Äänenvaimennin

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
Lehtonen250
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
Paikkakunta: Nurmijärvi

Äänenvaimennin

Viesti Kirjoittaja Lehtonen250 »

Noniin nyt on aika kysyä, että mitä/minkälaista änkkäriä
olette käyttäneet näissä virimersuissa kun vakiovaimennin
ei taida olla käypä jos tehot rupiaa olemaan lähenpänä 300hv:tä
pitää jo nut jännää kuminaa vaikka tehot vasta 187hv ja auto oli siis
c250td vm96?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Äänen vaimennin

Viesti Kirjoittaja veskola »

Noissa superturboissa on yleensä yksi, useimmiten itsetehty, läpivirtaava vaimennin mahdollisimman kaukana ahtimesta. Tällänen esimerkiksi:

http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/03052005.html

Toki noita läpivirtaavia vaimentimia löytyy kaupan hyllyltäkin.

3 tuumaa on varma valinta, toiminee se 2,5 tuumaisenakin...mutta miksei samalla vaivalla tekisi kolmosta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

no tehoista ja putken koosta sen verran mitä omia testejä tässä tehnyt ja sitten jostain muualta haalittu....

-2.5 tuumainen ei piisaa kun johonkin 250hp ja sitten ahdistaa....
-3 tuumainen nippanappa just 300hp....(vaparissa320hp)
-3.5 tuumainen vaparissa 280-360hp
-4 tuumainen 400-500hp

no 3.5 ja 4 tuumaista en ole joutunut vielä laittaan kun liikutaan "mopotehoissa"

Mut viime viikolla muuttelin tuota oman auton pakoputkia ja samoilla portin säädöillä ahdot putos 0.2bar.....ja nyt putki ahdistaa vaikka on kolmituumainen ja kahdella vaimentajalla....yritin tehdä sellaisen 30cm tutken ennen vaimentajaa minne sopivan välimatkojen päähän 25mm peltilisut ettei nää putkesta kattomalla läpi.....sellaisen äänensärkijän....mut peijakas se alkoi ahdistaan....tappaa koneen 4000 jälkeen....ei naukaise enää niin kivasti ylhäällä....

eikä oikein meteliä pienetänyt

vaimentajista sen verran et edessä siinä missä katin paikka on on lyhyt 3 tuumainen simonssi ja takana 3tuumainen magnaflowin vaimennin eikä suuria mutkia....koneena vajaapytyinen...ja "pikkuturbolla"
Itse tein ja säästin
Avatar
Lehtonen250
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Lehtonen250 »

ok kiitos tiedoista eli läpivirtaava änkkäri seuraavaks.
Avatar
Lehtonen250
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Lehtonen250 »

No pitäskö tuo katti vaihtaa myös jotenki paremmin virtaavaks?
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

kyllä taikka kokonaan pois sieltä ois parempi.
Avatar
Lehtonen250
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Lehtonen250 »

niin vaan kun lainpuitteissa pyritään autoa rakentelemaan. eli paremmin
virtaava racingkatti myös ostoslistalle.
törkyturpa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: Su 28.05.2006 17:45

Viesti Kirjoittaja törkyturpa »

isket kangella sisukset siitä katista mäkeen tai halkaiset sen ja poistat sisukset ja hitsaat nätisti kasaan uudestaan.ei ne katsastuksessa päästötestissä nää millään lailla onko sulla sisukset katissa paikoillaan vaiko ei :wink:

saako dieseliin muka edes mitään racing-kattia,en ole ikinä ainakaan kuullut :shock:
124 300d st
Avatar
Lehtonen250
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Lehtonen250 »

Joo kyllähän noita myydään "200 reikäsiä" ainakin magnaflow
mainostaa hinta jotain 140-170e. en tiennykkään että sisusten poistoa
eivät huomaa? mikähän järki noissa sisuksissa on sitten? voiko olla haittaa
jos on LIIAN virtaava putkisto ja pako paineet liika pienet?
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Kyllä se liian virtaava pakoputki alkaa itteään tympäiseen kun pörisee... :shock: minulla on sellainen 3tuumainen magnaflowin pänikkä takavaimentajana ja johan kumisee 4tuuman ulostulolla....en sitten suosittelle rosterin käyttöä pakoputkistossa... :?
Itse tein ja säästin
Avatar
Lehtonen250
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Lehtonen250 »

