Diesel-Mersun laiskuus
- Kestotähti
- Mersumies
- Viestit: 523
- Liittynyt: To 20.11.2003 09:40
- Paikkakunta: Turku
Diesel-Mersun laiskuus
Itsellä kun oli aikanaan monia W123-mallin dieseleitä, niin laiskat liikkeellelähdöt on varsin tuttuja. Mutta ei näytä tilanne paljon muuttuneen 20 vuodessa.
Kokeilin kaverin farmarimallista E 290 turbodiesel avantgarde automaattia, jonka mittarissa on vähän vaille 100 tkm. Totesimme molemmat, että liikkellelähdöt on silläkin vaivalloisen laiskoja. Vasta vauhtiin päästyä väännön huomaa selvästi, ja erityisesti ohitustilanteissa auto suorastaan kiihtyy. Kaupunkiajossa kun pysähtymisiä ja liikkeellelähtöjä on yhtä mittaa, kaasua saa polkea konehuoneeseen aika reippaasti että pysyy muiden mukana. Toisin sanoen auto vastaa kaasupolkimen liikkeisiin laiskasti.
Suurin syy tähän lienee Mersun massa, koska kevyemmät diesel-autot liikkuu selvästi pienemmillä koneilla paljon pirteämmin. Herääkin kysymys, pitäisikö Mersun diesel-kone olla vieläkin tehokkaampi, vai pystyykö voimansiirtoa kehittämään.
Kokeilin kaverin farmarimallista E 290 turbodiesel avantgarde automaattia, jonka mittarissa on vähän vaille 100 tkm. Totesimme molemmat, että liikkellelähdöt on silläkin vaivalloisen laiskoja. Vasta vauhtiin päästyä väännön huomaa selvästi, ja erityisesti ohitustilanteissa auto suorastaan kiihtyy. Kaupunkiajossa kun pysähtymisiä ja liikkeellelähtöjä on yhtä mittaa, kaasua saa polkea konehuoneeseen aika reippaasti että pysyy muiden mukana. Toisin sanoen auto vastaa kaasupolkimen liikkeisiin laiskasti.
Suurin syy tähän lienee Mersun massa, koska kevyemmät diesel-autot liikkuu selvästi pienemmillä koneilla paljon pirteämmin. Herääkin kysymys, pitäisikö Mersun diesel-kone olla vieläkin tehokkaampi, vai pystyykö voimansiirtoa kehittämään.
- Lehtonen250
- Vakiokalustoa
- Viestit: 116
- Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Jaa, tiedä häntä. Ainakin minun turbodieseleillä valoista ensimmäisenä lähtiessa jää aina hyvin pitkä väli seuraavaan ja lähden aina asiallisesti autoa repimättä. Sinne ne jää polkemaan kytkimiään ja vatkaamaan keppiä. Usein herää kysymys, että tulikohan lähdettyä punaisilla kun muut jäävät seisomaan.
Myöskin kun lähtee jonkun perässä vaikutelma on humoristinen, edellä menevä auto käytännössä pysähtyy muutamia kertoja useiksi sekunneiksi kuljettajan heilutellessa oikeaa kättään ja vasenta jalkaansa. Luulisi että keskittyisi mieluummin ajamiseen kuin taukojumppaan. Vaarallista leikkiä liikenteessä kun perässä tuleva saattaa vahingossa ajaa päälle.
Jos auto ei vastaa kaasuun taajamassa on siinä vikaa tai säädöissä on tarkistettavaa.
Myöskin kun lähtee jonkun perässä vaikutelma on humoristinen, edellä menevä auto käytännössä pysähtyy muutamia kertoja useiksi sekunneiksi kuljettajan heilutellessa oikeaa kättään ja vasenta jalkaansa. Luulisi että keskittyisi mieluummin ajamiseen kuin taukojumppaan. Vaarallista leikkiä liikenteessä kun perässä tuleva saattaa vahingossa ajaa päälle.
Jos auto ei vastaa kaasuun taajamassa on siinä vikaa tai säädöissä on tarkistettavaa.
300 TDT -84
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
290 CDI nyt tuskin alitehoiseksi lasketaan. Meikäläisen 66 kW satalankku sitä nykypäivän mittapuun mukaan auttaamatta on
Mielestääni ongelma on enemmän korvien välissä. Mersuhan ei välitä tapahtumia suoranaisesti kuljetajalle. Toisin, kun joku Vectra tekee, ärsyttävästi. Siitä joko tykkää tai ei. Minä en tykkä siitä kiihtyvyyden mainostamisesta, jos kuitenkin äänen ja värinän lisäksi ei merkitävää ole tapahtumassa.
Mikä 1500 kg auto kiihtyy nollasta alle 2000 mootorikierroksen? Jos puhutaan automaattivaihteisista, niin vasta silloin alkaa turbiini lukkiutumaan (vaikka todellisuudessa se luistaa edeleen, mutta välittää merkittävästi tehoa eteenpäin).
Ajoin muutama viikko sitten automattivaihteista, tämän vuosisadan Vectraa turbodisselilla. Suoraan sanoen en tykännyt tuntumasta: auto viestitti jatkuvasti, miten NYT MENNÄÄN, vaikka todellisuudessa pysytiin vaan liikenteen mukana... Minusta sellainen "markkinoiniti" on turhaa.
Mutta meitä on (onneksi) moneksi ja jääkööt jokaiselle mieleinen auto. Minä tykkään mersun väliinpitämättömyydestä: jokaista asiaa ei mainostetta erikseen. Todellinen punnerrus taas on antaa itsestään kuulla auttaamattomasti.
Mielestääni ongelma on enemmän korvien välissä. Mersuhan ei välitä tapahtumia suoranaisesti kuljetajalle. Toisin, kun joku Vectra tekee, ärsyttävästi. Siitä joko tykkää tai ei. Minä en tykkä siitä kiihtyvyyden mainostamisesta, jos kuitenkin äänen ja värinän lisäksi ei merkitävää ole tapahtumassa.
Mikä 1500 kg auto kiihtyy nollasta alle 2000 mootorikierroksen? Jos puhutaan automaattivaihteisista, niin vasta silloin alkaa turbiini lukkiutumaan (vaikka todellisuudessa se luistaa edeleen, mutta välittää merkittävästi tehoa eteenpäin).
Ajoin muutama viikko sitten automattivaihteista, tämän vuosisadan Vectraa turbodisselilla. Suoraan sanoen en tykännyt tuntumasta: auto viestitti jatkuvasti, miten NYT MENNÄÄN, vaikka todellisuudessa pysytiin vaan liikenteen mukana... Minusta sellainen "markkinoiniti" on turhaa.
Mutta meitä on (onneksi) moneksi ja jääkööt jokaiselle mieleinen auto. Minä tykkään mersun väliinpitämättömyydestä: jokaista asiaa ei mainostetta erikseen. Todellinen punnerrus taas on antaa itsestään kuulla auttaamattomasti.
E 290 Turbodiesel ei ole CDI kone. Tehoa tuossa on 129hv ja vääntö 300Nm. 0-100 km/h 12.2s. Nämä suorituskyky tiedot poimittu täältä http://www.mercefreaken.com
Jos se onkin vaan se poljin tuntuma, että joutuu painamaan kaasua.
Jos se onkin vaan se poljin tuntuma, että joutuu painamaan kaasua.

MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Menneinä aikoina mulla oli 250d farkku automaatilla, joka lähti laiskasti paikaltaan liikenteeseen koska se lähti normaalisti kakkosella liikkeelle. Mutta kun oppi tekemään lähdössä pikaisen potkun polkimella pohjaan niin se heitti ykkösen ja lähdöt sujui ripeämmin.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
ykkönen
Onko tuossa jo sähkölaatikko. Sähkölaatikossa on W/S vipu, W:llä lähtee aina kakkosella, S:llä ykkösellä. Hydraulilaatikossa oli S/N vipu, molemmilla lähtee kevyellä kaasulla kakkosella, S:llä vaihtaa ykköselle reilulla kaasulla. Oletko kokeillut molempia asentoja.
MB 220 CDI T A S211 Elegance 2009
Vanhat
MB 220 CDI T -02
MB 230 TE -90
Vanhat
MB 220 CDI T -02
MB 230 TE -90
- Lehtonen250
- Vakiokalustoa
- Viestit: 116
- Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Päällimmäinen syy tuohon liikkeellelähtö laiskuuteen on se että merusn polttoaineen syöttö perustuu ahtopaineeseen. Jos ei ole ahtoja niin kone ei myöskään saa soppaa sitä vertaa että lähdöt olisi ripeitä. Vasta kun ahdot hieman nousee niin kone alkaa saamaan reilummin polttoainetta ja jaksaa liikkua.
290 väykkyyn kun rakentelee sprintterin turbosta ahtopaineella pelaavan hukkaportin kellon niin saa alakierroksillekkin/vaihtoihin hieman vetoa.
Vakiona tuo 290 automaatti pudottaa ahdot nollaan kun loota alkaa suunnittelemaan vaihtoa. =todella laiskat vaihdot. Ja vaihdon jlk menee vakio ohjelmalla aina pitkän aikaa että ahdot kipuaa taas ylös. Kiihtyvyys kärsii paljon.
Omassa 290:ssä on 300 24v:n turbo ja ohjelmalla irrotettu noin 180hv 400nm.
Niin ja 290 on vielä 10venttiilinen EI cdi kone. 

