Kansi lopussa?
Kansi lopussa?
Mersu 300d w124 mittarissa 600 tkm savuttaa jonkin verran kun moottori on lämmin ja kaasuttelee (sinistä), suht normaali jossain japsissa.Sitten vielä oudompi juttu, kun polkee kolmosella täysiä niin sininen savu rupeaa sakenemaan siinä neljän tuhannen kierroksen kohdalla.
Onko se kansi joka on lopussa vai koko kone vai sittenkin se jakoketju? Haulla ei löytynyt moista vikaa.Öljyt on mustat/nesteet kirkkaat ei painetta säiliössä. Outo?
Onko se kansi joka on lopussa vai koko kone vai sittenkin se jakoketju? Haulla ei löytynyt moista vikaa.Öljyt on mustat/nesteet kirkkaat ei painetta säiliössä. Outo?
eiköhän tuo ole kuitenki aika normaalia noin paljon ajetussa koneessa... venttiilivarsien kumit ja männänrenkaat päästää öljyä männänpäälle... ei se kansi loppu ole vaatii vain vähän "huoltoa" voi olla että tuo savutus loppuis jo pelkillä venavarsien kumien vaihdolla... samaal kannattaa vaihtaa ne ventiilien painokupit (vai miksi niitä virallisesti sanotaan) käynti ääni siistiytyy kummasti.
sitä kovilla kierroksilla ajamista kannataa varmaan vältellä ettei kone vain ala käymään öljyllä... noita V:A:G. koneita on hajonnu paljon sillälailla
sitä kovilla kierroksilla ajamista kannataa varmaan vältellä ettei kone vain ala käymään öljyllä... noita V:A:G. koneita on hajonnu paljon sillälailla
Ei varmasti ole kun sisäänajettu tuolla kilometrimäärällä. Minulla on ajettu
780 000km ja yhdellä kaverilla n 1200 000km, eikä ole mitään oireita. En usko
mihinkään venttiilin varren kumeihin, ne on bensapelien ongelmia. Tarkista
suuttimet ja syöttöputket siis ne "metalliset tulpanjohdot" ja öljymäärä, sekä
laatu. Häviääkö öljyä ?Tämä on tosi.
780 000km ja yhdellä kaverilla n 1200 000km, eikä ole mitään oireita. En usko
mihinkään venttiilin varren kumeihin, ne on bensapelien ongelmia. Tarkista
suuttimet ja syöttöputket siis ne "metalliset tulpanjohdot" ja öljymäärä, sekä
laatu. Häviääkö öljyä ?Tämä on tosi.
Savutus
Veikkaa samaa hevosta!Julli kirjoitti:Itelä ainaki loppu sininen savu ja öljynkulutuski pieneni vaihtamalla venttiilivarren kumit ja ne paininkupit vai mitkä lienee.
Sininen savu kielii nimenomaan öljystä, ja imusarajan alipaineen kasvaessa (kierroksia koneessa) imee entistä enemmän myös varsien tiivisteitten läpi.
Pössäytykset (mustat) vedätyksen alkaessa ja aikana on merkki löpönsyötön häikistä. Valkoinen "imelä" haju kannen tai kansipahvin hajoamisesta.
Toinen vaihtoehto on kuluneet männänrenkaat, mutta kiisselissä tulee siinä vaiheessa melkoinen ohipuhallus. Sen kyllä huomaa, kun avaa öljyntäyttökorkin.
Jos vielä kannentiivisteen jakotaso on kuiva, ja öljyä häviää edes jonkin verran, niin nuo v-varren tiivisteholkit on oikeastaan ainoa vaihtoehto. Eikä maksa paljoa, esim. KL:ssä koko sarja M602:een 17 ekkua.
Nuo kumit pystyy vaihtamaan myös kansi paikoillaan, kun nostaa männän ylös. Pidä nokkaketju kireällä, jottei se valahda konetta pyöritellessä alasiivalle mykkyrään!
Imu- ja pakoventtiilien tiivisteet on erilaiset. Niin, ja venttiilinjouset kuuluu olla väripää alaspäin.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Mä olen sitä mieltä et mikäli savutusta ilmenee pienillä kierroksilla,syy löytyy ohjarin kumeista,mutta jos savutusta tulee kovalla kuormituksella ni vika on ilmeisen selvästi ohivuodosta sylinterin ja männän välissä eli männänrenkaista,voi vielä korjaantua rengastamalla,mut on voinut jo kuluttaa sylinteriä soikeaksikin,eli ei silloin pelkkä rengastus riitä.Mikäli ohjarin kumeja vaihtaa ilman että irroittaa kantta olis hyvä ykk:nlisäksi saada paine ilmaa sylinteriin,silloin vena pysyy varmasti ylhäällä silloinkin kun kasaat jouset ja lukot takaisin paikoilleen.Kilometrimääristä ei aina voi olla ihan saletti.Toisaalta kuussataa ei ole ihan vähän ajettu enää ja jos mitään ei ole vielä tehty ni näitä saa jo alkaa odotteleenkin sehän on normi euro ja japanilaisten autojen tupla kilometrit.
