Mersua lyödään...
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 110
- Liittynyt: Ke 10.12.2003 20:09
No nyt kun tuli näistä vanhemmista mersuista puhe niin eihän niitä ajamalla rikki saa kuuluu monen vanhemman miehen suusta. Ja kyllä tuntuu paikkansa pitäväkkin kun kattelee että kuinka paljon on vielä W123 sarjaa liikenteessä tien päällä ja varmaan on silloinkin japsit ollut paljon myydympiä kuin Mersut mutta mielestäni enemmän liikuu noita vanhoja Mersuja kun japseja. Tai sitten ei tule katteltua niitä riisikippoja. Ja kyllähän netistäkin on tullut luettua että Mercedes ei ole tämän jälkeen tehnyt yhtä vahvoja autoja. Ja että W123 usein ajettiin yli kaksi kertaa niin paljon kuin muilla merkeillä...Ja kun seurailee näitä serkkujen uusia mersuja niin ei ne oikein kestävyydellään näytä mallia.
Sen verran täytyy "lyödä" Mersua lisää..ja hiukan vetää omia sanojakin takaisin,ei niinkään laadun mutta uusien Mersujen hinnoittelun suhteen.
Tsekkailin tuossa mitä noin 45t eurolla saa kun autoista puhutaan..ja tarjouksetkin pyysin muutamasta liikkeestä..koskien Mersua ja Audia.
Tässä yksi esimerkki: Mersulta C180K,avantgarde-varustelu+sport-paketti.
Audilta samaan hintaan Audi A4 turbo Quattro (tehokkaampi 140Kw versio), varustelu monipuolisempi kuin Mersussa+ Audin Sport-paketti (johon siihenkin kuuluu enemmän kuin Mersun vastaavassa)
Audilta edelleen: Audi A4 2.4 V6 Multitronic..parempi varustelu kuin Mersussa + sama Sport-paketti kuin em Audiin.
Edelleen Audilta: Audi A6 2.4 V6 tai A6 1.8 turbo Multitronic..sama varustelu kuin em Audeissa.
Laadusta en sen enempää osaa sanoa..mutta sen sanon että C-Mersu ei enää minun kohdallani olisi edes vaihtoehto kun vertaa mitä esim Audilta irtoaa samaan hintaan.
Koeajonkin perusteella C180K jää kirkkaasti kakkoseksi verrattuna Audi A4 turbo Quattrolla..V6:sta en ole ajanut mutta eikohän sekin tuon 180K:n peittoa..
Mutta siinä suhteessa pysyn yhä sanoissani että Japsiauto ei minun valinnoissani ole vieläkään edes vaihtoehtona..ja hyvin pitkälti seuraavan autoni valinnan tulee ratkaisemaan millaisen uuden SLK:n Mersu pystyy tuottamaan..ja jos sen ominaisuudet ei tule miellyttämään niin hyvin pian käy niin että mun seuraava autotilaukseni lähtee Audille..onko se sitten TT vai A4 jää nähtäväksi, mutta veikkaanpa että A4..siinä kun on tilaa..ja aina välillä sitäkin kaipaa..
Tsekkailin tuossa mitä noin 45t eurolla saa kun autoista puhutaan..ja tarjouksetkin pyysin muutamasta liikkeestä..koskien Mersua ja Audia.
Tässä yksi esimerkki: Mersulta C180K,avantgarde-varustelu+sport-paketti.
Audilta samaan hintaan Audi A4 turbo Quattro (tehokkaampi 140Kw versio), varustelu monipuolisempi kuin Mersussa+ Audin Sport-paketti (johon siihenkin kuuluu enemmän kuin Mersun vastaavassa)
Audilta edelleen: Audi A4 2.4 V6 Multitronic..parempi varustelu kuin Mersussa + sama Sport-paketti kuin em Audiin.
Edelleen Audilta: Audi A6 2.4 V6 tai A6 1.8 turbo Multitronic..sama varustelu kuin em Audeissa.
Laadusta en sen enempää osaa sanoa..mutta sen sanon että C-Mersu ei enää minun kohdallani olisi edes vaihtoehto kun vertaa mitä esim Audilta irtoaa samaan hintaan.
Koeajonkin perusteella C180K jää kirkkaasti kakkoseksi verrattuna Audi A4 turbo Quattrolla..V6:sta en ole ajanut mutta eikohän sekin tuon 180K:n peittoa..
Mutta siinä suhteessa pysyn yhä sanoissani että Japsiauto ei minun valinnoissani ole vieläkään edes vaihtoehtona..ja hyvin pitkälti seuraavan autoni valinnan tulee ratkaisemaan millaisen uuden SLK:n Mersu pystyy tuottamaan..ja jos sen ominaisuudet ei tule miellyttämään niin hyvin pian käy niin että mun seuraava autotilaukseni lähtee Audille..onko se sitten TT vai A4 jää nähtäväksi, mutta veikkaanpa että A4..siinä kun on tilaa..ja aina välillä sitäkin kaipaa..

- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Tunteet
Kun on tunteet, kuten joku joskus on sanonut...
Aiemmin on tullut todettua nuo tojotat hieman harmaiksi auoiksi ja Mersut taas vastaavasti massasta erotuviksi 'sen jonkin' omaaviksi kulkimiksi.
On tietysti tosiasia, että jotkut autot on suunniteltu lyhyemmälle käyttöajalle kuin toiset ja Mersu on perinteisesti käyttänyt tuota jälkimmäistä tapaa. Voisi tässä kohdin sanoa Mersun olleen jopa hieman vanhahtava suunnittelussaan, eli käyttäneen isompia varmuuskertoimia kuin esim. elektroniikan luvatussa maassa, Japanissa, on tapana.
Kyllähän aika monella nykyautolla tekniikka pysyy kasassa muutaman satatuhatta kilometriä, jos ne tulevat lyhyessä ajassa. Toinen juttu on tehdä auto, joka kestää sekä kilometrejä ja aikaa. Mersu on onnistunut yhdistelmä niin kilometrien kuin ajan hampaankin kestoa.
Jottei tuo otsikkoni menisi aivan harakoille, niin varsinainen asiani
Jos autossa ei ole sitä jotain, niin eihän sitä jaksa ylläpitää. Kun taas ylläpidosta tingitään, niin eihän mikään silloin kestä.
Jos tunteeni Mersua kohtaan olisivat samanlaiset kuin tojotaan, niin ajaisinkohan Mersulla...
Nähtäväksi jää menettääkö Mersu yleisessä mielipiteessä 'sen jonkin', kun jotkut hullut roudaavat noita vanhoja vessoja tuolta Saksan maalta kiihtyvällä vauhdilla
Aiemmin on tullut todettua nuo tojotat hieman harmaiksi auoiksi ja Mersut taas vastaavasti massasta erotuviksi 'sen jonkin' omaaviksi kulkimiksi.
On tietysti tosiasia, että jotkut autot on suunniteltu lyhyemmälle käyttöajalle kuin toiset ja Mersu on perinteisesti käyttänyt tuota jälkimmäistä tapaa. Voisi tässä kohdin sanoa Mersun olleen jopa hieman vanhahtava suunnittelussaan, eli käyttäneen isompia varmuuskertoimia kuin esim. elektroniikan luvatussa maassa, Japanissa, on tapana.
Kyllähän aika monella nykyautolla tekniikka pysyy kasassa muutaman satatuhatta kilometriä, jos ne tulevat lyhyessä ajassa. Toinen juttu on tehdä auto, joka kestää sekä kilometrejä ja aikaa. Mersu on onnistunut yhdistelmä niin kilometrien kuin ajan hampaankin kestoa.
Jottei tuo otsikkoni menisi aivan harakoille, niin varsinainen asiani

Jos autossa ei ole sitä jotain, niin eihän sitä jaksa ylläpitää. Kun taas ylläpidosta tingitään, niin eihän mikään silloin kestä.
Jos tunteeni Mersua kohtaan olisivat samanlaiset kuin tojotaan, niin ajaisinkohan Mersulla...

Nähtäväksi jää menettääkö Mersu yleisessä mielipiteessä 'sen jonkin', kun jotkut hullut roudaavat noita vanhoja vessoja tuolta Saksan maalta kiihtyvällä vauhdilla

Terveisin
Tero
Tero
flosse: ton vois jo ottaa vähän henkilökohtaisesti:evil:jotkut hullut roudaavat noita vanhoja vessoja tuolta Saksan maalta kiihtyvällä vauhdilla

tämä kannanotto koskee nyt siis vain käytettyja mersuja, lähinnä 123,124,201,202 malleja:
näin itse oman auton hankkivana ja ylläpitävänä tämä Saksan tuonti on mahdollistanut sen että pystyin siirtymään mersuilussa asteikossa reilusti ylöspäin

ymmärrän kyllä mitä ajat takaa: tuleeko mersusta ns kansanauto?

mulle tämä autoilu on myös harrastus ja siinä ei silloin merkki vaihdu vaan sen takia että muillakin ns. normaaleilla palkansaajilla rupee olemaan samanlaisia autoja.
voihan olla että tässä ns mersuboomissa käy kuten kävi vousina 88>90 amerikanautoissa. silloinhan tuotiin lyhyessä ajassa paljon autoja jenkeistä ja kun ihmisillä meni lujaa niin ostettiin "harraste/käyttöautoiksi amerikan autoja ja sitten oltiin vähän aikaa jenkkimiehiä ja naisia. sitten kun tuli ongelmia autojen kanssa ja tuntui että on vähän liian kallista lystiä, niin luovuttiin hommasta ja ruvettiin taas ajamaan nissaneilla. taiettä muuten vaan alkoi tuntumaan ettei tämä ehkä ollutkaan "se mun juttu".

luulen että aika monella "uudella" mersumiehellä voi olla asennevammaa: kuvitellaan että nyt kun on se mersu niin sen pitää olla täydellinen ja siihen ei voi tulla mitään vikaa jne. ts odotukset yltiömäiset.
mersu vaatii samalla lailla huoltoa kuin muutkin autot eikä ole mikään täydellinen auto edes ominaisuuksiltaan. mersu vaatii omistajaltaan/ylläpitäjältään ymmärrystä autoista/autotekniikasta, muuten voi olla että saadaan vaan enemmän tuhoa kuin onnistuneita korjauksia aikaiseksi.
sitten on niitä joita on tummahipiäinen saksajobbari sahannut linssiin oikein huolella>vaivalla saksanmaalta tuotu "hieno" mersu osoittautuu pommiksi. sitten haukutaan mersun laatua!

mun mielestä mersuilu on vähän niinkuin periaatekysymys eikä siitä heti livetä vaikka autoja jotkut "hullut" toiskin euroopasta.