mikäs rosterissa vikana? tiedättekö onko 250td:ssä vm.96:ssa
alkuperäisenä 66mm/2,5tuuman putki? tuntuu oudon isolta kävin tossa
mittailemassa. :shock:
Viimeksi muokannut Lehtonen250, Ti 25.12.2007 21:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Rosterista tulee sellainen et se kumisee herkemmin....mitä mustasta raudasta tehty....ja se ulostulo tuntuu olevan tärkeä et minkälaisen siitä tekee et ei mölise sisälle...
Itse tein ja säästin
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Minulla on kolmetuumaisessa putkessa kaksi suurta, todennäköisesti ihan läpivirtausvaimenninta.
Se on kyllä minun mielestäni ihan minimi.
Kolmaskin vaimennin olisi, muttei tähän keskenkasvuisen alakertaan mahdu.

Aikalailla muuten mukavan hiljainen, mutta kyllä vielä vedätyksessä alkaa kumisemaan.
Vähän suuremmalla putkella ei näköjään olekkaan enää niin helppo saada äänimaailmaa alkuperäisen hiljaiseksi.
Vai olisko vaan budjetin pienuutta...

Isomman putken kanssa kun äänestä jo selvästi huomaa ne VNT-siipien liikkeetkin.
Kun niitä säätää pienemmälle, niin äänetkin vähenee.
Kun siipiä säätää riittävän auki, niin kaikki huokailutkin alkaa kuulumaan läpi.

Pakoputkeen ei liian pientä vastusta saakkaan.
Mitä pienempi vastapaine, sen parempi.

Lehtosenkin kannattaa ensin kiinnittää kaikki huomio siihen, että pakopuoli ahtimesta pakoputken viimeiseen tumppiin virtaa hyvin.
Sillä on todelliseen moottorin läpi virtaavaan ilmamäärään paljon suurempi merkitys, kun ahtopaineilla.
Muistaakseni joskus oli täällä juttuakin, jossa Antti.A oli vakioelementeillä ja kilolla + suurella ahtimella (=hyvin virtaava pakopuoli) saanut tuosta moottorista jotain luokkaa 230hv ulos.
En vaan äkkiä nyt löytänyt.

Elkää turhaan heti ajatelko niitä ahtopaineita ja nostoja heti alkuun.
Paljon hyvää on tulossa jo ennen sitä, kunhan "perustus" tehdään ensin kunnolla.
Siis kaikki ilman virtaukseen vaikuttavat tekijät käydään läpi.
Lähes kaikissa diiseleissä se alkuun meinaa pakopuolen avartamista.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
törkyturpa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: Su 28.05.2006 17:45

Viesti Kirjoittaja törkyturpa »

Joo kyllähän noita myydään "200 reikäsiä" ainakin magnaflow
mainostaa hinta jotain 140-170e. en tiennykkään että sisusten poistoa
eivät huomaa? mikähän järki noissa sisuksissa on sitten?
joo en minä ainakaan dieseliin mitään kisakattia ostais jos katin tyhjennyksellä saa aikaan parhaimman tuloksen,toki jokainen tekee tavallaan :lol:

tuo dieselin katalysaattori ei käsittääkseni vaikuta millään tavalla dieselin päästömittauksen tulokseen koska siinähän mitataan nokea eikä tuo katalysaattori vaikuta noen määrään millään tavalla.tuo katalysaattori puhdistaa jotain ihan muuta arvoja kuin nokea.viisaammat korjatkoon jos jotain meni väärin :roll:

kaverin ventosta iskettiin katti puhtaaksi kangella eikä ole ongelmia ollu leimalla :lol:
124 300d st
Avatar
Lehtonen250
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Lehtonen250 »

Kiitos tiedoista nyt sain paljon suoria vastauksia!
eli katti tyhjäks, läpivirtaava vaimennin. motonetissä tais olla ihan
kohtuu hintasia ja luulen että tuo (66mm päältämitattuna) putki riittää hienosti hakemaani
teho tavoitteeseen. :wink: eli sinne 250-280hv
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Onko kukaan avannut tuommosta valmista vaimenninta kun se on ollut viritetyn dieselin perässä vuoden tai kaksi. Ne läpimenevän putken reiät on niin pieniä, että saattavat mennä noesta tukkoon :roll: Sen jälkeen se vaimentaa samanverran kuin suora putki :wink:
Lisää tietoa: www.skg.fi
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Minulla siihen meni about kuukausi... Kyseessä pienin Simonsin 3" vaimennin asennettuna suunnilleen putkiston keskivaiheille. Ensi kesäksi pitää kyllä saada tuohon toinenkin vaimennin ihan putken loppupäähän. Ihan liian kovat äänet :roll:
diipa daapa...
Avatar
Masaman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: Pe 16.09.2005 20:24
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Masaman »