Mun tuntuma on että kone on väljä.
Jos remonttia suunnittelee ni kannattais vaihtaa jo ohjaritkin uusiin,ne kun menee tarpeeksi väljiksi ni ei enää istu venttiilikään seetirenkaalle joka nousussa vaan jää kallelleen ja tehoa hukkaantuu...
Mun tuntuma on että kone on väljä.
Jos remonttia suunnittelee ni kannattais vaihtaa jo ohjaritkin uusiin,ne kun menee tarpeeksi väljiksi ni ei enää istu venttiilikään seetirenkaalle joka nousussa vaan jää kallelleen ja tehoa hukkaantuu...
Voin lohduttaa ketjun aloittajaa sen verran että tähän päivään ei ole vastaan tullut sellasta dieseliä, jota ois tarvinnu öljysavun takia rempata. Jos diselissä on rankasti ohivuotoa, niin eihän se lähde edes käyntiin!
Kysytään nyt sen verran, että syökö se sitä öljyä ja lähteekö auto käyntiin pakkasillakin?
Jos ei syö erityisen paljon ja lähtee käyntiin, niin vika on suuttimissa. Vian tunnistaa vielä paremmin kitkerän hajuisesta pakokaasusta ja kilisevästä joutokäynnistä.
Osa vastaajista epäili, että sininen savu on nimenomaan öljystä peräisin. Väitän vastaan, kun on kokemusta raskaalta puolelta jonkin verran: Auton käytyä tovin aikaa joutokäynnillä, (Volvo FL10) se alkaa savuttaa sinistä ja haisee niin s...tanan pahalle. Lähdetään liikkeelle ja sininen usva on jotain hervottoman hirveää (ei luonnonystävän katseltavaa). Savutus vähenee pikkuhiljaa kun kilometrejä tulee mutta ei kuitenkaan lopu missään vaiheessa. Moottorin öljynkulutus on kuitenkin olematonta...ei tarvi lisätä kymppitonnilla.
Kysytään nyt sen verran, että syökö se sitä öljyä ja lähteekö auto käyntiin pakkasillakin?
Jos ei syö erityisen paljon ja lähtee käyntiin, niin vika on suuttimissa. Vian tunnistaa vielä paremmin kitkerän hajuisesta pakokaasusta ja kilisevästä joutokäynnistä.
Osa vastaajista epäili, että sininen savu on nimenomaan öljystä peräisin. Väitän vastaan, kun on kokemusta raskaalta puolelta jonkin verran: Auton käytyä tovin aikaa joutokäynnillä, (Volvo FL10) se alkaa savuttaa sinistä ja haisee niin s...tanan pahalle. Lähdetään liikkeelle ja sininen usva on jotain hervottoman hirveää (ei luonnonystävän katseltavaa). Savutus vähenee pikkuhiljaa kun kilometrejä tulee mutta ei kuitenkaan lopu missään vaiheessa. Moottorin öljynkulutus on kuitenkin olematonta...ei tarvi lisätä kymppitonnilla.
E 290TDT Avantgarde
Tämä 124 mallisarja on aika piru syttymään vielä väljänäkin,toisin kuin 123.noi suihkujen savut on mullekkin tuttuja oman kymppivolvoni kautta,tyjäkäynnillä savuaa,mut ei syö öljyä yhtään.en kuitenkaan ole henkilö-auto puolella tavannu vielä sellaista dieseliä joka olis savunnu suihkujen vuoksi,sanon tämän vain siksi että jos väljään moottoriin vaihtaa uudet suihkut,ni tulee niitä käynnistys ongelmia vaikkei olis ollutkaan.viossi00 kirjoitti:Voin lohduttaa ketjun aloittajaa sen verran että tähän päivään ei ole vastaan tullut sellasta dieseliä, jota ois tarvinnu öljysavun takia rempata. Jos diselissä on rankasti ohivuotoa, niin eihän se lähde edes käyntiin!
Kysytään nyt sen verran, että syökö se sitä öljyä ja lähteekö auto käyntiin pakkasillakin?
Jos ei syö erityisen paljon ja lähtee käyntiin, niin vika on suuttimissa. Vian tunnistaa vielä paremmin kitkerän hajuisesta pakokaasusta ja kilisevästä joutokäynnistä.