ja sitten itse asiaan, eli miksi mersu:
-tilava
-hiljainen
-mukava ajaa, hyvät jarrut, turvallinen, tukeva kori
-hallintalaitteet jämäkät (vrt. japsien höyhenenkevyet(tunnottomat))
-autoa suunnitellessa on otettu huomioon myöhemmät huolto- ja korjaustoimepiteet
-yleinen pyrkimys laadukkuuteen/tehtaalla selkeä tavoite rakentaa laadukkaita autoja
-samoja paikkoja ei tarvitse korjata jatkuvasti
-tyylikäs sisältä ja päältä
-osat kohtuuhintaisia ja helposti saatavilla
-järkeviä/käyttökelpoisia varusteita
-eri mallien osien sopivuus keskenään, myös moottoriswapit
-mahdollisuus rakentaa mieleinen auto
-laadukas korityö(materiaalit, maalaus, osien sovitus ym.)
-nerokkaita teknisiä yksityiskohtia/toteutuksia jotka saavat automekaanikon hymyilemään

kyllä sellainen joka on huoltanut/korjannut eri merkkisiä autoja tietää mistä puhun!
ja vielä mersun pitkä ja kunniakas historia josta löytyy kaikille sopiva harraste/entisöintikohde
Ei liene sattumaa että Mercedes-Benz on se auto johon muita merkkejä aina verrataan!

ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Viime talvena olin ekankerran uuden E-malli taxin kyydissä, ja kuski haukku
autoa ahtaaksi ja täydeksi paskaksi?Hienoo kyytiähän mä sain ja korikin
on nätti! (se oli sen oma auto)Itselläni 126vm88 ja olen TYYTYVÄINEN
maksoin 6500€ ja auto pelaa kuin enkeli.Ensimmäinen auto jolla tulee
ajettua turhia kilometrejä.
autoa ahtaaksi ja täydeksi paskaksi?Hienoo kyytiähän mä sain ja korikin
on nätti! (se oli sen oma auto)Itselläni 126vm88 ja olen TYYTYVÄINEN
maksoin 6500€ ja auto pelaa kuin enkeli.Ensimmäinen auto jolla tulee
ajettua turhia kilometrejä.
Flosse heittää, stoukkia, kun juuri itse laivasi ässänsä saksastaAhti kirjoitti:flosse: ton vois jo ottaa vähän henkilökohtaisesti:evil:jotkut hullut roudaavat noita vanhoja vessoja tuolta Saksan maalta kiihtyvällä vauhdilla![]()

Ja samaan vessojenraahausporukkaanhan tässä itsekin kuuluu.
Mutta joo, oma auto on ollut kaikea muuta kuin viaton, mutta jotain siinä lotjassa on, että sitä jaksaa puunata, korjata ja sitten vielä parannella. Se vaan on uskomattoman hyvä auto ajaa, ja aina kun sillä liikkuu tien päällä, tulee fiilis: on tää vaan saakelin hyvä auto ajaa, ja mitä enemmän vauhtia, sen parempi fiilis on.
Viimeksi muokannut Mauri H., Pe 02.01.2004 21:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Koettelee mutta ei hylkää!
100%:sesti samat sanat. Täytyy kyllä sanoa, että oma 126:seni on niellyt hermoja, rahaa ja aikaakin keskivertoautoa enemmän. Jos ostaessa (minkä päivän olen monasti heikkoina hetkinä kironnut) olisin tiennyt, mitä on edessäpäin, niin auto olisi saanut jäädä Pirkanmaalle.Mauri H. kirjoitti: Mutta joo, oma auto on ollut kaikea muuta kuin viaton, mutta jotain siinä lotjassa on, että sitä jaksaa puunata korjata ja sitten vielä parannella. Se vaan on uskomattoman hyvä auto ajaa, ja aina kun sillä liikkuu tien päällä, tulee fiilis: on tää vaan saakelin hyvä auto ajaa, ja mitä enemmän vauhtia, sen parempi fiilis on.


Täytyy vain viitata Pascalilta varastamaani johto(tähti)ajatukseen.

Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Re: Koettelee mutta ei hylkää!
Onko rekkari mahdollisesti B-alkuinen?Juha K. kirjoitti:Jos ostaessa (minkä päivän olen monasti heikkoina hetkinä kironnut) olisin tiennyt, mitä on edessäpäin, niin auto olisi saanut jäädä Pirkanmaalle.![]()
Muistin juuri, että naapurilla oli tuollainen sininen, samanlaisilla vanteilla. Vaihtoi joskus pari vuotta sitten harmaaseen E-sarjan CDI:hin AMG:n monoblockeilla.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Mauri osuu naulan kantaan. Maksoin omasta autosta melkosen läjän rahaa keväällä, sillä rahalla olisi saanut muutakin kuin 13 vuotta vanhan auton joka on nähnyt 140tkm tietä. Ja vikojakin sain kaupanpäälle suht runsaasti, mutta sitä tunnetta mikä tulee kun lyö koneen tulille ja suuntaa kohti motaria.Sitä ei corollasta tuleMutta joo, oma auto on ollut kaikea muuta kuin viaton, mutta jotain siinä lotjassa on, että sitä jaksaa puunata, korjata ja sitten vielä parannella. Se vaan on uskomattoman hyvä auto ajaa, ja aina kun sillä liikkuu tien päällä, tulee fiilis: on tää vaan saakelin hyvä auto ajaa, ja mitä enemmän vauhtia, sen parempi fiilis on.
Kun on viikon joutunu ajamaan uudella 30.000€ maksavalla ranskalaisella vankkurilla on luksusta päästä oman mersun rattiin vaikka siinä ei ole penkin lämmitintä, ilmastointia, sähköikkunoita ja kaiken maailman ajotietokoneita.
Jotain joka mersusta löytyy on ajettavuus


Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
- Henri Junkkala
- Perustaja
- Viestit: 1290
- Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
- Paikkakunta: Pitkäjärvi
- Viesti:
Mielipiteitä
Kiva nähdä ettette tämän pahempaa sanasotaa saaneet aiheesta aikaiseksi.
Palstan laajentuessa joukkoomme kuuluu pikku hiljaa Al-Qaidaa ja puna-Khmerejäkin fanaattisempien Mercedes-uskovaisten lisäksi myös niitä, joilla on alla ensimersu ja ihmisiä, joiden tallissa saattaa majailla muitakin merkkejä (nooh minullakin on Bemukka kakkosautona että sen puoleen). Tässä kohtaa ensinmainitulle "tähti tatuoitu otsaan" -joukolle saattaa olla sangen kova paikka lukea Mersunpalvontaforumilta muuta merkkiä ylistäviä tai jopa Mersua alentavia mielipiteitä.
Vaikka maksan itseni kipeäksi serveri- domain -sun muita maksuja lukeakseni Mersustooria enkä suinkaan lukeakseni höpinöitä Toyotan "ylivoimasta", oli tämän ketjun aloittanut linkki ihan faktaa. Ennen niin ylivoimainen Mercedes ei enää pärjää vikatiheyden suhteen edes Baijerin masiinoille ja nipponin pojat taas ovat onnistuneet massatuotteensa hiomaan varsin toimivaan kuntoon.
Mikä onkin haaste Mercedeksen insinööreille; nyt jos koskaan on aika tehdä hartiavoimin työtä (ja ruoskia alihankkijat tai vähintäänkin vetää kölin ali pariin kertaan) jotta saavutetaan taas entisaikojen ylivoima.
Mutta mitä loppujen lopuksi onkaan laatu? Kun auto on aivan saa-ta-nan kallis, kuten mikä tahansa Mersu suomessa, siihen kohdistuu melkoisia odotuksia. Ja auton on kerta kaikkiaan pystyttävä täyttämään ne.
Jos auto maksaa 50 donaa niin siinä EI saa olla outoja tyyppiviaksi laskettavia pikkuvikoja joita ei jostakin syystä ollut löydetty tehtaan koeajoissa. Ei kerta kaikkiaan saa olla. Jos ostan 8 donalla uuden Ladan (god forbid) niin odotankin ovenkahvan jäävän käteen ekalla viikolla, sadan tonnin Ässässä moinen olisi katastrofi.
Kun puhutaan UUSIEN autojen vioista ja laadusta, puhe tahtoo väkisinkin kääntyä joidenkin museoikäisten W123-6-4 -mallien toimintaan. Johtunee siitä että suurimmalla osalla meistä ei ole paljon mitään kokemusta präniköistä Mesenaateista, kommentit ovat tasoa "taksin takapenkillä oli aika pomppuista" (jonka olen kyllä joutunut itsekin todeksi myöntämään). Eli aika moni meistä on täysin jäävi kommentoimaan uusia autoja koskien mitään sillä essonbaarin juttuja ei lasketa.
Vaihdoin lähes uuden (kolmivuotiaan 25th ajetun) Mitsubishin tähän -86, 540tkm ajettuun nokilekaan ja olen ollut aivan onnesta soikeana siitä saakka. Mitsu oli uusi, kaunis, neitseellisen naarmuton ja viaton, aika pirteäkin teho/painosuhteen ansiosta ja olisi varmaan palvellut minua viatta ja ongelmatta "maailman tappiin". Mutta kun se ei ollut saksalainen eikä takavetoinen niin heikko laatu haisi kilometrin päähän (konepeltikin oli paperisen fletku, takapyörien edessä oli oikein syvennykset jonne heittää rapaa ja lunta, kaikki hallintalaitteet japanilaisen epäergonomisesti väärissä paikoissa, nyt jo mittarinvaloja paskana, kaikki sisällä tylsää harmaata muovia vailla persoonallisuuden häivääkään ja veteli kiihdytyksissä kuten etuvetojapskiraadot AINA) ja siitä piti päästä äkkiä eroon. Olin ottanut auton vaihdossa puoliväkisin ja siitä olikin TOSI vaikea päästä eroon. Onneksi pääsin ja nyt nakuttelen menemään nokilekalla onnesta soikeana.
Hyvänä esimerkkinä laadun käsittämisen eroista todettakoon jälleen kerran että monen W124-miehen haukuttua varhainen C-sarja alimpaan helvettiin, ajoin 90tkm ajetun -95 C180 farkun ruotsin halki ja ei kyllä tullut satakaksnelkkua ikävä. Helvetin asiallinen laite joka ei olisi tavinnut kuin automaattivaihteiston ollakseen tervetullut autotalliini. (no nyt puhun itsekin vanhoista autoista).
Aikanaan eräs BMW-ympyröistä tuntemani vannoutunut 750iL -kuski tuli suoli24sella kysäisseeksi laadusta kun oli alkanut Väykky siintämään mielessä mutta kotikorjaamolla oli pihalla tuoreita Mersuja oikein jonottamassa korjaukseen. Seurauksena kysymyksestä oli pahemman luokan flame war ja melkoista loanheittoa puolin ja toisin. Ilmeisesti tämä on TOSI arka aihe mersumiehille.
Kyllähän se näin on että jos olisi 50 donaa laittaa auton ostoon (jota ei tosiaan ole että helppohan tässä on jossitella) niin ei kai olisi kahta kysymystä siitä, olisiko auton keulalla tähti vai ei. Kun kuitenkin valintakriteereistä on ensimmäisenä että auton pitää olla takavetoinen ja saksalainen niin ei tässä nyt ylen montaa vaihtoehtoa ole.
30 donan kohdalla joutuisin lipsumaan ko. periaatteista sen verran että päätyisin varmaan Ford Rangeriin. Eipähän tarvitsisi luoda lunta ikinä.
