei se
pääse putoamaan. Hylsyavain mahtui juuri ja juuri avaamaan mutteria
ja tulppaa, kun sen asetteli sopivasti putkienväliin. Mitään ei tarvinnut
purkaa. Tulpan myyjä kyllä tarjosi uutta imusarjan tiivistettä, mutta
en uskonut sitä tarvittavan eikä tarvittukaan. Itse tulppa aukesi helpolla,
kun katsoi tarkasti että nivel on sopivassa paikassa niin, että tulppaan
tulee vain kiertävää vääntöä, ei taivuttavaa.
Tulppa irti ja uusi tilalle, kiristys noin 20 Nm ja sähköjohto 4 Nm.
Merkkivalot ja hehkutus toimii taas OK, hommaan meni 10 minuuttia.
Moottori piti kalinaa kylmäkäynnistyksen jälkeen, selvästi yksi pytty ei
toiminut kunnolla. Hehkutulppa ei näyttänyt vuotavan paineita eikä mitään
muutakaan ilmeistä vikaa näkynyt. Ajattelin palata asiaan, kun autolla
on hiukan ajettu. Nyt kalina tuntuu häipyneen, kun muutama kymmenen
kilometriä on takana. Olisiko viallinen hehkutulppa noennut
ruiskutussuuttimen vai olisiko noki muuten aiheuttanut kalinaa, en tiedä.
Ei löytynyt auto-bonuksesta,sanoivat että ei saa sitä myyntiin ollenkaan,ja kuulemma saa myydä vain korjaamot,ja kertoivat siellä että sitä myy auto-center. No sieltä auto-center:stä sain sitten tuota fortea.
Ei löytynyt auto-bonuksesta,sanoivat että ei saa sitä myyntiin ollenkaan,ja kuulemma saa myydä vain korjaamot,ja kertoivat siellä että sitä myy auto-center. No sieltä auto-center:stä sain sitten tuota fortea.
Eli tämä kertoo sen että aivan turha litku,näinhän näitä muitakin "puhdistusaineita" myydään:Hirveä mainonta päälle ja muka vaikeasti saatavia,ja porukka maksaa,todetakseen että ei oo yhtään vettä parempaa.Mutta rahat on jo menny.Ja muita ostajia riittää hetkenaikaa...
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Ei löytynyt auto-bonuksesta,sanoivat että ei saa sitä myyntiin ollenkaan,ja kuulemma saa myydä vain korjaamot,ja kertoivat siellä että sitä myy auto-center. No sieltä auto-center:stä sain sitten tuota fortea.
Eli tämä kertoo sen että aivan turha litku,näinhän näitä muitakin "puhdistusaineita" myydään:Hirveä mainonta päälle ja muka vaikeasti saatavia,ja porukka maksaa,todetakseen että ei oo yhtään vettä parempaa.Mutta rahat on jo menny.Ja muita ostajia riittää hetkenaikaa...
Eipä ole turha litku. Käyntiääni on ainakin selvästi pehmennyt kun tuota laittoi tankkiin. Ennen käynti oli nakuttavaa ja epämieluisaa kuunneltavaa,nyt auto käy todella siistiä ja tasaista käyntiä
...kyllä toi rikkinäisen etsintä on aina näppärästi käynnyt sähkökynämeisselillä hehkureleestä ...ja aina on selvinnyt ilman mittareita sekä pimee löytynyt ...meillä näin
Ei löytynyt auto-bonuksesta,sanoivat että ei saa sitä myyntiin ollenkaan,ja kuulemma saa myydä vain korjaamot,ja kertoivat siellä että sitä myy auto-center. No sieltä auto-center:stä sain sitten tuota fortea.
Eli tämä kertoo sen että aivan turha litku,näinhän näitä muitakin "puhdistusaineita" myydään:Hirveä mainonta päälle ja muka vaikeasti saatavia,ja porukka maksaa,todetakseen että ei oo yhtään vettä parempaa.Mutta rahat on jo menny.Ja muita ostajia riittää hetkenaikaa...
Eipä ole turha litku. Käyntiääni on ainakin selvästi pehmennyt kun tuota laittoi tankkiin. Ennen käynti oli nakuttavaa ja epämieluisaa kuunneltavaa,nyt auto käy todella siistiä ja tasaista käyntiä
Samaan käyntiääneen pääset kun heität vähän moottoriöljyä tankkiin.
Olen ajanut vuodesta -75 mersun dieseleillä,enkä vielä toistaiseksi ole tarvinnut mitään lisäaineita.Enkä luultavasti kovinäkkiä tule tarvitsemaankaan. No,tossa kirjoituksessa vaan otti silmään toi vaikea saatavuus mm.Näinhän näitä turhia litkuja on kaupattu vuosikaudet.Vrt. esim kaupallisten tv kanavien mainokset litkuista,joilla moottori vaan käy,eikä tarvita öljyä lainkaan... Kaikkihan nyt tietää kuinka siinä käy.
(siis lähes kaikki) Nämähän jotka ei tiedä tietysti sitten pitävät tän humpuukin pystyssä,kun litkun hinnat on pilvissä.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Ei löytynyt auto-bonuksesta,sanoivat että ei saa sitä myyntiin ollenkaan,ja kuulemma saa myydä vain korjaamot,ja kertoivat siellä että sitä myy auto-center. No sieltä auto-center:stä sain sitten tuota fortea.
Eli tämä kertoo sen että aivan turha litku,näinhän näitä muitakin "puhdistusaineita" myydään:Hirveä mainonta päälle ja muka vaikeasti saatavia,ja porukka maksaa,todetakseen että ei oo yhtään vettä parempaa.Mutta rahat on jo menny.Ja muita ostajia riittää hetkenaikaa...
Eipä ole turha litku. Käyntiääni on ainakin selvästi pehmennyt kun tuota laittoi tankkiin. Ennen käynti oli nakuttavaa ja epämieluisaa kuunneltavaa,nyt auto käy todella siistiä ja tasaista käyntiä
Samaan käyntiääneen pääset kun heität vähän moottoriöljyä tankkiin.
Olen ajanut vuodesta -75 mersun dieseleillä,enkä vielä toistaiseksi ole tarvinnut mitään lisäaineita.Enkä luultavasti kovinäkkiä tule tarvitsemaankaan. No,tossa kirjoituksessa vaan otti silmään toi vaikea saatavuus mm.Näinhän näitä turhia litkuja on kaupattu vuosikaudet.Vrt. esim kaupallisten tv kanavien mainokset litkuista,joilla moottori vaan käy,eikä tarvita öljyä lainkaan... Kaikkihan nyt tietää kuinka siinä käy.
(siis lähes kaikki) Nämähän jotka ei tiedä tietysti sitten pitävät tän humpuukin pystyssä,kun litkun hinnat on pilvissä.
Juu onhan tuota öljyäkin sinne koitettu forumin ohjeitten mukaan,vaan eipä se niin hyvin auttanut kuin tuo forte. Ja päätin koittaa sitä koska on täällä foorumillakin sitä suositeltu.