
W123 Jakoketjusta??
W123 Jakoketjusta??
Millaista ääntä alkaa kuulua ku ketju vetää viimeisiään?? Dieselissä alkoi kuulua outo krahinaa konehuoneesta, enkä löydä paikkaa josta se tulee, ensin luultiin,että syy on tuulettimen propellissa, mutta ei ja vesipumppu on uusi, syksyllä vaihdettu. Autolla on ajettu n.800tkm. ja ketjua ei ole vaihdettu joten aika alkaa olla jokatapauksessa vaikka ääni ei siitä tulisikaan. 

Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
W203 C200CDI automatic elegance -06
lisää
Yleensä löysä ketju alkaa ensimmäisenä äännellä näin :
ajetaan 4-vaihteella suht' hitaasti (n. 40 - 50 km/h) ja konehuoneesta,
alkaa kuulua vaimea "klock , klock, klock.... "
Kierrosten noustessa ääni heikkenee.
* voit myös helposti tarkistaa ketjun kunnon avaamalla venttiilikopan
ja kokeilemalla ketjun kiristäjää ja ketjua. Monesti vika muuten ei ole ketjussa, vaan juuri tuossa kiristäjässä. Kiristäjän sisälle voi kertyä likaa
tai se voi olla muutenkin kulunut. Sisällähän on jousi + kuula + muoviosa,
joka muodostaa mekaanisen varmennuksen ja venttiilin. Tuossa muoviosassa on kolme noin neulan mentävää reikää.
ajetaan 4-vaihteella suht' hitaasti (n. 40 - 50 km/h) ja konehuoneesta,
alkaa kuulua vaimea "klock , klock, klock.... "
Kierrosten noustessa ääni heikkenee.
* voit myös helposti tarkistaa ketjun kunnon avaamalla venttiilikopan
ja kokeilemalla ketjun kiristäjää ja ketjua. Monesti vika muuten ei ole ketjussa, vaan juuri tuossa kiristäjässä. Kiristäjän sisälle voi kertyä likaa
tai se voi olla muutenkin kulunut. Sisällähän on jousi + kuula + muoviosa,
joka muodostaa mekaanisen varmennuksen ja venttiilin. Tuossa muoviosassa on kolme noin neulan mentävää reikää.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Asiasta astialle. Onko M103:n ketjun kiristäjällä ja öljynpaineilla jotain tekoa keskenään, ts. kiristetäänkö paineella jotain?
Ei liity omaan autoon vaan veljmiehen vaimokkeen 300SE:een, joka pitää muutaman sekunnin käynnistämisen jälkeen niin hirveää meteliä että ujompi uskoo keksinnön räjähtävän juuri nyt. Oma korvani sanoo, että jakoketju/jakopää se siellä ääntelee, ja öljynpaineiden kohotessa vitja sitten kiristyy, vai?
Sillä autolla on ajettu rapiat 400 tkm ja yleisestä huolenpidosta päätellen voin arvata, että kettinkiä ei ole ikuna vaihdettu.
Ei liity omaan autoon vaan veljmiehen vaimokkeen 300SE:een, joka pitää muutaman sekunnin käynnistämisen jälkeen niin hirveää meteliä että ujompi uskoo keksinnön räjähtävän juuri nyt. Oma korvani sanoo, että jakoketju/jakopää se siellä ääntelee, ja öljynpaineiden kohotessa vitja sitten kiristyy, vai?
Sillä autolla on ajettu rapiat 400 tkm ja yleisestä huolenpidosta päätellen voin arvata, että kettinkiä ei ole ikuna vaihdettu.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
lisää
Öljynpaineet ei suoranaisesti vaikuta ketjun kireyteen. Kiristäjäänhän jää paine
kun kone on sammutettuna, tai pitäisi jäädä...
Vuotaako kiristäjän tiiviste ? Tämähän on se "iso mutteri" siinä sylinterikannessa. Joskus sen kauluksen O-rengas on vuotanut ja päästänyt
öljyt pikkuhiljaa pois, ja näin on sitten löystynyt. Tai sitten kiristin on sisäisesti
kulunut tai kertynyt moskaa. Avatkaa varovasti jos otatte auki - jousi ja "hilut"
karkaavat herkästi
Oikeastaan : onko eroa naputuksella kun vertaatte käynnistystä kuumana,
tai kylmänä ? Jos naputus on sitä äänekkäämpi, kuin mitä on aikaa kulunut
viimeksi käynnissä olosta, niin tämä tuntuisi viittaavan kiristjän vuotamiseen ?
PS: vaihtaisin kyllä ketjun noilla kilometreillä
kun kone on sammutettuna, tai pitäisi jäädä...
Vuotaako kiristäjän tiiviste ? Tämähän on se "iso mutteri" siinä sylinterikannessa. Joskus sen kauluksen O-rengas on vuotanut ja päästänyt
öljyt pikkuhiljaa pois, ja näin on sitten löystynyt. Tai sitten kiristin on sisäisesti
kulunut tai kertynyt moskaa. Avatkaa varovasti jos otatte auki - jousi ja "hilut"
karkaavat herkästi

Oikeastaan : onko eroa naputuksella kun vertaatte käynnistystä kuumana,
tai kylmänä ? Jos naputus on sitä äänekkäämpi, kuin mitä on aikaa kulunut
viimeksi käynnissä olosta, niin tämä tuntuisi viittaavan kiristjän vuotamiseen ?
PS: vaihtaisin kyllä ketjun noilla kilometreillä

1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Eipä ole eroja seisokin pituudella (
) ääneen. Kyseessä ei siis ole niinkään naputus, vaan kauhea rohina, jota voinee verrata lähinnä Esko-betonimyllyyn.
Pitääpä sitten suositella ensi tilassa neidille ketjun vaihdattamista.