290 väykkyyn kun rakentelee sprintterin turbosta ahtopaineella pelaavan hukkaportin kellon niin saa alakierroksillekkin/vaihtoihin hieman vetoa.

Vakiona tuo 290 automaatti pudottaa ahdot nollaan kun loota alkaa suunnittelemaan vaihtoa. =todella laiskat vaihdot. Ja vaihdon jlk menee vakio ohjelmalla aina pitkän aikaa että ahdot kipuaa taas ylös. Kiihtyvyys kärsii paljon.
Omassa 290:ssä on 300 24v:n turbo ja ohjelmalla irrotettu noin 180hv 400nm.


Kyllä kaikki cdi-koneiset irtoaa valoista automaatin kanssakin tosi hyvin, vertaa mihin muuhun vastaavaan autoon tahansa. Tuo 290 taitaa tosiaan aavistuksen miettiä liikkeelle lähdössä, mutta olikos tuohon aikaan sitten muita samankokoisia automaattifarkkusuoraruiskuvehkeitä edes olemassakaan? Tien päällä 290 vetää melkein paremmin, kuin numerot antaisi odottaa.
Ei 290 ole laiska, se vaan tuntuu siltä. Kannattaa vertailun vuoksi kokeilla jotain W115 korin 200 D:tä. Siitä se sitten hiljalleen aukeaa, se todellinen laiskuus.
Kyllä se on kuitenkin lähinnä se tuntuma joka sen tekee. Ja mitä väliä sillä on jos se paikaltaan lähtien tuntuu hieman laiskanpulskealta, jos tien päällä voimaa ja vetoa riittää, silloin kun tarvitaan.
Kyllä se on kuitenkin lähinnä se tuntuma joka sen tekee. Ja mitä väliä sillä on jos se paikaltaan lähtien tuntuu hieman laiskanpulskealta, jos tien päällä voimaa ja vetoa riittää, silloin kun tarvitaan.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Niinpä ja polkasee pedaalin lattiaan aina heti kun valot vaihtuu niin on kumma jos vielä lähdöt tuntuu laiskoiltaFenton kirjoitti:Ei 290 ole laiska, se vaan tuntuu siltä. Kannattaa vertailun vuoksi kokeilla jotain W115 korin 200 D:tä. Siitä se sitten hiljalleen aukeaa, se todellinen laiskuus.
Kyllä se on kuitenkin lähinnä se tuntuma joka sen tekee. Ja mitä väliä sillä on jos se paikaltaan lähtien tuntuu hieman laiskanpulskealta, jos tien päällä voimaa ja vetoa riittää, silloin kun tarvitaan.


auto w123 200D/300DT vm, -81
Sanoisin että kaverisi moottori on tukossa! Imupuolen putket on täynä pakokaasunkierätyksestä johtuvaa töhnää. Auto on jo vanha ja noin vähän ajettu, mikä viittaa lähinnä nurkka-ajoon... Oma autooni tehoa palautui 30hp, ihan vaan imukanavien puhdistamisen jälkeen. (jarrupenkissä taka-akselilta mitattuna.)
On totta että 290td:n kone on vedoltaa ohut aivan matalilla kieroksilla johtuen kiinteäsiipisestä ahtimesta. Heti kierrosten nousun jälkeen veto onkin sitten jo varsin tuhtia.
On totta että 290td:n kone on vedoltaa ohut aivan matalilla kieroksilla johtuen kiinteäsiipisestä ahtimesta. Heti kierrosten nousun jälkeen veto onkin sitten jo varsin tuhtia.
W210 290TD T
Tuttua, pari viikkoa sitten ajoin 290TDT:llä jolla ei meinannut päästä jarrudynamometriltä pois omin voimin.Kokeilin kaverin farmarimallista E 290 turbodiesel avantgarde automaattia, jonka mittarissa on vähän vaille 100 tkm. Totesimme molemmat, että liikkellelähdöt on silläkin vaivalloisen laiskoja. Vasta vauhtiin päästyä väännön huomaa selvästi

