Äänenvaimennin
- Lehtonen250
- Vakiokalustoa
- Viestit: 116
- Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Äänenvaimennin
Noniin nyt on aika kysyä, että mitä/minkälaista änkkäriä
olette käyttäneet näissä virimersuissa kun vakiovaimennin
ei taida olla käypä jos tehot rupiaa olemaan lähenpänä 300hv:tä
pitää jo nut jännää kuminaa vaikka tehot vasta 187hv ja auto oli siis
c250td vm96?
olette käyttäneet näissä virimersuissa kun vakiovaimennin
ei taida olla käypä jos tehot rupiaa olemaan lähenpänä 300hv:tä
pitää jo nut jännää kuminaa vaikka tehot vasta 187hv ja auto oli siis
c250td vm96?
Re: Äänen vaimennin
Noissa superturboissa on yleensä yksi, useimmiten itsetehty, läpivirtaava vaimennin mahdollisimman kaukana ahtimesta. Tällänen esimerkiksi:
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/03052005.html
Toki noita läpivirtaavia vaimentimia löytyy kaupan hyllyltäkin.
3 tuumaa on varma valinta, toiminee se 2,5 tuumaisenakin...mutta miksei samalla vaivalla tekisi kolmosta.
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/03052005.html
Toki noita läpivirtaavia vaimentimia löytyy kaupan hyllyltäkin.
3 tuumaa on varma valinta, toiminee se 2,5 tuumaisenakin...mutta miksei samalla vaivalla tekisi kolmosta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
no tehoista ja putken koosta sen verran mitä omia testejä tässä tehnyt ja sitten jostain muualta haalittu....
-2.5 tuumainen ei piisaa kun johonkin 250hp ja sitten ahdistaa....
-3 tuumainen nippanappa just 300hp....(vaparissa320hp)
-3.5 tuumainen vaparissa 280-360hp
-4 tuumainen 400-500hp
no 3.5 ja 4 tuumaista en ole joutunut vielä laittaan kun liikutaan "mopotehoissa"
Mut viime viikolla muuttelin tuota oman auton pakoputkia ja samoilla portin säädöillä ahdot putos 0.2bar.....ja nyt putki ahdistaa vaikka on kolmituumainen ja kahdella vaimentajalla....yritin tehdä sellaisen 30cm tutken ennen vaimentajaa minne sopivan välimatkojen päähän 25mm peltilisut ettei nää putkesta kattomalla läpi.....sellaisen äänensärkijän....mut peijakas se alkoi ahdistaan....tappaa koneen 4000 jälkeen....ei naukaise enää niin kivasti ylhäällä....
eikä oikein meteliä pienetänyt
vaimentajista sen verran et edessä siinä missä katin paikka on on lyhyt 3 tuumainen simonssi ja takana 3tuumainen magnaflowin vaimennin eikä suuria mutkia....koneena vajaapytyinen...ja "pikkuturbolla"
-2.5 tuumainen ei piisaa kun johonkin 250hp ja sitten ahdistaa....
-3 tuumainen nippanappa just 300hp....(vaparissa320hp)
-3.5 tuumainen vaparissa 280-360hp
-4 tuumainen 400-500hp
no 3.5 ja 4 tuumaista en ole joutunut vielä laittaan kun liikutaan "mopotehoissa"
Mut viime viikolla muuttelin tuota oman auton pakoputkia ja samoilla portin säädöillä ahdot putos 0.2bar.....ja nyt putki ahdistaa vaikka on kolmituumainen ja kahdella vaimentajalla....yritin tehdä sellaisen 30cm tutken ennen vaimentajaa minne sopivan välimatkojen päähän 25mm peltilisut ettei nää putkesta kattomalla läpi.....sellaisen äänensärkijän....mut peijakas se alkoi ahdistaan....tappaa koneen 4000 jälkeen....ei naukaise enää niin kivasti ylhäällä....
eikä oikein meteliä pienetänyt
vaimentajista sen verran et edessä siinä missä katin paikka on on lyhyt 3 tuumainen simonssi ja takana 3tuumainen magnaflowin vaimennin eikä suuria mutkia....koneena vajaapytyinen...ja "pikkuturbolla"
Itse tein ja säästin
- Lehtonen250
- Vakiokalustoa
- Viestit: 116
- Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
- Paikkakunta: Nurmijärvi
- Lehtonen250
- Vakiokalustoa
- Viestit: 116
- Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
- Paikkakunta: Nurmijärvi
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
- Lehtonen250
- Vakiokalustoa
- Viestit: 116
- Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
- Paikkakunta: Nurmijärvi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 92
- Liittynyt: Su 28.05.2006 17:45
isket kangella sisukset siitä katista mäkeen tai halkaiset sen ja poistat sisukset ja hitsaat nätisti kasaan uudestaan.ei ne katsastuksessa päästötestissä nää millään lailla onko sulla sisukset katissa paikoillaan vaiko ei
saako dieseliin muka edes mitään racing-kattia,en ole ikinä ainakaan kuullut