Pitääpä sitten suositella ensi tilassa neidille ketjun vaihdattamista.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
lisää
"rohina " ?
Olisiko sittenkin muuta hässäkkää... ?
Jäisikö starttiratas pyörimään (Bendix ) mukana hetkeksi - tämmöistäkin on joskus ollut.
Olisiko sittenkin muuta hässäkkää... ?
Jäisikö starttiratas pyörimään (Bendix ) mukana hetkeksi - tämmöistäkin on joskus ollut.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Re: lisää
Mielestäni ei kyllä kuulu startilta vaan koneen etuosasta. Onneksi ei ole oma mylly kyseessä. Lähinnä kai kyseeseen tulee, jos ei jakoketju, niin jonkun apulaitteen laakeri. Ihmettelen toki, miksi meteli kuuluu vain muutamien sekuntien ajan koneen käynnistyttyä, ja tämäkin viittaisi mielestäni siihen, että jakovitjasta otetaan "löysät pois".Henry V. kirjoitti:"rohina " ?
Olisiko sittenkin muuta hässäkkää... ?
Jäisikö starttiratas pyörimään (Bendix ) mukana hetkeksi - tämmöistäkin on joskus ollut.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
joskus myös kuluneet kiertokankien laakerit pitävän käynnityksen jälkeen aika pahaa kalkatusta ennen kuin öljynpaine on noussut...Aku P kirjoitti:Asiasta astialle. Onko M103:n ketjun kiristäjällä ja öljynpaineilla jotain tekoa keskenään, ts. kiristetäänkö paineella jotain?
Ei liity omaan autoon vaan veljmiehen vaimokkeen 300SE:een, joka pitää muutaman sekunnin käynnistämisen jälkeen niin hirveää meteliä että ujompi uskoo keksinnön räjähtävän juuri nyt. Oma korvani sanoo, että jakoketju/jakopää se siellä ääntelee, ja öljynpaineiden kohotessa vitja sitten kiristyy, vai?
Sillä autolla on ajettu rapiat 400 tkm ja yleisestä huolenpidosta päätellen voin arvata, että kettinkiä ei ole ikuna vaihdettu.
onko näissä OM61x sarjassa yleistä että jakoketjun kiristin katkeaa??? v-loppuna kävi kaverin w123 300d:lle näin... kiristin poikki venat mäntiin ja pari venttiiliä solmuun ja mäntiin reiät...
lisää
Ei ole yleistä, vaan harvinaista....
Yleensä jo varoittelee "koputtelemalla". Huoltosuunnitelmaa voisi tehdä jo ajoissa, ennenkuin sitäkään ilmaantuu.
Yleensä jo varoittelee "koputtelemalla". Huoltosuunnitelmaa voisi tehdä jo ajoissa, ennenkuin sitäkään ilmaantuu.

1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Re: W123 Jakoketjusta??
onko alipainepumpun kalvo uusittu? tuleeko rapina rapina sen läheltä? pumppu alkaa pitää rohinaa lopun edellä ja hajotessaan voi heittää rojut ketjun väliin....ja lopun arvaa. nimim. on tapahtunutJussi L. kirjoitti:Millaista ääntä alkaa kuulua ku ketju vetää viimeisiään?? Dieselissä alkoi kuulua outo krahinaa konehuoneesta, enkä löydä paikkaa josta se tulee, ensin luultiin,että syy on tuulettimen propellissa, mutta ei ja vesipumppu on uusi, syksyllä vaihdettu. Autolla on ajettu n.800tkm. ja ketjua ei ole vaihdettu joten aika alkaa olla jokatapauksessa vaikka ääni ei siitä tulisikaan.
Re: W123 Jakoketjusta??
¨oilhand kirjoitti:onko alipainepumpun kalvo uusittu? tuleeko rapina rapina sen läheltä? pumppu alkaa pitää rohinaa lopun edellä ja hajotessaan voi heittää rojut ketjun väliin....ja lopun arvaa. nimim. on tapahtunutJussi L. kirjoitti:Millaista ääntä alkaa kuulua ku ketju vetää viimeisiään?? Dieselissä alkoi kuulua outo krahinaa konehuoneesta, enkä löydä paikkaa josta se tulee, ensin luultiin,että syy on tuulettimen propellissa, mutta ei ja vesipumppu on uusi, syksyllä vaihdettu. Autolla on ajettu n.800tkm. ja ketjua ei ole vaihdettu joten aika alkaa olla jokatapauksessa vaikka ääni ei siitä tulisikaan.
En tiedä koska on vaihdettu ja onko vaihdettu, mutta otan selvää..
Ääni on juuri tuollainen Aku P:n kuvaama rahina tyyppinen ja kuuluu koneen etuosasta, myös lämpimänä ajon jälkeen..
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
W203 C200CDI automatic elegance -06