Vito puoltaa oikealle missä vika?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
okvp
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Vito puoltaa oikealle missä vika?

Viesti Kirjoittaja okvp »

Vito on alkanut kummallisesti puoltaa oikealle, varsinkin kun kuormittaa konetta kunnolla, vapaalla kulkee melko suoraan. Renkaita olen vaihtanut ristiin, eikä ole vaikuttanut puoltamiseen. Mihinkään en muista törmänneeni, joka olisi muuttanut ohjauskulmia. Pyörät tuntuvat ainakin käsin pyörivän helposti, eikä jarrulevytkään kuumene normaalia enemmän. Kaveri ehdotti huonksi menneitä moottorin/ vaihteiston kannatinkumeja, mutta nekin näyttivät ainakin nopealla vilkaisulla olevan kunnossa. Auto on n. 1000km sitten katsastettu, joten mitään suurempaa välystä ei pitäisi löytyä. Missähän vika piilee, olisiko kellään ehdotuksia?

Hyvät joulut kaikille!
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Kokeilit siis niin että eturenkaat vaihtoivat paikkaa?
Minulla oli joskus aikoinaan myös puoltamis vikaa. Alusta tuli moneen kertaan tarkastettua ja suuntakulmat säädettyä. Sitten lopulta kun eturenkaiden paikkaa vaihtoi niin vika löytyi, alkoi puoltamaan toiseen suuntaan. Laatu misukat :roll:

Ensin kokeilisin tuota renkaan vaihtoa ja niin että takarenkaatkin vaihtaa paikkaa (puoltaminen on toisin vähäisempää jos viallinen rengas on takana). Sitten jos ei niissä ole vikaa niin tarkastaisin nivelet, tukivarret, alustan pultit, laakerit ja puslat. Sen jälkeen nelipyöräsuuntaus.
okvp
Sisäänajossa
Sisäänajossa

vito500tkm kirjoitti:Kokeilit siis niin että eturenkaat vaihtoivat paikkaa?
Minulla oli joskus aikoinaan myös puoltamis vikaa. Alusta tuli moneen kertaan tarkastettua ja suuntakulmat säädettyä. Sitten lopulta kun eturenkaiden paikkaa vaihtoi niin vika löytyi, alkoi puoltamaan toiseen suuntaan. Laatu misukat :roll:

Ensin kokeilisin tuota renkaan vaihtoa ja niin että takarenkaatkin vaihtaa paikkaa (puoltaminen on toisin vähäisempää jos viallinen rengas on takana). Sitten jos ei niissä ole vikaa niin tarkastaisin nivelet, tukivarret, alustan pultit, laakerit ja puslat. Sen jälkeen nelipyöräsuuntaus.
Samanlainen rengasvika oli minulla vanhassa Vectrassa etsin vikaa alustasta ja suuntasin ohjauksen parikin kertaa, keväällä vika sitten poistui kesärenkaiden myötä. Pitänee vielä tarkastella tuota alustaa, vaikka tulihan sitäkin ravisteltua aika tarkkaan kun renkaita vaihtelin edes takaisin. Kiitoksia ehdotuksista!
okvp
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Re: Vito puoltaa oikealle missä vika?

Vika löytyi ja se oli sittenkin renkaassa. Kummallista sinällään että vaikka auto puolti oikealle, syynä oli vasen eturengas, jonka olin ilmeisesti vaihtanut vahingossa ensimmäisellä kerralla takaisin alkuperäiselle paikalleen.
Vastaa Viestiin