No, sain kirjoitettua tämän loppuun haukkumatta persoonattomia harmaavarpusautoja paljon yhtään. Saavutus sekin
Henkka
"Ennen syön matoja kuin ajan Corollalla"
Palstan laajentuessa joukkoomme kuuluu pikku hiljaa Al-Qaidaa ja puna-Khmerejäkin fanaattisempien Mercedes-uskovaisten lisäksi myös niitä, joilla on alla ensimersu ja ihmisiä, joiden tallissa saattaa majailla muitakin merkkejä (nooh minullakin on Bemukka kakkosautona että sen puoleen). Tässä kohtaa ensinmainitulle "tähti tatuoitu otsaan" -joukolle saattaa olla sangen kova paikka lukea Mersunpalvontaforumilta muuta merkkiä ylistäviä tai jopa Mersua alentavia mielipiteitä.
Vaikka maksan itseni kipeäksi serveri- domain -sun muita maksuja lukeakseni Mersustooria enkä suinkaan lukeakseni höpinöitä Toyotan "ylivoimasta", oli tämän ketjun aloittanut linkki ihan faktaa. Ennen niin ylivoimainen Mercedes ei enää pärjää vikatiheyden suhteen edes Baijerin masiinoille ja nipponin pojat taas ovat onnistuneet massatuotteensa hiomaan varsin toimivaan kuntoon.
Mikä onkin haaste Mercedeksen insinööreille; nyt jos koskaan on aika tehdä hartiavoimin työtä (ja ruoskia alihankkijat tai vähintäänkin vetää kölin ali pariin kertaan) jotta saavutetaan taas entisaikojen ylivoima.
Mutta mitä loppujen lopuksi onkaan laatu? Kun auto on aivan saa-ta-nan kallis, kuten mikä tahansa Mersu suomessa, siihen kohdistuu melkoisia odotuksia. Ja auton on kerta kaikkiaan pystyttävä täyttämään ne.
Jos auto maksaa 50 donaa niin siinä EI saa olla outoja tyyppiviaksi laskettavia pikkuvikoja joita ei jostakin syystä ollut löydetty tehtaan koeajoissa. Ei kerta kaikkiaan saa olla. Jos ostan 8 donalla uuden Ladan (god forbid) niin odotankin ovenkahvan jäävän käteen ekalla viikolla, sadan tonnin Ässässä moinen olisi katastrofi.
Kun puhutaan UUSIEN autojen vioista ja laadusta, puhe tahtoo väkisinkin kääntyä joidenkin museoikäisten W123-6-4 -mallien toimintaan. Johtunee siitä että suurimmalla osalla meistä ei ole paljon mitään kokemusta präniköistä Mesenaateista, kommentit ovat tasoa "taksin takapenkillä oli aika pomppuista" (jonka olen kyllä joutunut itsekin todeksi myöntämään). Eli aika moni meistä on täysin jäävi kommentoimaan uusia autoja koskien mitään sillä essonbaarin juttuja ei lasketa.
Vaihdoin lähes uuden (kolmivuotiaan 25th ajetun) Mitsubishin tähän -86, 540tkm ajettuun nokilekaan ja olen ollut aivan onnesta soikeana siitä saakka. Mitsu oli uusi, kaunis, neitseellisen naarmuton ja viaton, aika pirteäkin teho/painosuhteen ansiosta ja olisi varmaan palvellut minua viatta ja ongelmatta "maailman tappiin". Mutta kun se ei ollut saksalainen eikä takavetoinen niin heikko laatu haisi kilometrin päähän (konepeltikin oli paperisen fletku, takapyörien edessä oli oikein syvennykset jonne heittää rapaa ja lunta, kaikki hallintalaitteet japanilaisen epäergonomisesti väärissä paikoissa, nyt jo mittarinvaloja paskana, kaikki sisällä tylsää harmaata muovia vailla persoonallisuuden häivääkään ja veteli kiihdytyksissä kuten etuvetojapskiraadot AINA) ja siitä piti päästä äkkiä eroon. Olin ottanut auton vaihdossa puoliväkisin ja siitä olikin TOSI vaikea päästä eroon. Onneksi pääsin ja nyt nakuttelen menemään nokilekalla onnesta soikeana.
Hyvänä esimerkkinä laadun käsittämisen eroista todettakoon jälleen kerran että monen W124-miehen haukuttua varhainen C-sarja alimpaan helvettiin, ajoin 90tkm ajetun -95 C180 farkun ruotsin halki ja ei kyllä tullut satakaksnelkkua ikävä. Helvetin asiallinen laite joka ei olisi tavinnut kuin automaattivaihteiston ollakseen tervetullut autotalliini. (no nyt puhun itsekin vanhoista autoista).
Aikanaan eräs BMW-ympyröistä tuntemani vannoutunut 750iL -kuski tuli suoli24sella kysäisseeksi laadusta kun oli alkanut Väykky siintämään mielessä mutta kotikorjaamolla oli pihalla tuoreita Mersuja oikein jonottamassa korjaukseen. Seurauksena kysymyksestä oli pahemman luokan flame war ja melkoista loanheittoa puolin ja toisin. Ilmeisesti tämä on TOSI arka aihe mersumiehille.
Kyllähän se näin on että jos olisi 50 donaa laittaa auton ostoon (jota ei tosiaan ole että helppohan tässä on jossitella) niin ei kai olisi kahta kysymystä siitä, olisiko auton keulalla tähti vai ei. Kun kuitenkin valintakriteereistä on ensimmäisenä että auton pitää olla takavetoinen ja saksalainen niin ei tässä nyt ylen montaa vaihtoehtoa ole.
30 donan kohdalla joutuisin lipsumaan ko. periaatteista sen verran että päätyisin varmaan Ford Rangeriin. Eipähän tarvitsisi luoda lunta ikinä.