Osa vastaajista epäili, että sininen savu on nimenomaan öljystä peräisin. Väitän vastaan, kun on kokemusta raskaalta puolelta jonkin verran: Auton käytyä tovin aikaa joutokäynnillä, (Volvo FL10) se alkaa savuttaa sinistä ja haisee niin s...tanan pahalle. Lähdetään liikkeelle ja sininen usva on jotain hervottoman hirveää (ei luonnonystävän katseltavaa). Savutus vähenee pikkuhiljaa kun kilometrejä tulee mutta ei kuitenkaan lopu missään vaiheessa. Moottorin öljynkulutus on kuitenkin olematonta...ei tarvi lisätä kymppitonnilla.
Mikäli asia alkaa enemmän vaivaamaan ni minä kehoittaisin aloittamaan ohivuotomittauksella vian diagnosoinnin,sillä selviää jo hyvin paljon...
Pysyn edelleen kannassani väljästä moottorista...
Jos öljynvaihdoista on huolehdittu ei voi olla väljä. Suihkuissa ja (syöttö
putkissa 300d alkuvuodet voi olla vikaa korjasivat myöhemmin paremmiksi. kannattaa tarkistaa helppo homma ) Eikä suuttimien tarkastuskaan ylivoimainen toimenpide ole .
Kokemusta on omasta 300d :stä jolla olen itse ajanut n.16 v ja n.780 000km.
kone on virheetön eivät uskoneet mittauksessa niin paljon ajetuksi.
Millaiset öljyt sinulla on ja häviääkö sitä? Syttyykö laakista heti kun
pyörähtää? Millainen ääni moottorissa on toisiin verrattuna terävä vai pehmeä?
Luulen että Jos öljyä kuluu runsaasti on vika kannentiivisteessä .Kun selviää jotain anna palautetta.
Talossa
MB 300D-86
MB300TDT -92
MB300D TURBO 4-MATIC -92
MB 312TD
putkissa 300d alkuvuodet voi olla vikaa korjasivat myöhemmin paremmiksi. kannattaa tarkistaa helppo homma ) Eikä suuttimien tarkastuskaan ylivoimainen toimenpide ole .
Kokemusta on omasta 300d :stä jolla olen itse ajanut n.16 v ja n.780 000km.
kone on virheetön eivät uskoneet mittauksessa niin paljon ajetuksi.
Millaiset öljyt sinulla on ja häviääkö sitä? Syttyykö laakista heti kun
pyörähtää? Millainen ääni moottorissa on toisiin verrattuna terävä vai pehmeä?
Luulen että Jos öljyä kuluu runsaasti on vika kannentiivisteessä .Kun selviää jotain anna palautetta.
Talossa
MB 300D-86
MB300TDT -92
MB300D TURBO 4-MATIC -92
MB 312TD
Öljyn kulutuksesta enkä pakkaskäynnistyksistä en osaa sanoa mitään kun olen ostattelemassa tätä mersua, pitää kai tinkiä hintaa alaspäin ainakin kansirempan osien hinnan verran, vai kannaattako edes harkita jos vaikka alakertakin on väljä? Kai se väljistyy mersussakin? Meinaan että rupee tulemaan autolle hintaa kun porauttaa kuus reikää ja laittaa niihin männät ja laakerit.
Työkalut kyllä pysyy kädessä.

Ei Mersun 300d:n alakerralle vakio tehoilla mahda ajamalla mitään,
pitäisi ajaa vähintään 25 vuotta kolmessa vuorossa ja silti olisi todennäköisempää että ko.auto jouduttaisiin ainakin alakerran osalta
viemään ehjällä koneella sulatukseen.Tämä on tosi jos öljyn ja suodattimen
vaihdosta huolehditaan. Minkä ikäinen mersu? Voiko olla ajettu enemmmän?
esim. 1600 000km?. Parhaat ajaa tuon 600 000 tuhatta melkein 3:ssa
vuodessa.? Esim lentokentän taksit 3:ssa vuorossa?
pitäisi ajaa vähintään 25 vuotta kolmessa vuorossa ja silti olisi todennäköisempää että ko.auto jouduttaisiin ainakin alakerran osalta
viemään ehjällä koneella sulatukseen.Tämä on tosi jos öljyn ja suodattimen
vaihdosta huolehditaan. Minkä ikäinen mersu? Voiko olla ajettu enemmmän?
esim. 1600 000km?. Parhaat ajaa tuon 600 000 tuhatta melkein 3:ssa
vuodessa.? Esim lentokentän taksit 3:ssa vuorossa?