saako dieseliin muka edes mitään racing-kattia,en ole ikinä ainakaan kuullut

124 300d st
- Lehtonen250
- Vakiokalustoa
- Viestit: 116
- Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
- Paikkakunta: Nurmijärvi
- Lehtonen250
- Vakiokalustoa
- Viestit: 116
- Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
- Paikkakunta: Nurmijärvi
mikäs rosterissa vikana? tiedättekö onko 250td:ssä vm.96:ssa
alkuperäisenä 66mm/2,5tuuman putki? tuntuu oudon isolta kävin tossa
mittailemassa.
alkuperäisenä 66mm/2,5tuuman putki? tuntuu oudon isolta kävin tossa
mittailemassa.

Viimeksi muokannut Lehtonen250, Ti 25.12.2007 21:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
.
Minulla on kolmetuumaisessa putkessa kaksi suurta, todennäköisesti ihan läpivirtausvaimenninta.
Se on kyllä minun mielestäni ihan minimi.
Kolmaskin vaimennin olisi, muttei tähän keskenkasvuisen alakertaan mahdu.
Aikalailla muuten mukavan hiljainen, mutta kyllä vielä vedätyksessä alkaa kumisemaan.
Vähän suuremmalla putkella ei näköjään olekkaan enää niin helppo saada äänimaailmaa alkuperäisen hiljaiseksi.
Vai olisko vaan budjetin pienuutta...
Isomman putken kanssa kun äänestä jo selvästi huomaa ne VNT-siipien liikkeetkin.
Kun niitä säätää pienemmälle, niin äänetkin vähenee.
Kun siipiä säätää riittävän auki, niin kaikki huokailutkin alkaa kuulumaan läpi.
Pakoputkeen ei liian pientä vastusta saakkaan.
Mitä pienempi vastapaine, sen parempi.
Lehtosenkin kannattaa ensin kiinnittää kaikki huomio siihen, että pakopuoli ahtimesta pakoputken viimeiseen tumppiin virtaa hyvin.
Sillä on todelliseen moottorin läpi virtaavaan ilmamäärään paljon suurempi merkitys, kun ahtopaineilla.
Muistaakseni joskus oli täällä juttuakin, jossa Antti.A oli vakioelementeillä ja kilolla + suurella ahtimella (=hyvin virtaava pakopuoli) saanut tuosta moottorista jotain luokkaa 230hv ulos.
En vaan äkkiä nyt löytänyt.
Elkää turhaan heti ajatelko niitä ahtopaineita ja nostoja heti alkuun.
Paljon hyvää on tulossa jo ennen sitä, kunhan "perustus" tehdään ensin kunnolla.
Siis kaikki ilman virtaukseen vaikuttavat tekijät käydään läpi.
Lähes kaikissa diiseleissä se alkuun meinaa pakopuolen avartamista.
Minulla on kolmetuumaisessa putkessa kaksi suurta, todennäköisesti ihan läpivirtausvaimenninta.
Se on kyllä minun mielestäni ihan minimi.
Kolmaskin vaimennin olisi, muttei tähän keskenkasvuisen alakertaan mahdu.
Aikalailla muuten mukavan hiljainen, mutta kyllä vielä vedätyksessä alkaa kumisemaan.
Vähän suuremmalla putkella ei näköjään olekkaan enää niin helppo saada äänimaailmaa alkuperäisen hiljaiseksi.
Vai olisko vaan budjetin pienuutta...
Isomman putken kanssa kun äänestä jo selvästi huomaa ne VNT-siipien liikkeetkin.
Kun niitä säätää pienemmälle, niin äänetkin vähenee.
Kun siipiä säätää riittävän auki, niin kaikki huokailutkin alkaa kuulumaan läpi.
Pakoputkeen ei liian pientä vastusta saakkaan.
Mitä pienempi vastapaine, sen parempi.
Lehtosenkin kannattaa ensin kiinnittää kaikki huomio siihen, että pakopuoli ahtimesta pakoputken viimeiseen tumppiin virtaa hyvin.
Sillä on todelliseen moottorin läpi virtaavaan ilmamäärään paljon suurempi merkitys, kun ahtopaineilla.
Muistaakseni joskus oli täällä juttuakin, jossa Antti.A oli vakioelementeillä ja kilolla + suurella ahtimella (=hyvin virtaava pakopuoli) saanut tuosta moottorista jotain luokkaa 230hv ulos.
En vaan äkkiä nyt löytänyt.
Elkää turhaan heti ajatelko niitä ahtopaineita ja nostoja heti alkuun.
Paljon hyvää on tulossa jo ennen sitä, kunhan "perustus" tehdään ensin kunnolla.
Siis kaikki ilman virtaukseen vaikuttavat tekijät käydään läpi.
Lähes kaikissa diiseleissä se alkuun meinaa pakopuolen avartamista.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 92
- Liittynyt: Su 28.05.2006 17:45
joo en minä ainakaan dieseliin mitään kisakattia ostais jos katin tyhjennyksellä saa aikaan parhaimman tuloksen,toki jokainen tekee tavallaanJoo kyllähän noita myydään "200 reikäsiä" ainakin magnaflow
mainostaa hinta jotain 140-170e. en tiennykkään että sisusten poistoa
eivät huomaa? mikähän järki noissa sisuksissa on sitten?