Aika tyhmän mallinen vain tuo 250TD:n vakio katti kun siinä on änkkäri samassa paketissa. Eli saattaa olla hankala kopistella rautakangella läpi.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Tekisköhän bilteman isolla läpivirtaavalla 3" vaimentimella mitään?
Tai sillä toisella vaimentimella jossa kaasut joutuu menemään kerran putkesta toiseen? Maksaa jotain 50e.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Mul o Golffissa bilteman (Simons) 2,5" pyöree "suora" vaimennin ja se sisäputki on tosi pienil reijil toteutettu, jotai alle 3mm. Eikä juuri paljoa vaimenna :D
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Lehtonen250
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Lehtonen250 »

No eipä se varmaan virtaukseen vaikuta jos reiät tukkoon menee
pää asia että saadaan se kaasu ulos ja kivutta!
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Lehtonen250 kirjoitti:No eipä se varmaan virtaukseen vaikuta jos reiät tukkoon menee
pää asia että saadaan se kaasu ulos ja kivutta!
No ei vaikuta mutta mitäpä sillä pöntölläkään tekee, jossa on reiät tukossa :roll:

Paras se olisi tehdä / teettää vaimennin, jossa on 5...7 mm reikiä ja kunnollinen, esimerkiksi marteliuksen vaimennusmateriaali sisällä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

mä väkästin omaani jostain vakioänkkäristä minkä löysin tallin nurkasta..

kehäporalla 3" reiät päätyihin ja painelin alkuperäiset villat reunemmalle että sain putken työnnettyä läpi.. eli kaikki alkuperäinen vaimennusmateriaali säilytettiin päntössä.

en muista oliko 6 vai 8mm terä jolla painoin reikiä koko pöntön matkalle..

lopputulokseen olen tyytyväinen äänimaailman puolesta, ja kaiken lisäksi oli varsin edullinen... :roll:
Chrysler 160 -74
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Justii tuossa taas 4 tuntia värkkäsin pakoputken kanssa ja konttailin mersun alla otin ahistuksia pois ja siirsin takimmaista vaimentajaa taakse päin..toiveissa et ääni jäisi taakse :shock: ja...niin näkyi magnaflovin vaimentajan reijät olevan aika tukkoisen olosia... :lol: mut tuntuu se pelaavan kokeilin suoralla kolmituumaisella pikku rautalanka virityksillä...johan huusi...

-Veskola olet ihan oikeassa siinä et vaimentimet joutuu tekeen itte...reijät tukkeutuu....mites lienee raskaassa kalustossa... :lol:

-otin ahistukset pois taas samoilla portin asetuksilla ahtaa 0.2bar enempi... :!: vähän vajaa 2bar :)

-pitäisi ehkä mittailla pakoputken painetta...tai kokeilla penkittää pelkällä etuputkella.... :idea:

-seuraava putki tehdä 3.5 tuumaisesta ja kolmella vaimentajalla....

-no seuraavassa moottorin vaihdossa...jos jaksaa...
Itse tein ja säästin
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Rammstein69 kirjoitti:mä väkästin omaani jostain vakioänkkäristä minkä löysin tallin nurkasta..

kehäporalla 3" reiät päätyihin ja painelin alkuperäiset villat reunemmalle että sain putken työnnettyä läpi.. eli kaikki alkuperäinen vaimennusmateriaali säilytettiin päntössä.

en muista oliko 6 vai 8mm terä jolla painoin reikiä koko pöntön matkalle..

lopputulokseen olen tyytyväinen äänimaailman puolesta, ja kaiken lisäksi oli varsin edullinen... :roll:
No kun sinäkin olet alan harrastaja niin oliko V8:ssa kaupan ollu iät ajat näitä pontöjä?
"flowtech raptor vaimentimet" 2" , 2 1/4", 2 1/2" lähdöillä 25,9 ecua kpl.

Halpoja ovat kun mitkä jos en väärin muistele.
V8 Magazinessa kuitenkin niitä myydään www.usparts.fi kautta.