Tuo savutus voi tosiaan johtua suihkuista ja ajoituksista. Esimerkiksi huonosti toimiva ennakonsäädin. Alakerran kunto selviää melko pitkälle öljykorkkia raottamalla. Edellyttäen, ettei ilman putsari ole tukossa, voidaan korkista tulevan huohotin höyryn määrästä sanoa paljon. Luotettavanpi tapa on ottaa huohotin irti venttiilikopasta ja tutkia ohivuoto silmämääräisesti. Noilla kilometreillä ei pitäisi kovin pahasti huohottaa, vähäinen hoyry on normaalia. Alakerran laakereiden kunto selviää luontevasti siten, että kääntää ensin virrat päälle ja toteaa, että se mittari tosiaan näyttää nollaa, on muuten monissa saksantuontiautoissa sellainen mittari joka nousee reiluun kiloon vaikkei moottori vielä käykkään kun odottaa hetken virta päällä. Kun tämä on sitte todettu, niin ei muuta kuin baanalle. Kun kone on kunnolla lämmin, vaikkapa 20 minuutin kevyen revittelyn jälkeen, niin paineitä pitäisi löytyä vielä vähintään 1,5 baria, sanoi se myyjä mitä tahansa. Jos se kone on todella hyvässä kunnossa niin se mittari ei alle 2 barin laske. Tällä selviää alakerran kunto aika hyvin. Käyntiääni kertoo todella paljon suihkujen kunnosta ja siitä onko koneessa vielä puristuksia. Vetohalukkuus ja kierrosherkkyys puolestaan ennakonsäädön ja ennakoiden tilasta. Täydennämpä tähän vielä että huonokuntoiset suuttimet voivat saada aikaan uskomattoman paljon kitkerää savua ja todella ikävän volkkarityyppisen käyntiäänen. Jos suutinkäret on vaihtanut joku asiantutematon, toimivat suuttimet suurella varmuudella paljon huonommin kuin vaikka 0,5 miljoonan ajokilometrin kuluttamana. Olen nähnyt todella huonosti käyviä ja sinistä savua tunkevia w124 juuri itsetehdyn suutin rempan jälkeen. Nämä tunnistaa helposti vähän kipeänpuoleisesta tyhjäkkäyntiäänestä ja siitä että koneen käydessa auton takana tuoksuu kuin cummins-tehtaan koekäyttö hallissa.. (Jos äskeinen ei sano mitään, kuvitelkaan kaunis pakkasaamu ja sitten miten ihan tuoksu lähtee vaikka 14 litran dieselistä jonka puristussuhde on 13:1 ja jonka normaali käynistykseen kuuluu tehdasasenteisen pilottipummpusysteemin ahkera pumppaminen, kun se käy tyhjäkäyntiä ja nostaa jarrupaineita. Sisumiesten mieliksi jätän sanomatta että tämä kertomus liittyy sisukuorma-autoihin) 

Dieselissä öljyjen karkaaminen ohjureiden kautta on paljön vähäisempää kuin bensavehkeessä jo siitä syystä, että sen imupuolella on koko ajan suurempi paine, koska imua ei kuristeta kaasuläpällä.
"on muuten monissa saksantuontiautoissa sellainen mittari joka nousee reiluun kiloon vaikkei moottori vielä käykkään"
Mitähän tuokin tarkoittaa, voisitko selventää???
"on muuten monissa saksantuontiautoissa sellainen mittari joka nousee reiluun kiloon vaikkei moottori vielä käykkään"
Mitähän tuokin tarkoittaa, voisitko selventää???
Mauri H. kirjoitti:Joo, tuo saksantuontiautojen mittarijuttu kiinnostaa minuakin. Omassa näyttää pientä painetta vaikkei kone käykään, mutta niin näyttää monen muunkin auton mittari...
Olen muuten yhen 300tdt:n nähny jossa oli aina käydessä 3 kiloa painetta. Ilman virtoja oli nolla. Joku kytkentä "virhe" siinä oli, ei löytyny selitystä.
Ja tämä ei ollu saksantuonteja, ihan kotimaisisa tuotoksia 200TE:stä 300TDT:ksi
Bil & Traktor.
https://www.facebook.com/RolloverMotorsport
https://www.facebook.com/RolloverMotorsport
jos mittari näyttää täyttäpainetta vaikkein auto ole käynnissä niin ö-painemittarin johto on irti/poikki/anturi rikki.AMG kirjoitti:Mauri H. kirjoitti:Joo, tuo saksantuontiautojen mittarijuttu kiinnostaa minuakin. Omassa näyttää pientä painetta vaikkei kone käykään, mutta niin näyttää monen muunkin auton mittari...
Olen muuten yhen 300tdt:n nähny jossa oli aina käydessä 3 kiloa painetta. Ilman virtoja oli nolla. Joku kytkentä "virhe" siinä oli, ei löytyny selitystä.