No, sain kirjoitettua tämän loppuun haukkumatta persoonattomia harmaavarpusautoja paljon yhtään. Saavutus sekin
Henkka
"Ennen syön matoja kuin ajan Corollalla"
2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build
EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne
"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Auto merkkejä tulee ja niitä menee...vain yksi on lunastanut paikkansa kiintotähtenä autotaivaallamme ja se on MercedesBenz...
Mihinkäpä sitä muut merkit kilpeänsä kiillottaa muuhun ku parhaaseen?
Ainahan mersu on silmätikkuna automaailmassa...Miksiköhän se johon verrataan ei ole esim,toyota,nissan tai joku muu merkki...Ja miten verrataan,itse annan korkeimmat pisteet mersun kestävyydelle,sopii niitä mittareita käydä katselemassa,millaisia kilometrimääriä mersuilla ajetaan verraten muihin merkkeihin.
Viime kesänä kävin tukholmaa myöden etsimässä kaverilleni väyrysfarkkua ja kun -98-02:n auton matkamittarista löytyy yli 800000km lukemia(huoltohistoriassa oli kyl havaittavissa automaattivaihteistojen korjauksia)Mut moottoreille ei vielä ollu tehty mitään...En eläissäni ole tavannu toyotaa joka olis menny esim 800000km.
Autot oli todellakin kertomani ikäisiä joten paljonko veikkaatta kilometrejä olevan takana kun tällaisen johtotähden aika on täynnä???
Auto löytyi piteosta ja oli reilun neljäsataa menny hyväkäytöksinen 290d automaatti -98 ja takuulla on vielä väh. miljoona ajamattomia kilometrejä edessä.
Niin tai näin,mersumiehet ei yleensä kommentoi tällaisiin höpötyksiin,muuten kuin näin miesten kesken pönkittääkkseen kaverin itsetuntoa autoaan kohtaan..ja näitä kun lukee huomaa ettei juuri kenelläkään huoju luotto ajokkiinsa,vaan äijät tietää mitä omistaa!!!
Mihinkäpä sitä muut merkit kilpeänsä kiillottaa muuhun ku parhaaseen?
Ainahan mersu on silmätikkuna automaailmassa...Miksiköhän se johon verrataan ei ole esim,toyota,nissan tai joku muu merkki...Ja miten verrataan,itse annan korkeimmat pisteet mersun kestävyydelle,sopii niitä mittareita käydä katselemassa,millaisia kilometrimääriä mersuilla ajetaan verraten muihin merkkeihin.
Viime kesänä kävin tukholmaa myöden etsimässä kaverilleni väyrysfarkkua ja kun -98-02:n auton matkamittarista löytyy yli 800000km lukemia(huoltohistoriassa oli kyl havaittavissa automaattivaihteistojen korjauksia)Mut moottoreille ei vielä ollu tehty mitään...En eläissäni ole tavannu toyotaa joka olis menny esim 800000km.
Autot oli todellakin kertomani ikäisiä joten paljonko veikkaatta kilometrejä olevan takana kun tällaisen johtotähden aika on täynnä???
Auto löytyi piteosta ja oli reilun neljäsataa menny hyväkäytöksinen 290d automaatti -98 ja takuulla on vielä väh. miljoona ajamattomia kilometrejä edessä.
Niin tai näin,mersumiehet ei yleensä kommentoi tällaisiin höpötyksiin,muuten kuin näin miesten kesken pönkittääkkseen kaverin itsetuntoa autoaan kohtaan..ja näitä kun lukee huomaa ettei juuri kenelläkään huoju luotto ajokkiinsa,vaan äijät tietää mitä omistaa!!!
Niin..se onkin hyvä kysymys mikä loppujen lopuksi on laatua..
Kuten jo aiemmin tuolla taisin sanoakin..sekin voitaneen tietyllä tavalla lukea "laaduksi" että merkiltä löytyy tarjota malli vastaamaan lähestulkoon jokaisen (mahdottomiakin) toiveita ja odotuksia.
Itse kun tätä nykyistä autoa hankin niin Mersu todella oli/on ainoa autovalmistaja jolla oli tarjota malli joka täytti mun silloin asettamat..lähes mahdottomat vaatimukset auton ominaisuuksista. Suomessakin sentään on melkoisen monta merkkiä ja mallia tyrkyllä..mutta eipä muilta löydy vieläkään vastaavaa mallia.
Tietynlaista laatua siis sekin..ainakin minun mielestäni..
Toinen asia on sitten Mersujen hinta Suomessa..kuten HenriJ tuossa äsken sanoi..kun auto maksaa 50t euroa sille asetetaan ilman muuta..ja tavallaan ihan oikeutetustikin..hyvin suuret vaatimukset niin laadun kuin muunkin suhteen. Pitäisi kuitenkin muistaa että useimmissa muissa maissa sama auto maksaa "vain" 30-35t euroa..joten ehkä yhdelta näkökantilta katsoen laatuodotuksetkin pitäisi sovittaa siihen hintaluokkaan. (no..tämä nyt oli aika kiero näkökulma..mutta ehkäpä joku ymmärtää pointtini..
)
No..kuitenkin olen yhä sitä mieltä että Mersun todellinen ongelma (Suomessa) on juuri tuo hyvin korkea hankintahinta..ja korkea nimenomaan verrattuna kilpailijoihinsa, kuten Audiin.
Kuten jo tuossa aiemmassa postauksessani totesin niin siinä vaiheessa kun 2-paikkaisesta roadsterista on luovuttava ja tilalle hankittava ns perheauto niin tähän asti C-Mersu on ollut ykkösvaihtoehto..mutta kun käy koeajolla ja vertailee ominaisuuksia/ varustelua suhteutettuna hintaan niin kyllä esim Audi A4 turbo Quattro pudottaa C- Mersun kilpailusta heti kättelyssä..nimittäin saadakseen C-mersusta saman ilon irti niin silloin on käytettävä rahaa reilut 20t euroa enemmän kuin Audiin (66t e/ 45t e)
Tuolla Audin hinnalla kun siis saa irti "vain" C180..loppujen lopuksi aika nöpöisesti varusteltuna vielä..
Eli siis kyllä täytyy aika fanaattinen mersu-mies olla että tuossa tilanteessa Mersu voittajaksi selviytyy..ja kyse ei ole laadusta..vaan VAIN hinnasta.
Tai oikeastaan kyse on siitä että valtaosa meistä on niin persaukisia että ei voi hankkia sitä mitä haluaa vaan pitää tyytyä johonkin muuhun..
Eli loppujenlopuksi Mersu voitti tämänkin kilvan..
Niin no..sen verran täytyy tarkentaa aiempaa sanomistani että C-Mersu ei ole ollut missään vaiheessa YKKÖSvaihtoehto "perheautoksi" vaan CLK..mutta siinäkin törmään samaan ongelmaan kuin C-sarjan kanssa..eli lähes käsittämätömän korkeaan hankintahintaan.
Kuten jo aiemmin tuolla taisin sanoakin..sekin voitaneen tietyllä tavalla lukea "laaduksi" että merkiltä löytyy tarjota malli vastaamaan lähestulkoon jokaisen (mahdottomiakin) toiveita ja odotuksia.
Itse kun tätä nykyistä autoa hankin niin Mersu todella oli/on ainoa autovalmistaja jolla oli tarjota malli joka täytti mun silloin asettamat..lähes mahdottomat vaatimukset auton ominaisuuksista. Suomessakin sentään on melkoisen monta merkkiä ja mallia tyrkyllä..mutta eipä muilta löydy vieläkään vastaavaa mallia.
Tietynlaista laatua siis sekin..ainakin minun mielestäni..
Toinen asia on sitten Mersujen hinta Suomessa..kuten HenriJ tuossa äsken sanoi..kun auto maksaa 50t euroa sille asetetaan ilman muuta..ja tavallaan ihan oikeutetustikin..hyvin suuret vaatimukset niin laadun kuin muunkin suhteen. Pitäisi kuitenkin muistaa että useimmissa muissa maissa sama auto maksaa "vain" 30-35t euroa..joten ehkä yhdelta näkökantilta katsoen laatuodotuksetkin pitäisi sovittaa siihen hintaluokkaan. (no..tämä nyt oli aika kiero näkökulma..mutta ehkäpä joku ymmärtää pointtini..