wiimax.fi
Oma mielipide on että nykypäivänä nuo tiisselit tahtoo olla jo melkein tehokkaampia moottoreita kuin bensakoneet. Ihme on jos ei 290:en lähde kunnolla liikennevaloista, epäilisin että ei ole tekniikka silloin kunnossa
Nim. muistellen kun 202-korinen dieselfarkku jätti mustat savut allekirjoittaneen naamalle kesällä
Ja vähän OT:ta
Tiesittekö muuten että uusi Volkswagen Transporter diesel 4x4 jättää satasella Volvo T5:sen

Nim. muistellen kun 202-korinen dieselfarkku jätti mustat savut allekirjoittaneen naamalle kesällä

Ja vähän OT:ta
Tiesittekö muuten että uusi Volkswagen Transporter diesel 4x4 jättää satasella Volvo T5:sen

C126 380 SEC -84
Honda VF750 -84
Ex:
W201 2.0 bensa -84
Mersuja ei korjata, niitä huolletaan
"Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience."
Hain hullun papereita, sain taxiliitteen
Honda VF750 -84
Ex:
W201 2.0 bensa -84
Mersuja ei korjata, niitä huolletaan
"Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience."
Hain hullun papereita, sain taxiliitteen
Re: Diesel-Mersun laiskuus
CDI-koneista alkaen on tuo ongelma kyllä poistunut mielestäni. Kun vertaa 290:een, niin jo 220 CDI lähtee huomattavasti rivakammin. Viiveitä ei sillä lailla ole. Tuo 290 on tosiaan hidas reagoimaan kaasuun.Kestotähti kirjoitti:Itsellä kun oli aikanaan monia W123-mallin dieseleitä, niin laiskat liikkeellelähdöt on varsin tuttuja. Mutta ei näytä tilanne paljon muuttuneen 20 vuodessa.
Kokeilin kaverin farmarimallista E 290 turbodiesel avantgarde automaattia, jonka mittarissa on vähän vaille 100 tkm. Totesimme molemmat, että liikkellelähdöt on silläkin vaivalloisen laiskoja. Vasta vauhtiin päästyä väännön huomaa selvästi, ja erityisesti ohitustilanteissa auto suorastaan kiihtyy. Kaupunkiajossa kun pysähtymisiä ja liikkeellelähtöjä on yhtä mittaa, kaasua saa polkea konehuoneeseen aika reippaasti että pysyy muiden mukana. Toisin sanoen auto vastaa kaasupolkimen liikkeisiin laiskasti.
Suurin syy tähän lienee Mersun massa, koska kevyemmät diesel-autot liikkuu selvästi pienemmillä koneilla paljon pirteämmin. Herääkin kysymys, pitäisikö Mersun diesel-kone olla vieläkin tehokkaampi, vai pystyykö voimansiirtoa kehittämään.
Sitten 320CDI on jo aika hyvä. Ei ole viiveitä juurikaan ja tehoa tulee heti. Tosin onhan tässäkin on pieni viive turbon kanssa. Ei kai sitä kokonaan millään pois saakaan dieselistä.
0-100 8 sekuntia. Ei ole huonosti 1700 kiloiselta diesel-automaatilta.
Niin ja jos automaatissa on talvi-asento päällä, niin sehän laiskistaa lähtöjä huomattavasti. Olikos toi päällä vai pois ?
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Epäilen hyvin vahvastikaijan kirjoitti:Ja vähän OT:ta
Tiesittekö muuten että uusi Volkswagen Transporter diesel 4x4 jättää satasella Volvo T5:sen


w203 C220CDi automatic
280E w123 & 250 w123
280E w123 & 250 w123