Ja tämä ei ollu saksantuonteja, ihan kotimaisisa tuotoksia 200TE:stä 300TDT:ksi
Joo no tuo oli semmoinen heitto. Tarkoitus oli kiinnittää huomiota mittarin luotettavuuteen. Eli ei tarvitse olla saksantuonti, niitä on nähty muissakin. Eli peukaloinnin tai ikääntymisen takia öljynpainemittari alkaa näyttämään enemmän painetta kuin siellä oikeasti on. Tämä onneksi ilmenee usein jos sillä että kääntää virrat päälle niin mittari nousee johonkin lukemaan ihan oma-aloitteisesti, ilman että moottori käy. Lienee sanomattakin selvää että mittarin mukaan tällaisessa yksilössä on aina hyvät öljynpaineet.
Yleisempiä tällaiset mittarit ovat american herkuissa. Olipa eräs henkilö ostanut pomminvarman auton, eli chevy van 6,2 dieselin. Oli osaessaan pannut vielä merkille että on hyvät öljynpaineet on kun ei mittari laske alle puolenvälin. Oli kyllä ihmetellyt myös sitä miksei auton omistaja antanut käyttää sitä tyhjäkäynnillä, vaan oli aina sammuttanut sen vänkärin penkiltä käsin, mutta valitettavasti keksi sen vasta kun jenkkidiesel meni jumiin 30 kilometrin ajon jälkeen. Oli kyseissessä yksilössä kytketty öljynpainemittarin nousua avustamaan vastus mittarin ja latauksen merkkivalon väliin. Eli kannattaa varoa, tuo on jo paljon hankalampi keksiä koeajolla.
Oli myös eräässä saksantuonti mersussa mielenkiintoinen ö.p.-mittari. Kun virrakäänsi päälle niin mittari odotti 10 sekunttia ja nousi sitten määrätietoisesti lukemaan 2,1 baria. Keksin sen muuten vahingossa.i
Yleisempiä tällaiset mittarit ovat american herkuissa. Olipa eräs henkilö ostanut pomminvarman auton, eli chevy van 6,2 dieselin. Oli osaessaan pannut vielä merkille että on hyvät öljynpaineet on kun ei mittari laske alle puolenvälin. Oli kyllä ihmetellyt myös sitä miksei auton omistaja antanut käyttää sitä tyhjäkäynnillä, vaan oli aina sammuttanut sen vänkärin penkiltä käsin, mutta valitettavasti keksi sen vasta kun jenkkidiesel meni jumiin 30 kilometrin ajon jälkeen. Oli kyseissessä yksilössä kytketty öljynpainemittarin nousua avustamaan vastus mittarin ja latauksen merkkivalon väliin. Eli kannattaa varoa, tuo on jo paljon hankalampi keksiä koeajolla.
Oli myös eräässä saksantuonti mersussa mielenkiintoinen ö.p.-mittari. Kun virrakäänsi päälle niin mittari odotti 10 sekunttia ja nousi sitten määrätietoisesti lukemaan 2,1 baria. Keksin sen muuten vahingossa.i
No tuokaan ei täysin varmasti pidä paikkaansa, omassa on paineita joku vajaat 0.3 virrat päällä, mutta, jos öljynsuodattimen on käyttänyt irti, esim. öljynvaohdon yhteydessä, ei mittari nouse. Samaa tekee muutama muukin tiedossa oleva mese, eli ilmiö johtuu kyllä jostain muusta.
Teknisessä neuvonnassa oltiin sitä mieltä että tuo johtuu mittakelloon jäävästä jonkinmoisesta paineesta joka taasen voi johtua moottorin yläkerrasta valuvan öljyn aiheuttamasta paineesta, vaikka minimaallista se onkin. Mittari on kuulemma tosi herkkä.
Teknisessä neuvonnassa oltiin sitä mieltä että tuo johtuu mittakelloon jäävästä jonkinmoisesta paineesta joka taasen voi johtua moottorin yläkerrasta valuvan öljyn aiheuttamasta paineesta, vaikka minimaallista se onkin. Mittari on kuulemma tosi herkkä.