No..kuitenkin olen yhä sitä mieltä että Mersun todellinen ongelma (Suomessa) on juuri tuo hyvin korkea hankintahinta..ja korkea nimenomaan verrattuna kilpailijoihinsa, kuten Audiin.
Kuten jo tuossa aiemmassa postauksessani totesin niin siinä vaiheessa kun 2-paikkaisesta roadsterista on luovuttava ja tilalle hankittava ns perheauto niin tähän asti C-Mersu on ollut ykkösvaihtoehto..mutta kun käy koeajolla ja vertailee ominaisuuksia/ varustelua suhteutettuna hintaan niin kyllä esim Audi A4 turbo Quattro pudottaa C- Mersun kilpailusta heti kättelyssä..nimittäin saadakseen C-mersusta saman ilon irti niin silloin on käytettävä rahaa reilut 20t euroa enemmän kuin Audiin (66t e/ 45t e)
Tuolla Audin hinnalla kun siis saa irti "vain" C180..loppujen lopuksi aika nöpöisesti varusteltuna vielä..
Eli siis kyllä täytyy aika fanaattinen mersu-mies olla että tuossa tilanteessa Mersu voittajaksi selviytyy..ja kyse ei ole laadusta..vaan VAIN hinnasta.
Tai oikeastaan kyse on siitä että valtaosa meistä on niin persaukisia että ei voi hankkia sitä mitä haluaa vaan pitää tyytyä johonkin muuhun..