tuo dieselin katalysaattori ei käsittääkseni vaikuta millään tavalla dieselin päästömittauksen tulokseen koska siinähän mitataan nokea eikä tuo katalysaattori vaikuta noen määrään millään tavalla.tuo katalysaattori puhdistaa jotain ihan muuta arvoja kuin nokea.viisaammat korjatkoon jos jotain meni väärin

kaverin ventosta iskettiin katti puhtaaksi kangella eikä ole ongelmia ollu leimalla

124 300d st
- Lehtonen250
- Vakiokalustoa
- Viestit: 116
- Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Onko kukaan avannut tuommosta valmista vaimenninta kun se on ollut viritetyn dieselin perässä vuoden tai kaksi. Ne läpimenevän putken reiät on niin pieniä, että saattavat mennä noesta tukkoon
Sen jälkeen se vaimentaa samanverran kuin suora putki 


Lisää tietoa: www.skg.fi
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
- Lehtonen250
- Vakiokalustoa
- Viestit: 116
- Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
- Paikkakunta: Nurmijärvi
No ei vaikuta mutta mitäpä sillä pöntölläkään tekee, jossa on reiät tukossaLehtonen250 kirjoitti:No eipä se varmaan virtaukseen vaikuta jos reiät tukkoon menee
pää asia että saadaan se kaasu ulos ja kivutta!