Viimeksi muokannut Mauri H., Ma 12.01.2004 16:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kauhiasti on tuota mutu testiä tyrkyllä ei kuka hyvänsä voi päätellä moottorin käynti-äänestä mitään,volkkarityyppinen käynti-ääni kuuluu volkkarista,ei mersusta,kun suutin remontin jälkeen mittaa avautumispaineet suihkuista ja toteaa suihkun olevan sumuna eikä pisaroi,sekä avautumispainetta puristettaessa ei suihkun nokka vuoda,mitä muuta tarvitaan?näin se todetaan diesel korjaamollakin.Ajoituksesta se voi nippa nappa johtua,mutta mielestäni sekin kuuluu selkeästi wolkswwwaggen diesel osastolle,sehän savuaa älyttömästi terveenäkin mikäli ajoitus on pielessä,mersussa ennemmin tulee käynnistysvaikeudet väärästä ajoituksest,ku savutus.Sit vielä toi öljykorkin avaaminen...sekin kuuluu volkkarin omiin mututesteihin.Ainakin om615-617(123)ei voi sanoa mitään korkin avaamisella,sen sijaan mututestin voi tehda näin;Aja moottori lämpimäksi,jätä käymään tyhjäkäynnille K-pelti auki ja nosta öljyn tarkistus mittatikkua ylös niin että tulppa-osa nousee pois reijästä,väljhä moottori ajaa paineen kampikammioon joten höyryä tulvii mittatikun reijästä.mikäli höyryäminen on vähäistä ja kierroksia hieman lisättäessä(n100rpm)Höyry katoaa takaisin on moottori vielä kelpo kunnossa.Hyvässä moottorissa ei tule yhtään höryryä tikun putkesta.Vemppainen kirjoitti:Tuo savutus voi tosiaan johtua suihkuista ja ajoituksista. Esimerkiksi huonosti toimiva ennakonsäädin. Alakerran kunto selviää melko pitkälle öljykorkkia raottamalla. Edellyttäen, ettei ilman putsari ole tukossa, voidaan korkista tulevan huohotin höyryn määrästä sanoa paljon. Luotettavanpi tapa on ottaa huohotin irti venttiilikopasta ja tutkia ohivuoto silmämääräisesti. Noilla kilometreillä ei pitäisi kovin pahasti huohottaa, vähäinen hoyry on normaalia. Alakerran laakereiden kunto selviää luontevasti siten, että kääntää ensin virrat päälle ja toteaa, että se mittari tosiaan näyttää nollaa, on muuten monissa saksantuontiautoissa sellainen mittari joka nousee reiluun kiloon vaikkei moottori vielä käykkään kun odottaa hetken virta päällä. Kun tämä on sitte todettu, niin ei muuta kuin baanalle. Kun kone on kunnolla lämmin, vaikkapa 20 minuutin kevyen revittelyn jälkeen, niin paineitä pitäisi löytyä vielä vähintään 1,5 baria, sanoi se myyjä mitä tahansa. Jos se kone on todella hyvässä kunnossa niin se mittari ei alle 2 barin laske. Tällä selviää alakerran kunto aika hyvin. Käyntiääni kertoo todella paljon suihkujen kunnosta ja siitä onko koneessa vielä puristuksia. Vetohalukkuus ja kierrosherkkyys puolestaan ennakonsäädön ja ennakoiden tilasta. Täydennämpä tähän vielä että huonokuntoiset suuttimet voivat saada aikaan uskomattoman paljon kitkerää savua ja todella ikävän volkkarityyppisen käyntiäänen. Jos suutinkäret on vaihtanut joku asiantutematon, toimivat suuttimet suurella varmuudella paljon huonommin kuin vaikka 0,5 miljoonan ajokilometrin kuluttamana. Olen nähnyt todella huonosti käyviä ja sinistä savua tunkevia w124 juuri itsetehdyn suutin rempan jälkeen. Nämä tunnistaa helposti vähän kipeänpuoleisesta tyhjäkkäyntiäänestä ja siitä että koneen käydessa auton takana tuoksuu kuin cummins-tehtaan koekäyttö hallissa.. (Jos äskeinen ei sano mitään, kuvitelkaan kaunis pakkasaamu ja sitten miten ihan tuoksu lähtee vaikka 14 litran dieselistä jonka puristussuhde on 13:1 ja jonka normaali käynistykseen kuuluu tehdasasenteisen pilottipummpusysteemin ahkera pumppaminen, kun se käy tyhjäkäyntiä ja nostaa jarrupaineita. Sisumiesten mieliksi jätän sanomatta että tämä kertomus liittyy sisukuorma-autoihin)
Mä en niele vieläkään tuoa suihkujen epäkelpoisuutta mersussa savutuksen viaksi,mut sehän omkin vain ja ainoastaan mun ongelma.Tuosta suutin remontista vielä sen verran,et ei välttämättä ole suutin remontti epä-onnistunu,se vain on niin et kun laitetaan huono puristuksiseen eli väljään moottoriin uuden arvoissa olevat suihkut,ni se yhtälö vain ei toimi,mutta kun pudottaa avautumispainetta jonku 10-20 kehää ni avot...tilanne korjaantuu.
Yhteenvetona mietin tässä...Ettet ny sit kuitenkin porinoinukkin koko-ajan VW-dieselistä???Oikeesti?Kaikki noi härdellit kun sopii niin justiin folkkariin...
Ni piti vielä sanomani itsetään selvyys,eli luotettavin tapa todeta moottorin paineen sietokykyä on tietystikkin ohivuotomittaus,silloin ei jää niin paljon inhimillisen erehdyksen mahdollisuutta...sitä...no kyllä musta ainaki tuntuu että,...soon kylmää faktaa.
Kyselty on...