Eli loppujenlopuksi Mersu voitti tämänkin kilvan..

Niin no..sen verran täytyy tarkentaa aiempaa sanomistani että C-Mersu ei ole ollut missään vaiheessa YKKÖSvaihtoehto "perheautoksi" vaan CLK..mutta siinäkin törmään samaan ongelmaan kuin C-sarjan kanssa..eli lähes käsittämätömän korkeaan hankintahintaan.
Re: Koettelee mutta ei hylkää!
Erittäin suurella todennäköisyydellä kyseessä on juuri se sama auto. Noh, on mukava, että lintan entinen omistaja on näinkin hyvin edistynyt myöhemmissä autovalinnoissaan. Myyjää en voi tietenkään auton isoista vioista siinä mielessä syyttää, että "tyhmähän ei ole se, joka pyytää vaan se, joka maksaa!"Pasi M. kirjoitti: Onko rekkari mahdollisesti B-alkuinen?
Muistin juuri, että naapurilla oli tuollainen sininen, samanlaisilla vanteilla. Vaihtoi joskus pari vuotta sitten harmaaseen E-sarjan CDI:hin AMG:n monoblockeilla.

Jos tapaat naapuriasi, niin voit toki vinkata, että perä- ja laatikkovioista rempattua sekä ylimaalattua ässää voi käydä katsomassa MB-klubin kuvasivuilta.


PS. Kesäpyörissä olevat kevytmetallivanteet ovat mielestäni ihan suht ok, mutta olen jo jonkin aikaa tähyillyt niitä orginaaleja 126:n viistoistareikäisiä aluja. Ne kun olisivat paljon paljon paremman näköiset noissa klassissa linjoissa...

Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Tuo ässä katastrohvi huolettaa tässä meikäläistäkin, esim väyrysten ruoste ongelmat ja lukuisat sähkö viat laittavat miettimään.Jos auto maksaa 50 donaa niin siinä EI saa olla outoja tyyppiviaksi laskettavia pikkuvikoja joita ei jostakin syystä ollut löydetty tehtaan koeajoissa. Ei kerta kaikkiaan saa olla. Jos ostan 8 donalla uuden Ladan (god forbid) niin odotankin ovenkahvan jäävän käteen ekalla viikolla, sadan tonnin Ässässä moinen olisi katastrofi
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
Re: Mersua lyödään...
Oletpa lyönyt sormesi muurahaispesään. Aiheesta. Itse olen ajellut W123, W124 W210 ja kokemukseni on se että kori ( kitinät ja ruosteenkesto) huonontunut ja paljon kun taas tekniikka on parantunut vastaavasti. Tosin tekniikan parantuminen ei ole MB asia vaan yleinen teknillinen kehitys. Kun otetaan yleisin malli tämän päivän MB listalta lienee se W210 eli väyrynen ja tälläkin palstalla siitä ja sen korrosioalttiudesta on keskusteltu paljon. Juuri nyt näyttää autoliikkeillä olevan "korjailujen" buumi. Ainakaan täällä Hyvinkään Kaupunginportin Autossa ei ole juurikaan W210 96-2000 malleja pihalla kun niitä oli 1-2kk sitten n10 kpl. Enkä usko että ne on myymällä hävinneet, vaan ne on tehtaan kustantamassa takuukorjauksessa odottaen ovien ja takaluukun vaihtoa. Kyllä 25-60 t€ maksavan auton pitää olla noista ongelmista vapaa, eli vihdoin on jotain tehty. Tosin odottaisin MB-konsernilta vikojen tunnustusta ja kotiinkutsua nykyisen pimittelyn ja pään pensaaseen panon sijaan.
Totta kokolailla joka sana. Kyllä minä tykkäisin jos tallissamme olisi kaksi Mersua yhden Mersun ja Mazdan sijaan. Toisaalta, SLK on (USA:ssakin) 2-3 kertaa Miataa kalliimpi. Kun katsoo itseään peiliin ja kysyy, onko SLK tosiaan myös tuon noin kolme kertaa Miataa parempi, on aika kovan kysymyksen edessä.jva kirjoitti:...Minä väitän edelleen että laatu ei ole välttämättä todellinen syy sille miksi keskiverto-ostaja ostaa Mazdan tai Toyotan Mersun sijaan. Syy on kuitenkin suurelta osin hinta-,EI laatuero...
...mutta toisaalta Mersun ostaja saa rahoillaan jotain sellaista mitä Toyotan ostaja ei saa..nimittäin MERSUN
Olen jossain toisessa threadissa todennut, että tuon Mazdan hauskuus/ hinta-indeksi on mielestäni erittäin hyvä. Mutta eihän siinä sitä samaa ainutlaatuista hohtoa ole tietenkään kuin Mersussa. Se on eri hauska ja hyvä roadsteri. Mutta Mersu kirjoitetaan tikkukirjaimilla. Niinkuin jva teki.
Uskon että Mersu kirjoitetaan tikkukirjaimin siksi, että siinä on aina mukana sitä preemiumin tunnetta - joka osaltaan luodaan isolla hintalapulla. Autolla voi olla ajettu vaikka miljoona ja naapuri tietää sinulla olevan Mersun.
Kyllä minä kehtaan tunnustaa, että minusta olisi kiva nauttia tuosta preemiumista katottomanakin. Ja maksettuani ison tukun rahaa odotan saavani vastineeksi tiettyä laatuakin. Mutta ei laatu ole pelkkää absoluuttista hyvyyttä joka voidaan TM-tähdistöllä mitata.
Viimeksi TM:n vertailussa C-diesel menestyi yllättävän hyvin. Mutta näinhän ei aina ole ollut. Moni Toyota tuntuu varmasti tarjoavan enemmän perusteltavissa olevaa vastinetta rahalle kuin Mersu. Ja takuun alla ei Mersun yleinen selkeys ehdi vielä tulla oikeuksiinsa - eikä toisen merkin konstruktiossa jatkuvasti tapahtuvat muutokset haitata. Siksi ymmärrän täysin ammattiautoilijan katseen kääntymisen muihinkin merkkeihin.
Mutta parin vuoden päästä jopa viimeaikainen Mersu on edelleen Mersu, kun se Chrysleri on enää pelkkä kulkupeli. Vaikka muka samasta talosta tuleekin. Kun ajat autotallin eteen edellismallisen Avensiksen, tulit kotiin. Kun käännät siihen Mersun, kuuluu: "Isin Mersu tuli."
Mersun absoluuttinen laatu on jatkuvuutta ja hyvää työn jälkeä. Mutta vielä enemmän se laatu on sitä että omistaja saa tietää ajavansa mieleisellään autolla. Ja (rehellisyyden nimissä) varmasti hiukan sitäkin, että tietää auton olevan jonkun muunkin mielestä hieno. Se on se tähti nokalla...
-T