Paras se olisi tehdä / teettää vaimennin, jossa on 5...7 mm reikiä ja kunnollinen, esimerkiksi marteliuksen vaimennusmateriaali sisällä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- Rammstein69
- Mersumies
- Viestit: 711
- Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
- Paikkakunta: Humppila
mä väkästin omaani jostain vakioänkkäristä minkä löysin tallin nurkasta..
kehäporalla 3" reiät päätyihin ja painelin alkuperäiset villat reunemmalle että sain putken työnnettyä läpi.. eli kaikki alkuperäinen vaimennusmateriaali säilytettiin päntössä.
en muista oliko 6 vai 8mm terä jolla painoin reikiä koko pöntön matkalle..
lopputulokseen olen tyytyväinen äänimaailman puolesta, ja kaiken lisäksi oli varsin edullinen...
kehäporalla 3" reiät päätyihin ja painelin alkuperäiset villat reunemmalle että sain putken työnnettyä läpi.. eli kaikki alkuperäinen vaimennusmateriaali säilytettiin päntössä.
en muista oliko 6 vai 8mm terä jolla painoin reikiä koko pöntön matkalle..
lopputulokseen olen tyytyväinen äänimaailman puolesta, ja kaiken lisäksi oli varsin edullinen...

Chrysler 160 -74
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
Justii tuossa taas 4 tuntia värkkäsin pakoputken kanssa ja konttailin mersun alla otin ahistuksia pois ja siirsin takimmaista vaimentajaa taakse päin..toiveissa et ääni jäisi taakse
ja...niin näkyi magnaflovin vaimentajan reijät olevan aika tukkoisen olosia...
mut tuntuu se pelaavan kokeilin suoralla kolmituumaisella pikku rautalanka virityksillä...johan huusi...
-Veskola olet ihan oikeassa siinä et vaimentimet joutuu tekeen itte...reijät tukkeutuu....mites lienee raskaassa kalustossa...
-otin ahistukset pois taas samoilla portin asetuksilla ahtaa 0.2bar enempi...
vähän vajaa 2bar
-pitäisi ehkä mittailla pakoputken painetta...tai kokeilla penkittää pelkällä etuputkella....
-seuraava putki tehdä 3.5 tuumaisesta ja kolmella vaimentajalla....
-no seuraavassa moottorin vaihdossa...jos jaksaa...


-Veskola olet ihan oikeassa siinä et vaimentimet joutuu tekeen itte...reijät tukkeutuu....mites lienee raskaassa kalustossa...

-otin ahistukset pois taas samoilla portin asetuksilla ahtaa 0.2bar enempi...


-pitäisi ehkä mittailla pakoputken painetta...tai kokeilla penkittää pelkällä etuputkella....

-seuraava putki tehdä 3.5 tuumaisesta ja kolmella vaimentajalla....
-no seuraavassa moottorin vaihdossa...jos jaksaa...
Itse tein ja säästin
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
No kun sinäkin olet alan harrastaja niin oliko V8:ssa kaupan ollu iät ajat näitä pontöjä?Rammstein69 kirjoitti:mä väkästin omaani jostain vakioänkkäristä minkä löysin tallin nurkasta..
kehäporalla 3" reiät päätyihin ja painelin alkuperäiset villat reunemmalle että sain putken työnnettyä läpi.. eli kaikki alkuperäinen vaimennusmateriaali säilytettiin päntössä.
en muista oliko 6 vai 8mm terä jolla painoin reikiä koko pöntön matkalle..
lopputulokseen olen tyytyväinen äänimaailman puolesta, ja kaiken lisäksi oli varsin edullinen...
"flowtech raptor vaimentimet" 2" , 2 1/4", 2 1/2" lähdöillä 25,9 ecua kpl.
Halpoja ovat kun mitkä jos en väärin muistele.
V8 Magazinessa kuitenkin niitä myydään www.usparts.fi kautta.
Eri juttu riittääkö virtaus näihin turbo vehkeisiin?
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
- Lehtonen250
- Vakiokalustoa
- Viestit: 116
- Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Noniin pojat! otin neuvosta vaarin ja tyhjensimme katin tänään.
kylläpäs oli täynnä kaikennäköistä tukoksen aiheuttajaa
.
otimme putken kokonaan pois ja yläkautta menimme sisään jotta katsastuksessa eivät huomaa sitten mitään.
samalla vaivalla asensimme simonssin 3" 76cm pitkän läpivirtaavan
vaimentimen. sanotaanko näin että hankala oli saada mahtumaan ja vähän vinoon jäi
mutta kun hommat oli tehty ja auto käynnistetty
niin lopputulos oli upeata kuultavaa!
sitten se mitä haettiin eli tehot.. ei voinut olla huomaamatta tehojen nousua. kiihdyttäessä ei paljon pakopaineet ahistanu joten kaikki onnistui niinku oltiin suunniteltu kiitokset teille vinkeistä! niiden mukaan toimittiin.
(Ja änkkäri on nyt sitä mustaa rautaa)
kylläpäs oli täynnä kaikennäköistä tukoksen aiheuttajaa