Juu soitin tuossa edelliselle omistajalle joka kertoili että suuttimet on tehty kolme vuotta/150 tkm sitten eli ei taija olla vika niissä? Öljynkulutus on max:mista min:miin kymppitonnin vaihtovälillä täys-synteettisillä eli ?litra?. Eikä ole vanha taxikaan joku on tuonu sen YK:sta että kilometritkin pitää EHKÄ paikkansa.
Re: Kyselty on...
No ei tuo öljyä vie käytännössä mitään, mun 200D vie kympin vaihtovälillä 1,5L 5w luokan öljyä eikä sinistä savua saa taustapeilistä näkyviin vaikka kierrokset vedättää kakkosella niin korkeelle jottei enää vauhti kiihdyVänkäri kirjoitti:Juu soitin tuossa edelliselle omistajalle joka kertoili että suuttimet on tehty kolme vuotta/150 tkm sitten eli ei taija olla vika niissä? Öljynkulutus on max:mista min:miin kymppitonnin vaihtovälillä täys-synteettisillä eli ?litra?. Eikä ole vanha taxikaan joku on tuonu sen YK:sta että kilometritkin pitää EHKÄ paikkansa.

--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
jeps,yksi eliminointi suoritettu...tuli mieleen äkkiä toi alipainepumppu...jos kalvo menee ni eikös sieltä kautta pääsekkin öljyä polttoon...Jos alipaine pumpulta lähtevä lähes läpinäkyvä muoviputki on musta sisältä(tai näyttää kuin olis sisällä jotain mustaa,eli öljyä)ni kalvo on rikki..nyt täytyy sanoa kyl ettei oikein ajatus luista...lähdin eilen lumitöihin ja palasin hiljattain.pää kohmeessa....miettikääs kirkkaammat tuota alip.pumppua...
Se mittatikun nostotemppu ei toimi enää w124:ssä eikä muuten toimi enää lopunajan w123:ssakaan. Se mittatikun putki on vedetty öljypinnan alapuolelle, siksi että öljyt voidaan vaihtaa imuvaihtajalla. Eli näissä malleissa ei sitä kautta tule huohotinhöyryä vaikka olisi väljenpikin. Niin se alipainepumppu kannattaa unohtaa, ymmärrän kyllä logiigan miksi sitä epäilet, mutta se ei toimi dieselissä, eli vika ei ole siinä. Samoin suuttimet voi olettaa olevan kunnossa. Sinuna ottaisin huohottimen irti ventiilikopasta ja katsoisin ihan mielenkiinnosta mitä sieltä tulee.
Kiitokset kaikille hyviä neuvoja lähettäneille, mutta minulla rupeaa usko loppumaan tuon vian/ominaisuuden suhteen. Toivottavasti tästä viestiketjusta on apua muillekin.
Itse taidan keskittyä nyt Saksan mersuihin kun tietää että koneet kestää melkein mitä vaan. Meinaan että kun haalii Saksasta 300d:n jolla ajettu esim.300 tkm sillä ajaa vielä monta vuotta ennenkuin ollaan tässä suomiauton 600 tkm:ssä
Jos ketään kinnostaa niin laitan tuonne myyntipalstalle tuon auton yht. tiedot.
Itse taidan keskittyä nyt Saksan mersuihin kun tietää että koneet kestää melkein mitä vaan. Meinaan että kun haalii Saksasta 300d:n jolla ajettu esim.300 tkm sillä ajaa vielä monta vuotta ennenkuin ollaan tässä suomiauton 600 tkm:ssä

Jos ketään kinnostaa niin laitan tuonne myyntipalstalle tuon auton yht. tiedot.
No niin että ovat sellaisia menneet tekemään,no mä kyllä suosittelen/suosittelin ohivuotomittausta,ain näihin mututesteihin saadaan yhtämonta tulosta kuin on mittaajaakin...Onko siis tämä mersun mittatikun putki vedetty ihan nollarajaan,niin että imettäjä voidaan liittää suoraan imuputkeen?Normaalistihan tällaista ei mun järjen juoksun mukaan tarvita koskapa imuvaihtajan putki menee vaivattomasti mittatikun putken sisään ja sieltä öljyyn.voihan silti olla et stuttgartin insinöörit on sen noinkin miettineet...Onko toi ihan tietoa,ku tuntuu jotenkin peugeot malliselta ratkaisulta???Perttu K kirjoitti:Se mittatikun nostotemppu ei toimi enää w124:ssä eikä muuten toimi enää lopunajan w123:ssakaan. Se mittatikun putki on vedetty öljypinnan alapuolelle, siksi että öljyt voidaan vaihtaa imuvaihtajalla. Eli näissä malleissa ei sitä kautta tule huohotinhöyryä vaikka olisi väljenpikin. Niin se alipainepumppu kannattaa unohtaa, ymmärrän kyllä logiigan miksi sitä epäilet, mutta se ei toimi dieselissä, eli vika ei ole siinä. Samoin suuttimet voi olettaa olevan kunnossa. Sinuna ottaisin huohottimen irti ventiilikopasta ja katsoisin ihan mielenkiinnosta mitä sieltä tulee.