Eri juttu riittääkö virtaus näihin turbo vehkeisiin?
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Lehtonen250
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Lehtonen250 »

Noniin pojat! otin neuvosta vaarin ja tyhjensimme katin tänään.
kylläpäs oli täynnä kaikennäköistä tukoksen aiheuttajaa :P.
otimme putken kokonaan pois ja yläkautta menimme sisään jotta katsastuksessa eivät huomaa sitten mitään.

samalla vaivalla asensimme simonssin 3" 76cm pitkän läpivirtaavan
vaimentimen. sanotaanko näin että hankala oli saada mahtumaan ja vähän vinoon jäi :( mutta kun hommat oli tehty ja auto käynnistetty
niin lopputulos oli upeata kuultavaa!

sitten se mitä haettiin eli tehot.. ei voinut olla huomaamatta tehojen nousua. kiihdyttäessä ei paljon pakopaineet ahistanu joten kaikki onnistui niinku oltiin suunniteltu kiitokset teille vinkeistä! niiden mukaan toimittiin.

(Ja änkkäri on nyt sitä mustaa rautaa)
Matti.H
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Su 23.12.2007 01:06

Viesti Kirjoittaja Matti.H »

Lehtonen250 kirjoitti:Noniin pojat! otin neuvosta vaarin ja tyhjensimme katin tänään.
kylläpäs oli täynnä kaikennäköistä tukoksen aiheuttajaa :P.
otimme putken kokonaan pois ja yläkautta menimme sisään jotta katsastuksessa eivät huomaa sitten mitään.

samalla vaivalla asensimme simonssin 3" 76cm pitkän läpivirtaavan
vaimentimen. sanotaanko näin että hankala oli saada mahtumaan ja vähän vinoon jäi :( mutta kun hommat oli tehty ja auto käynnistetty
niin lopputulos oli upeata kuultavaa!

sitten se mitä haettiin eli tehot.. ei voinut olla huomaamatta tehojen nousua. kiihdyttäessä ei paljon pakopaineet ahistanu joten kaikki onnistui niinku oltiin suunniteltu kiitokset teille vinkeistä! niiden mukaan toimittiin.

(Ja änkkäri on nyt sitä mustaa rautaa)
Mistä muuten ostit sen vaimentimen?
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

Manu300cea24 kirjoitti:
Rammstein69 kirjoitti:mä väkästin omaani jostain vakioänkkäristä minkä löysin tallin nurkasta..

kehäporalla 3" reiät päätyihin ja painelin alkuperäiset villat reunemmalle että sain putken työnnettyä läpi.. eli kaikki alkuperäinen vaimennusmateriaali säilytettiin päntössä.

en muista oliko 6 vai 8mm terä jolla painoin reikiä koko pöntön matkalle..

lopputulokseen olen tyytyväinen äänimaailman puolesta, ja kaiken lisäksi oli varsin edullinen... :roll:
No kun sinäkin olet alan harrastaja niin oliko V8:ssa kaupan ollu iät ajat näitä pontöjä?
"flowtech raptor vaimentimet" 2" , 2 1/4", 2 1/2" lähdöillä 25,9 ecua kpl.

Halpoja ovat kun mitkä jos en väärin muistele.
V8 Magazinessa kuitenkin niitä myydään www.usparts.fi kautta.

Eri juttu riittääkö virtaus näihin turbo vehkeisiin?
jos hinta on toi mitä muistelit, ni aikas edukkaita ovat.. Muistaakseni Holleyn tekeleitä..?
esson baarijutun mukaan eivät kovin hyvin vaimenna, tiedä sitten ku ei ole itellä kokemuksia.. saattaa myös ne paljon puhutut reiät olla turhan pieniä nokivasaraan.. :roll:

OT: on muuten aikas syvältä noi uspartsin sivut, vissiin pelkkiä linkkejä rapakon taakse ilman mitn hintatietoja..
Chrysler 160 -74
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
Avatar
Lehtonen250
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Lehtonen250 »

Kaikenkattavasta Motonetistä hinta 69e
Matti.H
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Su 23.12.2007 01:06

Viesti Kirjoittaja Matti.H »

Jaa pitänee käydä katsoon jos löytys,mutta en ole itse siellä nähnyt kuin 2,5tuuman.täällä pks:ällä.
Vastaa Viestiin