otimme putken kokonaan pois ja yläkautta menimme sisään jotta katsastuksessa eivät huomaa sitten mitään.
samalla vaivalla asensimme simonssin 3" 76cm pitkän läpivirtaavan
vaimentimen. sanotaanko näin että hankala oli saada mahtumaan ja vähän vinoon jäi

niin lopputulos oli upeata kuultavaa!
sitten se mitä haettiin eli tehot.. ei voinut olla huomaamatta tehojen nousua. kiihdyttäessä ei paljon pakopaineet ahistanu joten kaikki onnistui niinku oltiin suunniteltu kiitokset teille vinkeistä! niiden mukaan toimittiin.
(Ja änkkäri on nyt sitä mustaa rautaa)
Mistä muuten ostit sen vaimentimen?Lehtonen250 kirjoitti:Noniin pojat! otin neuvosta vaarin ja tyhjensimme katin tänään.
kylläpäs oli täynnä kaikennäköistä tukoksen aiheuttajaa.
otimme putken kokonaan pois ja yläkautta menimme sisään jotta katsastuksessa eivät huomaa sitten mitään.
samalla vaivalla asensimme simonssin 3" 76cm pitkän läpivirtaavan
vaimentimen. sanotaanko näin että hankala oli saada mahtumaan ja vähän vinoon jäimutta kun hommat oli tehty ja auto käynnistetty
niin lopputulos oli upeata kuultavaa!
sitten se mitä haettiin eli tehot.. ei voinut olla huomaamatta tehojen nousua. kiihdyttäessä ei paljon pakopaineet ahistanu joten kaikki onnistui niinku oltiin suunniteltu kiitokset teille vinkeistä! niiden mukaan toimittiin.
(Ja änkkäri on nyt sitä mustaa rautaa)
- Rammstein69
- Mersumies
- Viestit: 711
- Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
- Paikkakunta: Humppila
jos hinta on toi mitä muistelit, ni aikas edukkaita ovat.. Muistaakseni Holleyn tekeleitä..?Manu300cea24 kirjoitti:No kun sinäkin olet alan harrastaja niin oliko V8:ssa kaupan ollu iät ajat näitä pontöjä?Rammstein69 kirjoitti:mä väkästin omaani jostain vakioänkkäristä minkä löysin tallin nurkasta..
kehäporalla 3" reiät päätyihin ja painelin alkuperäiset villat reunemmalle että sain putken työnnettyä läpi.. eli kaikki alkuperäinen vaimennusmateriaali säilytettiin päntössä.
en muista oliko 6 vai 8mm terä jolla painoin reikiä koko pöntön matkalle..
lopputulokseen olen tyytyväinen äänimaailman puolesta, ja kaiken lisäksi oli varsin edullinen...
"flowtech raptor vaimentimet" 2" , 2 1/4", 2 1/2" lähdöillä 25,9 ecua kpl.
Halpoja ovat kun mitkä jos en väärin muistele.
V8 Magazinessa kuitenkin niitä myydään www.usparts.fi kautta.
Eri juttu riittääkö virtaus näihin turbo vehkeisiin?
esson baarijutun mukaan eivät kovin hyvin vaimenna, tiedä sitten ku ei ole itellä kokemuksia.. saattaa myös ne paljon puhutut reiät olla turhan pieniä nokivasaraan..

OT: on muuten aikas syvältä noi uspartsin sivut, vissiin pelkkiä linkkejä rapakon taakse ilman mitn hintatietoja..
Chrysler 160 -74
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
- Lehtonen250
- Vakiokalustoa
- Viestit: 116
- Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
- Paikkakunta: Nurmijärvi