Tämä ei ole viisastelua,vaan on ihan hyvä tietää.
Jeps,kyllä mä myöskin jättäisin väliin tä'män kyseisen yksilön,mikäli ny sit kori ei sattuis olemaan poikkeuksellisen hienossa kunnossa,et siihen kannattais moottori remontoida perusteellisesti.
Mersut eivät sinistä savuttele kovin usein, mutta kyllä voisi olla pikkuisen leikannut mäntä tai männät kiinni jostain syystä.
Jos savun määrä lisääntyy kierrosten mukaan, tuntuisi että männän ohi tulee öljyä.
Ohivuotomittaus kannattaa tehdä.
Saksantuontimersuista sen verran että ne kilometrit on ajettu kaasu pohjassa, sitten pyöritetty mittarista muutama satatuhatta pois ja myyty Suomeen.
Kumma että niitä vähän ajettuja satakaksnelosia riittää loputtomasti tuotavaksi Suomeen ja moneen muuhunkin maahan ? vaikkei Saksassakaan kannata ajaa dieselillä jos kilometrejä tulee kovin vähän.
Jos savun määrä lisääntyy kierrosten mukaan, tuntuisi että männän ohi tulee öljyä.
Ohivuotomittaus kannattaa tehdä.
Saksantuontimersuista sen verran että ne kilometrit on ajettu kaasu pohjassa, sitten pyöritetty mittarista muutama satatuhatta pois ja myyty Suomeen.
Kumma että niitä vähän ajettuja satakaksnelosia riittää loputtomasti tuotavaksi Suomeen ja moneen muuhunkin maahan ? vaikkei Saksassakaan kannata ajaa dieselillä jos kilometrejä tulee kovin vähän.
Tuohon sen verran pitää lisätä että mersuilla ei ajeta kaasu pohjassa Saksassakaan vaikka on miten hyvät tiet. Yleensä se on bmw jolla ajetaan kovaa ja mersuilla ajelevat yleensä harmaahapsiset ukkelit jos se on uusi ja yli kymmenvuotiailla turkkilaiset.dealer kirjoitti:Saksantuontimersuista sen verran että ne kilometrit on ajettu kaasu pohjassa, sitten pyöritetty mittarista muutama satatuhatta pois ja myyty Suomeen.
Kumma että niitä vähän ajettuja satakaksnelosia riittää loputtomasti tuotavaksi Suomeen ja moneen muuhunkin maahan ? vaikkei Saksassakaan kannata ajaa dieselillä jos kilometrejä tulee kovin vähän.

Öljysavu
No niin että ovat sellaisia menneet tekemään,no mä kyllä suosittelen/suosittelin ohivuotomittausta,ain näihin mututesteihin saadaan yhtämonta tulosta kuin on mittaajaakin...Onko siis tämä mersun mittatikun putki vedetty ihan nollarajaan,niin että imettäjä voidaan liittää suoraan imuputkeen?Normaalistihan tällaista ei mun järjen juoksun mukaan tarvita koskapa imuvaihtajan putki menee vaivattomasti mittatikun putken sisään ja sieltä öljyyn.G280E kirjoitti:Perttu K kirjoitti:Se mittatikun nostotemppu ei toimi enää w124:ssä eikä muuten toimi enää lopunajan w123:ssakaan. Se mittatikun putki on vedetty öljypinnan alapuolelle, siksi että öljyt voidaan vaihtaa imuvaihtajalla. Eli näissä malleissa ei sitä kautta tule huohotinhöyryä vaikka olisi väljenpikin. Niin se alipainepumppu kannattaa unohtaa, ymmärrän kyllä logiigan miksi sitä epäilet, mutta se ei toimi dieselissä, eli vika ei ole siinä. Samoin suuttimet voi olettaa olevan kunnossa. Sinuna ottaisin huohottimen irti ventiilikopasta ja katsoisin ihan mielenkiinnosta mitä sieltä tulee.
Mesessä imuvaihtajanletku kytketään suoraan mittatikun putkeen tää on fakta
Re: Öljysavu
[
Mesessä imuvaihtajanletku kytketään suoraan mittatikun putkeen tää on fakta[/quote
Taas on stuttgarttin miehet ollet askelia edellä muihin nähden,tämä on sitä luxusta tähdissä!
Upeaa..
Mesessä imuvaihtajanletku kytketään suoraan mittatikun putkeen tää on fakta[/quote
Taas on stuttgarttin miehet ollet askelia edellä muihin nähden,tämä on sitä luxusta tähdissä!
Upeaa..